Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 6294
5 Feb er da skal jeg på sesjon, altså imorgen.

Lurer på hva er det jeg kan forvente meg, er litt usikker på om jeg vil eller ikke vil in i militæret. hva skjer på sesjon osv.

Takk
Du får se freshe videosnutter med all den super-action som skjer i militæret, uten å få vite at det veldig sjelden er sånn det blir fremvist. Deretter følger en del venting og diverse tester på diverse kontorer. Eneste jeg kan råde deg til er at du ikke bruker det du får av informasjon på sesjon for å ta ditt valg.
Ha med så du har noe å gjøre mens du venter.
Satt selv på ett rom og ventet i 4timer før vi ble forflyttet til et nytt rom for å vente der i nye 2timer
basicly det tobb sa...
anbefaler deg å sjekke ut hvilken avdeling du vil til FØR sesjon, jeg gjorde det ihvertfall, og er fornøyd med valget så langt(har ca 4-5 mnd'er igjen av førstegangstj.).
I tillegg til det som står på linken til Mith, så blir det jævlig mye venting. Ta med noe å lese på og som sagt, ikke ta den propagandafilmen deres for seriøst. Det er ingen høytalere som spiller techno mens du er i militæret etter det jeg vet.
Matteprøve er det også.
Jeg mener å huske at det var noe norsk tester også.
De tester deg i matte, logikk (en slags IQ -test), og norskkunnskaper( bl. a. synonomer, syntaks , o.l. hvis jeg ikke husker feil). I tillegg sjekker de generell helse (du får full pott så lenge det ikke er noe alvorlig galt, f.eks. ryggen din ser ut som et spørsmålstegn), syn, hørsel og eventuelle egenskaper/kunnskaper/sertifikat du har (språk, skiegenskaper, førerkort, dykkersertifikat o.l. ).
Tilslutt spør de hvor du har lyst til å ta førstegangstjenesten.
Sitat av trigger
Tilslutt spør de hvor du har lyst til å ta førstegangstjenesten.
Vis hele sitatet...
De spør også OM du har lyst til å ta førstegangstjenesten. Vet ikke hvor stor innvirkning svaret du gir på dette spørsmålet har men.
Hvor mye du må vente kommer an på hvilken gruppe du kommer på forresten.. jeg var heldig å havna på 2. gruppe, venta kanskje en time totalt
og du får et skjema om helsa di, hvor du krysser ja/nei på forskjellige spørsmål om sykdommer du har eller ikke har hatt.

Jeg var IKKE keen på militæret, så jeg krysset av på litt av hvert.. blant annet depresjoner. Den er fin, for når legen spør kan du bare si "det vil jeg ikke snakke med deg om".
Sitat av slækkern
og du får et skjema om helsa di, hvor du krysser ja/nei på forskjellige spørsmål om sykdommer du har eller ikke har hatt.

Jeg var IKKE keen på militæret, så jeg krysset av på litt av hvert.. blant annet depresjoner. Den er fin, for når legen spør kan du bare si "det vil jeg ikke snakke med deg om".
Vis hele sitatet...
HAHA!
bra gjort da!
jeg hokka å av på ja der så spurte han hva det dreide seg om så sa jeg at jeg legger vel ikke ut om livet mitt til en jævla ukjent sa jeg...

men hvis du vil gjøre alt for å slippe unna så si at du har et ekstremt temprament å at du klikker fullstendig hvis du bare blir litt irritert(omtrent sånn som jeg har det)

da blir du nekta millitærgang
når jeg kom i til sesjons læreren så så ha på lappen skreiv ut en ny stempla skreiv under å sa du har ikke noe her å gjøre

jeg slapp den psykologiske testen da siden jeg var i den første gruppa
Ministry of Love
sptz's Avatar
Altså sånn som det er på sesjonen er det stortsett i hele forsvaret. Mye venting. Ikke tro at det blir mindre venting når du kommer inn...
hos os spurte de om du ville inm og om du var i en tilstand hvor du i det hele tatt trodde du ville klart å fullføreo m du måtte... vet ikke om svarene på de 2 har noe å si... men jeg svarte pleint nei på begge...
Sitat av etse
hos os spurte de om du ville inm og om du var i en tilstand hvor du i det hele tatt trodde du ville klart å fullføreo m du måtte... vet ikke om svarene på de 2 har noe å si... men jeg svarte pleint nei på begge...
Vis hele sitatet...

ble du da tjeneste dyktig??
Hvis du er tøffing leverer du en spermprøve i det uringlasset du får tildelt.

Men spøk til alvor, det er som de andre her sier. De driver med "propaganda" for å fortelle hvor spennende det er i militæret, og så tar man en del kunnskapstester, man snakker med en lege og sjekker hørselen og synet. Og ja, det er en del venting.

Det er forresten veldig dumt å svare tull på kunnskapstestene hvis du tror at det gjør det lettere å slippe unna militæret (ikke at jeg tror at det er noe problem å slippe militæret nå for tiden), du risikerer bare å få en førstegangstjeneste tilpasset "kunnskapene" dine, altså en tjeneste hvor lite skjer.
Da jeg var på sesjon, ville legen kjenne på ballene min for å se om jeg hadde brokk eller noe, hadde lyst å gi'n en på trynet...he-he! Er ihvertfall glad jeg dro i millitæret med positiv innstilling og jeg mener jeg hadde bare godt av det og lærte utrolig mye. Reiste også senere til Libanon som FN-soldat og fikk masse nye venner. Gjør så godt du kan på sesjon du og gjør plikten din i millitæret, så skal du se du vil se tilbake på det som en utrolig fin tid....lykke til
Sitat av Spawn2
Gjør så godt du kan på sesjon du og gjør plikten din i millitæret, så skal du se du vil se tilbake på det som en utrolig fin tid....lykke til
Vis hele sitatet...
Endelig en som er positiv til førstegangstjenesten

We applaud you!
Var på sesjon så sa jeg til han legen at jeg hadde deprisjoner og at det var pga. ting hjemme så ville helst slippe å dra i militæret.. Så fikk jeg beskjed om å ta det opp med han neste som hadde med slikt å gjøre, men mens jeg satt å venta i en time fikk jeg tenkt litt på lærlingerordningen og slikt, så fikk litt lyst til å inn likevel.
Så han jeg kom inn til som ville vite mer om disse deprisjonene mine fikk årets svar: "Neida, bare drit i dem du, de gikk over mens jeg satt å venta på deg"
Sitat av Popp
Var på sesjon så sa jeg til han legen at jeg hadde deprisjoner og at det var pga. ting hjemme så ville helst slippe å dra i militæret.. Så fikk jeg beskjed om å ta det opp med han neste som hadde med slikt å gjøre, men mens jeg satt å venta i en time fikk jeg tenkt litt på lærlingerordningen og slikt, så fikk litt lyst til å inn likevel.
Så han jeg kom inn til som ville vite mer om disse deprisjonene mine fikk årets svar: "Neida, bare drit i dem du, de gikk over mens jeg satt å venta på deg"
Vis hele sitatet...
Så flott da....det er faktisk masse skoler/kurs en kan ta mens er inne, og dem er helt gratis. Jeg tok buss-lappen, truckførerkurs og ship-offshore kurs mens jeg var inne de 14 månedene
Sitat av walbergz
Hvis du er tøffing leverer du en spermprøve i det uringlasset du får tildelt.
Vis hele sitatet...
Tar de urin- eller blodprøve på sesjon? trodde det bare var når man ble kalt inn.
Sesjon er jo for å se om du er tjenestedyktig eller ikke, så urinprøve må du nok ta vil jeg tro
Jeg måtte ikke ta noen urin- eller blodprøve på sesjon, det var i mai 2006.
En kamerat av meg som hadde sesjon forrige uke, han ble heller ikke testa sånn på noen måte. Verken urin- eller blodprøve... Men det er rart hvis andre her har måttet gjøre det, virker litt tilfeldig...
Sitat av Spawn2
Så flott da....det er faktisk masse skoler/kurs en kan ta mens er inne, og dem er helt gratis. Jeg tok buss-lappen, truckførerkurs og ship-offshore kurs mens jeg var inne de 14 månedene
Vis hele sitatet...
De fleste førerbevis, som buss og tungbil må jo behovprøves nå, dessverre, men truckførerkurs og slikt er fortsatt åpent
Jeg kan forvente meg å bli innkalt til sesjon dette året, og lurer på en ting.
Vil et syn på -2-3 (minus 2-3 altså) ha noen stor betydning på om du er tjenestedyktig, med tanke på at du må ta synstest?
Sitat av Makaber
Vil et syn på -2-3 (minus 2-3 altså) ha noen stor betydning på om du er tjenestedyktig, med tanke på at du må ta synstest?
Vis hele sitatet...
Jeg ligger på rundt det samme, og hadde ingen problem med å slippe inn.
Jeg skal på sesjon på fredag. Har skaffet meg en bråte med attester og håper dermed at jeg skal få slippe unna. Ikke det at det er verdens undergang å måtte ta et år i militæret, men jeg har lyst til å begynne å studere med en gang jeg er ferdig med VGS.

- Brilleseddel som beviser syn(ssvakhet) på +4,75 og + 4.
- Attest fra legen på astma og allergi (støv, pollen, hest, hund, katt, røyk)
- Attest fra overlegen på sykehuset om at jeg har ligget inne i nyere tid pga sykdom
- Kopier av mange resepter for å bevise at jeg har et dårlig immunsystem

Dette må da holde??
Tja, mange som gjerne vil studere rett etter VGS, men dem drar vel inn å gjør plikten sin for det. Men du ser jo ut til å ha alskens dritt med allergi og greier, godt du ikke er allergisk mot nff ihvertfall...he-he. Nei, tror ikke forsvaret gidder å satse på deg når du har alle de allergiene, blir for mye styr
Forstår ikke hvilken nytte Norge skulle ha av å tvinge en halvvoksen 18-åring med dårlig immunforsvar til å gjøre "plikten sin" i militæret. Hvis det mot alle odds blir krig her i landet, så skal jeg heller stille opp!
jeg satser på å slippe unna ved å meddele dem min manglende interesse. Hvis krigen skulle komme, så slår jeg meg heller sammen med det lokale jaktlaget

Jeg kan også fortelle om og vise til min mangelfulle deltagelse i gym, mine depresjoner og mine besøk hos psykologer. Tviler på at de vil ha meg, når den tid kommer
Sitat av Gest^^
jeg satser på å slippe unna ved å meddele dem min manglende interesse. Hvis krigen skulle komme, så slår jeg meg heller sammen med det lokale jaktlaget

Jeg kan også fortelle om og vise til min mangelfulle deltagelse i gym, mine depresjoner og mine besøk hos psykologer. Tviler på at de vil ha meg, når den tid kommer
Vis hele sitatet...
Du kan fortelle så mye du orker men uten papirer på det, må du nok pent legge deg på kasernen med de andre fake'rne...bare ikke si du er homse uten å være det, de har egne kaserner for dem også
Spawn2: Jeg er faktisk bifil da

Kan man virkelig slippe unna på grunnlag av det? Så patetisk forsvaret er...
Synes det er artig at hvis du har litt dårlig syn så er det takk og farvel hvis du ikke har lyst til å joine dem. Slengte en seddel med -8 på begge øyan og sa at jeg ikke hadde lyst til det, så var det bare å stikke ^^
Sitat av gunvar
Tar de urin- eller blodprøve på sesjon? trodde det bare var når man ble kalt inn.
Vis hele sitatet...
Da jeg var på sesjon (2002) gjorde de det, men det var en ganske enkel form for urinprøve. Alt de gjorde var vel å sette et eller annet papir oppi glasset for å se om det skiftet farge. Papiret reagerte vel på om man hadde for mye salt i urinen eller noe, jeg er ikke sikker. Hvis du har ulovlige substanser å skjule tror jeg ikke de finner det på den måten. Ikke at jeg hadde noe slikt å skjule
De tar ikke blodprøve.
Sitat av Scampi
Jeg ligger på rundt det samme, og hadde ingen problem med å slippe inn.
Vis hele sitatet...
Og en ting til, vil det ha noe å si om jeg er fargeblind? Rød-grønn fargeblind.

Edit: De tar forresten ikke urinprøve eller blodprøve.
"Ikke urinprøve
Tiden hvor du måtte å tisse i et lite plastbeger er over. Forsvaret sluttet med urinprøve på sesjon i 2005. I motsetning til det mange tror, ble ikke urinprøven brukt til å påvise narkotikamisbruk. Urinprøven ble derimot brukt til å måle blant annet proteinnivået i kroppen og målinger i forbindelse med eventuell diabetes. Det blir heller ikke tatt blodprøve."
Sist endret av Makaber; 5. februar 2007 kl. 16:07.
Er bare 16år (17 om 2mnd) men jeg gleder iallefall rævå av meg til forsvaret!
Husk å ta med musikk! Sesjonskontoret i Oslo var i allefall ulovlig tregt ;o

I fjor var det ikke urin-prøve nei >.<
Hmm, jeg skal på sesjon på denne torsdagen dvs 08.02. Jeg ønsker ikke å havne i militæret, da jeg heller vil ha et "fri-år" med jobb/studier..

Jeg er oppegående og har ingenting annet enn pollen-allergi å skilte med, noen tips for hva som kan gjøres for å slippe militær-tjeneste?
Sitat av VIC
Er bare 16år (17 om 2mnd) men jeg gleder iallefall rævå av meg til forsvaret!
Vis hele sitatet...
Flott gutt, akkurat det Norge trenger
yes da, var på sesjon idag.. for og være helt ærlig så var jeg helt normal prøvde ikke og slippe unna noe som helts, har ikke så veldig bra motivasjon nå til og stikke i militærer men om 1,5 år har jeg kansje forandret meg osv......mange venner av meg som har tenkt seg in så blir vel litt kjiip og være den eneste som er igjen vis dere skjønner hva jeg menner...

mange velger og ta fri år etter vidregående for og tjene penger til vidre studie. hvorfor ikke ta militærert og få noen extra poeng i utdannelsen sin og i tilleg tjene litt penger

men når du er tjeneste dyktig vil det si at du kommer i militæret uansett eller at du har sjanse for og bli inkalt.....snakket med noen folk om detta som sa diversje sakker og ting...så spør dere
Sitat av Monzter
mange velger og ta fri år etter vidregående for og tjene penger til vidre studie. hvorfor ikke ta militærert og få noen extra poeng i utdannelsen sin og i tilleg tjene litt penger

men når du er tjeneste dyktig vil det si at du kommer i militæret uansett eller at du har sjanse for og bli inkalt.....snakket med noen folk om detta som sa diversje sakker og ting...så spør dere
Vis hele sitatet...
Penger? Forsvaret? Hører rykter om at de drikkes opp relativt fort - evt annet. Er ikke akuratt ekstremt mye penger. Dessuten høres du ut som en random sesjonsleder.

Og jeg har forstått det slik at dersom du er meldt tjenestedyktig vil du innen en viss periode bli innkalt til førstegangstjeneste.
Selv om man er kjent tjenestedyktig betyr ikke det at man nødvendigvis blir kallt inn til førstegangstjeneste. VPV har vel statistikk på hvor store prosentandeler av hvert kull som blir kallt inn også
Kan man slippe militæret hvis man satser på idrett eller driver aktivt idrett på et profft nivå?
Sitat av Kragh
Hmm, jeg skal på sesjon på denne torsdagen dvs 08.02. Jeg ønsker ikke å havne i militæret, da jeg heller vil ha et "fri-år" med jobb/studier..

Jeg er oppegående og har ingenting annet enn pollen-allergi å skilte med, noen tips for hva som kan gjøres for å slippe militær-tjeneste?
Vis hele sitatet...

les den første tråden min

si at du har et sinne som du ikke klarer å håndtere...
så sier du bare at du nesten drepte noe i rent sinne å såne ting(hvis du er god til å lyve da) gi eksempler på ting du kan ha knust å folk du "har" banka opp å sånn...
går ikke det så sleng på at du sliter med depresjoner i tilleg så skal du se at du kan gå ganske så fort

jeg ble stemplet med sinne problemer(noe jeg har i realiteten å da)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Å si at du er sengevæter kan kanskje gjøre at du slipper.

Jeg var positiv til militæret i begynnelsen, men etter et halvt år fikk jeg nok. Men da var det ingen vei tilbake desverre. Friheten min var beslaglagt ut året.

Og den "plikt-følelsen" enkelte har kan de bare stappe opp en mørk plass, for det er ingenting annet enn slavementalitet.
Sitat av KalleKicx
Å si at du er sengevæter kan kanskje gjøre at du slipper.

Jeg var positiv til militæret i begynnelsen, men etter et halvt år fikk jeg nok. Men da var det ingen vei tilbake desverre. Friheten min var beslaglagt ut året.

Og den "plikt-følelsen" enkelte har kan de bare stappe opp en mørk plass, for det er ingenting annet enn slavementalitet.
Vis hele sitatet...
Pøh, det går så fint atte
Snøft, jeg er for menneskets frihet til å velge hva de skal gjøre. Militæret er for dumt, men den dagen det kommer krig til landet igjen er milorg back in business og jeg er med, selv om jeg lar førstegangstjenesten dra til et sted det sjeldent snør.

Snøft, jeg er for menneskets frihet til å velge hva de skal gjøre. Militæret er for dumt, men den dagen det kommer krig til landet igjen er milorg back in business og jeg er med, selv om jeg lar førstegangstjenesten dra til et sted det sjeldent snør.