Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4794
Hei der.

Sitter på skolen sin Dell Latitude D520 og ønsker å skifte eller fjerne bios passord.
Maskinen er en laptop, og er det mulighet for å "resette" passordet?
Kan skru opp dataen om nødvendig.

- Kan ikke boote med cd, men det skal gå ann via nettverket (har ikke prøvd)
- Kan ikke boote med diskett
- Kan ikke velge hva den skal boote.

Noen tips? Har søkt
Hvis den ikke har noen form for 'security chip' holder det å ta ut cmos-batteriet.
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Hvor er selve cmos batteriet?
Ligger vel under alt-tasten sånn ca. på DELL afaik.
Men du må skru fra hverandre ca. alt, så hvis du ikke har fiklet mye med laptoper før er det nok best å la være.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Bare husk at hvis noe på din pc er helt forskjellig fra alle andres, så er det ikke så vanskelig å se at du har føkka med den.. Ikke bli busta.
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Nei, når jeg tenker over det er det kanskje ikke så lurt. Han datageeken som styrer nettverket på skolen er rimelig god og har sperra alt som kan sperres (inkludert papirkurven). De logger sikkert når adminstratoren logger seg på en pc som ikke er hans og selve nettverket er overvåket. PC'n har også innebygd tyverialarm.

Det som kunne vært fint er å bruke den på fritiden uten alle disse sperrene.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jo jo, men hvis du vil ha pc som er helt din må du nok få tak i den utenom skolen. Medmindre du can dekke ABSOLUTT ALLE tracks, anbefaler jeg STERKT å droppe hele ideen.
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Vente til sisteåret da...
Har det noe aa si det da? Du skal sikkert ha den til du er ferdig paa skolen og administratoren har vel ikke noen interesse i aa snoke i din pc?
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Snoke gjør han ikke nei, men med tanke på at nettverket er overvåket, og hvem vet hva slags innstillinger som er i biosen. Vil ikke gå informasjonteknologi uten skole-pc :-)
Hehe, er nok ikke saa farlig, nettverket kontrollerer ikke instillingene dine. dessuten vet jo ikke administratoren hvem som er hvem paa nettverket gjennom ip adressen da maa han kjenne mac adressen din vil jeg vel annta.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du kan muligens også finne software som resetter BIOS.

Du bør ikke endre noe i det operativsystemet som er lagt inn, men heller boote opp et os fra usb-stick eller cd-rom.
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Jo, men la oss tenke at jeg resetter bios passordet. Hva slags forklaring kan jeg ha for at bios passordet ble resetta, om jeg blir knepet? Noe støt eller "kom borti" lignende forklaring?


Edit:
Sitat av z0p
Du kan muligens også finne software som resetter BIOS.

Du bør ikke endre noe i det operativsystemet som er lagt inn, men heller boote opp et os fra usb-stick eller cd-rom.
Vis hele sitatet...
Tror det blir vanskelig. De har sperret alt av programmer som ikke er nødvendige, inkludert cmd, msconfig, services etc. Eneste valgene jeg har når jeg booter er fra MBR eller fra hardisken. Derimot om jeg plugger en kabel i før jeg starter opp maskinen laster den ned innstillinger fra nettverket, før selve windows loadern kommer opp.
Sist endret av esl; 27. februar 2007 kl. 21:30.
Maskinen fikk opp en feilmelding anngaaende klokkehastigheten i bios og du maatte gjore det for ogsaa faa den til ogsaa bote
haha.... du spillte nok CS, så tapte du, å da dette gikk hardt utover "ALT" tasten din fikk dette biosen til å resette seg... xD bror min brukte faktiskt denne unskydningen da han ble busted med å tukle med pc`n sin som han fikk på ungdomskuli fordi han har dysleksi xD ... flax for han, var det meget dumme lærere på den skuli da han gikk der, så han slapp unna
Naar det ikke er lov til noe er vel sjangsen liten for at det skal fungere og installere cs der:P
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Jo faktisk vi har fått spill inn dit som virker. Vi spiller WC3 Daglig : )
Men det vi\jeg vil bruke maskinen til er uten de sperrene, evt en live-cd hadde vært kos
Hva med en ubuntu live cd? Riktignok linux, men hvis den skal brukes til surfing ol fungerer det jo... (forutsatt at du får maskinen til å boote fra skiva, noe som virket umulig?)
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Er vel ikke verre enn å skaffe seg et defekt BIOS batteri som du kan skylde på. Så røsker du ut batteriet endrer boot-sekvensen i BIOS, og booter på et live os fra usb-stick eller cd-rom.
Mulighet 1

1. Last ned CmosPWD herfra: CmosPWD
2. Fjerne passordet på BIOSen (Husk å stille dato og klokkeslett etterpå) med "Cmospwd_win.exe /k" (les READMEen)

Mulighet 2

Sjekk her (står masse på Paragon siden).
Eventuelt kan du søk i forumet her.

PS. Jeg vet ikke hvordan "Mulighet 1" vil funket på en dell laptop. Jeg har bare prøvd det på stasjonære pcer.

Lykke til
eNzONE
Sist endret av eNzONE; 27. februar 2007 kl. 22:59.
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Hei.

Mulighet en er allerede prøvd ut, men takk at du tok deg tid til å vise fram til programmet! Mulighet to var jo interessant, må ta en titt på det