Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 8268
Jeg har en kondensator med en brun, en grønn/gul (stripete) og en ledning som jeg glemte fargen på.
Fra motoren min har jeg en svart, en gul og en rød ledning.
Fra ledningen til støpselet som går i veggen har jeg samme farger som kondensatoren har.

Kan noen forklare meg hva alle fargene betyr, og hvor kondensatoren skal kobles?
I pararell med motoren, at den er brun betyr at de er en keramisk kondinsator fargene står for verdien på den.
Det er en av ledningene som er brune.
Absolutt ingen som vet hva fargene betyr?
Jeg trodde det var det letteste innen elektro.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ingen entydig standard på kva fargen på ei ledning har å sei. I beste fall er betydninga konsistent for samme levrandør, i verste fall er den ikkje konsistent i heile tatt.
Jeg tror fargen på ledningene varierer fra motor til motor.
Jeg tok en tur innom elfa og fant et koblingsskjema for en motor men fikk det ikke helt til å stemme med dine farger...
http://www.elfa.se/images/highres/h5012.jpg
Til venstre for der det står Röd er det to ledninger som går ut i to horisontale streker over hverandre, det er kondensatoren.

Edit: vidarlo var for kjapp..
Sist endret av Henriken; 15. januar 2007 kl. 23:15.
Så jeg må altså gjette meg frem, eller?
En kondensator med 3 ben? Må være 2 kondensatorer med felles kathode i samme chassi det da.
Tipper den siste ledningen har fargen blå. Da har du de 3 standardfargene som går igjen i 230V AC her til lands. Gul/grønn-stripete er alltid jord. Du må aldri bruke gul/grønn-stripete ledning til noe annet enn jord. Ikke lov. Da gjenstår brun, som er Live, og blå som er Nøytral. Det er en AC-motor du har?
Før du gjør noen tilkoblinger kan du poste bilde av kondensatoren og motoren.

Hvor har du fått tak i motoren? Har du koblingsskjema/datablad? Og hvor har du fått tak i kondensatoren? Er du sikker på at det er en kondensator?
Ifra motoren har jeg gul, rød og svart.
Den fungerer samme hvordan jeg kobler dem. (Har ikke koblet på kondensator)
http://img.photobucket.com/albums/v3...ntax/motor.jpg

Det er også 2 oransje ledninger fra motoren, men de regner jeg med er for å få den til å gå baklengs.
Har tatt alle delene fra en tørketrommel, jeg har ikke peiling på hvor jeg fikk fargene jeg oppgav ovenfor, må ha surret litt i hodet på meg fordi motoren, kondensatoren og støpselet har forskjellige farger.
Kondensatoren har en som går til jord, og 2 svarte, så jeg har ikke peiling på hva som er pluss og minus. (Eller hva de nå er)

Jeg vil vite hvilken av de som skal på brun ledning og hvilken som skal på blå.
Alle tørketromler jeg har vært borti har gått på vekselstrøm og er ganske så sikker på at denne også gjør det.
Da veksler hver av polene mellom å være pluss og minus mange ganger i sekundet.
(står sikker masse om vekselstrøm på nettet)
Derfor betyr det ikke noe hvilken vei kondensatoren står, dette med at begge ledningene på kondensatoren har samme farge bekrefter vel det.
Det som derimot er vanskelig er hvilke av ledningene fra motoren som skal rett i veggkontakten og hvilken som skal innom kondensatoren.
Sikker på at det ikke står noe navn/nummer på den som du kan søke på?
Du nevner også at den funker, hvorfor ikke bruke den uten kondensator?
Eller må du snurre litt på den for å få den igang?
Og hvor kom den blå ledningen fra?
Stikkkontakt: Blå, Brun og Grønn/Gul.
Motor: Gul, Rød og Svart. (Og 2 oransje, antagelig for de 2 retningene motoren kan gå)
Kondensator: 2 Svarte, og Grønn/Gul.

Må snurre den i gang ja.
Fra motoren, har du noen anelse om hvilken som er jording?
Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tror at det er svart..
Sitat av Grantax
Fra motoren, har du noen anelse om hvilken som er jording?
Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tror at det er svart..
Vis hele sitatet...
Strømmen skal jo bli sendt til jord hvis man kan få støt av å ta på kassen rundt motoren, så hva om du lager en jordfeil med vilje?
Tegnet litt i paint, alt du trenger er et batteri, en lampe som lyser når du kobler det til batteriet og noen ledninger.(og kanskje noe til å holde den ene ledningen fast i motorkassen)
Spør hvis det er noe du ikke skjønner ved tegningen.
1. Kjøp deg et multimeter. Koster fint lite for et brukbart et.
2. Kondensatorens gul/grønne ledning er jord. Som sagt, gul/grønn er alltid jord. Det er forbudt å bruke jordledning til noe annet.
3. Hvordan kan du ikke vite hvilken som er jord, når du allerede har koblet motoren til nettspenningen og sett at den fungerer??

Hvordan kondensatoren skal kobles er svært vanskelig å si uten motorens koblingsskjema. Kondensatorens spenningstoleranse og kapasitans må i alle fall vites. Det skal stå på den, så fint om du kan poste det.
Sitat av Provo
3. Hvordan kan du ikke vite hvilken som er jord, når du allerede har koblet motoren til nettspenningen og sett at den fungerer?
Vis hele sitatet...
Den fungerer med alle mulige kombinasjoner av ledningene. (Jeg koblet alle tre fra motoren på alle untatt jordingen til støpselet hvis du skjønner.. (Fra motoren: Rød->Brun, Gul->Blå, så Rød->Brun, Svart->Blå, også Svart->Brun, Gul->Blå, osv. og alt fungerte))
Jeg prøvde det du skreiv Henriken, på alle mulige måter, men lyset lyste aldri.
Da har motoren sansynligvis ikke jordkabel.
Trolig koblet de heller jordkabelen til en av metallveggene på selve tørketrommelen og siden motoren satt fast i en av de ville jordfeilen bli ledet ut til metallveggene og så til jord.
Skriv også det Provo spør etter.(Kondensatorens spenningstoleranse og kapasitans)
Ok, skal se senere, gidder ikke gå ut nå. (Har det koselig her jeg sitter og er rimelig stygt vær ute.)
Anyway, hvordan kan jeg teste at kondensatoren fungerer?
Jeg prøver å koble kondensatoren til, men motoren ville ikke starte uten at jeg snurret den i gang..
Koble til en likespenningskilde med en motstand i serie. Altså, du lader opp kondensatoren. Så ser du om spenningen over kondensatoren holder seg etter du har fjernet spenningskilden.
[IMG]"CDocuments and Settings\SnippeXxX\Desktop\C1.JPG"[/IMG]

Vis du har 2 fas, og skal få en motor til og gå på 3 faser, så bruker du kondensatoren til og fasefoskyve strømmen. En kondesator forskyver 90 grader. Grunnen til at du må dytte igang motoren er fordi motoren går på 2 faser. Mener man skal ha 70µF per Kw, tilført effekt.

En annen ting du kan bruke kondensatorer til er og minske den reaktive effekten.

<offtopic>
Hvordan fungerer den sett inn bilde funksjonen?
</offtopic>
Sist endret av SnippeX; 22. januar 2007 kl. 22:05.
Sitat av SnippeX
[IMG]"CDocuments and Settings\SnippeXxX\Desktop\C1.JPG"[/IMG]
<offtopic>
Hvordan fungerer den sett inn bilde funksjonen?
</offtopic>
Vis hele sitatet...
Her er en liten oppskrift jeg skrev om det for litt siden:
http://www.freakforum.nu/forum/showp...2&postcount=13
sånn ja her kommer det bilde jeg ikke fikk lastet opp i forige post. (fant ikke el-cad, så blei tegning i mspaint)
Er du helt sikker på at det der fungerer? Jeg sier ikke at det er feil, men jeg kan ikke skjønne hvordan det virker. Kondensatorene er tilkoblet med begge sider på samme node, og vil dermed ha 0V over seg, og har dermed ingen effekt. Og kondensatoren faseforskyver spenningen med -90 grader når strømmen går gjennom den, ikke forbi den. I tillegg vil det i trefasanlegg være 120 grader mellom spenningene, ikke 90.
Jeg tipper at kondensatoren skal kobles med en fase til hver svarte tilkobling, eller hva det var, og jord til jord. Dette kan bidra til en ekstra drakraft til motoren i oppstarten (hvis ikke jeg tenker helt galt her nå, noe som er fullt mulig med tanke på klokkeslettet..), i tillegg til at den bidrar til å fjerne den reaktive effekten fra spolene i motoren. Men før vi kan si det sikkert, må vi ha spenningstoleransen og kapasitansen. Spenningstoleransen trengs av innlysende grunner, men kapasitansen trengs for å regne ut kondensatorens reaktans, slik at vi kan sjekke at det ikke blir noen kortslutning her. Kapasitansen kan også gi en pekepinn på om dette er måten den er ment brukt, eller om den har andre tiltenkte bruksområder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Provo: ja, den faseforskyver 90°. I trefase er det 120°. Det stemmer, men alt har vist at det fungerer å la en kondensator ordne faseforskyving for siste fasen. Eg trur dei reknar at motoreffekten går ned en del sammenligna med ekte trefase, men det er enkelt og relativt billig med en kondensator...
Jeg er ikke professor innenfor elektronikk altså.
Du får 60 % av en "ekte trefase".
Ja, kan tenke meg at det fungerer, den er grei. Men det var oppkoblinga av kondensatoren i koblingsskjemaet til SnippeX jeg ikke kan fatte at skal fungere. Hvis kondensatoren har koblet begge bena til samme punkt/node, vil den jo ikke ha noen funksjon overhode? Kondensatoren faseforskyver spenningen -90 grader i forhold til strømmen hvis strømmen går "gjennom" den. Hvis L1 og L2 kobles rett i motoren, og L2 kobles til L3-kontakten gjennom kondensatoren, skal jeg være med på tanken.
Men.. Så lenge motoren fungerte uten en tredje fas, vil jeg tro at den heller ikke er beregnet for 3 faser. En vanlig trefasmotor kan neppe skyves i gang med henda hvis den ene fasen har gått. Det blir for lang dødgang med motkjempende magnetfelt, ville nå jeg tro. Hvis man ser for seg magnetfeltsvektorenes lengde øke og avta med tiden i motoren, ser jeg ikke hva som skal dra den videre fra fase 2. Og av den grunn er jeg litt usikker på om det er en trefasmotor.
Kan ikke du poste et bilde av kondensatoren, Grantax? Jeg mistenker at det er mer enn bare 2 kondensatorer i den boksen..
Joda, skal gjøre det etter skolen.
En trefase motor kan lett skyves igang på to faser, dette foruttsetter at den er koblet i en delta (trekant) kobbling.

Grantax: begyner og lure litt på hva slags motor du har, for dreierettsvendinge kan endres ved og bytte to faser.
Sist endret av SnippeX; 25. januar 2007 kl. 09:12.
Sitat av SnippeX
En trefase motor kan lett skyves igang på to faser, dette foruttsetter at den er koblet i en delta (trekant) kobbling.
Vis hele sitatet...
Er med på den, hvis du jorder den siste fasen. Hvis den siste fasen bare ikke er koblet til, og den er koblet i en deltakobling, vil det kun gå strøm gjennom én spole, noe som knapt kan fremkalle et roterende magnetfelt..