Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6134
Når man vil profilere seg selv, en bedrift e.l. seriøst er det vanlig å ha en grafisk profil, eller i det minste en logo. I det siste (egentlig ganske lenge) har det florert med tråder fra brukere som etterspør logoer. Når dere starter en slik tråd, er det viktig at dere har innsett et par ting:
  • dere bør oppgi hva dere har mulighet til å betale for arbeidet
  • folk som gjør ting gratis, gjør det ikke skikkelig, så ikke forvent for mye.

Tendensen er som regel at med en gang en slik tråd blir startet så kommer det x antall poster som enten sier "venter du gratisarbeid!?!?!?!!" eller "hvor mye får jeg?+++". Ved å legge inn hva/om du kan gi med en gang, vil du unngå at tråden din fylles med uendelig antall poster.

Som nevnt lengre oppe, er det sjeldent man ser gratisarbeid som ligner grisen. Folk som deler ut logoer i hytt og pine bør egentlig ikke taes seriøst, og selv om du kanskje synes logoen med skrift, dropshadow og lens flare så kult ut, så vil ingen ta deg seriøst med noe slik. Hvis du ikke har råd til en som er seriøs nok til å ta betalt og legge litt flid i det, bør du heller prøve og lage noe enkelt selv, det er ikke alltid at det er så mye som skal til.

Så, da slipper vi kanskje flere tråder hvor folk bryter sammen i vill kamp om hvorvidt det er fornuftig å be om gratis logo?

Endring fre 10.06.11 [COLOR="Red"]Under denne kategorien er det nå tillatt å tilby å betale for tjenester. Bare under Grafisk Design[/COLOR] Det er dog viktig å huske at om det går galt i betaling eller mottak av produkt er det IKKE noen sitt problem utover kjøper/produsent, så i så tilfelle skal ikke crew/admin blandes inn - meitemark
Sist endret av meitemark; 10. juni 2011 kl. 00:14. Grunn: Oppdatering pga regelendringer
Flott skrevet. Dette burde definitivt klistres.

Kudos til Mongeland
Bra

Kan kanskje få med (hvis den klistres) at en logo ikke er en banner osv. Blir lettere irritert når folk ber om en logo og egentlig vil ha en header eller en banner...
▼ ... over et år senere ... ▼
Greie retningslinjer det der. men imo, så kan gratislaging være en slags måte å få rykte på seg også, for å så bygge seg oppover til det nivået der folk vet at du faktisk er flink og folk er villig til å betale for ditt arbeid også.
Sitat av imba Vis innlegg
Greie retningslinjer det der. men imo, så kan gratislaging være en slags måte å få rykte på seg også, for å så bygge seg oppover til det nivået der folk vet at du faktisk er flink og folk er villig til å betale for ditt arbeid også.
Vis hele sitatet...
Det må være lenge siden det fungerte, for slik jeg kjenner internett vil folk forvente at en gang gratis, bestandig gratis. Derimot kjenner jeg til folk som vil gjøre varierende oppdrag av det meste for "småpenger" bare for å skaffe seg trening i det man gjør. Men da blir som regel resultatet tilsvarende.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Synes ikke at du skal legge til at folk som gjør det gratis gjør det dårlig, det har du forhåpenteligvis ingen anelse om. Jeg kjenner mange proffutdanna folks som jobber med adobe illustrator cs3/4, og de har gjort det gratis nettopp for å bygge seg opp og gjøre seg kjent i markedet. Så ikke kom her og si sånn, plis - hater generalisering.
Problemet, Donquijote, er at det spesielt tidligere konstant var folk som kom her og spurte om å få laget logoer gratis.

Det å lage en skikkelig logo er ikke noen liten fislejobb, og det er overveiende stor sannsynlighet for at du ender opp med søppel dersom du baserer deg på å henvende deg på et forum som f.ex. her for å få laget noe gratis.

Nå høres jeg jævelig kynisk ut her, men for all del - det HENDER selvsagt at jeg gjør noe gratis, vanligvis fordi det er et non-profit-prosjekt jeg liker. Men - som sagt, det er MYE jobb det er snakk om for å lage noe skikkelig, og å drive og gjøre jobber gratis eller til spottpris kan være ekstremt ødeleggende for bransjen som helhet. For ikke å snakke om de tilfellene når folk faktisk allerede har starta opp f.ex. AS (og dermed har skutt inn minimum 100000 som aksjekapital), og gjerne har brukt masse spenn på masse annet, men så kommer de og skal ha logoen gratis. Dette er ødeleggende på flere måter - for det første begynner folk da å FORVENTE at denne typen jobber skal gjøres gratis eller latterlig billig, og for det andre får det at de får søppel, folk til å tro at "dette er det de kan forvente, og da kan de like gjerne gjøre det selv".

Når jeg skal lage en logo, regner jeg gjerne med å bruke ca 30 timer. Ganger man så opp dette med f.ex. 400kr/t vil det si 12000kr. Skal du ha et større byrå til å gjøre det, så bør du regne med (ihvertfall) det dobbelte. Er beløp i denne størrelsen noe du føler for å gi bort til vilt fremmede? Det gjør ikke jeg.

Legger med en fin liten animert gif, som forklarer litt av problematikken veldig bra:
Kunne ikke vært mer enig, atomet.. Men bruker du 30 timer på en logo? Det er heavy ass..

Tilbake til topic... Det er nå stor forskjell på logoer. Hvis du har et budsjett på 40 000 for å etablere en profil, så går du vel neppe til nFF.. Men russebusser og lignende som har 2 000 - 4 000 spenn å svi av på å se bra ut, så er det jo glitrende. Og det finnes dyktige vgs elever der ute også. Alt til sitt bruk.
Atomet: Er du like enig i denne retorikken når du ser "you wouldn't steal a car"-reklamene?
Jeg er enig i mye av det du sier, men man må huske at det er forskjell på virtuelle og fysiske ting.

Mens bilselgeren i dette tilfellet ville blitt en bil fattigere, ville designeren ikke blitt et salgsprodukt fattigere av å gi bort logoen/websiden eller hva det var.

Designeren kunne faktisk fremdeles solgt produkter til andre kunder hvis det var en webside, med kun små endringer i CSS.

Jeg synes også det er drøyt å si at du gir bort et beløp på 12000 til fremmede hvis du lager en logo for dem. Selv om logoen har en affeksjonsverdi for deg, vil det ikke si at den på det åpne marked ville gått for 12 000. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at ingen amatørlogoer er verdt 12 000. At enkelte designere mener det er rimelig å ta 400kr/t sier mer om deres virkelighetsfraværende syn på penger og egen selvhøytidelighet. Det finnes leger og sykepleiere som om ikke daglig, i hvertfall månedlig er med på å redde liv. De ferreste av disse tjener i nærheten av 400kr/t.

Si hva du vil, men å mene at en logo du har brukt 30 timer på er verdt 12 000 synes jeg blir litt i overkant pompøst og selvhøytidelig. I hvertfall når det ofte er de samme folka som mener at "Piracy Kills Music" er tøv(Dette har jeg aldri hverken lest eller hørt atomet fra nFF uttale, og er kun et eksempel.)
Jeg må si meg enig med Petter Pan ang. lønnen. Selv om dette egentlig ikke er en tråd som skal omhandle differansene på lønn her i arbeidslivet kontra det konkrete arbeid som blir utført syntes jeg at 400 kr/timen for en logo var drøyt.

Som poe nevner så viser vel denne tråden mer til de u/semi- proffesionelle logo designer/kjøperne som kommer innom nFF for å se om vi har noen kreative sjeler her (som vi har!). Igjen, da syntes jeg 400 kr/timer blir litt drøyt! Kommer du i kontakt med noen på nFF som kan lage en logo for en billig penge er jo ikke noe bedre og som trådstarter nevner så har det oppstått mange tråder ang. logoer. Veldig fornuftig å endelig få en slik tråd her.
Sjekk markedet før du utaler deg om urimlige timespriser.. Selv i disse tider kjenner jeg designere, prosjektledere og det som er som glatt tar 1250,-/t. De fleste ligger på 800,-/t. Når jeg jobber for 500,-/t blir alle mine kunder positivt overasket, og slenger mengder jobb i min retning fordi de er vant med langt dyrere alternativer.

Dette betyr selvfølgelig ikke at russebussen din skal måtte betale disse prisene, men husk at det er milevis forskjell mellom et profesjonellt byrå og en kid som går media på VGS.
Skal du fikse bygge på huset, ringer du ikke til han som som bygde snøhule i vinter..

Hverken jeg eller atomet er snurte over at vi ikke får jobber fra nFF. Men som lite og nystartet byrå finner jeg heller kunder som er villige til å betale meg noen skarve 1000-lapper for en logo som jeg kan ha i mappen min heller enn å gjøre det gratis. Skal jeg først jobbe gratis så jobber jeg med ting jeg har lyst til, uten en kunde som skal komme med retningslinjer.
Poe: Og du mener ~1250 er helt kurrant timelønn?

Det kan godt være at dine venner tar dette, men blandt den menige mediedesigner globalt tviler jeg på at 1250kr/t er noe man får i øst og vest.

Personer med spisskompetanse vil alltid får betalt deretter, og jeg tviler ikke på at du og dine venner er i teten innen mediedesign i norge. Jeg sier bare at dette er ikke timelønnen til gjennomsnittet av mediedesignere i norge.
Det kommer jo litt an på hva du legger i mediedesigner..? Hvis du tenker på en som er ufaglært utover VGS, som er fullstendig uten arbeidserfaring, så kan man vel ikke vente mer enn andre uten høyere utdanning.. Har du derimot en sterk faglig bakgrunn, en god mappe, og masser av arbeidserfaring, står du noe sterkere. Jfr. eksempel om snøhytte.

Hva jeg mener er kurant er jo i dette tilfellet helt uinteressant. Poenget er at det er markedspris for de store proffe byråene. Det er jo klart at du får noe annet for 1250,-/t enn du gjør for 250,-/t!

Eksempel for både profil og side:
http://home.online.no/~trnil/index2.html
http://psd.tutsplus.com/

Du får det du betaler for. Bare fordi begge får jobben gjort betyr ikke at det blir likt.
@poe: Nja, både og. For det første kommer det naturligvis an på klienten, går alt veldig glatt kan det naturligvis også gå _veldig_ mye kjappere, og snittet ligger vel et godt stykke under der, men jeg har vært borti tilfeller hvor det har gått med 30 timer, og brukte vel kanskje det som et eksempel for å understreke poenget litt

@Petter Pan: Ville ikke designeren blitt noe fattigere sier du? Ah, hvordan skal han da ellers få betalt for de timene han jobbet med websiden/logoen til fyren som ikke ville betale for den? Og dette er grunnen til at jeg ikke vil si at "you wouldnt steal a car"-greia er sammenliknbar med logo/annet design. En film/låt/spill/program lages ikke spesifikt til hver kunde - det gjør en logo/webside/et.c. Det er faktisk helt nøyaktig samme situasjon som at arbeidsgiveren din plutselig ba deg om å jobbe gratis neste uke, høres det fullt så greit ut da? Hvis du skal sammenlikne de to, så for all del - ta logoen til et annet firma, og bruk den som din egen. Jeg tror muligens det vil bli noe forvirring og litt rettssaker du vil tape, men det får være opp til deg.

Ang. timeprisen, ja, når du ikke driver eget firma, så kan det virke ekstremt drøyt med 400 eller mer i timen, driver du derimot eget firma, så er absolutt ikke 400 i timen drøyt (heller billig, som poes priser viste). Sjekk f.ex. hvor mye et bilverksted tar bare for arbeidet (ikke deler, men tiden de bruker), eller snekkere, rørleggere, programmerere/andre datagreier, osv. Husk da at du må se på hvor mye KUNDEN betaler firmaet, ikke hvor mye firmaet betaler den ansatte. Her er det en vesentlig forskjell, og det er en grunn til denne forskjellen.

Når du driver for deg selv, så er du plutselig i den situasjonen at du er firmaet. Du får ikke feriepenger eller andre slike ting, du må selv kjøpe alt av utstyr som trengs, det er du som må gjøre alt det arbeidet som IKKE er betalt, det er du som må betale alle regningene (f.ex. kan du velge mellom å bruke masse tid på å gjøre regnskapet selv - for ikke å snakke om selvangivelsen for næringsdrivende - og å betale en regnskapsfører for å gjøre det), og det er DU som tar all risiko. Dette koster penger/tar tid.

For å si det enkelt: Når du (som ansatt) har litt dødtid på jobben, så får du fremdeles betalt. Når jeg (som driver selvstendig) har litt dødtid, så tjener jeg ingenting. Du kan rett og slett ikke sammenlikne det å være ansatt, med det å drive selvstendig.

Jobber du hos et byrå, så får du garantert ikke 400 i timen selv, men byrået tar mye mer - nettopp for å betale dødtiden, andre utgifter, og alt arbeidet som fremdeles må gjøres, men som ikke kan faktureres. 400 i timen er rett og slett et minimum av hva man bør ta for å sitte igjen med en anstendig årslønn. Nå skal det vel også nevnes at både jeg og Poe har en utdannelse som henger litt høyere enn mediegrafiker eller hva slags tittel det er man får fra vgs, med tilhørende større studielån og selvsagt - litt større krav til inntekt.

Men det er klart - alt til sitt bruk. Det er klart det er forskjell på en russebuss (uh, dårlig eksempel, i disse dager kan jo en russebuss også kjapt koste en mill, og bruker man så mye på dilldall vil jeg si at det er litt frekt å forvente å få logoer osv gratis) og et større firma.
Hm, vi burde kanskje ha en egen tråd for nyttige linker.

I alle fall - legger ut denne her siden den har en del med prisdiskusjonen å gjøre:
http://www.frilansinfo.no/nedlasting - der finner man veldig mye nyttig; fakturamaler, oppdragsavtaler (kontrakt), excel-ark som er satt opp klart for regnskap, og ikke minst, i denne sammenhengen: "Timepriskalkulator", der det er lett å se hvor regne ut hvor mye man må ta betalt pr time, beregnet ut fra dine utgifter osv.
Sist endret av atomet; 2. april 2009 kl. 10:58.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
@Peter Pan: Vi får ikke 1250,- rett i lommen.. Mesteparten av pengene går til utstyr, lisenser, kontrakter, trykk ect.. Gjennomsnittslønnen til en Grafisk Designer ligger faktisk på ca 150 000 - 200 000,- i året.. Ofte under det og når du er ung og ikke i firma. Det er IKKE nødvendigvis et lukurativt yrke pga presset på antall GD´s som er i Norge, om ikke verden. Vi har hard konkurranse ser du.

@poe: Spørs på hvor stor og så videre logoen skal være. Bare skissearbeidet og kontakt med kunder tar vekk mye tid. Og logoen skal jo godkjennes og gjøres om ect i tillegg så går gjerne en ukes tid på en logo ja.. Tiden går fort når du jobber med mye samtidig.
▼ ... over et år senere ... ▼
Endring fre 10.06.11 [COLOR="Red"]Under denne kategorien er det nå tillatt å tilby å betale for tjenester. Bare under Grafisk Design[/COLOR] Det er dog viktig å huske at om det går galt i betaling eller mottak av produkt er det IKKE noen sitt problem utover kjøper/produsent, så i så tilfelle skal ikke crew/admin blandes inn.
Sist endret av meitemark; 10. juni 2011 kl. 00:14.
En annen nyttig og relatert link fra meg, i anledningen regelendringene:

http://conta-inkasso.no er et norsk, gratis, nettbasert fakturaprogram fra de samme gutta som driver frilansinfo.no. Jeg har testet det litt selv, og det ser ut til å funke veldig bra, så bra at jeg har byttet over dit fast. De er også veldig flinke til å høre på brukerne, og har gjort masse endringer og tilpasninger ut fra brukernes ønsker.

Jeg skal ikke gå dypere inn på det, men kort fortalt kan det forklares som en såkalt "freemium"-tjeneste, der selve tjenesten er gratis, men de selger en del relaterte tjenester, som de så håper å tjene penger på siden de er veldig godt integrert med fakturaprogrammet. Disse tjenestene er regnskap og inkasso, samt at de kan skrive ut og poste fakturaene hvis man er litt lat og har en kunde som krever å få fakturaen på papir - de er sjeldne men ja de finnes fremdeles, jeg har et par... Det er imidlertid ikke noen tvang på å bruke disse tjenestene, du kan gjøre ting nøyaktig hvordan du vil.