Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1227
Faen! For 3 min siden kom jeg drithappy hjem fordi jeg hadde sluppet tidlig hjem, og jeg skulle spille data.

Jeg trykket på "på knappen" og bang sa det! ingenting skjedde, og jeg koblet av strøm kabelen bak og åpnet kabinettet. Dataen så fin ut inni, men jeg kjente en brent/svidd lukt.

Har ikke så mye mer å informere som jeg vet om, men bare spørr så skal jeg svare så godt jeg kan.

Mine spørsmål er:

Hva kan være feilen (svidd ) ?
Hvordan finne ut at det stemmer, slik at jeg vet hva som er feilen.

Og når de to første spørsmålene er besvart så er det siste spørsmålet følgene:
Hvor dyrt blir dette?

Har en liten feeling for at strømboxen eller hva man kaller det har røket.

MVH
Gillebo
Sist endret av gillebo; 8. november 2006 kl. 14:37. Grunn: Måtte ha en liten edrings i tittel ;)
hmm...er det bare skjermen som er svart eller vil ikke pc'en starte i det hele tatt?
Litt vanskelig å svare på. Jeg anbefaler at du tester ut hver enkelt komponent, i en allerede fungerende PC, om du har mulighet. Da finner du definitivt ut hvilke komponenter som har røket, i stedet for å ymse her over hva som kan har blitt ødelagt.
Hmm.. Kanskje endre litt på signaturen din, ettersom den tydeligvis ikke er riktig

Sjekk bak på strømforsyninga om den lille røde bryteren står på 110V eller 220V. Står den på 110V så er problemet ditt løst, og du må kjøpe ny strømforsyning.
Hvor dyrt det blir kommer an på hva som er i pcen din.
Er det skjermen eller pcen lukta kommer fra?
Ta deg ein god sniff på PSU(straumforsyninga) til pcen. Vist det er der luka kommer fra. Kjøp ny, sjekk om molex kontakten på hovudkortet om det er svarte merker på 20/24 pins kontakten eller 4pins(kun p4) kontakten.

Værdt å sjekke at ikkje broren eller søstera di har switchet fra 230 til 130 V input på primær viklingene i tansformatoren. Ein rød rektangulær bryter bak på PSU.
Sitat av thYm
hmm...er det bare skjermen som er svart eller vil ikke pc'en starte i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Det er pc'en.

Ser nå at det kunne være forvirrende med innhold i teksten og tittelen
Sjekk switch bak på strømforsyninga, og alle kontaktene inni pcen. Vist noken av kontaktene inne pcen sine pinner(metal kontaktflate) er svidde eller du finner spor etter ein korsluttning har du sansynligvis kilden til problemet.

Vist du skal ha deg ny strømforsyning kjøp ein som er kortsluttnings sikra på alle utganger.
Sitat av hedning*
Hmm.. Kanskje endre litt på signaturen din, ettersom den tydeligvis ikke er riktig

Sjekk bak på strømforsyninga om den lille røde bryteren står på 110V eller 220V. Står den på 110V så er problemet ditt løst, og du må kjøpe ny strømforsyning.
Hvor dyrt det blir kommer an på hva som er i pcen din.
Vis hele sitatet...
Regner med at du mente 210V og ikke 110V men min sto på 230V. Er det strømforsyninga da?
Nei, det er ikke størmførsyningen din.
Det virker som om strømforsyneren er kaputt. Du kan prøve å sette inn en ny strømforsyner, eller kjøpe en ny. Men det er jo faktisk mulig at flere komponenter har stryki med.
Sitat av kinaputt
Nei, det er ikke størmførsyningen din.
Vis hele sitatet...
Faen! Flere forslag? skjønner at det er vanskelig med beskrivelsen min, men evt noen tips til hva jeg kan prøve på først
Har hovedkortet ditt eit grønt stanby lys? Evt. har straumforsyninga di det? Hovedkortlyset skal lyse sjølv om pcen er skrudd av. Ein slags indikator på at det er spenning på ein del kretser i hovedkortet.

Kjøp eller lån ein multimeter av pappa og sjekk utgangen på strømforsyninga. Det krever av du kortslutter pinne 18 og 19 om eg ikkje tuller. Sikkert noken som gidder å sjekke det opp å koregere meg

Sjekk sikrings skapet. Kan vere at pcen din gjekk på ein egen kurs som gjekk når pcen "sa pang!". Sjå etter ein gåen sikring evt. sjekk med eit lys i stikk kontakten der pcen stod..
Kan også si det, noe jeg fant ut nå. At når jeg har koblet på strømmen så hører jeg svak "bzzz" i strømforsyninga. Vet ikke om det er vanlig, men er da noe info

Sitat av grever
Har hovedkortet ditt eit grønt stanby lys? Evt. har straumforsyninga di det? Hovedkortlyset skal lyse sjølv om pcen er skrudd av. Ein slags indikator på at det er spenning på ein del kretser i hovedkortet.

Kjøp eller lån ein multimeter av pappa og sjekk utgangen på strømforsyninga. Det krever av du kortslutter pinne 18 og 19 om eg ikkje tuller. Sikkert noken som gidder å sjekke det opp å koregere meg

Sjekk sikrings skapet. Kan vere at pcen din gjekk på ein egen kurs som gjekk når pcen "sa pang!". Sjå etter ein gåen sikring evt. sjekk med eit lys i stikk kontakten der pcen stod..
Vis hele sitatet...
Har sjekket forløbig lysene. Det er ikke noe lys i strømforsyning og heller ikke på hovedkort!
Skift psu... Lyset på psuen indikerer nettspenning 230V og når ikkje den registrerer inn spenning har du eit brudd.
Jumpstart PSUen utenfor kabinettet, da finner du fort ut om det er PSU som røk eller om det er noe annet. Hvis PSUen har røket så _IKKE_ koble den opp igjen i et system.
(For hjelp til å jumpstarte, se her: http://sdat1333.com/tutorials/testin...er-supply.html )
Hvilket merke PSU er det du har?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Psu'en din er død. Bytt den ut. Bzzz lyden kan bety att noe inne i den har kortslutta å gnistrer.
Hei igjen. Har vært litt offline fra diskusjonen her nå, fordi det er begrenset data tid nå som jeg ikke har pc som funker for øyeblikket

Men pratet med en kar nå som sa det samma som dere, at Psu'en var fucka. Han hadde heldigvis en psu han ikke brukte, og da slapp jeg heldigvis billig unna. Så nå er det bare å smøre seg med tolmodighet

Takker for all hjelp
vanligvis er det lett å se/høre. Om vifter og diverse starter når du trykker på "på" kan det være så mangt. Om det ikke er noen lyder i det hele tatt, er det som regel PSU'en.
Sitat av Alphanio
Psu'en din er død. Bytt den ut. Bzzz lyden kan bety att noe inne i den har kortslutta å gnistrer.
Vis hele sitatet...
Bizz lysen kan ikkje bety at noko knistrer. Ein slik lyd er normalt å høre av ein transformator med høg last eller høg spenning. Vist du har gått forbi ein trafo kiosk vil du høyre ein slik lyd.
hehe, der har du skrekkscenario ja :P en trafokiosk som går til helvette idet du går forbi....
Hehe.. Fritt for ikkje å få 22KV! :P Har kjent 400V og det var meir enn nok!
tror ikke det er "fritt for" om noe sånt kunne skje :P desverre
Tviler uansett på at spenninga vil forlate kiosken under brann/overlast. Og for at noko skal eksplodere skal det ekstrem uaktsomhet eller systemsvikt til. Kioskene er jo overvåket 24/7.
jess, for det første du tenker på når en trafoskiosk rett atmed deg går til helsike er jo som kjent "jaja, dette er ikke noe problem, spenninga forlater ikke kiosken uansett" og smiler trygt.

nei, tror mer du beiner som om det sto om livet ditt, som det i de flestes hoder gjør
jeg har arbeidet i et kraftlag, og tro meg, trafokiosker kan gi fra seg et godt smell...
men det trenger ikke å være en trafo der for at ting skal gå i lufta for å si det sånn.
jeg var med en gang et gammeldags koblingsskap for 22kv hadde blåst seg opp,
da var det noen planter som hadde grodd opp inni der, og eksplosjonen hadde blåst opp døren på skapet, som var låst av en sånn stor hengelås.
størrelsen på hengelåsen har davel ingenting å si når døra er treplanker only.
Oki, skaff deg et multimeter og prøv og måle spenningen igjennom den (LILLA) og (SORTE) kabelen.

Lilla er 3.3 v standby om denne ikke fungerer tror jeg vi kan være ganske sikkere om at det er PSUen som har tatt et late goodbye.
Siden du fikk låne PSU, virka det nå? Noe ingen nevnte, men som kanskje er opplagt er at det mest sannsynlig er en vifte på PSU (jumpstart, sjekk om den går etc.). Om du har et multimeter (og kan med det) er det jo rimelig lett å sjekke om strømforsyningen er død.

Litt off topic, men har hørt om uvanlig mange i det siste som har drept strømforsyningen sin. Tror kanskje dette har en sammenheng med større og større effekt/varme/whatever. Kjøp kvalitet. Bruk heller litt ekstra penger på en velrenomert PSU. Du sparer antageligvis mer penger enn du brukte ekstra om det er sånn at gjerne flere komponenter ryker samtidig.
offtopic men

Sitat av eLto
størrelsen på hengelåsen har davel ingenting å si når døra er treplanker only.
Vis hele sitatet...
det var hengelåsen som hadde gitt seg, og det finnes ingen plasser 22kv er beskyttet av kun treplanker...
der er det stål som gjelder, i hvertfall i kabelanlegg.
Sist endret av ju-dazz; 10. november 2006 kl. 17:49.
Musikkprodusent
raydeN's Avatar
50 5
tror faktisk at "strømboxen" er allergisk mot øyværinger....

men helt ærlig,som nevnt tidligere i tråden:
test hver enkelt komponent, så finner du nok ut av det til slutt