Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  87 5444
Jeg er 17 år og språkinteressert. Hvertfall sånn nogenlunde. Og det slår meg at veldig mange, på forum, nettavisenes kommentarfelt, blogger o.l. har en veldig stygg tendens til feilskriving. Orddelinger, da/når-feil og slike ting, som vi strengt tatt burde tatt med oss fra barneskolen, er visst helt uinteressant. Jeg kan skjønne tastefeil, men skirveregler burde vel være plankekjøring? Hva skjer med språket?

Og før dere flamer meg for å være opptatt av formaliteter, så tenk på følgende orddelinger, som noen eksempler på språklige misforståelser:

røykfritt kontra røyk fritt
skiftleder kontra skift leder

Osv.
Sist endret av byLARS; 3. mars 2007 kl. 17:02.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det endres og degenereres, og det er ikke så mye man kan gjøre med saken.
Skrives det ikke "noenlunde"?
Det kan skrives nogenlunde også.
På forum og lignende er det ikke så nøye med korrekturen, for det er svært få som gidder å henge seg opp i små feil. Når det kommer til mer "seriøs" skriving har få et like avslappet forhold. I alle fall min teori.
Sitat av Bjølg
På forum og lignende er det ikke så nøye med korrekturen, for det er svært få som gidder å henge seg opp i små feil. Når det kommer til mer "seriøs" skriving har få et like avslappet forhold. I alle fall min teori.
Vis hele sitatet...
Da kan jeg desverre avkrefte din teori. Det stemmer desverre ikke. Når du en gang kommer deg ut i arbeidslivet vil du fort se at det er mye dårlig som blir sendt frem og tilbake på mail. Toppsjefer som ikke klare å bruke autokorrektur engang. Selv ikke at Outlook lyser rødt får dem til å sjekke ordet to ganger.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Bjølg: Tja. Jeg har ofte sett skrivefeil i artikler i f.eks VG. Det er klart at når man skriver mye, vil det alltid oppstå en liten feil innimellom. Det er derimot skjeldent man finner skrivefeil i for eksempel lærebøker. Kvaliteten på språket kommer alltid til å avhenge av hvem som skal lese det og hvilke behov det er for god norsk i den sammenhengen.

Man kan ikke lære alle å skrive perfekt norsk til alle tider. Det er menneskelig å feile.

byLARS: Du som terper så mye på hvordan andre folk skriver, burde vel ha fått med deg at man aldri skal begynne en setning med ordet "og". Litt flaut å lage en tråd der du klager på skrivefeil for så å gjøre en av de mest elementære feilene i norsk-språket hva?
Jeg syntes at særskriving, som det egentlig heter, er greit. Det er irriterende å måtte lese store tekser med mange delte ord, men det er slikt man kan se bort ifra på et forum. Det samme gjelder forøverig og/å-problematikken også. Roten til språkproblemene slik jeg ser det er bruken av slang-ord, dialekt og virkelig feilskrevne ord. Tastefeil gjør alle, men når man skal skrive at "Jei hata purken fordi di bruka våld mot mei å kasta mei på gullve etter at jei stakk ned en gutt me kniv sjønner ikke vorfor kan jei annmellde dei?" blir det veldig tungt å lese.
byLARS's Avatar
Trådstarter
85 0
Sitat av Proxick
Bjølg: Tja. Jeg har ofte sett skrivefeil i artikler i f.eks VG. Det er klart at når man skriver mye, vil det alltid oppstå en liten feil innimellom. Det er derimot skjeldent man finner skrivefeil i for eksempel lærebøker. Kvaliteten på språket kommer alltid til å avhenge av hvem som skal lese det og hvilke behov det er for god norsk i den sammenhengen.

Man kan ikke lære alle å skrive perfekt norsk til alle tider. Det er menneskelig å feile.

byLARS: Du som terper så mye på hvordan andre folk skriver, burde vel ha fått med deg at man aldri skal begynne en setning med ordet "og". Litt flaut å lage en tråd der du klager på skrivefeil for så å gjøre en av de mest elementære feilene i norsk-språket hva?
Vis hele sitatet...
Det min venn, er helt feil Alle norsklærere maser om dette dag ut og dag inn, men det er en del av den kunstneriske friheten man bør ta seg for å krydre språket. Journalistlæreren vår maser om dette hele tida. Det er bedre å sette punktum enn å fortsette setningene i det undelige. Jeg liker nå best komma, jeg da, siden jeg er stor fan av Erlend Loe.

Så, man kan starte en setning med "og". Det norsklærere ofte mener er at mange har en tendens til å HELE tiden starte setningene som dette. "Og plutselig kom Gunnar hjem. Og han hadde på seg blå tights. Og de var veldig fine. Og Gunnar tok de av seg, før han løp til sengs med kona si." For å sette det på spissen.

Bottomline: kunstnerisk frihet; bra. Ubevisste brudd på skriveregler; dumt.
Du har, tro det eller ei, nok av feil selv slik at budskapet ditt mister verdi. Uansett, jeg ser også at det er mange som sliter med enkle ting slik som for eksempel "hvis \ vis \ viss" og "og\å" samt orddeling men jeg velger isteden være lykkelig over at jeg ikke sliter med det selv enn å legge ut om hvordan språket ødelegges. Urgh
Sitat av Proxick

byLARS: Du som terper så mye på hvordan andre folk skriver, burde vel ha fått med deg at man aldri skal begynne en setning med ordet "og". Litt flaut å lage en tråd der du klager på skrivefeil for så å gjøre en av de mest elementære feilene i norsk-språket hva?
Vis hele sitatet...
Det skal påpekes at på et forum, og andre uformelle steder, vil man kunne starte en setning med "Og" - For det er slik man vil legge det frem muntlig. Are Kalvø skriver ofte i sin nynorsk ordet "jo" (Jo, for det har seg slik at) - noe som egentlig er dårlig nynorsk. Men sjangeren åpner for dette.
byLARS's Avatar
Trådstarter
85 0
Sitat av John B
Du har, tro det eller ei, nok av feil selv slik at budskapet ditt mister verdi. Uansett, jeg ser også at det er mange som sliter med enkle ting slik som for eksempel "hvis \ vis \ viss" og "og\å" samt orddeling men jeg velger isteden være lykkelig over at jeg ikke sliter med det selv enn å legge ut om hvordan språket ødelegges. Urgh
Vis hele sitatet...
Hvilke feil, om jeg tør spørre?
Vell, er ikke alle som er like flinke...og som det sies, "Gammel vane, vond å vende".

For min del er det samme faen, så lenge beskjeden kommer fram :-)
Du virker ekstremt overlegen, kompis. Syns det er tåpelig at du gidder å bry deg så mye om dette temaet til å lage en tråd om det.

Sinnsykt usmakelig tekst. Kanskje temaet er ok å ta opp, men du skriver på en jævlig ekkel og selvgod måte.
Alt til sin tid sier nå jeg.

Når jeg leser på et forum er jeg ikke interessert i at lesingen skal være kunstnerisk. Det jeg leser på et forum skal være informativt først av alt, om det er noen små feil her og der går dette som regel greit. Dersom det blir såpass mange feil at man må konsentrere seg bør "forfatteren" så klart tenke litt mer på rettskriving.
Sitat av Deezire
Da kan jeg desverre avkrefte din teori. Det stemmer desverre ikke. Når du en gang kommer deg ut i arbeidslivet vil du fort se at det er mye dårlig som blir sendt frem og tilbake på mail. Toppsjefer som ikke klare å bruke autokorrektur engang. Selv ikke at Outlook lyser rødt får dem til å sjekke ordet to ganger.
Vis hele sitatet...
Jøss, det var jeg ikke klar over. Har ikke vært borti mange tilfeller av "viktige" tekster (les: skoletekster o.l) som har inneholdt en vesentlig mengde feil. Men som du sier; jeg har fortsatt til gode å se hvordan det ligger an i arbeidslivet. Jeg tror dog fortsatt at folk har en mer avslappet holdning til språk når det gjelder forum, MSN og liknende.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av byLARS
Det min venn, er helt feil Alle norsklærere maser om dette dag ut og dag inn, men det er en del av den kunstneriske friheten man bør ta seg for å krydre språket. Journalistlæreren vår maser om dette hele tida. Det er bedre å sette punktum enn å fortsette setningene i det undelige. Jeg liker nå best komma, jeg da, siden jeg er stor fan av Erlend Loe.

Så, man kan starte en setning med "og". Det norsklærere ofte mener er at mange har en tendens til å HELE tiden starte setningene som dette. "Og plutselig kom Gunnar hjem. Og han hadde på seg blå tights. Og de var veldig fine. Og Gunnar tok de av seg, før han løp til sengs med kona si." For å sette det på spissen.

Bottomline: kunstnerisk frihet; bra. Ubevisste brudd på skriveregler; dumt.
Vis hele sitatet...
Lærere er ikke interessert i "kunstnerisk frihet" på grunn av at det ofte kan ses på som dårlig norsk i rett øyne. Om du skal benytte deg av "kunstnerisk frihet" bør du allerede ha bevist at du kan skrive god norsk fra før, og at denne "kunstneriskheten" ikke er feil, men kreativitet.

En venninde av min kjære mor har mastergrad (og jobber med professorgrad) i norsk. Hun har flere ganger presisert overfor meg at å begynne en setning med "Og" ikke er det fagfolk kaller "god" norsk. Det er en veldig lettvindt og primitivt. Å begynne en setning med "og" viser mangel på kreativitet, og slike begynnelser har lett for å ødelegge flyten i språket i f.eks en stiloppgave.

En stil kan godt struktureres uten å benytte seg av verken lange setninger eller å begynne setningene med "og".

"Bottom line" er at man skal unngå å begynne en setning med "og", og etter hvert som du skriver stiloppgaver eller lengre verk, kommer du til å skjønne hvorfor.
Jeg har en kompis som er ekstremt prikete på språket, så å se en film med han, er mildt sagt et helvete :-p

en gang forlot han en film, fordi oversetteren hadde for mange å & og feil...priceless.
Dette med sære orddelinger er jo Norge eksperter på.
La meg ta noen eksempler, hentet fra typisk norsk og diverse venner:

"Ananas ringer"
"Kjeks med sjokolade biter"
"Fløte gratinerte poteter"

Dette gir jo varen en helt ny vri og kan gjøre en butikktur en smule mer morsom for i alle fall meg.
Er ein del skrivefeil, men som sagt, dei fleste bryr seg ikkje. Så lenge Nynorsken ikkje blir fjerna, har vi ingenting å frykte
byLARS's Avatar
Trådstarter
85 0
Sitat av Proxick
Lærere er ikke interessert i "kunstnerisk frihet" på grunn av at det ofte kan ses på som dårlig norsk i rett øyne. Om du skal benytte deg av "kunstnerisk frihet" bør du allerede ha bevist at du kan skrive god norsk fra før, og at denne "kunstneriskheten" ikke er feil, men kreativitet.

En venninde av min kjære mor har mastergrad (og jobber med professorgrad) i norsk. Hun har flere ganger presisert overfor meg at å begynne en setning med "Og" ikke er det fagfolk kaller "god" norsk. Det er en veldig lettvindt og primitivt. Å begynne en setning med "og" viser mangel på kreativitet, og slike begynnelser har lett for å ødelegge flyten i språket i f.eks en stiloppgave.

En stil kan godt struktureres uten å benytte seg av verken lange setninger eller å begynne setningene med "og".

"Bottom line" er at man skal unngå å begynne en setning med "og", og etter hvert som du skriver stiloppgaver eller lengre verk, kommer du til å skjønne hvorfor.
Vis hele sitatet...
Vel, da får din mors venninde ta en prat med min journalistlærer:P Det hender titt og ofte at jeg tar meg selv i å skrive en rekke skrivefeil, så ikke misforstå. Det jeg prøver å påpeke er den språklige latskapen. At mange ikke gidder bry seg om skriveregler og slike ting... Orddelinger og enkle skrivefeil er ikke akkurat med på å forsterke inntrykket av det en skriver...
Noen som tar på seg å korrekturlese denne tråden? ;D
Det er greit nok an en del blir litt mer avslappet i uformelle sammenhenger, men om det faktisk må anstrengelser til for å skrive sånn omtrentlig korrekt, så er det kanskje en god idé å ta noen ekstratimer?
Jeg kjøper ikke at 30-60% av medlemmene på et hvilket som helst debattforum lider av dysleksi.
Sitat av [GC/Betater]
Er ein del skrivefeil, men som sagt, dei fleste bryr seg ikkje. Så lenge Nynorsken ikkje blir fjerna, har vi ingenting å frykte
Vis hele sitatet...

jeg hadde faktisk en lærer i fjor som mente att vi skulle kutte ut nynorsken og heller lære urdu.. ganske smart plan?
byLARS's Avatar
Trådstarter
85 0
Jeg er egentlig ganske fan av nynorsken. Det er jo det som egentlig er "norsk". Mange vil vel si seg uenig, men da bør de ta en titt på Uti vår hage. Nynorsk egner seg godt til en rekke ting, bl.a humor
Sitat av Proxick
(og jobber med professorgrad
Vis hele sitatet...
Unnskyld, det var sikkert bare en glipp fra din side (av allmenndannende årsaker velger jeg likevel å påpeke det), men professorgrad er ikke et ord. Hun jobber sikkert med en doktorgrad, som senere vil gjøre henne kvalifisert til å inneha et professorat. Doktorgrad er en grad, professor er en stilling.
Sitat av byLARS

Og før dere flamer meg for å være opptatt av formaliteter, så tenk på følgende orddelinger, som noen eksempler på språklige misforståelser:

Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at man ikke skal starte en setning med "og"?
Av frykt for de rettelsekåte medlemene som nå sitter klar til å plukke posten min fra hverandre for å finne feil, så linker jeg likegodt til en tråd jeg mener skulle vært obligatorisk lesing før man i det hele tatt fikk lov å koble til internett. Og det mener jeg dengang da jeg var yngre, og hver gang når jeg fyller år

Språk for fjols - Lær å skrive rett!
Sist endret av Kanoner; 3. mars 2007 kl. 19:12.
byLARS's Avatar
Trådstarter
85 0
Jeg vil også poengtere at å pirke på personer som Proxick fordi han skrev feil av professor- og doktorgrad er unødvendig (men dog et morsomt poeng fra Padan). Det jeg (nok en gang) mente er disse personene som overhodet ikke har hørt om norsk rettskriving. Jeg ser at det ikke kom så godt frem i de ovenstående postene, så jeg nevner det her. Pirking er ikke nødvendig, men når personer skriver så elendig at du sliter med å skjønne hva som står der, begynner det å bli slitsomt.

Og det var vel det. (jeg velger fortsatt å bruke 'og'. Det er mer muntlig og en naturlig del av språket mitt - tviler på at noen hadde korrigert meg om jeg ikke hadde startet tråden).
Jeg personlig driter i om det er noen småfeiler når det er skrevet på forum, MSN, SMS eller lignende. Men jeg liker helst ikke at meldinger skrives "zkoln e zup3r kjedelig" osv Har kommet over noen slike før :P
Noen andre som også har begynt å bli oppgitt over at aviser, og/eller deres nettsider, som Aftenposten, Dagbladet, VG osv. har begynt å skrive "h"verken...?

Får meg alltid til å se rødt :/

Ps. Håper at det ikke har kommet en ny regel som jeg ikke har fått med meg :P
Sist endret av Icewave; 3. mars 2007 kl. 20:10.
Er veldig enig med dere. Ja man skriver litt mer muntlig på et forum, lev med det. Men når man skriver verre enn en dysletisk innvandrer på 7 år (for å overdrive litt), da skjønner ingen hva faen man vil fram til! Og når man da spør tilbake hva personene egentlig prøver å forklare, så blir personen sur. Greit nok med dysleksi, men mitt inntrykk er at de ihvertfall PRØVER å lese over tekstene sine EN gang til.

Ekstremt mange tråder både her og andre forum jeg henger på hvor jeg bare gir opp å lese ferdig, jeg skjønner ingenting! Man må da klare å skrive greie setninger med 90 % av ordene riktig stavet? Her på freakforum blir slike poster slettet fort, men andre forum ligger de igjen. Og å starte en diskusjon med å måtte spørre trådstarter hva som egentlig er problemet, da blir det bare dumt.

Mange tror jeg prøver å skrive mer avansert enn de faktisk har kunnskaper til. Skriv ting slik du ville sagt det! Ikke bry deg om at man ikke skal starte setning med "og" og sånne ting, jeg skjønner jo fint hva trådstarter her vil fram til selv om han starter med "og", skjønner? Men når alle ordene kan tolkes på 2 måter pga skrivefeil og dårlige setninger, slikt burde man da klare å unngå.


Noe som også irriterer meg, her blir man flamet ihjel om man starter en tråd slik, men på mange andre forum blir JEG flamet når jeg prøver å få et svar på hva tråden handler om. F eks man skriver "jeg bruket X og har et problem." jaha. hva slags problem, hva har du prøvd, har du endret noe i det siste osv? Hvorfor kan ikke folk utdype ting litt mer?

På helseforum ble jeg flamet fordi jeg på en lettere irritert måte ba ei utdype problemet sitt litt mer, jeg kunne godt løst problemet hennes, om jeg visste de tingene, så jeg spurte hvorfor hun ikke kunne ha skrivd dette med engang, pga man trenger å vite mest mulig for å hjelpe best mulig. Så får jeg mange sure kommentarer at jeg ikke å være så frekk og at hun kom hit for hjelp, ikke for kjeft?? Jeg kan ikke hjelpe noen når jeg ikke vet problemet!
Sist endret av Lille My; 3. mars 2007 kl. 19:56.
Slik som jeg ser det så er det så går det helt greit med å/og feil og lignende småfeil, for jeg har ikke masse jeg skulle ha sagt selv når vi kommer til det.
Men bare teksten ikke er altfor avansert og har altfor mange skrivefeiler går det fint hos meg.

Når det kommer til en lang tekst på forumet her så ser jeg mest på at det er stor bokstav, punktum, komma og avsnitt. Da er jeg fornøyd.
byLARS's Avatar
Trådstarter
85 0
Flotters, nå begynner vi nesten å enes om noe her

Mente ikke å virke grinete i stad, men når været er grått trenger man rett og slett noe å klage over Vil ikke fremstå som en grinete bedreviter heller:P
Syns det har litt med respekt mot andre. De som skal lese den teksten du driter i å skrive skikkelig! Skrivefeil er jo greit, men at du er lat er dårlig gjort mot andre
Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal henge seg opp i skrivefeiler. Greit i formelle brev å sånt burde man ta seg tid til å skrive ordentlig, men til vanlig er vel det viktigste at folk forstår hva man mener.
Sitat av Icewave
Noen andre som også har begynt å bli oppgitt over at aviser, og/eller deres nettsider, som Aftenposten, Dagbladet, VG osv. har begynt å skrive "h"verken...?

Får meg alltid til å se rødt :/

Ps. Håper at det ikke har kommet en ny regel som jeg ikke har fått med meg :P
Vis hele sitatet...
Jeg tror ordet opprinnelig, og eneste korrekte stavemåte inntil nylig, var "hverken". Dette er uansett uinteressant for folk flest, da ordet er tillatt å skrive både med og uten h.
Unntaket er selvfølgelig:
I verken -et (lty werken, adj av werk 'opptrevlet tauverk') (hjemmevevd) stoff med renning av bomull og veft av ull
Vis hele sitatet...

</offtopic>

Edit: Gjorde et kjapp søk for å se om jeg fant noe. "Hverken" ble innført i 2005 ser det ut til. Det mest interessante jeg fant, var en kommentar på wikipedia:
Hverken ble igjen tillatt offisielt fra og med rettskrivningsendringer fra 1. juli 2005
Vis hele sitatet...
En anelse interessant, men ikke nok til at jeg gidder å sette i gang en etterforskning.
Sist endret av bread; 4. mars 2007 kl. 00:45.
Blogging, forum og "kommentarer" er jo et sted der språket bør være mer muntlig. Selv har jeg noen sære former for underbygging og poengtering. Punktum blir hardt misbrukt og setninger kan fort ende opp i fem-seks linjer.

Det jeg reagerer på er alt skrivinga på dialekt. Enkelte ord som værra, foppal osv kan gå - men når man skriver direkte på helgelandskystdialekt, blir det komplett uforståelig. Språket må jo fornye seg det også, men det får jammen være grenser.

Hvorfor i alle dager skal nynorsk være bedre norsk enn bokmål? Fordi en eller annen vestlending farta rundt og plukket ut de dialektene /han/ personlig syntes var fine? Bokmål er tilpassa vårt eget språk, og vil bli stadig bedre etterhvert. Det gjenspeiler også det at færre og færre snakker dialekt.

Noe som har hjulpet meg og mitt språk ganske mye (ordforråd spesielt) er å høre på Språkteigen fra NRK P2 - de har den som podcast også. Anbefales...
Sitat av Thedeeq
Det jeg reagerer på er alt skrivinga på dialekt. Enkelte ord som værra, foppal osv kan gå - men når man skriver direkte på helgelandskystdialekt, blir det komplett uforståelig. Språket må jo fornye seg det også, men det får jammen være grenser.
Vis hele sitatet...
Så hvis skriftspråket adopterer ord fra Oslo øst er det ok, men ellers ikke?

Sitat av Thedeeq
Hvorfor i alle dager skal nynorsk være bedre norsk enn bokmål?
Vis hele sitatet...
Fordi bokmålet, basert på det gamle "riksmålet" opprinnelig var dansk, mens nynorsken var norsk, basert på mange dialekter.

Sitat av Thedeeq
Bokmål er tilpassa vårt eget språk, og vil bli stadig bedre etterhvert.
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis bedre, fordi det er i forandring. Jeg kunne godt klart meg uten orddeling og folk som ikke klarer å skille mellom kj-lyden og skj-lyden.

Sitat av Thedeeq
Det gjenspeiler også det at færre og færre snakker dialekt.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke fra Oslo, og er ikke så veldig smart, men kan du forklare hva du mener med "dialekt"`?

Sitat av Thedeeq
Noe som har hjulpet meg og mitt språk ganske mye (ordforråd spesielt) er å høre på Språkteigen fra NRK P2 - de har den som podcast også. Anbefales...
Vis hele sitatet...
Du verden, vi er faktisk enige om noe.
Skrivefeil får man vel ikke gjort så mye med. Alle har vel egentlig noen skrivefeil. Men jeg synes det har blitt mer og mer vanlig å se at folk skriver mye feil. Er ikke så opphengt i det, men man legger jo merke til det.

- Men samtidig så er det jo mye forkortelser som er blitt "in". Kanskje det kommer herifra? Hvem vet. De sier jo at ungdommen er blitt latere. ;) Alt skal gå raskt og fort. - Da er det jo lett å få noen skrivefeil, hvis man er litt for <<rask>>.

http://www.korrekturavdelingen.no/K4...Skrivefeil.htm
DonTomaso: Disse ordene jeg refererte til er da i bruk i langt større deler av Norge enn Oslo øst. Det er heller ikke sånn at ALL bruk av dialekter er feil, men når jeg skal ta eksempler er det jo greit å ta de jeg selv bruker, eller? Spesielle ord fra vestlandske, nordnorske og *norske dialekter må gjerne brukes - men når hele innlegg eller tekster er basert på: "æ ha ittj schønt hæilt tå dir", blir det for ille.

Nynorsk er basert på et lite utvalg - og er etter min mening absolutt ikke "riktigst" norsk. Skille mellom kj og skj er noe som irriterer meg også. Spesielt blant min egen omgangskrets (med det store flertall fra nettopp Oslos østkant). Skulle man oppnå det ekte norske språket burde vi jo strengt tatt begynne med runer igjen da.
Det eneste jeg reagerer på er at det ikke er en eneste som har nevnt de/dem feil, som er det også er mye av, her fint demonstrert av trådstarter.
Sitat av byLARS
"Og plutselig kom Gunnar hjem. Og han hadde på seg blå tights. Og de var veldig fine. Og Gunnar tok de av seg, før han løp til sengs med kona si." For å sette det på spissen.
Vis hele sitatet...
Bare for å oppklare en ting. Oslo-Øst har ikke en dialekt som så mange har prøvd å påstå. Det er et resultat av både en etnolekt og sosiolekt. Altså, det er ingen dialekt.
jeg gleder meg til den dagen det er lov å skrive sjino og skj-kj lydene osv er forent til en og samme lyd. Er jo helt umulig å merke forskjell og må bruke ordbok på stiler.
Et gjennomsnitts innlegg brukes det sikkert ikke mer enn 30 sekunder å skrive. Jeg har fortsatt igjen å høre om noen som leser gjennom innlegget sitt etter de har skrevet det. Selv har jeg ikke gjort det, om det ikke har vært noe langt viktigere enn et foruminnlegg. Derfor er det ikke rart at lærebøker og andre verk inneholder mye færre skrivefeil. De leses gjennom minst 10 ganger før de blir printet. Jeg regnet ut at J.R.R Tolkien skrev 1/5 sider om dagen i snitt da han skrev Ringenes herre. Jeg velger å tro at han har brukt mesteparten av tiden på korrigering. På et forum er det ingen som tar seg tid til noe slikt. For hva er vel vitsen?
Noe av det som irriterer meg på forum og IRC er at veldig mange bruker ' helt feil. Dette kan f.eks være ved å skrive CD'en, EP'en osv.
Sitat av mrniceguy
jeg hadde faktisk en lærer i fjor som mente att vi skulle kutte ut nynorsken og heller lære urdu.. ganske smart plan?
Vis hele sitatet...
Heh. Skulle gjerne hørt argumentene for det
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Kan akseptere ordelingssfeil på forum, men er irriterende når man ser det i dagliglivet.
Har sett et veilskilt hvor det står "sprengnings arbeider". Synes slike ting godt kan korrekturleses før man setter det i produksjon.
Vil tro mye av disse ordelingsfeilene skyldes at folk er påvirket av engelsk skrivemåte, der deler man i større grad slike ord.
Sitat av gothiclolitaz
Heh. Skulle gjerne hørt argumentene for det
Vis hele sitatet...
Hun mente at siden det var så mange pakistanere bosatt i Norge som hadde problemer med å integrere seg var det bedre at vi lærte oss deres språk enn at de skulle lære vårt.

Og at det var flere i Norge som bruker Urdu enn det er som bruker nynorsk.

Ganske smart dame hun der. Jeg tror hun fikk et lite mentalt sammenbrudd under den skyllebøtten som fulgte.




EDIT: Ikke noe rasistisk..

Sitat av etse
jeg gleder meg til den dagen det er lov å skrive sjino og skj-kj lydene osv er forent til en og samme lyd. Er jo helt umulig å merke forskjell og må bruke ordbok på stiler.
Vis hele sitatet...
Det heter faktisk KJINO, og KJØTTKAKER..
Ikke SJINO og SJØTTKAKER.


Er ikke noen grunn til å endre på hele språket fordi småbarna fra Oslo ikke kan uttale KJ, eller fordi de av en eller annen grunn synes det er kult å late som de har en talefeil.


Ja, dere er kule..
Det som irriterer meg mest er at folk insisterer på å skrive orddeling når det riktige begrepet vitterlig er særskriving.
Sitat av ivioyner
Det som irriterer meg mest er at folk insisterer på å skrive orddeling når det riktige begrepet vitterlig er særskriving.
Vis hele sitatet...
Men er ikke særskriving ett generelt begrep?
Og orddeling mer bestemt?