Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5906
Jeg har skrevet denne artikkelen, sterkt inspirert av denne artikkelen fra wikipedia. Artikkelen min er på norsk, og noe annerledes enn wikipedias variant, men budskapet er noen lunde det samme. Jeg har valgt å fokusere på de ulovlige rusmidlene, men artikkelen er egentlig like aktuell for bruk av alkohol eller andre lovlige stoffer.


Er det mulig å bruke ulovlige rusmidler på en ansvarlig måte?

Personlig mener jeg at, ja, det er det. Jeg praktiserer dette selv, og kjenner også en del andre som bruker ulovlige rusmidler på en måte som jeg ser på som relativt trygg og ansvarlig. Det er imidlertid ikke alltid like lett å unngå fallgruvene som oppstår når man bruker ulovlige rusmidler. I denne artikkelen tar jeg for meg noen av vanskelighetene man støter på, samt at jeg presenterer noen retningslinjer for hvordan man kan unngå å påføre seg selv eller andre unødvendig skade eller negative erfaringer.


Negative og problematiske aspekter ved bruk av ulovlige rusmidler

Mange mener at ansvarlig bruk av ulovlige rusmidler i realiteten er umulig. De ser på det å ruse seg som moralsk galt, meningsløst, en virkelighetsflukt eller de mener at ulovlige rusmidler rett og slett er så farlige at det er uansvarlig å bruke dem, uavhengig av hvordan, hvor ofte og med hvilken hensikt man ruser seg. De fleste som har satt seg inn i feltet vet imidlertid at få av de ulovlige rusmidlene er spesielt mye farligere enn våre lovlige rusmidler. Det er ikke dermed sagt at rusmidler, verken de lovlige eller ulovlige sådan, er ufarlige, men det bildet mange har av at de ulovlige rusmidlene, at de er ulovlige fordi de er farligere, stemmer ikke helt. Et poeng er imidlertid at de ulovlige rusmidlene, nettopp fordi de er ulovlige, er produsert i hjemme-laboratoirier som ofte ikke lever opp til den standarden som kreves i et laboratorium hvor det fremstilles legemidler. Det er heller ikke noen kontrollinstans som kontrollerer de ulovlige stoffene. Stoffene kan inneholde restkjemikalier fra produksjon eller de kan ha blitt blandet ut med andre kjemikalier. Dette gjør dem uforutsigbare og potensielt farlige. Denne risikoen kan være vanskelig å eliminere totalt, selv om man er veldig forsiktig med hva man inntar.

De som mener at ansvarlig bruk av rusmidler er mulig påpeker imidlertid at kontroll av stoffene og produksjonen kunne gjennomføres hvis stoffene ble avkriminalisert eller legalisert. De legger til at en avkriminalisering eller legalisering, vil kunne gjøre at myndighetene kan kontrollere markedet, og dermed få bukt med mye av kriminaliteten som følger med det svarte markedet, og i tillegg bidra til å minske de sosiale problemene som rusbrukere sliter med, nemlig stigmatisering og utestengelse fra "det gode selskap".

For den enkelte bruker er det imidlertid ikke mye annet å gjøre enn å forsikre seg, så godt som over hodet mulig, om nøyaktig hva man inntar, og begynne med små doser. Andre ting som gjør det vanskelig å bruke ulovlige rusmidler ansvarlig er at noen stoffer kan være veldig vanedannende og avhengighetsskapende. Noen kan bruke disse vanedannende stoffene relativt ofte og over lang tid, uten å bli avhengige. Andre blir avhengige etter bare få ganger. Enkelte kan ha uventede negative reaksjoner på visse stoffer, som kan føre til skader, og i verste fall dødsfall. Noen kan også miste kontrollen over seg selv og skade andre, under påvirkning av et ulovlig rusmiddel.



Retningslinjer for ansvarlig bruk av ulovlige rusmidler

Jeg mener imidlertid at det er mulig å bruke rusmidler uten at det påvirker resten av livet til brukeren og brukerens pårørende på en negativ måte, og med minimal risiko for direkte skader på brukeren selv og andre, hvis man følger visse retningslinjer.

1. Å forstå og tilegne seg kunnskap om effekten og lovligheten til det enkelte rusmiddel.


2. Å være nøye med doseringen og ta andre forholdsregler, slik at risikoen for overdose minimeres.


3. Å kjemisk teste alle stoffer man inntar, for å forsikre seg om at stoffene er rene og å finne ut hvor potente de er.


4. Å ikke kjøre bil, eller på annen måte være ansvarlig, eller indirekte ansvarlig, for andre personers sikkerhet når man er påvirket av rusmidler.


5. Å alltid ha en sitter når man prøver et bestemt stoff for første gang.


6. Å være åpen og ærlig om sitt rusmiddelbruk, ovenfor familie og venner.


7. Å ikke lure eller forsøke å overtale andre til å ta et stoff de ikke vil ta


8. Å ikke la rusmidler overskygge andre deler av livet


9. Åvære moralsk bevisst på hvor rusmidlene du bruker har sin opprinnelse


The Responsible Drug User's Oath (RDUO)

The responsible drug users oath, eller den ansvarlige rusbukrukers ed, er beregnet på de som ønsker å bruke rusmidler på en relativt ansvarlig og trygg måte. Den ansvarlige rusbrukers ed dukket første gang opp på nettet i 2001. Den har blitt spredd via e-mail, og dukket opp igjen i 2004, i en noe utvidet utgave. Her følger en oversettelse.

Den ansvarlige rusbrukers ed

Jeg sverger, eller bekrefter at jeg:

1. Er klar over effekten av ulovlige rusmidler jeg inntar. Jeg setter meg inn i alle aspekter av stoffet før jeg bruker det (nevrokjemi, mentale effekter, fysiske effekter, lovligheten rundt stoffet osv.)


2. Når jeg eksperimenterer med et ulovlig rusmiddel jeg ikke har brukt tidligere, begynner jeg alltid med den laveste dosen som skal gi en psykoaktiv effekt. Jeg måler dosen nøyaktig.


3.Hvis det er muligheter for at stoffet er blandet ut med andre skadelige stoffer, eller til og med er et helt annet stoff en det er utgitt for, tester jeg det kjemisk, før jeg inntar stoffet.


4. Jeg tar aldri en dose av et stoff som er høyere enn 75% av det som sannsynligvis vil være en overdose i mitt tilfelle. Dette regner man ut ved å finne ut den såkalte LD50 (dosen hvor 50% av forsøksdyrene dør) for det enkelte stoff. Deretter regner ut hvor mye man selv kan ta, utfra kroppsvekten. Man må også huske å ta hensyn til eventuelle synergiske effekter som følge av kosthold, kosttilskudd, medisiner o.l.


5. Når jeg er påvirket av et ulovlig rusmiddel utsetter jeg hverken meg selv eller andre for risiko ved å f. eks. kjøre bil, bade på dypt vann eller andre risikofylte aktiviteter.


6. Når jeg bruker et ulovlig rusmiddel for første gang sørger jeg for at en som har erfaring med stoffet er tilstede som sitter. Denne personen skal være upåvirket gjennom hele seansen.


7. Jeg prøver aldri å overtale eller lure noen til å ta et ulovlig rusmiddel.


8. Jeg støtter menneskers rett til å ta egne, ansvarlige, veloverveide valg når det kommer til den enkeltes rusbruk. Jeg støtter ingen enkeltpersoner eller organisasjoner som har som mål å forhindre eller forby bruk av visse stoffer.


9. Jeg lar ikke rusbruken min overskygge eller komme i veien for andre viktige aspekter av livet mitt, som sosial omgang med andre, jobb, familie osv.


10. Jeg tar også ansvar for venner og families rusbruk, hvis de mister kontrollen og rusbruken deres får en negativ innflytelse på deres eget eller andres liv.


11. Jeg skal alltid ta en mindre dose når jeg bruker et stoff i en helt ny setting, eller på et fremmed sted, selv om jeg er erfaren med dette stoffet fra før.


12. Som bruker av ulovlige rusmidler vil jeg forsøke å unngå stoffer som er produser eller distribuert på en uetisk måte. Jeg vil i størst mulig grad forsøke å dyrke og produsere stoffer til eget bruk, og unngå å handle fra individer
som bruker vold og uetiske produksjonsmetoder.


13. Jeg sverger dette med håp om å være med å skape et samfunn hvor ansvarlig bruk av rusmidler er et personlig valg, ikke en forbrytelse.


Jeg prøver, etter beste evne, å følge disse retningslinjene. Jeg håper at flere lar seg inspirere til å endre sine vaner når det gjelder bruk av rusmidler, både ulovlige og lovlige. Jeg tror fast på at hvis man følger disse retningslinjene og er i besittelse av et snev selvinnsikt, da kan man bruke rusmidler uten at det skader deg selv eller andre.
Sist endret av felix_poker; 24. august 2010 kl. 21:59.
flott artikkel felix_poker.
Flott artikkel sier jeg også!
Skulle nesten ha fått en fra Crewet til å klistret denne tråden. evt overført den til artrikler.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Veldig bra felix_poker, en fantastisk artikkel og jeg støtter det som er skrevet 100% her altså. La den til i "Gode og informative tråder i rusmidelforumet".
Denne artikkelen burde hele Norge lest, det er alt for mange som kun sier "Det er en grunn til at det er ulovlig" når det gjelder ulovlige midler, og bare har har hørt fra foreldrene sine om forskjellige stoffer...
4. Jeg tar aldri en dose av et stoff som er høyere enn 75% av det som sannsynligvis vil være en overdose i mitt tilfelle. Dette regner man ut ved å finne ut den såkalte LD50 (dosen hvor 50% av forsøksdyrene dør) for det enkelte stoff. Deretter regner ut hvor mye man selv kan ta, utfra kroppsvekten. Man må også huske å ta hensyn til eventuelle synergiske effekter som følge av kosthold, kosttilskudd, medisiner o.l.
Vis hele sitatet...
Hvor mye et menneske tåler av et stoff kan ikke med sikkerhet regnes ut fra hvor mye et forsøksdyr tåler, om man ser på vekt alene. Dette er elementær fysiologi. Aner ikke om det finnes noen sikker infosider på nettet, men søk litt rundt på Physiological scaling.

I boken (How animals work, Schmidt-Nielsen) er det beskrevet et eksperiment hvor en Elefant ble gitt en dose LSD. Dosen var kalkulert ut fra hva en katt tåler, og så bare ganget opp til å passe elefantens kroppsvekt. Dosen ble da 297mg! Det som så skjedde var at elefanten ble klin gal og døde etter 5 min.

Når man så tok i betraktning elefantens metabolske rate, generell toleranseforskjell mellom arter (katter er veldig tolerange til LSD) og vekten av elefantens hjerne (hvis man går ut i fra at LSD i hovedsak affekterer hjernen), så skulle dosen vært på ca 0.4mg. Hadde man i tillegg sett på forskjeller i hjernes metabolisme hos de to artene, er det nærliggende å tro at dosen burde vært enda mindre.

Selv om et dyr på 10kg tåler en gitt dose stoff, så betyr ikke det at et menneske på 100kg tåler 10 ganger så mye. Så ikke stol blindt på vekt, men spør andre mer erfarne brukere. Eventuelt se om det finnes noen fysiologiske data på hvordan stoffet påvirker menneskekroppen.

edit: leif
Sist endret av Rakkern; 7. oktober 2006 kl. 15:55.
Bra! Dessverre vil nok mange av brukerene her lett hoppe over denne tråden, eller i det minste ignorere innholdet. Vi får dog håpe enkelte tar det til seg.

Dette med moralske motforestillinger mot rus er vel ellers en av de viktigste faktorene for å holde motoren hos antilegalister i gang selv etter de er gått tomt for annet drivstoff.

Sitat av Rakkern
I boken (How animals work, Schmidt-Nielsen) er det beskrevet et eksperiment hvor en Elefant ble gitt en dose LSD. Dosen var kalkulert ut fra hva en katt tåler, og så bare ganget opp til å passe elefantens kroppsvekt. Dosen ble da 297mg! Det som så skjedde var at elefanten ble klin gal og døde etter 5 min.
Vis hele sitatet...
Dette tilsvarer ca. 4.5mg hos en person på 75kg. Mennesker har såvidt jeg vet inntatt doser 5-10x så store og overlevd. Søkeord: thumbprint lsd

Uansett inneholder sitatet ditt bare halve sannheten, kanskje ikke det en gang:
Elefanten ble dosert med 2800mg klorpromasin/chlorpromazine 20min senere. Dette ble gitt over 11min. Etter dette fikk elefanten en uspesifisert mengde pentobarbital. Elefanten døde 1 time og 40min etter den ble dosert med LSD.

Mer info på Erowid.
Dette tilsvarer ca. 4.5mg hos en person på 75kg. Mennesker har såvidt jeg vet inntatt doser 5-10x så store og overlevd. Søkeord: thumbprint lsd
Vis hele sitatet...
Dette illustrerer jo bare poenget mitt, ulike arter reagerer ulikt på stoffer. Å regne basert på vekt alene er direkte farlig.

Her er et ordrett sitat fra boken selv: "The elephant immediately started trumpeting and running around, he stopped and swayed, five minutes after the injection he collapsed, went into convulsions, defecated and died" Sitatet er hentet fra en fysiologibok på universitetsnivå. Om elefanten ble gitt andre stoffer og ditt og datt er meg ukjent og likegyldig. Det har lite med poenget mit å gjøre uansett.

Felix's artikkel handler om å ta vare på seg selv, og bruke rusmidler på en fornuftig måte. Mitt bidrag er å gjøre folk obs på at det medfører en risiko å måle ut en brukerdose av et ukjent stoff, basert på sin egen, kontra et forsøksdyrs vekt alene.
God artikkel felix, vi får håpe folk leser og tar til seg det du sier her.

At elefanter ikke bør ta LSD intravenøst var nytt for meg, men forundrer meg egentlig ikke. Etter å ha sett Slipp Jimmy Fri vet vi vel alle hvor dårlig elefanter og dop går sammen.
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rakkern
Selv om et dyr på 10kg tåler en gitt dose stoff, så betyr ikke det at et menneske på 100kg tåler 10 ganger så mye. Så ikke stol blindt på vekt, men spør andre mer erfarne brukere. Eventuelt se om det finnes noen fysiologiske data på hvordan stoffet påvirker menneskekroppen.
Vis hele sitatet...
Så klart skal man ikke stole blindt på en LD50 som er basert på forsøk med dyr. Det er ingen seriøse vitenskapsmenn/kvinner som forholder seg til disse på en så direkte måte. LD50 hos forsøksdyr gir oss imidlertid en god pekepinn, og jeg tro nok at man er ganske trygg om man holder seg under 75%. Det er i hvert fall en grei regel, etter min mening.

Edit: Man skal også ta i betraktning at LD50 på f. eks. LSD er regnet ut på dyr med en fysikk som likner menneskets. Den er tross alt regnet ut nettopp med det formåklet å forutsi hva en dødelig dose vil være for et menneske (ikke elefanter). I tillegg er jo LD50 den dosen det tar for å drepe 50% av forsøksdyrene, så igjen; jeg tror man er ganske trygg, som menneske, så lenge man holder seg under 75% av LD50. Dette er med tanke på akutt overdose, bare så det er helt klart. Langtidseffekter og mindre skader vil såklart kunne forekomme på doser under 75% av LD50.
Sist endret av felix_poker; 7. oktober 2006 kl. 17:29.
Ja, meget bra skrevet, Felix. Takk for denne.
Sist endret av Mullah; 7. oktober 2006 kl. 17:33.
Glitrende skrevet felix_poker! Hva med å legge den ut på den norske delen av wikipedia? Denne artikelen bør tross alt leses av flest mulig.
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
Takk for ros og tipset, Ivellios!
- Tar av seg hatten og bukker dypt-
Meget Bra!!!!!
Flott artikkel! Litt usikker på om alle følger retningslinje nummer 6, dog ;--))
Skal jeg prøve LSD eller fleinsopp tror jeg at jeg følger nummer 6
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det er bra å følge nummer 6. Jeg er sånn at alle som vil kan spørre og de får et ærlig svar. Menneh for å være ærlig så har jeg aldri hatt noe igjen for det.

Kan bruke eksempel fra før i dag, går på NAV kurs. Satt på møte der jeg sa at jeg er en daglig røyker av tjall, men at jeg bare røyker etter at jeg har gjort det jeg skal. Ergo ikke røyke før kurset, trening o.l. Jeg har gjort alt de har sagt, tatt på meg frivillig arbeid for å lage til ting for resten av gruppa. Fikk alle opp på nett når ingen andre greide det.

Det de sa var at: Vi kan jo ikke være referanse og anbefale deg. Det hadde ikke noe å si om de OGSÅ fortalte at jeg røyker. De kunne det bare ikke.
Er en av de som gjør mest her, først ute med søknadskriving, også den som fikk best tilbakemelding.

Rettferdig eller?
Selvfølgelig anbefaler de deg ikke da! Du må jo tenke litt også, det står "være ærlig ovenfor venner og familie" (Noe jeg ikke ser på nødvendigvis ansvarsfult) ikke at du skal gå rundt å si det når du prøver å finne deg jobb. Det er faktisk ulovlig, og er nok ikke så mange arbeidsgivere som vil ha en røyker hasj for å jobbe for seg.
lattis ass, skjønner seriøst ikke hvordan du klarte å få sagt det.
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
Familie og venner er ikke det smme som arbeidsgivere, nei.
"RUDO" burde festes på alle pakker, pillesett o.l. Jeg blir rett og slett oppgitt av å se uansvarlige folk som ikke engang tenker over hva de spiser.

Det er relativt lett å sette seg grenser, og om det ikke er noen som kjører stoffet inn i årene dine, er det alltid din skyld om du driter deg ut, sånn er livet. Første gang jeg testa noe, var det med en som jeg ikke helt kjente, alt gikk greit. Men det første jeg gjorde etterpå var å si ifra til gode venner.
Det er ikke alltid like greit å si ifra til familie, mitt råd er å holde dem unna om du er usikker på reaksjonen. Men venner som du ofte er sammen med har, i min mening, rett til å vite hva du driver med.
Kompisene mine driver ikke med sånt, ihvertfall ikke de i den "indre kretsen". Selv har jeg fått en streng beskjed om å aldri spørre om de vil ha noe, og at hvis jeg driter meg ut, er det ikke deres ansvar å få meg opp av hullet igjen.

Er du sånn som jeg var, en som var nysgjerrig og leste dette forumet for å få mer info etc (dette var 2 år siden tror jeg), vær obs på at det er ditt valg, og det aller viktigste; følg RUDO. Om ikke vi som er ansvarlige følger uskrevne regler klarer vi ihvertfall aldri å forrandre dealer-situasjonen sånn som den er i dag, ihvertfall i Oslo området.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Bingus: Er DU oppgitt? Av andre folk? *kremt*

Kan du stave søppelnarkis?
Ja, jeg er oppgitt av folk som ikke tar ansvar for hva de gjør. Jeg visste jo at kombinasjonen av valium og LSD ikke var farlig. Eneste som kunne blitt ille var valium og alkohol.

Jeg har kjørt LSD når jeg har vært mer wasta enn det jeg var den kvelden, enste grunnen til det emnet var jo for å finne ut hva som faktisk gjorde det, første gangen jeg bæda på en sånn combo. Poenget er at jeg ikke prøver å avskrive meg selv ansvar. Jeg vet hva jeg gjorde, og jeg klarte å komme meg helt fint ut av det alene, noe mange ikke takler av en merkelig grunn.

Søppelnarkis? Neppe, hadde du sett meg på gata hadde du aldri gjetta at jeg drev med slik :P
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bingus
Søppelnarkis? Neppe, hadde du sett meg på gata hadde du aldri gjetta at jeg drev med slik :P
Vis hele sitatet...
Utseende (om du har knekk i knærne, skitne klær, innsunkne øyne, sprøytesår, frostskadde lemmer, lus, lopper osv.) har da vitterlig _ingen ting_ med om man er søplenærkis eller ikke å gjøre! Jeg kjenner folk som ser mer enn presentable ut, både fra naturens side og stilmessig, som har forferdelige narko-vaner!

Når det er sagt er det smart å ikke se ut som en junkie, speed-freak eller hamp-hue. Selv bruker jeg lite klær og utstyr som kan asosieres med knark. Dette er helt bevisst, et slags skalkeskjul, for ikke å bli forhåndsdømt av noen.
Bruker/missbruker du nok til å bli kvalifisert som en søppelnarkis, ser man det fort på utseende og holdning, ihvertfall i min mening. Det er jo fakta at folk forandrer utsende og hele aspektet ved å faktisk bry seg om man ser representabel ut i det heletatt.
Sitat av Bingus
"RUDO" burde festes på alle pakker, pillesett o.l. Jeg blir rett og slett oppgitt av å se uansvarlige folk som ikke engang tenker over hva de spiser.

Det er relativt lett å sette seg grenser, og om det ikke er noen som kjører stoffet inn i årene dine, er det alltid din skyld om du driter deg ut, sånn er livet. Første gang jeg testa noe, var det med en som jeg ikke helt kjente, alt gikk greit. Men det første jeg gjorde etterpå var å si ifra til gode venner.
Det er ikke alltid like greit å si ifra til familie, mitt råd er å holde dem unna om du er usikker på reaksjonen. Men venner som du ofte er sammen med har, i min mening, rett til å vite hva du driver med.
Kompisene mine driver ikke med sånt, ihvertfall ikke de i den "indre kretsen". Selv har jeg fått en streng beskjed om å aldri spørre om de vil ha noe, og at hvis jeg driter meg ut, er det ikke deres ansvar å få meg opp av hullet igjen.

Er du sånn som jeg var, en som var nysgjerrig og leste dette forumet for å få mer info etc (dette var 2 år siden tror jeg), vær obs på at det er ditt valg, og det aller viktigste; følg RUDO. Om ikke vi som er ansvarlige følger uskrevne regler klarer vi ihvertfall aldri å forrandre dealer-situasjonen sånn som den er i dag, ihvertfall i Oslo området.
Vis hele sitatet...
Oppgitt av andre folk som ikke tenker over hva de spiser?

Du klarte å dytte i deg LSD, 16 pils og 4 blå valium?

Tenkte du over hva du spiste?

Høres ikke ut som du er så erfaren med LSD. Fikk inntrykk av at Set/Setting ikke hadde noe å si for deg, for du kunne jo spise det overalt, og med hvem som helst.
Sist endret av Dreamer18; 14. november 2006 kl. 01:17.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Rakkern
I boken (How animals work, Schmidt-Nielsen) er det beskrevet et eksperiment hvor en Elefant ble gitt en dose LSD. Dosen var kalkulert ut fra hva en katt tåler, og så bare ganget opp til å passe elefantens kroppsvekt. Dosen ble da 297mg! Det som så skjedde var at elefanten ble klin gal og døde etter 5 min.
Vis hele sitatet...
Dette har vel med stoffskifte til hvert enkelt dyr å gjøre
Jeg bruker gjerne 2 10mg valium,2 mogadon,1 rivo 2mg hver natt før jeg legger meg i 2uker sånn cirka 3-4dager pr uke så en pause på 2-12uker.

Har gått på P.Forte i 3mnd sluttet på dagen null problem,er nok bare heldig med min selvkontroll.
▼ ... flere år senere ... ▼
Fantastisk innlegg! Håper bare folk leser den før de banker innpå diverse knark. KP!
Utrolig bra tråd Felix! Etter min mening burde ansvarlig bruk av rusmidler vært et obligatorisk fag på undgomsskole/videregående.. Det er slik kunnskap og visdom en trenger når en skal gyve løs på et rusmiddel, uansett om det er koffein, hasj, amfetamin eller div. legemidler. Dette kunne ha reddet mange av de som per i dag av en eller annen grunn ikke klarer å håndtere rusbruken sin på en forsvarlig måte.

Men som du sier, dessverre er alt for mange mot "narkotika", og før en legalisering + holdningsendring hos det norske folk er på plass, vil mange bukke under for rusmisbruk som kunne vært unngått. Er ganske sikker på at dersom jeg hadde blitt lært dette på ungdomsskolen, så hadde ikke min rusbruk gått over styr...

Uansett: Flott at du gjorde dette, får håpe at så mange som mulig leser det og tar det inn over seg, slik at du kan ha reddet noen liv!
Jeg ville aldri brukt LD50 til å beregne dose, annet i teoretiske sammenligninger av gifter og sånn. Det klart beste, in my humble opinion, er å lese seg GODT opp på stoffets doseringer fra FLERE kilder på internett. Dersom erowid, wikipedia og "google" forteller deg at lav dose er 3, middels 4 og max 5, ja så ville jeg spist en plass mellom 3,5 og 4,5 første gangen.

Sitter er egentlig en god idé, men jeg har ikke fått det til alltid i praksis. Sopp varer så lenge at det er kjedelig å være sitter, men jeg passer alltid på at alle som er med tar en dose som er forsvarlig. Dersom jeg skulle tatt den helt ut å eksperimentert litt, spesielt med stoffer med kort varighet, ville jeg hatt en edru sitter ja. Salvia er f.eks. ikke et problem, for du er temmelig klar i toppen etter noen minutter.

Å blande rusmidler ville jeg ikke gjort uten å ha lest meg godt opp først. Cannabis på nedturen på sopp skal visst være ypperlig, men cannabis når man er drita går ofte til helvete. Tyngre stoffer har selvfølgelig enda mer alvorlig virkning ved blanding.

Veldig interessert i dette med kjemisk testing, selv om jeg ikke har planer om å ta noe som krever det. Kan du fortelle mer?
Sitat av bobbo Vis innlegg

Veldig interessert i dette med kjemisk testing, selv om jeg ikke har planer om å ta noe som krever det. Kan du fortelle mer?
Vis hele sitatet...

Vanligst med bruk av diverse knips, for å finne ut om de virkelig inneholder MDMA, og/eller andre stoffer. Da er det vanlig med et marquis-test-kit.

For eksempel http://www.eztest.com/shop/ har forskjellige test kits.

Slik kan man finne ut om det suspekte pulveret/pillene inneholder stoffer som amfetamin, methamfetamin, ketamin, PMA, kokain, 2c-* og liknende.