Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 592
Jeg fikk litt virus o.l her om dagen. Jeg bestemte meg for og restarte maskinen. Jeg slettet ikke noen av de gamle filene som befant seg på harddiskenfør jeg begynte restartingen. Da jeg begynner restarten kommer den litt over halveis før det popper opp et program som heter "TV AV" tv kort programmet mitt. Det som skjer da er at det står at det ikke det er digitalt signert. Da trykker jeg nei men da klikker mus og tastatur sånn at jeg ikke kan komme videre. Det jeg er da ute etter er om jeg kan slette alt som ligger på harddisken uten og sette den inn i en annen maskin. Slette i bisos e.l
eg reknar med at du har prøvd å trykke ja og.. For å slette alt trur eg det skal fungere dersom du booter opp med ein linux - live cd og formaterer harddisken der.
Restarte`? (20 tegn)
Sitat av knavik
eg reknar med at du har prøvd å trykke ja og.. For å slette alt trur eg det skal fungere dersom du booter opp med ein linux - live cd og formaterer harddisken der.
Vis hele sitatet...

Ja, har prøvd det og. Når jeg prøvde og starte opp igjen så kom det opp at den trengte filen "asms" og at jeg skulle velge bane på cd en
Hva faen er det du styrer med? For det første så er å restarte bare å slå maskinen av og på. For det andre så har jeg ikke peiling hva det du driver med. Hvis du skal reinstallere windows så skaffer du en windows cd og booter fra den. Formater hardisken der og installer windows på en fresh partisjon. Husk at XP har ikke en piss av drivere og slikt med mindre du har kjøpt maskinen fra hp eller lignende og bruker deres xp cd.
Sitat av nan
Hva faen er det du styrer med? For det første så er å restarte bare å slå maskinen av og på. For det andre så har jeg ikke peiling hva det du driver med. Hvis du skal reinstallere windows så skaffer du en windows cd og booter fra den. Formater hardisken der og installer windows på en fresh partisjon. Husk at XP har ikke en piss av drivere og slikt med mindre du har kjøpt maskinen fra hp eller lignende og bruker deres xp cd.
Vis hele sitatet...

Ja jeg reinstalerer pcen min. Og jeg har ikke formatert hardisken og jeg har en pc fra dell. Problemet mitt er da at jeg har ganske mye virus i tilleg. Jeg lurer da på om jeg kan slette alt som ligger på hardisken uten og komme inn på windows.
for å bli kvitt alt av virus og slikt må du reformatere. Det er mulig å reinstallere windows ja uten å reformatere, men da beholder du alt av problemer (og grunner til å reinstallere) i tilegg til filene dine.

Det beste er å ta backup av ting du trenger, formatere hardisken og installere windows på nytt. (Eller noe annet enn windows hvis du vil slippe sånt som det her)
Sitat av nan
for å bli kvitt alt av virus og slikt må du reformatere. Det er mulig å reinstallere windows ja uten å reformatere, men da beholder du alt av problemer (og grunner til å reinstallere) i tilegg til filene dine.

Det beste er å ta backup av ting du trenger, formatere hardisken og installere windows på nytt. (Eller noe annet enn windows hvis du vil slippe sånt som det her)
Vis hele sitatet...

Går det ann og gjøre alt dette uten og komme inn på selve windows? Og gjøre dette i en annen maskin er jo et alternativ men da er jeg litt redd viruset vil spre seg. Hvis det er mulig og gjøre dette uten og komme inn på selve windows? kan du forklare litt nermere da?
Vel, da kan du ganske enkelt bare boote Windows XP cd'n og formatere disken via installasjons programmet. Det er jo dette som er den normale måten å gjøre det på.

Og linux live cd ? Det ville jo bare vært tragisk å benytte en live cd for å formatere disken når du uansett skal reinstalle Windows..

Hvis det er dell maskin du har så har du sikkert fått med en recovery cd som setter opp maskinen slik den var når du kjøpte den.
Sitat av stigma
Vel, da kan du ganske enkelt bare boote Windows XP cd'n og formatere disken via installasjons programmet. Det er jo dette som er den normale måten å gjøre det på.

Og linux live cd ? Det ville jo bare vært tragisk å benytte en live cd for å formatere disken når du uansett skal reinstalle Windows..

Hvis det er dell maskin du har så har du sikkert fått med en recovery cd som setter opp maskinen slik den var når du kjøpte den.
Vis hele sitatet...

Hvordan booter man Windows XP cd'n da?
Sitat av simona
Hvordan booter man Windows XP cd'n da?
Vis hele sitatet...
Vel, du må gå inn i bios for så å sette first boot device til cdrommen din.

Et typisk oppsett vil se slik ut:
First boot device: CDROM
Second boot device: Floppy (Hvis du har diskettstasjon)
Third boot device: HD-0 (Bootsektoren på første harddisk)

Deretter lagrer du instillingene og rebooter maskinen (slå av og på maskinen) med Windows XP platen i cdrommen.

De fleste hovedkort har dette som standard instillinger, så normalt vil det bare være å sette Windows XP platen i cdrommen og reboote. Da vil du under oppstart få et spørsmål om du ønsker å starte opp / boote fra cdrom.