Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1226
Jeg er helt ny på Adobe Photoshop og det er mye jeg lurer på.. Jeg regner også med at det er mange andre som lurerpå småtingm så da tenkte jeg at det kuinne vært greit å lage en tråd som er felles for alle småspørsmål agnående Photoshop.
På denne måtenslipper vi mange unødvendige "søppeltråder" her påforumet..

Spørsmål:
Da jeg installerte Photoshop, valgte jeg ut hvilke filer programmet skulle behandle. Jeg valgte desverre bort en god del vesentlige formater som jpeg osv..
Er det nå mulig for meg å endre på dette oppsettet? Legge til formater i den "listen" hvor alle formater som Photoshop skal behandle er listet opp?
Uklart?

Takk for svar!
Bare et lite tips: Photoshop er meget populært og mange av problemene folk støter på har vært oppe før. Google. I tillegg vil jeg anbefale å kjøre masse tutorials på alt som måtte interessere deg. Poenget er ikke det ferdige produktet, men veien der... Lærer utrolig masse av slik. Også ting du kan bruke på helt andre måter senere. Etter du har lært basicen er det på tide å ekspirimentere. Filter skal brukes som et hjelpemiddel, og en regel er at du ikke skal kunne se om/hvilket filter som er brukt.

Og for alle som skal spørre her: Formuler dere godt og skriv fyldig. Poster som "jej fårr ikke til fotosjåpp. va jør jej galt?" kan dere spare dere for. Så formuler dere grundig, men presist, så har dere størst kjangs for å få svar.

Er ikke mod eller noe, men kommer med litt generelle tips.

Lykke til med photoshop folkens
De beste tipsene er på en måte fasit, ikke noe personlig, så du finner det på internett. Men det kan jo være noen vil dele personlige meninger om photoshop da.
Er sikkert mange som har spørsmål som: Hva er letteste måte/hvordan får jeg til dette?

Hvis dere ikke klarer å finne en knapp, kan dere gi opp, men hvis dere lurer på hvordan noe gjøres (flere ledd) er det nok mange her med erfaring som kan hjelpe.

Noen som har noen gode?
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Hmm.. takker for svar, men var det noen som visste noe om det jeg skrev i 1. post?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Da jeg installerte Photoshop, valgte jeg ut hvilke filer programmet skulle behandle. Jeg valgte desverre bort en god del vesentlige formater som jpeg osv..
Er det nå mulig for meg å endre på dette oppsettet? Legge til formater i den "listen" hvor alle formater som Photoshop skal behandle er listet opp?
Vis hele sitatet...
Aner ikke om og i så fall hvor man kan gjøre det i Photoshop, men det funker vel fint å gjøre det via Folder Options (Mappealternativer eller hva det heter på norsk) i Windows?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det mest fornuftige er vel å reinstalere?

-It.
Sitat av Pope
Spørsmål:
Da jeg installerte Photoshop, valgte jeg ut hvilke filer programmet skulle behandle. Jeg valgte desverre bort en god del vesentlige formater som jpeg osv..
Er det nå mulig for meg å endre på dette oppsettet? Legge til formater i den "listen" hvor alle formater som Photoshop skal behandle er listet opp?
Uklart?

Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Tør jeg spørre hvorfor?
Skullcrack: Det ser veldig ut som om han ikke helt viste hva han drev med, synes du ikke?
ingen er perfekte, og han sier jo selv at han er nybegynner.


Det er lov å bruke hodet
Sitat av Itslf
Det mest fornuftige er vel å reinstalere?

-It.
Vis hele sitatet...
Ja jøss, det der hørtes lurt ut. Reinstaller for noe som tar 10 sekunder å fikse.
Dette spørsmålet har jo ikke noe med Photoshop å gjøre, dette er jo et rent Windows spørsmål.

Om du har engelsk Windows(my computer):

Tools -> Folder options -> File Types
Sitat av atomet
Ja jøss, det der hørtes lurt ut. Reinstaller for noe som tar 10 sekunder å fikse.
Vis hele sitatet...
hvis du har en lurere måte så kunne du kanskje fortalt den istedefor å hakke på andre, eller hva?


Edit: så ut som problemet er løst også, gitt.
da lærte jeg noe nytt idag også, men jeg lærte det ikke av atomet, for han prioriterte å hakke på meg


-It.
Sist endret av Itslf; 20. desember 2006 kl. 17:00.
Kjære Itslf.
Beklager så mye at jeg ikke gadd å prioritere å svare på et spørsmål som man får svar på på ca 5 sekunder fra O' store google. Fine søkeord er f.ex. "change file assosiations" (den første siden med treff ser alle ut til at de skulle ha kunnet løse problemet svært raskt og effektivt). Egentlig tror jeg tilogmed du kunne ha funnet det ut tilogmed på din egen maskin, helt uten bruk av det store intarweb, enten i photoshop hjelp, eller i windows hjelp, men dessverre har jeg ikke noen windowsmaskin tilgjengelig, og har ikke hatt det på et par år, så jeg får ikke sjekka. Men, sammensvergelsen av treenigheten intarweb - google - microsnøft hadde altså et fint treff på lur. Det eneste du hadde bøhøvd å gjøre var å tenke på hva du faktisk skulle gjøre, og spørre google om det.

Faktisk oppfatta jeg ikke fra din post at du selv i det hele tatt lurte på det, det ser faktisk fremdeles mer ut for meg som om du kommer med en påstand om at det letteste er å reinstallere, noe som altså var direkte feil. I alle fall bør du altså kanskje vurdere om dine ferdigheter innen spørsmålsstilling bør oppdateres, i tillegg til dine datakunnskaper.

Håper dette lengre svaret kan gjøre opp for det noe korte og avvisende svaret fra forrige post.

Med andre ord - søk for faan.

mvh, evig din, vaya con dios og sånt,
Atomet
Sist endret av atomet; 21. desember 2006 kl. 13:09.
Sitat av atomet
Kjære Itslf.
Beklager så mye at jeg ikke gadd å prioritere å svare på et spørsmål som man får svar på på ca 5 sekunder fra O' store google. Fine søkeord er f.ex. "change file assosiations" (den første siden med treff ser alle ut til at de skulle ha kunnet løse problemet svært raskt og effektivt). Egentlig tror jeg tilogmed du kunne ha funnet det ut tilogmed på din egen maskin, helt uten bruk av det store intarweb, enten i photoshop hjelp, eller i windows hjelp, men dessverre har jeg ikke noen windowsmaskin tilgjengelig, og har ikke hatt det på et par år, så jeg får ikke sjekka. Men, sammensvergelsen av treenigheten intarweb - google - microsnøft hadde altså et fint treff på lur. Det eneste du hadde bøhøvd å gjøre var å tenke på hva du faktisk skulle gjøre, og spørre google om det.

Faktisk oppfatta jeg ikke fra din post at du selv i det hele tatt lurte på det, det ser faktisk fremdeles mer ut for meg som om du kommer med en påstand om at det letteste er å reinstallere, noe som altså var direkte feil. I alle fall bør du altså kanskje vurdere om dine ferdigheter innen spørsmålsstilling bør oppdateres, i tillegg til dine datakunnskaper.

Håper dette lengre svaret kan gjøre opp for det noe korte og avvisende svaret fra forrige post.

Med andre ord - søk for faan.

mvh, evig din, vaya con dios og sånt,
Atomet
Vis hele sitatet...
kansje en smule Iritabelt
alikevel greit