Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2129
Hei gutter,

nytt prosjekt fra min kant: I dag relanserte vi Xmobil.no - en nettside vi tok over for ca 1 måned siden. Foreløpig har vi konsentrert oss om design, brukervennlighet og strukturering av informasjonen som fantes på nettstedet fra før. (Xmobil.no ble startet i 2003/2004..)

Planen er å gjøre Xmobil.no til den eneste mobil-nettsiden du skal ha interesse av å besøke; ved å utvikle en god mobil-velger, ha en fyldig database av mobiltelefoner, et levende forum om mobiltelefoner og selvfølgelig masse mobil-nytt :-)

Ta en titt på nettsidene, og svar gjerne på følgende spørsmål:
- Hva kan vi gjøre for at DU begynner å bruke Xmobil.no fremfor Amobil.no, Mobilen.no, etc...?

Videre:
- Hva kan gjøres bedre på dagens versjon?

LINK: http://www.xmobil.no
Første jeg tenkte var youtube, og reklamen ble litt overveldende.
Kanskje skifte farge på temaet?

Ellers brukervennlig og greit opplegg.

Skal teste ut siden ordentlig etterpå, kanskje jeg kommer med mer
Jeg ønsker meg en mobilvelger som er mer dynamisk (i retning itavisen.no's), mulighet for å søke etter antall pix./oppløsning på kameraene, og kanskje sortering etter brukerrangering.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Jeg testet ut mobilvelgeren, men det skjer en liten feil. Det står oppført 62 treff fordelt på 3 sider, men det vises kun noe på den første siden, de resterende sidene er tomme
Stilig side, Stormen! Men med en gang ga layouten meg et negativt bilde, fordi den så nesten litt ut som slike sider man kommer til om man skriver populære URL'er litt feil. Der det er reklame for Travel, Fitness, osv.. http://filesharez.info/?rid=605635 er et eksempel. Ikke det at det ligner på siden din, men andre slike sider ligner litt på siden din. Men, hva med å prøve én nyhet i bredden, og lage en enkel meny til Forside, Forum, osv på venstresiden, og ha en banner øverst på siden? Kan også være lurt å gjøre logg inn-tingen mer tydelig. Når jeg ser på en nettside, og ser fort at jeg kan registrere meg, er det større sannsynlighet for at jeg gjør det, enn om jeg først har sett litt rundt på siden i noen sekunder. Sikkert mange som er uenig med meg, men jeg sier bare hva jeg synes, og det var det du ba om.
Sitat av pr0cyon
Jeg testet ut mobilvelgeren, men det skjer en liten feil. Det står oppført 62 treff fordelt på 3 sider, men det vises kun noe på den første siden, de resterende sidene er tomme
Vis hele sitatet...
Samme problem her, firefox nyeste versjon forresten.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Frenor, det er notert.. Skal absolutt få forbedret den mobilvelgeren :-)

procyon/My, ok - notert. Skal sette Philip, koderen, på dette..

Markus, takk for innspill... Jeg er delvis enig, og vi skal absolutt se mer på designet... Gjøre ting litt mer plass-optimalisert f.eks, fordi nå er det veldig mye tomrom rundt omkring på nettsiden.
For å være ærlig synes jeg ikke designet var noe serlig bra... For det første, alt for rødt etter min mening.

I avstemningsdelen på forsiden, kommer det en lang, grønn strek. Denne tiltrekker seg veldig me oppmerksomhet. Når jeg scrolla nedover, og etterhvert kom til den, så var det den som var det første jeg så. Dette bør du være bevisst på, og med mindre dette er meningen, bør du vurdere andre farger.

Toppen av sida er veldig rotete. Reklamen har mye av skylda for dette, men det føles også som om ingenting står på linje der oppe. Søk funksjonen ville jeg i hvert fall ikke hatt der...

Søkefunksjonen:
Jeg bruker Mac OS X. I safari ser søkefunksjonen helt normal ut, men i firefox blir den helt fucka. Selve innfyllingsfeltet har en bakgrunn med forløpning, og den mangler border på venstre sida. Søk knappen er også klint helt inntill innfyllingsfeltet. Hvis det ikke er meninga, så kan du se her hvordan det ser ut:
http://img46.imageshack.us/img46/2025/picture1iz7.png
Hvis det er meninga, synes jeg virkelig at du allikevel burde gjøre noe med det...

Det var bemerket her at loginfeltet kunne vært mer framtredende, det synes jeg absolutt ikke. Det er veldig i øyenfallende etter min mening, kansje til og med litt for mye...

Rollover funksjonen i tabsa på toppen virker ikke helt godt, i og med at det ser ut som om rollover bildene ikke loader samtidig med sida.


Ellers så er du godt på veg til en god side her!
Hvorfor er det PM og AM?
Hvorfor er ikke min telefon der ? http://www.xmobil.no/Sony_Ericsson/ w810i ?

Ellers så ser det bra ut, jeg ville kanskje flytta bildet av mobilen til toppen av siden.
- Hva kan vi gjøre for at DU begynner å bruke Xmobil.no fremfor Amobil.no, Mobilen.no, etc...?
Vis hele sitatet...
Skal jeg besøke siden for nyheter må det være mer enn 1 nyhet i uken.

Skal jeg besøke av andre grunner? Hmm, i så fall et forum som gir meg noe annet eller mer enn Amobil sitt. Live-bilder av mobiler kort tid etter at de er presentert er og fint.
Jeg likte siden jeg. Men si meg, jobber du i selskap eller noe Stormen? Forresten, jeg er blitt medlem, såeh, vi snakkes vel
En liten ting som iriiterte meg. Når man trykker på en telefon på mobilvelgern så kommer bilde av telefonen nederst. Er veldig mye bedre og ha bilde oppe på siden så slipper man og lese hele teksten før man ser at dette var feil telefon
Sitat av djemb
Skal jeg besøke siden for nyheter må det være mer enn 1 nyhet i uken.
Vis hele sitatet...
Og de nyhetene må være vesentlig bedre enn nå. Det viktigste på sida er jo innholdet. Samme hvor bra design osv er, kommer ikke folk til å bruke den hvis innholdet er dårlig, og slik det er nå tror jeg nok det er litt for svakt. De få artiklene jeg så på lignet innholdsmessig mye på itavisen, amobil osv sine artikler. Mao er det ingen grunn til å bruke xmobil med mindre innholdet skiller seg ut i forhold til de andre sidene. Jeg savner norske sider med artikler som går litt dypere enn bare oppramsing av spesifikasjoner. Slike ting kan man jo lese på produsentenes hjemmesider uansett. Det jeg vil ha er altså artikler som sier mer om hvordan telefonen er i bruk, og litt mer intelligente kommentarer. Artikkelen om iPhone er et godt eksempel på en dårlig artikkel som får meg til å ikke ville besøke nettstedet igjen...


Ellers var designet helt ok. Jeg synes ikke det var ekstremt bra, men jeg er ikke noe flink med design og sånt, så jeg klarer ikke akkurat å sette fingeren på hva som må forbedres.

Mest leste artikler-boksen var også ganske jalla. "Varsler hetebølge på SMS" (fra 2005) blir vel sikkert liggende i den boksen til evig tid, i og med at alle vil klikke på den som står øverst. Innholdet bør enten tidsbegrenses, ellers bør boksen fjernes.

Ellers håper jeg virkelig dere klarer å gjøre noe bra ut av denne sida, for det trengs virkelig. Jeg er godt fornøyd med de andre sidene deres, så det skulle vel ikke være umulig for dere å lage noe bra her også. Lykke til.
Det som gjør at jeg besøker for eksempel Amobil er først og fremst forumet. Det er ENORMT. Du får svar på alt og er stort sett hyggelige og høflige.

Mine råd:
- Streng moderering. Unngå for enhver pris at troll og fjortizzer overtar siden. Det er det verste jeg vet.
- Aktive forumledere. Liker godt når crew'et på et forum aktivt tar del i diskusjoner og på forumet generelt. Det skaper samhold.
- Mye stoff på siden. Ha en blanding av korte nyheter og lengre, grundige tester. Kanskje teste mobilspill også?

PS. Få opp N80 her: http://www.xmobil.no/Nokia/ :P
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
dobbeltve, takk for tilbakemelding :-) Avstemningsdelen er ikke ferdig stylet enda, så den skal bli bedre. Toppen av siden skal vi også jobbe med, etter dine innspill. Søkefunksjonen er ikke ferdig designet :-)

SpideQ, vet ikke - skal sende dette til Philip, programmereren.

max-mekka, ja, jeg og 2 kamerater startet eget internettfirma for 2 år siden, og vi spesialiserer oss på det vi har dubbet "digital eiendomsutvikling"; vi tar en eksisterende nettside, redesigner og relanserer den - og tjener på reklameinntektene.

mathfjeld, ja, selve detalje-siden for en mobiltelefon skal vi jobbe mye med fremover. Er enig i at bildene f.eks skal være i toppen.

Padan, veldig bra innspill på artikkelkvaliteten. Selv syntes jeg artiklene vi har per dags dato er veldig gode, men jeg skal delta mer i artikkelskrivingen selv fremover - og forsøke å gjenspeile mer av en journalistisk agenda og skriverstil, enn de forholdsvis objektive artiklene som ligger inn per dags dato. Sjekk gjerne min første (nye) artikkel for Xmobil.no: http://www.xmobil.no/nyheter/p2_articleid/213

nikita, ja - absolutt. Forumet er et satsningsområde. Forhåpentligvis vil trafikken på forumet skru seg en del opp, når vi begynner å kjøre inn folk fra Biip.no. Tanken er at det skal være et slags support-forum for folk med mobilproblemer/spørsmål, samt at vi selvfølgelig skal kunne diskutere andre ting. Men noen konkurrent til nFF, det blir det nok aldri :-)
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Litt uheldige effekter når man skalerer ned skriftstørrelsen (FF og Safari). Selv bruker jeg to-tre hakk mindre enn det som er 'default', og da hender følgende:
1) De avrundede hjørnene på høyresiden med statisk størrelse forblir like stor, mens bakgrunnen til skriften forminskes i tråd med fontstørrelsen, og det oppstår «glipper».
2) Understrekingen fra headerne overlapper teksten som viser skribentnavn.
Sist endret av Cadex; 3. februar 2007 kl. 17:38.
Banner/reklame på toppen blir litt for stort etter min mening. Og designet på forumet står ikke i stil med resten av designet...

EDIT:

Mobilsøk
Totalt 39 treff.

Jeg får bare opp 10...
Sist endret av fulloggal; 3. februar 2007 kl. 17:59.
Sitat av Stormen
Padan, veldig bra innspill på artikkelkvaliteten. Selv syntes jeg artiklene vi har per dags dato er veldig gode, men jeg skal delta mer i artikkelskrivingen selv fremover - og forsøke å gjenspeile mer av en journalistisk agenda og skriverstil, enn de forholdsvis objektive artiklene som ligger inn per dags dato. Sjekk gjerne min første (nye) artikkel for Xmobil.no: http://www.xmobil.no/nyheter/p2_articleid/213
Vis hele sitatet...
Jo, den er ok den, men jeg savner fremdeles noe som skiller den fra feks itavisen sine artikler. Men telefonen er jo nettopp lansert, så det er jo selvfølgelig vanskelig å skrive noen avhandling om den ennå.
Når dere derimot får telefonen til testing vil jeg at dere skriver mer om feks følgende: Den har 3G, ok, men hvordan fungerer dette i praksis på denne telefonen? Eksempel på hvilke tjenester som faktisk er brukbare i Norge, dvs om det er vits i å kjøpe en 3G telefon for vanlige folk nå. Fungerer disse tjenestene sammen med telefonen på en slik måte at man gidder å bruke dem, eller blir det bare "wææow, jeg har 3g, hurra!" uten at man gidder å bruke det?

Andre ting som kan være greit å ha med i slike artikler om nye telefoner er feks synkroniseringsmuligheter. Jeg har vel ca 400 kontakter på telefonen min, må jeg skrive inn disse manuelt? Er synkroniseringsprogrammet så dårlig at jeg må gå omveien via outlook, siden min nåværende telefon er en nokia? osv osv osv. Du skjønner sikkert hva jeg mener.

Det er i alle fall det jeg forventer av artikler jeg leser her. Det blir litt på samme måten som når man heller går til datakjeden enn rimi for å kjøpe pc. Jeg forventer at xmobil skal ha en vesentlig bedre, nyttigere og mer intelligent innfallsvinkel enn feks vg.

Jeg må også tilføye at jeg egentlig er ganske imponert over kvaliteten på artiklene tross alt. Dere driver jo med mye annet rart også, og da er det imponerende at dere klarer å skrive artikler fullt ut på høyde med feks vg, som jo driver med dette på fulltid.
Lille My og pr0cyon: hva har dere søkt etter?

Jeg som er programmereren bak siden, med andre ord han man skylder på Jeg har prøvd å søke med forskjellige søkekriterier, men får ingen bug i opplisting så langt.