Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2568
Jeg ble tatt for å stjele idag, jeg var på Outland i Oslo og skulle kjøpe noen bøker og det endte med at jeg tok fire stykker mens jeg betalte for to (ironisk nok så gjorde jeg dette siden jeg tok de andre).
Såklart så pep det jo på vei ut og jeg ble jo tatt, la det være en advarsel til andre her, ikke ta det fører bare til dumme ting og er vel aldri nødvendig heller.

Jeg la alle kortene på bordet og det kom noen vektere som fikk navn, nummeret mitt pluss navn på noen av slektningene mine, jeg regner med de gjorde det da jeg ikke hadde noe id på meg.
Etter å ha fylt ut noe info fikk jeg gå og fikk vite at jeg ville bli anmeldt, det er jo ikke noe hyggelig det og jeg har aldri lyst til å gjøre noe slikt igjen, det var ren idioti.
Så skulle du selv tenke over det så ikke gjør det.

Men jeg er jo veldig spent, hva skjer nå? Jeg kan vel glemme mange yrker?

Er fortsatt litt i sjokk
Hmmm.
Det er i alle fall godt at du angrer og det er tydelig at denne hendelsen har satt sine spor og at du i fremtiden holder deg for god til å synke så dypt. Når det gjelder konsekvenser så tror jeg ikke at dette vil få så voldsomt mye å si. De få yrkene som krever plettfri vandel er vel ikke de værste å miste. Dessuten kan det jo godt hende at det ikke vil få noe å si.


Du kan jo kikke her:
http://www.freakforum.nu/forum/archi...p/t-62203.html
Sist endret av Halalgeir; 19. februar 2007 kl. 18:50.
Tror nok at denne saken bare kommer til å bli henlagt i følge av at du var helt ærlig. Du var vel høflig også?
Trådstarter
14 0
Takker for linken, jeg har en venn av meg som sier at veldig mange slike saker blir henlagt, på en side er det jo dårlig men andre tar vel kanskje lærdom av slikt?

Hadde jo tenkte meg en karriere innen jus og jeg går vel ut ifra at jeg ikke da kan studere det i det hele tatt?

Edit: Jeg var jo høflig og gjorde som de sa men det eneste jeg svarte på var jo bare personopplysninger så jeg går ut ifra at de vil gjøre det så effektivt så mulig
Sist endret av Hadron; 19. februar 2007 kl. 18:57.
Utifra profilen din er du over 16 år, da kan du få rulleblad, men det blir sikkert konfliktsråd som er beste utvei for deg. Vet ikke om du får det på rulleblad da?
Vel, du kan jo si du i din ungdom var dum, det baserte seg på en misforståelse ved et evt jobbintervju, selvsagt kan du studere jus. Jobbene innen jus tror jeg ikke du trenger plettfri vandel for heller. Alle kan jo ikke noe for fortidene sine.

Men jeg ville satset på noe annet

EDIT: Det står vel sjeldent noe om omstendigheter rundt hendelsen ved en notis i rullebladet?
Sist endret av Gest; 19. februar 2007 kl. 19:04.
Trådstarter
14 0
Sitat av chouse
Utifra profilen din er du over 16 år, da kan du få rulleblad, men det blir sikkert konfliktsråd som er beste utvei for deg. Vet ikke om du får det på rulleblad da?
Vis hele sitatet...
Fylte 17 i forrige uke og jeg vet ikke hvordan prosessen ved et konfliktsråd foregår.

Sitat av Gest^^
Vel, du kan jo si du i din ungdom var dum, det baserte seg på en misforståelse ved et evt jobbintervju, selvsagt kan du studere jus. Jobbene innen jus tror jeg ikke du trenger plettfri vandel for heller. Alle kan jo ikke noe for fortidene sine.
Vis hele sitatet...
Sant nok, jeg liker bare ikke tanken ved å noe noe på rullebladet mitt, det forblir jo der så lenge jeg lever

Men jeg ville satset på noe annet
Vis hele sitatet...
Haha, det er godt mulig, jeg tror ikke det er et enkelt fag
du kommer forhåpentligvis i fengsel, hva faen er vitsen med å knabbe noen bøker? ska man først gjøre seg til tjuradd, så gjør ett skikkelig brekk.
Hva sier moren og faren din da? De kan jo kanskje hjelpe deg.
Trådstarter
14 0
Sitat av Onkel Smågodt
du kommer forhåpentligvis i fengsel, hva faen er vitsen med å knabbe noen bøker? ska man først gjøre seg til tjuradd, så gjør ett skikkelig brekk.
Vis hele sitatet...
Haha, den totale prisen på bøkene var vel 400-500 kroner så jeg synes det var nok, jeg har verken ressurser eller lyst til å gjøre et stort brekk :P

Sitat av max-mekka
Hva sier moren og faren din da? De kan jo kanskje hjelpe deg.
Vis hele sitatet...
Har mest lyst til å legge dette bak meg, jeg har ikke hørt noe fra politiet og hverken moren eller faren min vet noe, det skjedde tross alt idag, de får vel vite det uansett.
Best at du forteller til de først. Dumt om de får høre det av noen andre.
Sitat av Hadron
Haha, den totale prisen på bøkene var vel 400-500 kroner så jeg synes det var nok, jeg har verken ressurser eller lyst til å gjøre et stort brekk :P


Har mest lyst til å legge dette bak meg, jeg har ikke hørt noe fra politiet og hverken moren eller faren min vet noe, det skjedde tross alt idag, de får vel vite det uansett.
Vis hele sitatet...
Dette skjedde tross alt idag, ja. Såklart har du ikke hørt noe enda, politiet i Oslo har mer og gjøre. Vil annbefale deg og fikse så det blir konfliktsråd så kan du arbeide for butikken en dag eller betale de. Så får du spørre politiet om du får noe på rullebladet da.
Sitat av Hadron
Sant nok, jeg liker bare ikke tanken ved å noe noe på rullebladet mitt, det forblir jo der så lenge jeg lever
Vis hele sitatet...

det er der i 15 år
etter det forsvinner d
så det er ikke så stort proble som du vil ha det til
Sitat av amhx
det er der i 15 år
etter det forsvinner d
så det er ikke så stort proble som du vil ha det til
Vis hele sitatet...
hva? har aldri hørt det før, men jeg har hørt at bøtene slettes fra bøteregistret eter 10 år. kan noen bekrefte det vi sier?
Jeg har fått det som vane å stjele en pakke pasta på 7-eleven etter en bytur eller fest.

Hva skjer om jeg blir tatt for det.. er det samme reaksjoner for en pakke pasta for 14.50 som bøker for opptil 4-500 kr?
du var nok heldig der, da jeg ble tatt prøvde jeg å stikke fra vakta og klarte å dytte vakta gjennom døre slik att døre ble ødelagt, men ga fort opp da jeg ble omringet av en gjeng med vakter. så kom snuten, ransaket meg, ringte og sjekket politi registeret om det var virkelig meg på bankkortet, men jeg slapp å bli med til stasjonen. endte med en bot på 1000 spenn....etter det ingen nasking :P
En pakke pasta blir oftest sett gjennom fingrene med. Jeg prøvde å bøffe øreplugger til mp3-spilleren min en gang til 30 spenn (jeg var høy som bare det, og det virket som en god idé, siden jeg hadde brukt opp pengene mine på røyk og munch ), ble tatt og han tyttebærmannen satte meg opp i vekter-registret, men ga faen i å anmelde det på grunn av alt arbeidet det ville blitt og sendte meg ut på gata igjen.

Etter det har jeg ikke bøffa noe særlig. Det at han ikke merka at jeg var stein, skjønner jeg ikke.
faren min hadde en venn som stjelte biler og alt mulig i fylla han fikk masse bøter betalte aldrig noe og han er jo død men har en sønn da men gjelda hans vart sletta sa faren min
Vel, moralen er at du ikke skal rappe noe hvis du ikke er sikker på å ikke bli tatt. (Hvis du derimot er sikker på det.. Knock yourself out for å si det sånn.)

Synd man ikke kan kryptere jakkelommene og sikre at ingen finner tinga i dem, huh?
Sannsynligvis blir det en liten bot eller konfliktråd. Dersom du får en bot kommer det ikke på rullebladet, kun i bøteregisteret. Dersom saken går til konfliktrådet, hvilket er meget sannsynlig med tanke på din alder og omfanget, vil ikke saken bli registrert noe sted.
Du må selvfølgelig ikke ha plettfri vandel for å studere jus, du kan sannsynligvis også bli politi om det er det du vil.
Slapp av, dette går bra!
Sitat av Sivertaas
Jeg har fått det som vane å stjele en pakke pasta på 7-eleven etter en bytur eller fest.

Hva skjer om jeg blir tatt for det.. er det samme reaksjoner for en pakke pasta for 14.50 som bøker for opptil 4-500 kr?
Vis hele sitatet...
Hadde jeg tatt deg, er iallefall min rutine å få snuten på plass. Det som har skjedd med
de jeg HAR tatt, er fyllearresten og forenklet forelegg pluss anmeldelse om du er
særdeles frekk i kjeften.

Kommer jo an på om du har truet, prøvd å flykte eller utført voldshandlinger...