Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2229
jeg kjøpte min nokia 5140i for 1 1/2 år siden.
etter ca. 1 år begynte den og skru seg av og slette ting.
jeg har sent den til reperasjon 2 ganger og så har jeg hørt noe om at man kan kreve ny vare hvis den har væt til reperasjono 2 ganger, men jeg er ikke sikkert så jeg spørr her.
noen som kan hjelpe meg?
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Ingenting. Den må være sendt inn 3 ganger. Ikke 2. Og for og heve noe kjøp er du vel kanskje litt seint ute. Ønsk deg en ny i julegave, eller kjøp deg en ny selv.
sorn's Avatar
Trådstarter
det er 2 års garanti på mobilen..
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Da må du vel isåfall få bevist at dette er en sak som skal gå på garantien. Om ikke, så er det 3. gang = ny telefon. Dette er noe du tar opp med butikken der du kjøpte den, såfremst du har gyldig kvittering og slike saker.
Du kan kreve ny vare første gangen, mener at fobrukerloven sier at du skal det iallefall! (Garanti)
Du har ikke kjøpt telefonen for at den skal være på verksted...

Spørs om dette stemmer nå så garantien har gått ut.
Hvis det er samme feil skal du ha ny 3. gang. Hvis det er forskjellige feil, så må den ha vært inne 3 ganger, altså får du ny den 4. gangen.
Sitat av sorn
det er 2 års garanti på mobilen..
Vis hele sitatet...
Sikkert?
Jeg trodde det var 3 eller 5.
Det er 2års garanti på mobiler og du får ny etter 3. gang du har levert den inn til reperasjon
Men kjøpsloven sier jo 3 og forbrukerloven sier 5 år.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Det er ingen garanti på mobilen. Du har derimot reklamasjonsrett på 5 år.

- Kvaliteten på telefonene må heves. Det kan skje etter press mot produsentene. Kravene til reklamasjonsfristen må ikke senkes, sier Jon-Andreas Lange, som påpeker at Forbrukertvistutvalget i flere vedtak har sagt at reklamasjonsfristen som hovedregel er fem år.
Vis hele sitatet...
http://forbrukerportalen.no/Artikler.../1067436109.18
Mye forskjellig som blir sagt her :P Det er opp til produsent hvor lang garanti mobilen har. Alle har garanti, noen ett år andre to. Du har som sagt fem års reklamasjonsrett men dette er noe helt annet enn en garanti.. Hvis det er 3. gangs rep med SAMME FEIL får du ny mobil

EDIT: Ganske sikker på at Nokia kjører to års garanti så dette burde ikke være noe problem
Sist endret av X-It; 19. desember 2006 kl. 22:01.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Siden Gusto startet hotlinkingen til forbrukerportalen får vel jeg følge opp med denne: http://forbrukerportalen.no/klagevei.../391/klageview KLIKK OG KLAG
Jeg trodde de fikk 2 ganger på seg til å reparere, og om samme feil kommer igjen tredje gang så får du ny. Uten å sende inn.
sorn's Avatar
Trådstarter
takk alle sammen! det er samme feilen som går igjen så nå ska jeg ta meg en tur ned på el-kjøp og få meg ny mobil. tror dere jeg får mobilen hvis jeg bare går ned på el-kjøp og sier navnet mitt sånn at de kan sjekke at den har vært på reperasjon flere ganger eller er det mer styr?
3. gang telefonen sendes inn til reperasjon med SAMME feil, så skal du få en ny. DVS, elkjøp har lov til å prøve og reparere den 2 ganger, om ikke problem blir fikset vil de nok sende den inn for å få kostartert at det er samme feilen, så får du en ny en.

Sitat av Grantax
Men kjøpsloven sier jo 3 og forbrukerloven sier 5 år.
Vis hele sitatet...
Kjøpsloven gjelder kjøp utført mellom to profesjonnelle parter, eks to firmaer. Forbrukerkjøpsloven gjelder for kjøp som skjer mellom en privatperson og en bedrift. Defor er det to forkjellige årstall. Men det er forbukerkjøpsloven som skal anvendes her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ElroY
Kjøpsloven gjelder kjøp utført mellom to profesjonnelle parter, eks to firmaer. Forbrukerkjøpsloven gjelder for kjøp som skjer mellom en privatperson og en bedrift. Defor er det to forkjellige årstall. Men det er forbukerkjøpsloven som skal anvendes her.
Vis hele sitatet...
Kjøpslova gjeld ved kjøp mellom to jamnbyrdige partar, t.ex b2b, eller privatpersonar imellom.

Forbrukarkjøpslova gjeld det er ein forbrukarsituasjon, i.e privat-bedrift, og går lenger enn kjøpslova i å regulere handelen fordi ein har det utgangspunktet at en privatperson står svakt sammenligna med ei bedrift når det gjeld økonomi o.l.

Forbrukarkjøpslova seier 5 års reklamasjonsrett på ting som er meint å vare "vesentleg" meir enn to år. Om mobilar er meint å vare vesentleg meir enn to år, kjem det såvidt eg har oppfatta dom fra tingretten på i januar. Fram til den tid er det uprøvd i rettsystemet om mobilar har 5 års reklamasjonsrett.

Den dommen kjem uansett ikkje til å bli ståande, for uansett kva utfallet er så er det så viktig prinsippsak at den blir anka.
Sitat av sorn
takk alle sammen! det er samme feilen som går igjen så nå ska jeg ta meg en tur ned på el-kjøp og få meg ny mobil. tror dere jeg får mobilen hvis jeg bare går ned på el-kjøp og sier navnet mitt sånn at de kan sjekke at den har vært på reperasjon flere ganger eller er det mer styr?
Vis hele sitatet...
Bare og si navnet ja. Alt er lagret på navn og S/N.
Sitat av KaKtUsTrIPP
Det er 2års garanti på mobiler og du får ny etter 3. gang du har levert den inn til reperasjon
Vis hele sitatet...
Har litt lyst til at du skal quote lovdata.no på det du sa der, slik at du kan bevise det du sa..

Men det som vidarlo sa stemmer meget godt etter hvordan jeg har tolka regla Hadde disse regla som eget fag ifjor, eller under samfunnsfag da, men det var det eneste vi holdt på med hele året, hadde en lærer som var 100% opphekta i disse regla.. hehe
Sist endret av Popp; 19. desember 2006 kl. 23:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Garanti er noko seljar kan gi deg slik han har lyst, utover 1 år, som vel er bestemt av forbrukarkjøpslova. Alt utover 1 år er mao. bonus.

Garanti != reklamasjonsrett
Du har ihvertfall 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner her i landet. Så lenge de ikke kan sørge for å gi deg en telefon som funker kan du heve kjøpet (det vil si full pris tilbake).

edit: Skal litt til for å få ny vare eller heve av kjøpet.
Sist endret av harryy; 20. desember 2006 kl. 00:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av harryy
Du har ihvertfall 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner her i landet. Så lenge de ikke kan sørge for å gi deg en telefon som funker kan du heve kjøpet (det vil si full pris tilbake).

edit: Skal litt til for å få ny vare eller heve av kjøpet.
Vis hele sitatet...
Nei. Du har ikkje 5 års reklamasjonsrett pr dags dato. Det pågår ei rettsak for å avgjere dette, og den vil bli anka til topps, og høgsterett vil antakeleg ta saka. Så i slutten av 2007 vil det vere klart kor lang reklamasjonsrett du har.

Pr dags dato hevder mobilbransjen at du har 2 år, og Forbrukerrådet 5 år. Det er ikkje rettskraftig dom i saka (tingretten kjem med si avgjerd i januar) og dermed er det uvist.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Den saka var dei jo dømt til å tape, i det det argumenterte med at en mobil si levetid er 3-4 år, altså vesentleg lengre enn 2 år.

Vel, men saka er ikkje avgjort. Ein av partane (les: mobilbransjen) vil nok anke, fordi det er såpass viiktig prinsippsak som angår så godt som heile noregs befolking. Eg håpar og trur at utfallet vil bli det samme, men det er viktig å få prøvd det for høgare rettsinstansar.
sorn's Avatar
Trådstarter
kan noen poste et sitat av hva loven sier? er litt greiere når man går ned på elkjøp og sier at man vil ha ny vare at man kan henvise til loven, da har de ikke no valg.
en mobil har man med seg overalt idag.. jeg er faktisk ganske uenig i at en mobil skal vare i 5 år, kanskje med god behandling.. men med fleksibiliteten blir den med overalt og uansett selskap , så den blir nok ødelagt av mindre spør du meg
Nå har ikke jeg lest alle innleggene i tråden.. Jeg jobber på serviceavdelingen i elkjøp, og er borti sånne tilfeller mange ganger om dagen.

2 års garanti er det på de fleste merker, og også de fleste varer elkjøp selger.
5 års reklamasjonsrett er også vanlig (det som ble avgjort i retten her om dagen)

3. Gangen telefonen har SAMME feil (må påvises hos godkjent verksted) blir den byttet til bytteenhet fra produsenten, altså samme telefon så sant det er mulig. Dette byttet skjer ofte hos verkstedet, sånn at det blir som en vanlig service for deg.

om det ikke er samme feil på den, er det 4 påviste feil som gjelder,

Unntakene er selfølgelig skader på telefonen som gjør at garantien utløper (støt/slag-skade, fuktskade, åpnet av andre enn godkjent servicemann osv)

Sorn: Vi på elkjøp følger instruksene fra forbrukerkjøpsloven og produsentenes service-rutiner. så ikke vits å krangle med de i seviceluka, da må du heller ringe kundeservice til produsenten
Sist endret av mr_burn; 20. desember 2006 kl. 16:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av watchman
en mobil har man med seg overalt idag.. jeg er faktisk ganske uenig i at en mobil skal vare i 5 år, kanskje med god behandling.. men med fleksibiliteten blir den med overalt og uansett selskap , så den blir nok ødelagt av mindre spør du meg
Vis hele sitatet...
Det er ikkje spørsmål om det, det er spørsmål om *forventa* levetid, og bransjen sjølv seier jo at den er 3-4 år, altså vesentleg over 2 år. Det er kravet i lova. Ikkje at den skal vare i 5 år.

Reklamasjonsrett vil ikkje sei dekking av fuktskader o.l, og legg *store* delar av bevisbyrda på forbruker sammenligna med garanti.

Sitat av sorn
kan noen poste et sitat av hva loven sier? er litt greiere når man går ned på elkjøp og sier at man vil ha ny vare at man kan henvise til loven, da har de ikke no valg.
Vis hele sitatet...
Det absoulutt enklaste er å lese på forbrukerrådet sine heimesider, som tolker lova og forskrifter litt for deg. Du burde kunne finne den ved hjelp av google. FR er også klageinnstans i slike saker.
rettelse på min tidligere post:
Det er TO års reklamasjonsrett på telefoner enda. Saken blir anket, så da trer ikke 5 år i kraft før etter en avgjørelse i høyesterett
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mr_burn
rettelse på min tidligere post:
Det er TO års reklamasjonsrett på telefoner enda. Saken blir anket, så da trer ikke 5 år i kraft før etter en avgjørelse i høyesterett
Vis hele sitatet...
Nei, svaret er at vi ikkje veit om det er to eller fem år. Det er ikkje automatisk to år på alt det ikkje er kjørt rettsaker på og vice versa. Svaret er at det ikkje er definert om det er to eller fem år, men retten i første runde har sagt 5 år. Det er truleg at det blir det i neste runde (ref. mobilbransjen sin påstand om forventa levetida på 3-4 år), men dommen er ikkje rettskraftig, og dermed ikkje juridisk bindande.

Men for all del, saka kjem til å halle mot 5 år, men det kan ta tid. Men det vil ikkje sei at det p.t gjeld 2 år...
sorn's Avatar
Trådstarter
jeg skal si ifra når jeg har levert mobilen til el-kjøp og fortelle hva de sa, men jeg regner med at de kjører 2 år enda slik som mr burn sier.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av mr_burn
Sorn: Vi på elkjøp følger instruksene fra forbrukerkjøpsloven og produsentenes service-rutiner. så ikke vits å krangle med de i seviceluka, da må du heller ringe kundeservice til produsenten
Vis hele sitatet...
Godt mulig du/dere følger forbrukerkjøpsloven, men kunden skal ikke trenge å klage til produsenten om han får et problem. Det skal han ta med selgeren. Selvsagt har han rettigheter ovenfor produsenten om feks selgeren går konkurs, men det er i hovedsak selgeren som skal fikse det. At dere igjen kontakter produsenten/verksted har igrunnen ikke noen med kunden å gjøre.

Forøvrig, du sier at dere følger forbrukerkjøpsloven, hvor mange reklamasjoner på 3år gamle mobiler har du tatt i mot? I følge denne nye dommen så gjelder forbrukerkjøpsloven i 5år og ikke 2år. Dvs at dere ikke har fulgt loven siden den kom iom at dere nektet telefoner eldere en 2år gratis service. At produsentene er vriene er igrunnen ikke kundens problem men deres.

PS: jeg vet dommen er anket, men det er fortsatt en dom som tolker loven forsjellig en det som er greies for mobilprodusentene.