Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1156
Hei og hopp!

Jeg og noen venner vurderer å brygge vår egen drikke. Jeg har lest en del guider og det er veldig mange tråder rundt akkurat brygging og brenning, men det jeg lurer på er kvaliteten en nybegynner kan oppnå? Vi har tenkt å prøve oss på å lage øl og vin, hvordan blir smaken(skiller den seg veldig ut fra det man kjøper i butikken?)? Er det veldig mye stress å begynne med og hvilkene guider anbefaler folk? Også lurer jeg på om det er vansklig med hjembrenning og om det er verdt det hvis man ser bort ifra risikoen for å bli tatt?


Takk for alle svar :-)
Sist endret av InsomniA; 18. desember 2006 kl. 19:12.
kjøp fersken vin, det kan bli bra, om ikke mekker du en plast brenner. brennevinet blir minst like dårlig på smak, men det går an å blande ut og fortsatt bli full av. den største risken dere har er å bli tatt av foreldrene ders.
så lenge du ikke selger noe er ikke brygging ulovlig.
brenning er ulovlig uansett, men så lenge du ikke går rundt å selger (spesiellt til 14-15åringer) så er risken liten.
Sitat av InsomniA
Jeg og noen venner vurderer å brygge vår egen drikke. Jeg har lest en del guider og det er veldig mange tråder rundt akkurat brygging og brenning, men det jeg lurer på er kvaliteten en nybegynner kan oppnå?
Vis hele sitatet...
Kvaliteten blir som den blir ut fra hvor tålmodig du er. Min erfaring (er noen år siden jeg brygget selv), er at om man tar seg god tid så blir kvaliteten helt grei. Spesielt viktig er steget der man skal la vinen stå for å la bunnfallet legge seg. Også viktig å gjøre nøyaktig som oppskriften sier. Pass på riktig temperatur og rent utstyr.

Sitat av InsomniA
Vi har tenkt å prøve oss på å lage øl og vin, hvordan blir smaken(skiller den seg veldig ut fra det man kjøper i butikken?)?
Vis hele sitatet...
Det man kjøper i butikken er som oftest brygget på lange tradisjoner. Ihvertfall med profft utstyr og skikkelig ingredienser. Du kan neppe forvente å oppnå en slik kvalitet, men tar du deg tid, så vil du kunne lage vin som er "helt grei" (av mangel på bedre adjektiver). Jeg brukte f.eks. et kilo ekstra sukker i mine viner for å øke alkoholprosenten fra ca 12-15% opp til ca. 18%. Dette gjorde at vinen ble ganske søt, og bakfylla ditto sur.

Sitat av InsomniA
Er det veldig mye stress å begynne med og hvilkene guider anbefaler folk?
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler deg å lese gjennom de allerede eksisterende trådene om brygging her, og så besøke brygging.no for å lese gjennom det som står der. Videre anbefaler jeg deg å begynne med et bryggesett du får kjøpt på f.eks. sparkjøp, for så å prøve deg på egne ingredienser når du er litt mer stø på selve prosessen. Det er helt greie veiledninger i disse pakkene.

Sitat av InsomniA
Også lurer jeg på om det er vansklig med hjembrenning og om det er verdt det hvis man ser bort ifra risikoen for å bli tatt?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen erfaring med dette, men vil tro at utstyr, lagringsplass, og kompiser som klarer å holde kjeft om det er viktig. Klarer du å stable et lite brenneri på bena, så kan nok sikkert kronasjene begynne å rulle inn etterhvert, hvis dette er målet ditt med å brenne.

Hvis du bare skal drikke deg full, er vinbrygging mer enn godt nok til ditt formål.
formålet er vel å få meg selv og noen kompiser fulle på eget brygget vin! hehe :-) Tusen takk for hjelpe gode svar. Jeg tar gjerne imot mer!

Nå har jeg lest litt rundt og syntes ølbrygging ser veldig interessant ut. Men utstyret koster utrolig mye penger på brygging.no. Noen som vet om en guide til hvordan man bygger slikt selv?
hva er oppskriften for øl
godt øl skal bare lages på: malt, humle gjær og vann
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sigg
godt øl skal bare lages på: malt, humle gjær og vann
Vis hele sitatet...
...så newcastle er ikkje godt øl? Rart.

Vel, essensielt sett har du rett, men privatpersoner gidder sjelden lage malt sjølv, og bruker i praksis ei blanding av sukker, maltekstrakt og litt anna magi. Eventuelt tomtebrygg...

Sitat av produsenten
hva er oppskriften for øl
Vis hele sitatet...
Google: Beer recipe
Google: øloppskrift
Google: beer types
Google: Beer
Google: Vores Øl