Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 664
Er det mulig å kjøre to OS samtidig, uten/med lite ytelsestap (dvs. mindre ytelsestap enn eks. vmware) (på dobbelkjerneprosessor, c2de6300)? Fint om begge OSene kan bruke skjermkort og ram fullt ut dvs. ingen sandkasse (dvs. vmware = nei)
Virtuelle maskiner som Virtual PC og Vmware er vel bare "sandkasser", og går derfor ganske tregt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei. Med støtte for HW-virtualisering på nyere CPUer så er ikkje vmware og slikt bare sandkasser.

Dei vil kjøre med relativt nær native hastighet.

Samme gjelder om du bruker t.d Xen på *nix. Det også kjører nær native hastighet.

Dersom du ikkje har HW-virtualisering så kjem du ikkje så ekstremt nær native ytelse.
Har Core 2 Duo E6300 støtte for HW-virtualisering? Med HW-Virtualisering, kan en virtuell maskin bruke skjermkortet fullt ut? Så jeg foreksempel kan spille et spill, bruke aero eller beryl i en virtuell maskin?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Core 2 har støtte for HW-virtualisering, ja.

Om dette gir tilgang til skjermkort o.l skal eg ikkje seie sikkert, men eg ville tippe det.
Fint

Hva er best, Virtual PC eller VmWare?
Vmware gir ikke direkte tilgang til skjermkortet og har dårlig støtte for 3d-ytelse. Mener å huske at dette skal bli bedre støttet i Vmware Workstation 6.0.

Edit: Betaen for 6.0 kan lastes ned her: http://www.vmware.com/products/beta/ws/
Edit2: http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2007/2/8/6960
Sist endret av kjpuck; 4. mars 2007 kl. 21:55.
Finnes det noen virtualiseringsprogrammer (som kan kjøres under windows) som gir tilgang til skjermkortet?
Vmware kan kjøre 3d-akselerasjon. Ikke prøvd med windows som host, men går sikkert der óg.
Legg til 'mks.enable3d = TRUE' i .mvx-filen.

Funker ikke akkurat optimalt, men, men.