Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3191
Jeg er nå begynt på Medier og Kommunikasjon, og har alltid hatt en liten fotograf-spire i meg. Tenker ofte på ting som kunne vært bra motiver, tar bilder med mobilen men disse strekker litt kort til som oftest.

På skolen vår er det et krav at du har et eget digitalt kamera med minst 3.0 mpx oppløsning, og optisk zoom. Håpte at min k800i skulle gjøre susen, men den har ikke optisk zoom. Siden jeg lenge har hatt lyst på et eget, "skikkelig" kamera, så har jeg nå komt godt på vei med planer for å kjøpe meg et kamera, nå som jeg har årnet meg en kvikk videojobb som jeg får omtrent 6000 kroner for.

Jeg er ganske grønn innen foto, men kan litt småting, som lukkertid, ISO osv. Dette lærer vi jo etterhvert på skolen så. Objektiver har jeg rett og slett ingen peiling på, men jeg får prøve å sette meg litt inn i dette etterhvert.

For å komme til saken, så vurderer jeg ganske sterkt å gå til anskaffelse av et Canon EOS 350D. Har sett og siklet etter dette kameraet en stund, og nå som muligheten byr seg ser jeg på dette som en god investering, siden jeg kan ha dette kameraet en stund.

Har vært innom andre produsenter som Nikon/Olympus/Sony, så vet ikke hva de har å by på i samme klasse. Photoshop og etterbehandling av bildene har jeg grei greie på, så det er ingenting å bry seg om.

Noen tips til valg av kamera til en entusiastisk amatør?
Det er en del poster om dette emnet på forumet dersom du søker.

Men kan ta en utrolig rask recap et fåtall anbefaler Nikon D50 (Meg inkludert), resten anbefaler deg Canon EOS 350D.

Du kan f.eks. lese denne tråden: http://www.freakforum.nu/forum/showt...hlight=eos+350
Canon slapp for tn tid siden et nytt kamera som er ment til å overta for 350en. Canon EOS 400D. Ta en titt på det. Banker visstnok Nikon D50 ned i støvlene (uten at jeg har testet dette personlig) og er det kameraet jeg vurderer å kjøpe.
400D koster jo drøye tusenlappen mer og, men tror jeg skal klare å hive på denne, hvis kameraet er såpass bedre enn 350D som jeg fikk inntrykk av etter å ha lest litt om kameraet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
400D er nok verdt det om du er dyktig fotograf. Uansett når du kjem opp i den prisklassen, så er det den som er bak kamera som avgjer om bileta blir bra eller ikkje.

Både 350D og 400D har høg nok oppløsning til å lage rimelig store prints.
Kan tenkast 400D er en tanke mindre støyande på høge iso-verdier.

Mao, kva for eit av dei du kjøper trur eg har 0 å sei for kor fine bilete du tar...
Er også ganske sulten på en vidvinkel/fisheye linse, men etter å ha sjekket priser så ligger disse på 6.000 kroner, noe som er litt i det meste laget, for en som går på VGS.

Jeg er jo ikke en dyktig fotograf, men ønsker å bli bedre/god, alle begynner jo på null. Med tanke på at jeg vil ha dette kameraet en stund, og bli bedre med det så tenker jeg på 400D.

Linser og diverse ting er vel ikke slikt man kjøper brukt?
Eventuelt andre ting jeg burde kjøpe, som stativ osv?
Sist endret av MannY; 10. oktober 2006 kl. 12:45.
Har ikke holdt et 400D i hånda,man dersom du skal gå til innkjøp av et ber jeg deg stikke på en butikk å prøve å holde et slikt et i hånda, dersom det blir "feil" kjøp et slikt linsegrep.
Nikon D50. det er svært bra
Med tanke på garanti og service, kjøper jeg kameraet hos en seriøs forhandler i Bergen, og da tar jeg og prøver noen av kameraene i hånden. Ser ut til at det blir 350D likevel, men skal se om jeg drar innom butikken i morgen, hvis bensinen kan ta meg så langt.
Jeg anbefaler deg å kjøpe Canon 350D hvis dette er første gang du prøver ett speilrefleks. Helt greit kamera rett og slett, og billig. (nikon er dyrt)
Har selv et nikon D70 , er meget godt fornøyd

Det canon kamra (d350) er lite, og rart syns jeg. Mener det mndre diameter på linsene og
(nesten sånn wannabi speilreflrks følese av det)


Ved å kjøpe d70 istedet for d50 får du med en mye bedre objetiv.

Sparer penger i forhold til og kjøpe d50 med samme objektiv.

Nå har jo Nikon komme men D80, ville tatt en titt på det, samt at dakommer det nok bra tilbud på d70
Kjøpte 400D for to uker siden, som en passe amatørmessig fotograf - akkurat som du sier du er.
Jeg er storfornøyd! Koster en del penger, men de mulighetene du har med et slikt kamera er helt fantastisk. Både Nikon og Canon har sluppet sin nye modell i høst. Anbefaler deg å ta deg en tur i butikken og rettogslett ta og føle på kameraene, og deretter gjør deg opp en mening for hvilket du liker best. Begge kameraene burde glede deg stort uansett, ettersom du ikke er noen profesjonell fotograf (enda).

Jeg er hvertfall storfornøyd (!!!) med mitt Canon EOS 400D
Tok en kjøretur til byn i finværet i dag, og tok turen innom Foto & Video og tenkte jeg skulle titte litt. Fikk opplyst at EOS 350D nå går ut, og de hadde kun 1 (!) modell igjen, og 400D tar over for 350D, altså 350D går ut og de får ikke inn flere. Tror prisen på 350D med 18mm objektiv lå på 5890,- eller noe der omkring, mens 400D med samme objektiv ligger på 6995,-, altså litt over 1000 kroner dyrere.

Hun søte ekspeditøren sa at hun kunne holde av kameraet en dag eller to, så jeg må prøve å få lånt penger av noen innen i morgen helst... Mine foreldre er ikke glade i å låne ut penger til meg heller. Men vi får se, får jeg ikke kjøpt 350D nå, og det går bort til en annen, så får jeg se om jeg kan få kjøpt 350D et annet sted i Bergen, orker nemlig ikke å kjøpe fra nettet, med tanke på service & support.

Er det noen som har noen bilder de har tatt med et 350D/400D med Sigma 15mm F2.8 Fisheye objektiv?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du sjekka med komplett? Dei har 350D. Ofte er dei billigere enn tradisjonelle fotobutikker...
Tingen med komplett er da hvis jeg skulle støte på en eventuell garantisak med kameraet, eller være uheldig og måtte sende det til reperasjon. Hater å måtte betale for å sende det inn, vente, for så å holde kontakten over mail/telefon. Mye greiere å gå rett inn i butikken og snakke med de, og siden komplett holder til et stykke unna så er dette uaktuelt.
Hvorfor ikke legge inn en tusenlapp ekstra for å få den nye 400D?
Etter min mening er det trolig verdt det!

Husk på at de fleste kjøper en slags forsikring på kameraet i butikken.
Jeg kjøpte mitt 400D i butikk her i USA for 3 uker siden, og jeg brukte ca 130$ bare på forsikring i et år. Den forsikringen dekker da ALT, utenom brannskader.
Reperasjoner du sender inn til Canon er svindyre. Og sånne kameraer trenger faktisk vedlikehold en gang iblant. Er mange kameradeler som det setter seg støv i osv.

Også trenger du vel minnekort?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tja, har ikkje hatt det problemet. Er det skade på kameraet, er det garantisak. Da skal dei betale transportkostnad. Er det skade eg har påført, kan eg gå til lokale å få det reparert om det hastar/vil spare porto.

Og komplett er veldig greie over e-post. I tilleg står du juridisk sterkare ved postordre-handel, m.a angrefristlova.
Joda.
Men synes det er verdt det når du kjøper såpass dyrt kamera.
At hvis du er uheldig så får du reparert det eller nytt kamera.
Sinnsykt kjipt HVIS noe skulle skje.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ochryl
Joda.
Men synes det er verdt det når du kjøper såpass dyrt kamera.
At hvis du er uheldig så får du reparert det eller nytt kamera.
Sinnsykt kjipt HVIS noe skulle skje.
Vis hele sitatet...
Det får du da med komplett el. liknande også...?
Ikke hvis ikke du bestiller det.
Det er en ekstraavtale.
For eksempel hvis du kjøper mobil på elkjøp spør de deg om du vil ha forsikring med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ochryl
Ikke hvis ikke du bestiller det.
Det er en ekstraavtale.
For eksempel hvis du kjøper mobil på elkjøp spør de deg om du vil ha forsikring med.
Vis hele sitatet...
..og hugs på at forsikring gir deg veldig få ekstra rettigheter som du ikkje allerede har. Dei fleste, linkludert meg er også forsikra på andre måter, som faktisk er billigere...
Ang. minnekort så kjøper jeg 2stk 1GB brikker på Expert, problemet er å finne en butikk som har noen igjen...
Hva med Olympus E-500?

Dette tilbudet er da ikke så gale, eller er ikke E-500 et fullt så bra kamera?
http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=40044
MannY, sikkert fint til ditt bruk ná, men er det en investering? Om noen ár, vil du sikkert ha et nytt kamera, som er hakket bedre enn det du har ná, og da kan ikke Olympus eller f.eks Panasonic komme deg til gode. Jeg vil veldig gjerne se en fototeknisk sammenligning av de, mot Nikon/Canon - som har langt flere objektiver med langt bedre kvalitet á by pá.
Jeg så på speilreflekser, og sammenlignet Nikon D50, Canon 350D og Olympus E-500, og kom frem til at olympus var bedre i forhold til prisen =) Kjøpte meg hvertfall det, og er superfornøyd!
Veldig god skjerm, gode menyer og funksjoner, men litt liten søker. Hvordan bildekvaliteten er i forhold til de andre vet jeg ikke, men jeg tviler på den er dårligere.
De som har prøvd mitt og som har EOS350D selv blir imponert av kameraet mitt hvertfall.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Til de som vil ha et raskt kamera til f.eks actionfotografering som skaltebilder og lignende så anbefaler jeg et Canon eos 30d. Du får huset i underkant av 8000 og det er mye billigere enn det du må betale for å få samme lukkerhastighet på et nikon kamera. der må du ha et d200 som koster nærmere 12000. ellers så anbefaler jeg alle som skal kjøpe kamera å vurdere å kjøpe det på steder som f.eks amazon.com. der koster et 30d ca 5000 norske kroner uten toll. med andre ord: omtrent halv pris.

Men dette er da min mening, Kjøpte dette kameraet tidlig i sommer og er veldig fornøyd. Men ikke kjøp kit med canons 18-55 linse for den suger big time
sonyercsson k810i
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av panserjohan
sonyercsson k810i
Vis hele sitatet...
...er et kamera som ikkje kan måle seg med et billig kompaktkamera, og langt mindre med et dSLR til 5k.

Det er tregt, relativt mykje støy, og dårlig optikk. Brukbart som point'n'shoot, men ubrukelig til meir krevande bilder
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Altså, jeg mener at det er ikke bare kamerahuset som er viktig, så jeg personlig ville anbefale; heller "billig" kamerahus og en "dyr" linse - enn omvendt..
Sitat av blondin
Altså, jeg mener at det er ikke bare kamerahuset som er viktig, så jeg personlig ville anbefale; heller "billig" kamerahus og en "dyr" linse - enn omvendt..
Vis hele sitatet...
han har sikkrt funnet et til nå, med tanke på datoen