Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  121 8529
Jeg har nettop lest boka "Fittstim", etter en liten debatt med en veninne av meg om feminisme. Jeg har alltid blitt provosert av feminismer, men nå gikk det litt over streken, og jeg føler jeg må dele mine tanker om saken.


feminisme ~is'me -n
teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene.

Hva? Men dette har da på ingen måte noen ting å gjøre med

feminin a1 (også utt -ni>n; fra lat., av femina 'kvinne')
1 som er typisk for kvinner i motsetning til menn, kvinnelig f-e egenskaper / f- eleganse, sjarm / om mann: lite mandig han har et f-t utseende / virke f-
2 språkv: som er av grammatisk hunkjønn f-e substantiver

Så hvorfor kalle det feminisme? Den "offisielle" idéen om feminisme nå for tiden er at kjønnene skal være likestilte politisk, økonomisk og sosialt. Allikevel er det slik at de fleste kvinner som kaller seg feminister kjemper for kvinners rettigheter. Jeg har ikke snakket med én eneste feminist som virkelig jobber for likestilling.

Når man skal ha en saklig diskusjon med en feminist begynner de alltid å skli langt ut mot det usaklige lenge før du i det hele tatt har fått presentert din sak, omtrent som om man skulle diskutert evolusjon med en troende kristen. Det er som oftest en eller annen versjon av at feminister er så fantastiske mennesker, for de kjemper for likestilling og rettigheter til alle og enhver. Ingen skal bli undertrykt, og vi skal alle ha de samme mulighetene. Men hvis dette er sant: Hvorfor heter det Feminisme og ikke likestillingskamp eller noe liknende?

Fordi de kjemper for kvinners rettigheter. La oss ta et eksempel: "Stopp vold mot kvinner"-kampanjene. En god sak. La oss stoppe vold blant mennesker som lever sammen, som mann og kone eller samboere. Det virker helt forferdelig å bli angrepet av noen som står en så nær. Men noe skurrer. Vold mot kvinner? Det er da sannelig mange kvinner som er voldelige mot menn også. Jeg har selv opplevd det fra noen jeg er glad i. Problemet er som oftest at det er store mørketall når det kommer til vold mot menn, fordi de har vanskeligere for å innrømme det eller søke hjelp, eller de tar det ikke like ille opp. Hvorfor ikke jobbe mot vold i hjemmet? Fordi de jobber for kvinners rettigheter, ikke likestilling.

Annet eksempel: "Kvinners kropp, kvinners valg. Stopp seksuell trakassering." Dette er en kampanje jeg ser støtt og stadig i flere forskjellige former, og jeg blir like provosert hver jævla gang. Skal liksom seksuell trakassering være noe som er unikt for jenter? Er det bare jenter som har en kropp kanskje? Det er mange gutter (undertegnede inkludert) som har vært asosiale, usikre og tilbaketrukne i ungdomsskolealder, og blitt trakassert av de selvsikre og "populære" jentene på skolen for morroskyld. Seksuell trakassering er noe dritt, og gjør at man blir usikker på seg selv, og trekker seg enda mer tilbake. Og det er utrolig vanskelig for en gutt i denne situasjonen å gjøre noe som helst, spesielt si i fra til noen. Hvorfor ikke "Din kropp, Ditt valg. Stopp seksuell trakassering."? Fordi de jobber for kvinners rettigheter, ikke likestilling.

Tredje eksempel: Voldtekt. En sak som alltid blir profilert som om det kun er kvinner som blir voldtatt hele tiden. Når feminister skal fortelle om hvor forferdelig voldtekt er starter de som oftest med noe i duren: "Voldtekt er ikke bare et angrep mot en jentes kropp, men også mot jentas sjel. Og det er dette angrepet som er værst." En som har blitt voldtatt er som oftest nedbrutt psykisk, og sliter med dette i lang tid. Ettersom 56% av alle (registrerte) voldtektsofre kjente gjerningsmannen (finnes det noe kjønnsnøytralt, eller likestilt om du vil, begrep for "gjerningsmann"?) på forhånd, er det mange som blir nedbrutt ikke bare under voldtekten, men også før, og det er ofte slik en overgriper får kontroll over ofret så voldtekten kan gjennomføres. Dette gjelder særlig de uregistrerte voldtektene, og undersøkelser har vist at under én av tjue voldtekter blir anmeldt. Allikevel virker det som om 99% av feminister tror at menn ikke kan bli voldtatt fordi "De har utovertiss." Det har vært flere saker i det siste om kvinnlige lærere som har tilnærmet seg og seksuelt utnyttet mannlige elever. Det er heller ikke å legge skjul på at det er tilfeller der menn voldtar andre menn eller gutter for å vise dominans. Ikke bare er det færre gutter og menn som tør å rapportere voldtekter enn kvinner, det er også ofte helt fruktløst, for i mange situasjoner går overgriperen fri fordi "ofret har jo utovertiss!" som om ingen har forstått kjernen i problemet: Nemlig et psykisk angrep mot en person, utført gjennom fysisk undertrykkelse. Hvorfor ikke kjempe for å forhindre voldtekt og gi menn samme rettigheter som kvinner om de blir voldtatt? Ville ikke det vært likestilling? Joda, men det var bare det lille faktum at det er ikke likestillingskamp vi snakker om her. Det er kvinners rettigheter.

Det er også ofte slik at feministene bruker fine ord og sier noe i linjene "Vi vil at alle skal ha de samme mulighetene og stå likt til å ta et hvert valg uavhengig av kjønn." Eller noe i den dur. Samtidig så bruker de tall som for eksempel "68% av alle sjefer i norge er menn." Er det bare meg eller har disse to utsagnene ingenting med hverandre å gjøre? Om alle elevene i en klasse hadde fått velge fritt mellom Coca Cola Zero og Coca Cola, tror du klassen ville bli delt helt nøyaktig 50%/50%? Antakeligvis ville du fått flere på Coca Cola enn på Coca Cola Zero, og jenteprosenten ville antakeligvis vært større på Zero (jenter drikker mer lightbrus enn gutter). Betyr dette at elevene ikke fikk velge fritt? Fordi det er en ujevn fordeling?


Så hvorfor er det så mange jenter som kjemper for kvinners rettigheter og så få menn som kjemper for menns rettigheter hvis vi har like mange problemer? Fordi menn og kvinner er fysisk, og derfor psykisk forskjellige. Kvinner har mye lettere for å bli sjalu, og går derfor mye lenger for at ingen skal være bedre enn dem på noen måte.
Sist endret av Pantheon; 25. november 2006 kl. 06:06.
Har også tenkt endel på dette.. Hvordan d vil bli fremover dersom utviklingen fortsetter i samme rettning... Ivertfall ikke til et likestillt samfunn.. Heter det ikke at et styre skal inneholde minimum ??% kvinner...

Det samme gjelder innvandrere, dersom et firma står mellom ansettelse av en nordmann og en iraker i norge, med like gode erfaringer osv., er di pliktet til å ansette irakeren... Han har minoritetsbakgrunn og skal derfor stilles først i rekken..
Innvandring skulle vært forbeholdt flyktninger....

En mann ser en kvinne uten klær = Mannen blir omtalt som kikker

En kvinne ser en mann uten klær = Mannen blir omtalt som blotter
Godt skrevet, belyste en del punkter jeg har tenkt over selv, spesielt de to siste.
Synes nesten du skulle sendt inn dette til en eller annen avis, og sett hva slags respons du hadde fått.
Sitat av q_Werty
Så hvorfor er det så mange jenter som kjemper for kvinners rettigheter og så få menn som kjemper for menns rettigheter hvis vi har like mange problemer? Fordi menn og kvinner er fysisk, og derfor psykisk forskjellige. Kvinner har mye lettere for å bli sjalu, og går derfor mye lenger for at ingen skal være bedre enn dem på noen måte.
Vis hele sitatet...
Hva vil du fram til med denne påstanden?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hele teksten virket noelunde reflektert helt til siste avsnitt. Men nei, kan ikke si jeg kan identifisere meg med din kamp for likestilling... Du kan jo kanskje starte opp din egen gruppe for å fremme likestilling for menn? Mannegruppen Rolf! Få flere menn inn i utdanningssektoren, helse og sosialsektoren og så videre. Det er jo ikke likestilling mellom kjønnene, greit nok, men som mann kan jeg ikke si jeg føler meg direkte trakasert i rollen...

Kvinner HAR og fremdels er til en viss grad undertrykt i samfunnet. Ikke som kvinne eller person, men som en eller annen rolle de før eller siden må eller vil spille. Derfor henger ting som feminisme igjen fra svunne tider.
Det har blitt kalt feminisme, fordi kvinner har vert undertrykt fra verdens morgen. Og kvinner blir fortsatt undertrykt. 75% av alt nødvendig arbeid (matlaging, passe barn, ovs) blir gjort av kvinner. 10% av all verdens lønn får disse kvinnene tilsammen. Og, 1% av all privat eiendom er eid av kvinner. Likestilling? Ikke slik jeg ser det.

Men, bra innlegg!
Sitat av Tias
Hele teksten virket noelunde reflektert helt til siste avsnitt.
Vis hele sitatet...
Men han har rett i at men og kvinner er fysisk og psykisk forskjellige. Det er derfor fåfengt og feil å tvinge igjennom en absolutt likestilling på alle områder.

Er ellers forholdsvis enig i det meste q_Werty skriver, med unntak av setningen om sjalusi.
Mange likestillingsforkjempere har tatt kampen vel langt på enkelte områder. Enkelte gir seg nok ikke før alle mennesker er androgyne vesener som tar 75kg i benkpress og får 4,6 i snitt.
Sitat av Markus
Det har blitt kalt feminisme, fordi kvinner har vert undertrykt fra verdens morgen. Og kvinner blir fortsatt undertrykt. 75% av alt nødvendig arbeid (matlaging, passe barn, ovs) blir gjort av kvinner. 10% av all verdens lønn får disse kvinnene tilsammen. Og, 1% av all privat eiendom er eid av kvinner. Likestilling? Ikke slik jeg ser det.

Men, bra innlegg!
Vis hele sitatet...
kvinner og menn er forskjellige, kanskje kvinner liker å jobbe med mat, barn og omsorg? menn velger vel høyere utdanning for å få makt, deretter kvinnene. 1% privat eiendom er eid av kvinner, betyr det at de blir behandlet forskjellig det da?

menn og kvinner vil jo aldri bli 100% likestillt, vi er da forskjellige og har forskjellige kvaliteter. ville likt å se flere kvinner i landsledelsen, tror det vil gjevne seg ut mye mer i løpet av de kommende årene, kvinner nå for tiden bryr seg utrolig mye mer om utdanning, og tar høyere utdanning nå enn de gjorde for noen år tilbake.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wack
kvinner og menn er forskjellige, kanskje kvinner liker å jobbe med mat, barn og omsorg? menn velger vel høyere utdanning for å få makt, deretter kvinnene. 1% privat eiendom er eid av kvinner, betyr det at de blir behandlet forskjellig det da?

menn og kvinner vil jo aldri bli 100% likestillt, vi er da forskjellige og har forskjellige kvaliteter. ville likt å se flere kvinner i landsledelsen, tror det vil gjevne seg ut mye mer i løpet av de kommende årene, kvinner nå for tiden bryr seg utrolig mye mer om utdanning, og tar høyere utdanning nå enn de gjorde for noen år tilbake.
Vis hele sitatet...
Ja, delvis har du rett. Men hugs på at kvinnene har jaggu kjempa for retten til utdanning, og dei får dårleg løn for det arbeidet dei gjer.

Det er ikkje så lenge sidan stemmerett vart innført for kvinner. Og heller ikkje meir enn 30-40 år sidan odelslova vart endra.

Og fortsatt får veldig mange hokjønn ein anna oppdragelse, som er med på å sementere kjønnsrollene. Kvifor skal jenter leike med dukker, medan gutar skal leike med lego? Det er ingen fysisk grunn til det...
helt enig med deg q_Werty. den regelen som sier at misnt 45%av storestyrer skal være kvinner er ikke likestilling så vidt jeg vet finnes det ikke en regel som sier at 45% skal være menn

Sitat av vidarlo
Og fortsatt får veldig mange hokjønn ein anna oppdragelse, som er med på å sementere kjønnsrollene. Kvifor skal jenter leike med dukker, medan gutar skal leike med lego? Det er ingen fysisk grunn til det...
Vis hele sitatet...
gi en lekbil og en dukke til en liten jente og ho velger dukka. mange forsøk på dette og i de fleste tilfeller velger gutter lekebiler og jenter dukker.
Det blir ikke likestilling før damene får væreplikt!
Jeg er for likestilling, men det er ikke det kvinner søker i dag. De søker å bli likestilt i de bra tingene, de vil ha bedre lønn etc. Men det er ett mindretall av disse som faktisk kjemper for at kvinner også skal få f.eks. verneplikt, som Raymond sier. Er det positivt vil de ha det, men så fort noe negativt kommer opp på bordet lar de mennene ta det. Tåplig sier nå jeg.
Veldig bra innlegg, q_Werty, du fikk sagt det bra.
Sitat av Markus
Og kvinner blir fortsatt undertrykt.
Vis hele sitatet...
Ikke i Norge, i noen større grad enn menn. (Kvinner har jo faktisk førsterett på veldig mye her til lands, bare av den enkle grunn at noen som synes det hadde vært kult med flere kvinner her og der har fått det gjennom.)
Sitat av Markus
75% av alt nødvendig arbeid (matlaging, passe barn, ovs) blir gjort av kvinner.
Vis hele sitatet...
Så det du ser på som nødvendig arbeid, det omfatter matlaging og barnepass? Huff, du burde nok tenke deg litt om. Hvordan hadde verden sett ut hvis alt dreide seg om barnehager og spisesteder?
Selvom kvinner av natur er laget mer omsorgsfulle, og at det faktisk ganske opplagt er moder jords intensjon at en mor skal beskytte barnet sitt, gjør ikke at alt det arbeidet som menn som regel gjør, ikke er viktig. Vil si at håndverkere, brannmenn, sjåfører/flyvere, som et eksempel, er ganske vitale.
Sitat av Markus
10% av all verdens lønn får disse kvinnene tilsammen. Og, 1% av all privat eiendom er eid av kvinner. Likestilling? Ikke slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
I veldig store deler av verden jobber ikke kvinner. De kan gjerne ikke lese heller. Dette er helt feil. Kvinner bør ha samme rettigheter som menn. Det er helt opplagt, vi må ha likestilling, til en viss grad. Men jeg tror trådstarter vinklet dette litt mer mot den jevne, norske, "synes-hun-er-utrolig-flink-og-smart", fjortisfeminist. Og i Norge er det absolutt ikke behov for dette lenger. Skulle nesten tro at disse feministene gjerne ville levd her når de ikke hadde de rettighetene de har i dag. Men å drive likestillingskamp i Norge i dag, der "forsvaret trenger flere jenter" og jenter generelt har det utrolig mye lettere med tanke på utdannelse, da lærere gir en jente sikkert en hel karakter over en helt lik gutt i mange tilfeller. Nei, kjemp heller litt for deres søstre i resten av verden, og hold kjeft med all sytinga deres.
Sitat av Sture Dingo
Synes nesten du skulle sendt inn dette til en eller annen avis, og sett hva slags respons du hadde fått.
Vis hele sitatet...
Gjør det!
Sist endret av milo9000; 25. november 2006 kl. 14:36. Grunn: Lagt til noe
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 9zlbed
helt enig med deg q_Werty. den regelen som sier at misnt 45%av storestyrer skal være kvinner er ikke likestilling så vidt jeg vet finnes det ikke en regel som sier at 45% skal være menn


gi en lekbil og en dukke til en liten jente og ho velger dukka. mange forsøk på dette og i de fleste tilfeller velger gutter lekebiler og jenter dukker.
Vis hele sitatet...
Nei, fordi du ikkje treng det, all den tid styra er *fleirtal* av menn. Dersom situasjonen skulle svinge heilt rundt, vil nok et påbud der vere aktule.t

men du treng generelt ikkje påby ting som allerede er i effekt.

Derfor er det et tåpelig, og idiotisk argument.
Jeg er fullstendig enig med deg Q-werty.
Ta feks 100 år siden, hvis en kvinne kommer in på toget hville mennene ha reist seg opp for og gi henne sitteplass, jentene trengte ikke ta seg av regninger, jentene trengte ikke jobbe osv.

Idag, med skal de ha de samme rettighetene men fordet skal de bli behandla som prinsesser, du skal altid lukke opp døre for dem, spandere på dem, hvem skal kjøpe ringen? Mannen!
Og hvis en kvinne har lyst til og være hjemmeværende med ungen så er ikke det lett for henne pga av kvinneretighets kjempere som sier at du ikke er likestilt hvis ikke du jobber.

2 av 3 som tar selvmord en men, men går hverst ut av skilsmisser osv osv.
Jeg merker det selv på skolen, jenter får det mye lettere når det kommer til usetning av lekser og sånt.

En gjen med jenter i klassen våres prøvde og anmelde læreren fordi hun hadde sakt "gå og tygg på dette" og kastet en papir bit på dem i timen.
Et par dager senere fikk alle høre historien om hvordan læreren hadde tatt og stapper papir i munnen på den ene jenta til hun nesten ikke fikk puste, stakar jente, hørte det hele tia.
Det var første gang jeg hadde sett en lærer i klassen vår behandle jentene på samme måte som guttene, det fikk katastrofale hendelser.

Livet i klassen er u-utholdig nå, jentene klager og klager på at de får stygge komanterer, hvi guttene måtte ha en prat med rektor fordi noen av jentene misstrivdes,
Men hun samme jenta som klagde over de stygge komentarene sier ting som, "fløtt den stygge kvisete ræva di" i gymmen, alle guttene opplever dette hver dag, men ingen har brydd seg eller tatt det personlig på noen måte, men når denne personen selv går og klager på sånt blir jeg SÅ FRUSTRERT!!!1!!!!

Ps... Hadde det ikke vært for men, hadde vi snakka tysk!!!!
Hvem har kjempet ut alle kriger? Hvem har lidd for federlandet men andre er hjemme?!

POENGET MITT ER, EN KVINNE KAN BEHANDLE EN MAN SÅ JÆVELIG, MEN VÅGER EN MAN OG KOMME MED EN LITEN KOMENTAR ER DET OVER OG UT!
-------------------------------------------------------------------------------------

Nå snakker jeg om i norge, og andre mer demokratiske frigjorte land, men sånn er det ikke i land som feks Saudi Arabia osv.

Ps, heter det ikke femenister?
Sist endret av torsken; 25. november 2006 kl. 14:40.
Sitat av vidarlo
Derfor er det et tåpelig, og idiotisk argument.
Vis hele sitatet...
Nei, det er faktisk du som er litt tåpelig og idiotisk, som ikke skjønner poenget hans.
Sitat av vidarlo
men du treng generelt ikkje påby ting som allerede er i effekt.
Vis hele sitatet...
Jo, det er nettopp det som trengs, og det av den simple grunnen "prinsipp". Det å kalle seg selv likestillingsbekjemper er ikke synonymt med å på papiret (ja, kanskje bare på papiret, men still) gi menn og kvinner forskjellige rettigheter. Dessuten tør jeg vedde på at det finnes styrer i Norge der det sikkert bare sitter damer.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
LOL! Du gjør lurt å lære deg forskjellen mellom men og menn, torsken... Det der har ikke noe med feminisme eller likestilling å gjøre, men det faktum at jentene i klassen din er noen jævla fitter .

Og nei, det heter ikke "femenister".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av torsken
Jeg er fullstendig enig med deg Q-werty.
Ta feks 100 år siden, hvis en kvinne kommer in på toget hville mennene ha reist seg opp for og gi henne sitteplass, jentene trengte ikke ta seg av regninger, jentene trengte ikke jobbe osv.
Vis hele sitatet...
Fell på si eiga urimelighet. Greit nok, overklassen måtte ikkje jobbe for 100 år sidan, men dette gjeld fortsatt.

Underklassen, arbeidarane, måtte jobbe. Menna på fabrikk, kvinnene heime. Lage mat, oppdra unger o.l. Det er faktisk arbeid det også, og enormt viktig for samfunnet...

Sitat av torsken
2 av 3 som tar selvmord en men, men går hverst ut av skilsmisser osv osv.
Jeg merker det selv på skolen, jenter får det mye lettere når det kommer til usetning av lekser og sånt.
Vis hele sitatet...
Fleirtalet av dei som kjem verst ut av skilsmisser er nok kvinner trur eg, fordi dei somregel ikkje er dei som har pengane. Menn har pengane, kjøper hus o.l. Fordi kvinnene ikkje kan jobbe rett etter ein fødsel t.d.
Sitat av torsken
En gjen med jenter i klassen våres prøvde og anmelde læreren fordi hun hadde sakt "gå og tygg på dette" og kastet en papir bit på dem i timen.
Et par dager senere fikk alle høre historien om hvordan læreren hadde tatt og stapper papir i munnen på den ene jenta til hun nesten ikke fikk puste, stakar jente, hørte det hele tia.
Det var første gang jeg hadde sett en lærer i klassen vår behandle jentene på samme måte som guttene, det fikk katastrofale hendelser.
Vis hele sitatet...
Det er eit idiotisk argument. Det finst jenter som oppfører seg som rævhol, men det finst også gutter som hadde gjort *nøyaktig* det samme. Å dra ut enkeltpersoner i en prinsipiell debatt er absurd.
Sitat av torsken
Livet i klassen er u-utholdig nå, jentene klager og klager på at de får stygge komanterer, hvi guttene måtte ha en prat med rektor fordi noen av jentene misstrivdes,
Men hun samme jenta som klagde over de stygge komentarene sier ting som, "fløtt den stygge kvisete ræva di" i gymmen, alle guttene opplever dette hver dag, men ingen har brydd seg eller tatt det personlig på noen måte, men når denne personen selv går og klager på sånt blir jeg SÅ FRUSTRERT!!!1!!!!
Vis hele sitatet...
Det er eit problem. Fleirtalet av jenter seier dei har vore utsett for seksuell trakassering. Skal vi oversjå det, eller skal vi ta tak i problemet? Det har noko med kjønnsrollemønsteret i europeisk kultur - kvinner er menn sin eigedom.
Sitat av torsken
Ps... Hadde det ikke vært for men, hadde vi snakka tysk!!!!
Hvem har kjempet ut alle kriger? Hvem har lidd for federlandet men andre er hjemme?!

POENGET MITT ER, EN KVINNE KAN BEHANDLE EN MAN SÅ JÆVELIG, MEN VÅGER EN MAN OG KOMME MED EN LITEN KOMENTAR ER DET OVER OG UT!
-------------------------------------------------------------------------------------

Nå snakker jeg om i norge, og andre mer demokratiske frigjorte land, men sånn er det ikke i land som feks Saudi Arabia osv.

Ps, heter det ikke femenister?
Vis hele sitatet...
Hadde det ikkje vore for kvinner, hadde krigen vore tapt. Kven arbeidde i krigsviktig industri medan mennene var i fronten? Kven var det som dreiv landet? Kven tok sivile jobbar som er viktig for eit fungerande samfunn? Kven fødde ungar? Kven oppdrog ungar som kunne bli soldatar? Å hevde at kvinner ikkje lir av krig blir bare tåpelig.

Det du seier stemmer enkelt og greit ikkje med realiteten. All forsking og statistikk peiker på det motsette, nemleg at kvinner er i ein undertrykt posisjon.

Ps, det heiter feminister, menn, mann, jævlig, kommentar,papirbit eller papir-bit. Rettskrivinga di syg.
OFT: jeg oppfordrer alle likestillingskjemper i norge på synkene båter rope kv...eh bare barn først
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Overse det siste avsnittet. Det mente jeg ikke seriøst, det var bare for å få folk til å tenke litt, fordi vi er faktisk forskjellige.

9zlbed: "Slipp meg fram! Jeg har tusenvis av potensielle barn med meg!"

Edit:

Torsken har faktisk ett par gode poenger, hadde han bare klart å formulere seg litt mer saklig.

Det er faktisk stor forskjell på hvordan gutter og jenter blir behandlet på skolen, det er ikke å legge tvil på. Undersøkelser som har blitt gjort på landsbasis (som også klassen min har vært med på) viser at over 70% av gangene lærerene gir enkelte elever spesiell oppmerksomhet i form av tilsnakk, hjelp, eller å la eleven komme til orde når læreren stiller spørsmål, velger læreren en jente.

Lærere har generelt sett også lettere for å sette pris på en jentes skolearbeid enn en gutts. Eksempel: Jeg var på heimkunnskapsgruppe med to blonde bimboer i ett helt år. De kunne ikke lage mat, og brukte mesteparten av tiden på å plage meg eller kaste bolledeig på de andre elevene. Hver eneste uke var det jeg som lagde maten, og de gikk kanskje så langt som å åpne hermetikkbokser for meg eller skjære opp en tomat. Jeg pleide å lage mat hjemme også, og hadde fått opplæring av folk som var profesjonelle kokker på den tiden, så vi hadde nesten alltid den beste maten. Så kommer tiden da karakterer skal utdeles. 3 står det i boka mi. De to andre jentene fikk 5. Jeg klager til læreren, og han forklarer at "de er jenter. De er mye flinkere på sånne ting." Etter mye diskusjon fikk jeg karakteren 4, og jentene som aldri hadde klart å lage en hvit saus, kjøttboller eller steke fisk seilte elegant ut av skolen med en 5 i heimkunnskap.

Dette er kun ett av mange eksepler, men akkurat nå har jeg ikke tid til å skrive mer.
Sist endret av Pantheon; 25. november 2006 kl. 15:52.
Når titanik sank var det barn (såklart) og kvinner først, Likestillingen i et nøtteskal.
Sitat av Tias
LOL! Du gjør lurt å lære deg forskjellen mellom men og menn, torsken... Det der har ikke noe med feminisme eller likestilling å gjøre, men det faktum at jentene i klassen din er noen jævla fitter .

Og nei, det heter ikke "femenister".
Vis hele sitatet...
Desverre er det alt for mange jenter i dag som er noen jævla fitter. "Åh, det er så ekkelt når læreren henger over meg!! :-(((((" .... Ja, for det er sikkert jævla lett å være mannlig lærer som skal rundt å hjelpe alle, og der sitter jammen yppige 16-åringer med kløfta oppunder haka og stringen langt oppå ryggen, og med valpefettet hengende over beltespenna. Hvordan skal man da oppføre seg? Jeg har sett alt for mange eksempler på jenter som drar den der så alt for mye lenger enn det den stakkars læreren, som ikke var i nærheten av å gjøre noe galt, fortjener. Han blir gjort til latter og "eklifisert" blant medungdom. En lærer er et menneske.

Drit i dette, jeg skriver bare piss.

Men. Jeg er enig. Det er feil fokus. Jeg vet at jenter har måttet slåss for å få retten til utdannelse osv, men i dag er vi ikke lenger der - jenter blir ikke hjemme mens guttene begynner på skolen. I dag burde vi heller fokusere på individere og like rettigheter, ikke at dette kjønnet skal ha disse rettighetene og dette kjønnet skal ha disse rettighetene. Så lenge man opprettholder ideen om at kjønnene er ulike og lar det være grunnlaget for "likestillingskampen" vil det ikke bli likestilling.

Kroppen er et verktøy - det er kun hjernen som er "deg".

Alle burde ha like rettigheter, og det er bra folk kjemper for det, men enkelte er i mine øyne alt for hyklerske og lite åpne for en _helhet_.
Mente egentlig feminister, bare så noen som skrev femeniser.
Rett skrivningen min var nok preget av en an hvis hast, for og si det mildt, grandiosan min var allerede på overtid, men det gikk bra.

OT
Det er bare det at jeg hører syting hele dagen fra jenter, hver dag, den lærer stappa papir i munnen min, den læreren så på brystene mine, den læreren sa jeg hadde stygge klære, dag inn og dag ut.
Fyfaen man kan virkelig bli sur av-og-til.
Og det er ikke noen myte at jenter blir behandlet bedre på skolen feks.

Det var en feminist av en jente her en dag som tokk opp det at "jenter må betale mer for samme tjenester som gutter, ta frisøren feks"
Hun syns dette var grådig urettferdig og begynte og snakke om hvor vanskelig det er og være jente nå til dags.
Jeg fikk lyst til å....

Husker også den avis artikkelen i DB for et halv år siden, med 3 jenter på forsiden, tittlen var noe sånt som, jenter under press, eller jenter opplever mye press, og masse om hvor vanskelig det var og være jente.
Stakar, stakar, stakar, sånne ting gjør meg frustrert.
Det ikke mye vanskeligere for en 15 år gammel jente en en 15 åt gammel gutt, det var alderen tatt for seg i avisa.
Sitat av torsken

Det var en feminist av en jente her en dag som tokk opp det at "jenter må betale mer for samme tjenester som gutter, ta frisøren feks"
Hun syns dette var grådig urettferdig og begynte og snakke om hvor vanskelig det er og være jente nå til dags.
Jeg fikk lyst til å....
Vis hele sitatet...
hvorfor er det dyrer for dem oss frisøren fordi de må gå på sånne fancy frisørsalonger? fordi de har langt hår?
Ikke sant, men det syntes hun var et eksempel på hvordan kvinner ikke var likestilte .
Ok, jeg må rette deg litt her.
Du spør hvorfor ikke feminisme ikke bare heter likestilling eller noe sånt, men den definisjonen du viste er feil.. (Ihvertfall etter min mening)
Likestilling er det det er, og feminisme er kamp for kvinnenes rettigheter og ingenting annet.
Sist endret av TanteSpiker; 25. november 2006 kl. 16:23.
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Define:feminism
Wikipedia:Feminism

Det er den riktige definisjonen av feminisme uansett hva du mener. Jeg er helt enig med deg, og det er derfor jeg syntes det er så tåpelig.
Sitat av Grantax
Ok, jeg må rette deg litt her.
Du spør hvorfor ikke feminisme ikke bare heter likestilling eller noe sånt, men den definisjonen du viste er feil.. (Ihvertfall etter min mening)
Likestilling er det det er, og feminisme er kamp for kvinnenes rettigheter og ingenting annet.
Vis hele sitatet...
Jeg har ofte hør de si, jeg er feminist og kjemper for likestilling*.
*Kvinners retigheter og ikke noe annet.
Tenkte det passet bra med litt historielekse her.

1: Overskrid aldri bluferdighetens grenser
2: Moderer din ømhet imot din mann
3: Søk og gi dine kjørtegn for din mann noen avveksling
4: Beklag deg aldri over din manns virkelige eller innbilte kulde
5: Fall ikke din mann til noe som helst besvær
6: Plag ei din mann med sjalusi
7: Vær forsiktig i omgang med fremmede mannfolk
8: Gi ei din mann noen anledning til sjalusi
9: Søk å gjøre din mann sitt eget hus behagelig
10: Behandle din mann liksom han ennå var din elsker
11: Vær omhyggelig for din gjeldsdannelse
12: Bevar din tekkelighet, din sunnhet og din legemlige skjønnhet
13: Ta øm og kjærlig del i alt hva der angår din mann
14: Bland deg aldri i din manns handlinger
15: Forstyrr ikke din manns gladere øyeblikk
16: Vis deg ikke kold og likegyldig når din mann søker å gjøre deg en fornøyelse
17: Besvær ei din mann med unyttig tale eller sladder
18: Mildne din hastighet
19: Skjenn ei med bitterhet over din manns feil
20: Søk å rette deg etter din manns favorittønsker
21: Oppdra dine barn vel

Disse 21 reglene for hvordan en hustru skulle bevare sin manns kjærlighet, finner vi i en bok fra 1828. Vi må anta at de provoserte bevisste og opplyste kvinner i samtida.

Det gamle vielsesritualet bekreftet forholdet mellom mann og hustru: "Til ham skal du attraa staa, og han skal herske over dig" Det ble ikke sløyfet før i 1901

Først i 1888 fikk en hustru tilgang til å kreve sereie og rett til å hindre at mannen gav bort, pansatte eller solgte noen av de verdier hun hadde brakt inn i ekteskapet.
Og det var så vidt Stortinget vedtok en paragraf om at hustruen ikke lenger skulle adlyde sin mann i alle felles anliggender.

Ingen kvinner kunne bestemme over det hun tjente ved eget arbeid før 1880 årene.

Kninner fikk ikke ta examen artium før 1882, men de fikk ikke stillinger som krevde examen artium før 1912.

Kvinner fikk stemmerett i 1913.

Så man kan trygt si at kvinner har kommet langt i jobben for likestilling i dag, men dagens kamp blir litt flisespikkeri.
Sitat av q_Werty
Så hvorfor er det så mange jenter som kjemper for kvinners rettigheter og så få menn som kjemper for menns rettigheter hvis vi har like mange problemer?
Vis hele sitatet...
Fordi at hvis man som mann prøver å kjempe for rettigheter, er man plutselig mannsjåvinist.
Få høre hva du mener om det jeg mener er den viktigste kvinnekampsaken i vår tid, nemlig abort? Skal selvbestemt abort fortsatt være lovlig? Er denne kampen også sludder fra ende til annen?
Thumbs up, enig på alle punkter. I dag har man en viss debatt om at man skal minst ha 30 % (ellerno) kvinner i et styre. Enkelte yrker og felt har mindre interesse fra kvinnene side. F.eks. si at de 10 mennene i et styre er erfarne og dyktige i jobben, mens du har 3-4 kvinner som nettopp har kommet inn i yrkeslivet tar fra 3-4 menn sine jobber pga. dette absurde forslaget. Snakk om å bruke huet. Domintante kromosoner her kommer jeg!
Sitat av ruslebiffen
Thumbs up, enig på alle punkter. I dag har man en viss debatt om at man skal minst ha 30 % (ellerno) kvinner i et styre. Enkelte yrker og felt har mindre interesse fra kvinnene side. F.eks. si at de 10 mennene i et styre er erfarne og dyktige i jobben, mens du har 3-4 kvinner som nettopp har kommet inn i yrkeslivet tar fra 3-4 menn sine jobber pga. dette absurde forslaget. Snakk om å bruke huet. Domintante kromosoner her kommer jeg!
Vis hele sitatet...
Det er ikke rart du er forbana når du ikke har forstått en centimeter. Det du drar fram her er retorikk bygd på en løgn.
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Sitat av pho
Få høre hva du mener om det jeg mener er den viktigste kvinnekampsaken i vår tid, nemlig abort? Skal selvbestemt abort fortsatt være lovlig? Er denne kampen også sludder fra ende til annen?
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne diskutere denne saken med deg, men da må du først utdype litt hva du mener. Mener du det er riktig at kvinner er enerådende til om man skal beholde et barn eller ikke, selv om mannen blir økonomisk ansvarlig uansett hva han gjør?
Sitat av q_Werty
Jeg vil gjerne diskutere denne saken med deg, men da må du først utdype litt hva du mener. Mener du det er riktig at kvinner er enerådende til om man skal beholde et barn eller ikke, selv om mannen blir økonomisk ansvarlig uansett hva han gjør?
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Noe annet betyr at kvinnen ikke kan bestemme over sin egen kropp.
Sitat av DonTomaso
Selvsagt. Noe annet betyr at kvinnen ikke kan bestemme over sin egen kropp.
Vis hele sitatet...
Og mannen skal ikke kunne bestemme over lommeboka si?
La meg gjette: "Det var han som valgte å ha seksuell omgang med frøken X, så da får han ta ansvar".
Med mindre det er snakk om voldekt, så var hun også med på leken. Hvorfor skal én persons ønsker og/eller etikk komme i veien for en annens personlige frihet? Lovgivingen definerer jo her mannen som forsørger, og står i veien for likestillingen.
Hvis kvinnen kan bruke "det er min kropp" som argument for å nekte abort, hvorfor skal ikke da mannen kunne enten 1) nekte abort eller 2) slippe å betale barnebidrag?
Denne problemstillingen blir enda tydeligere når man ser menn bli dømt til å betale barnebidrag etter at en kvinne har foretatt en frivillig kunstig befruktning gjennom en sædbank.

Og bare for å feie unna de selvsagte kommentarene: Prevansjon og sterilisering er ikke 100% sikre.
Berre for å tilføye noke til diskusjonen angåande diffensisjon på feminsime:

feminisme (av lat. femina, kvinne), del av det teoretiske grunnlaget for kvinnebevegelsen; oppfatning el. bevegelse som hevder og aktivt arbeider for kvinnens likestilling med mannen. F.s røtter går tilbake til den fr. revolusjon. → nyfeminisme.

http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9310197

Tenker at sidan cappelen faktisk "makes a living" av å selge leksikon, så er dei litt meir nøyaktige en wikipedia?
Jeg må bare smelle inn et eksempel fra da jeg gikk grunnkurs elektro:
Vi var 3 klasser med tilsammen 42 elever og vi fikk alle sammen en helt lik prøve i Excel.
Det var 3 jenter blandt oss og alle elevene fikk 2 bortsett fra (guess what) de tre jentene som fikk 2,7
greit nokk, denne læreren var generelt sett ikke helt på vår planet, tror egentlig han skulle ha pensjonert seg for 10-20 år siden.

Et annet eksempel som ikke er like banalt er når jeg og en jente i klassen hadde sammarbeidet om å lage et sammendrag fra et kapittel i boka vår. Vi skrev så å si det samme i oppgaven, men jeg fikk karakteren 2 med begrunnelse om at dette var avskrift, og hun fikk karakteren 4 med beskjeden meget bra jobb...

Uansett, dette er bare to av mange eksempler på at jenter får generelt sett snillere vurdering av oppgaver i skolen enn gutter.

Edit, skriveleif...
Sist endret av ju-dazz; 25. november 2006 kl. 23:51.
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso
Selvsagt. Noe annet betyr at kvinnen ikke kan bestemme over sin egen kropp.
Vis hele sitatet...
Poenget er at et foster er så vidt jeg ser det, ikke kvinners kropp. Det er et kommende barn som for øyeblikket ligger i mor og fars ansvar. Kvinnen har to valg. Beholde barnet eller ta abort. Hvis hun velger å beholde barnet, sett at dette er et barn som har blitt til ved uhell, er det ingenting en mann kan gjøre bortsett fra å

a) Ta seg av et barn han ikke har planlagt med en kvinne han antakeligvis ikke vil ha barn med, noe som kan ødelegge en persons psyke, utdanning og økoniomi i ca. 20 år.

b) Betale nøyaktig 189320 kroner over en atten års periode til kvinnen så hun kan beholde barnet på egenhånd.

edit:
HeiZe: Det står jo det samme der. Likestilling.
Sist endret av Pantheon; 25. november 2006 kl. 23:46.
var vel det at det stod at det var kvinnens likestilling med mannen, altså ikkje likestilling mellom kjønna, men at kvinna skal opp på samme "plan" som mannen.

EDIT:
og BTW veldig bra diskusjon med mange gode poeng
Sist endret av HeiZe; 25. november 2006 kl. 23:55.
Er et par ting jeg vil legge til:
Jeg gir ganske så langt faen i om min sjef er kvinne eller ikke. Så lenge personen er den som er best egnet til å gjøre jobben er jeg fornøyd. Det at det skal være 40% kvinner i toppstillinger for tiden synes jeg er idiotisk. (Er ikke helt sikker på detaljene, men det er noe i den duren.) Jeg vil bare ha de som er best kvalifisert.

En annen ting:
Var en sak for et par år siden om en kvinnelig reporter som ikke slapp inn i garderoben til et Tippeliga-lag. Ble masse styr om likestilling og at det var urettferdig at ikke kvinner slapp inn. Men hadde det vært omvendt, at en mannlig reporter ville inn i damegarderoben, er jeg sikker på at fyren hadde blitt stempla som pervers osv. Nå er jeg ikke sikker på at dette ville skjedd, men det er etter min mening høyst sannsynlig. Er dette likestilling?
Bare sånn til dere som klager på at menn må spandere og åpne dører og slikt: Dere ikke, men dere har noen ganske lite sjarmerende trekk mo dere ikke gjør det. Menn skal åpne dører, spandere og alt det der, litt stil må man tillate seg. Likestillingen har gått for langt om dama mi betaler middag for å si det slik.

Og det q_werty sier om voldtekt synes jeg er direkte upassende. Man er vel på nokså trygg grunn når man sier at kvinner er de som er mest utsatt her og sliter mest med dette, som jo må være en av de aller verste forbrytelser man kan gjøre mot et menneske. Selvfølgelig er smågutter som blir lekt med av prester o.l. et like stort problem, men ikke like utbredt. Og de får like gode tilbud om hjelp som det kvinner får.

Og det med vold i hjemmet: menn kan forsvare seg, det kan ikke kvinner i like stor grad (ikke i nærheten en gang)
Sitat av Bo Vegeir
Og det med vold i hjemmet: menn kan forsvare seg, det kan ikke kvinner i like stor grad (ikke i nærheten en gang)
Vis hele sitatet...
Du ignorerer det psykiske aspektet og kompleksiteten av forhold. Det er ikke så enkelt som "han er mann og har det fysiske overtaket". Et overforenklet eksempel på dette er fobier som flyskrekk og klaustrofobi.
Jeg er feminist, i den forstand at kvinner skal ha like rettigheter som menn, ikke mer.

Det verste jeg vet er når folk drar inn kjønnsroller i diskusjoner, når de ikke har andre argumenter å komme med.

Jeg synes det er dumt at ordet "feminist" er blitt så ødelagt, pga Ottar og andre mannshatere.

Sitat av q_Werty
Kvinner har mye lettere for å bli sjalu, og går derfor mye lenger for at ingen skal være bedre enn dem på noen måte.
Vis hele sitatet...
Det her går LIKE MYE på dere. De fleste guttene jeg kjenner er akkurat slik, så det er ikke nødvendig å si at dette er en jenteting. Vi hadde et sikkerhetskurs her om dagen, der mannen som ga oss undervisning dro vitser som "rakket" ned på begge kjønn. Ikke èn gutt lo da han vitset om kjønnet deres, og bare noen få jenter lo da han vitset om kjønnet deres.
Så her var det faktisk omvendt (nei, jeg sier ikke dette er en gutteting heller, jeg bare dro fram denne episoden fordi den ga et motsatt resultat av det du sier)
Dette er 2 løsninger jeg ser på abort saken:

1 Kvinnen bestemmer selv om hun vil ta abort eller ikke, det er hennes kropp, men siden mannen ikke har noe og si, bestemmer han over sin egen lommebok, hvis ikke han vil betale barnebidrag og dra, er det hans rett.
Alle får besteme over seg selv, og mannen er ikke pliktig til å betale 18000 kr pga av en eller annen veldig uretferdig lov.

2 Mannen har også sitt ord i saken, hvis han vill ta abort må kvinnen og han diskutere, eller evt løse det med rådgiver eller noen som har autoritet til og ta en siste beslutning.
Mannen har like mye og si ang kvinnens kropp, og begges barn.
Hel absurd spør du meg! at mannen skal kunne bestemme det.

Av disse to er den første en mulig løsning sånn jeg ser på det, hvorfor skal ikke mannen kunne bestemme over seg selv, men kvinnen kan?
Er ikke gøy og måtte betale arnebidrag fordi feks en dame du traff glemte og ta p-pilla eller kondomen sprakk og hun nekter abort.
Sitat av torsken
Dette er 2 løsninger jeg ser på abort saken:

1 Kvinnen bestemmer selv om hun vil ta abort eller ikke, det er hennes kropp, men siden mannen ikke har noe og si, bestemmer han over sin egen lommebok, hvis ikke han vil betale barnebidrag og dra, er det hans rett.
Alle får besteme over seg selv, og mannen er ikke pliktig til å betale 18000 kr pga av en eller annen veldig uretferdig lov.

2 Mannen har også sitt ord i saken, hvis han vill ta abort må kvinnen og han diskutere, eller evt løse det med rådgiver eller noen som har autoritet til og ta en siste beslutning.
Mannen har like mye og si ang kvinnens kropp, og begges barn.
Hel absurd spør du meg! at mannen skal kunne bestemme det.

Av disse to er den første en mulig løsning sånn jeg ser på det, hvorfor skal ikke mannen kunne bestemme over seg selv, men kvinnen kan?
Er ikke gøy og måtte betale arnebidrag fordi feks en dame du traff glemte og ta p-pilla eller kondomen sprakk og hun nekter abort.
Vis hele sitatet...
Den første er jo selvfølgelig best, untatt i de tilfeller mannen stikker etter fødselen, hvis de ikke har noen skriftlig avtale da. ("Som da 98.2% har")
Vet ikke hvorfor jeg gidder å skrive dette meningsløse innlegget, men jeg liker å diskutere når det er muligheter, selv om dette ikke kommer til å skape en diskusjon, tror jeg. (PS: Jeg er trøtt)
Hvordan skal jenta få råd til å oppdra ungen alene, da? Du har vært med å lage ungen, og du har driti deg like mye ut som dama. Dama vil ikke ta abort, fordi det er vanskelig for henne å fjerne et lite liv i magen. Men mannen skal ikke betale, håh, neida, for dama har nemlig fått lov til å bestemme selv at hun vil ha ungen, og det får være nok? Å få unge fører med seg mye annet, du får plutselig en til du må betale for, i tillegg til deg selv. Og er det så fælt å betale barnebidrag? Eller handler dette bare om at menn selv burde få bestemme om de vil betale en forholdsvis liten sum i måneden? Hva med barnet? Uansett hvor mye han vrir og vender på det, så er han faren til ungen, selv om han ikke ville ha det. De dreit seg ut, begge to, og jeg mener begge får ta konsekvensene av det.
Sist endret av kallenavn; 26. november 2006 kl. 01:20.
Sitat av kallenavn
Hvordan skal jenta få råd til å oppdra ungen alene, da? Du har vært med å lage ungen, og du har driti deg like mye ut som dama. Dama vil ikke ta abort, fordi det er vanskelig for henne å fjerne et lite liv i magen.
Vis hele sitatet...
Det er her personlig oppfattelse av etikk kommer inn. Jeg er ganske sikker på at abortlovene er basert på forskning. Kanskje det bør forskes mer, men det blir iallfall feil om fundamentalistene skal avgjøre at befruktet egg = liv.
Jeg mente ikke "liv" i den forstand. Jeg beklager at jeg skrev det så utydelig. Jeg mente egentlig at for mange jenter blir det som å fjerne et liv. De tenker at det er begynnelsen på ett, og jo mer du tenker på det, jo vanskeligere blir det å fjerne det, for du tenker mer og mer på det som et lite liv.
Ser flere steder i debatten at det blir trukket fram at det er forskjell på kvinner og menn. Dette er diskutabelt. Ja, det er sannsynligvis forskjell på kjønnene, men hvor stor denne forskjellen egentlig finnes det ingen enighet om. Det finnes mellom annet grunner til å tro at den "svake" kvinnekroppen er en sosial konstruksjon. (en slik påstand trenger en kilde, så om du syns dette høres drøyt ut kan du lese Anne Fausto-Sterlings artikkel "Sexing the Body")

Når det er snakk om likestilling mellom kjønnene, er det ikke snakk om at alt skal være delt 50/50 mellom kjønnene, men at mennesker ikke skal være undertrykte pga kjønn, det være seg om man er mann, kvinne, eller om man velger å sette seg utenfor en slik kjønnsplasering. En må innse at alle andre kjønn en det "mannlige" er radikalt undertrykt. Reel likestilling kan da være å kaste alle forestillinger om kjønn på båten, i alle fall må en slutte å tenke i sosiale kjønn (gender) og kun evt. ha et skille mellom de to(tre) biologiske kjønnene (sex).

Det er tvilsomt hvorvidt en egentlig likestilling kan finne sted innenfor rammene av det patriakalske samfunnet, eller om man her støter på samme problem som med kommunisme, der det er uvist hvorvidt veien å gå er gjennom revolusjon eller man kan komme fram til et "godt" samfunn gjennom revisjon av det nåværende.

En fin innføring i klassisk feminsime kan man få gjennom å lese John Stuart Mills tekst "On the Subjection of Women."