Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 750
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Får snart grå hår av den stasjonere maskina mi nå, så har tenkt å endelig investere i en laptop..

Men denne er jo ikke utdatert enda tross alt, er ei AMD XP2600+, 1.5gb ram, etc.
Planen er derfor og la denne stå og gå som en slags filserver på lokalnettet mitt, samtidig som jeg planlegger å kjøre en torrent-, og ftp-klient på den.

Spørsmålet er da hvilket operativsystem jeg burde bruke?
Har jo alltid vært hardbarka w2k-fan, men er jo nok av folk der ute som mener w2k er steinalder-os

Så det står vel i grunn mellom W2k pro, W2k server, WinXP i utallige utgaver?, og Vista?

Har forsåvidt aldri brukt noe annet enn w2k pro, og litt server.
Har brukt w2k pro og server på alt jeg har satt opp, og det har funka rimelig bra til nå Vista tror jeg bare du skal glemme, du vil nok sikkert trenge 14gb ram til for å klare å kjøre det. Du kan jo se litt på 2k3 server, vet mange foretrekker å bruke det.
Jeg sysler også med filserver-planer. Jeg har oppsiktsvekkende mange 300GB disker liggende, og tenkte å kjøre WinXP pro på serveren og få det til å kjøre software RAID5:

http://www.tomshardware.com/2004/11/...pen/index.html


Har noen prøvd dette? Jeg er ingen trollmann på RAID. Hvis man f.eks har 4 disker i RAID5 og vil utvide til 5, er det problematisk å hekte på en femte disk og rebuilde selv med data liggende på RAIDet fra før?
original reprint
xaff's Avatar
Kjør en server-versjon av Windows på den, eventuelt ville jeg prøvd en linux-distribusjon. Ubuntu er gratis, enkel å installere, lett å legge inn programvare på og lett å holde oppdatert med tanke på sikkerhetsfikser. Hvis du er kjent med pakkesystemet til Debian, skal disse to vistnok være veldig like (tenker her på apt), men selv har jeg aldri vært borti Debain.

Å sette opp fildeling for Windows i Ubuntu er ingen tryllekunst, men er noe de aller fleste kan få til. Det finnes guider til dette på internett, og om ønskelig kan jeg prøve å finne frem dem jeg brukte.

Hvis du ønsker å kjøre Windows 2k pro på den, så burde det jo også gå helt fint. Jeg mener, det er vel tross alt ikke snakk om allverden du skal bruke den til? Legg inn f. eks. RealVNC på den, så kan du koble deg til den over nettverket og administrere ditt vanlige favoritt-program for torrents på den.

Edit: Hehe. Og ja. Glem Vista.
Sist endret av xaff; 3. november 2006 kl. 20:24.
Ubuntu
ReiserFS
samba
Sist endret av fxxked; 4. november 2006 kl. 15:20.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Trådstarter
Så win2k blir grei nok skuring da mao..

Ja, tenkte på RealVNC eller noe sånt.
Men bør installasjonen justeres noe særlig, med tanke på sikkerthet etc, siden maskina stort sett blir stående 'ubrukt'?
original reprint
xaff's Avatar
Hold Windows oppdatert til siste versjon (Automatiske oppdateringer er kjekt), samme med anti-virus og firewall, så burde det vel gå dugelig bra tenker jeg. Bare husk å skru av gjestekontoen.
Trådstarter insinuerer på windows. Jeg vil uansett gå til det skritt å anbefale FreeBSD og samba. Relativt enkelt og sette opp om man har helt enkle unix/linux kunnskaper. Det er også tonnevis av howtos på nettet. FreeBSD kan kjøres fra en diskett om nødvendig, det sier litt om ressursbruken + at det er veldig sikkert.