Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 41640
Hei,
Noen her som har prøvd heroin bare en gang og aldri igjen? Er det så avhengighetsskapende som folk skal ha det til? Noen som har prøvd heroin og crystalmeth? Hva synes dere er mest avhengighetsskapende?

Har aldri planer om å prøvde noe så sterkt selv, bare lurer..
Heroin er vel mere avhengighets skapende enn Meth.

Han prøvde visst bare en gang
http://www.freakforum.nu/forum/showt...t=Heroin+d%F8d
Sist endret av St.Vitus; 4. oktober 2006 kl. 12:35.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
st.Vitus: Hvordan vet du dette? Har du egne erfaringer eller er det bare din oppfatning? Det å røyke krystallisert metamfetamin skal være veldig avhengighetsdannende.
Når det gjelder å bare prøve det en gang er det veldig veldig individuelt hva som er mest avhengighetsdannende.
Man blir ikke avhengig av å røyke eller skyte heroin en gang. Avhengig er noe man blir over en periode. Dette gjelder alle stoffer. Problemet med Heroin\meth er bare at når man først er avhengig så er man fucked. Hva som er verst vet jeg ikke. Mener å ha lest at Meth er minst like avhengighetsskapende som Heroin, men dette er jeg ikke sikker på.

Edit: Ja, det er så avhengighetsskapende som folk skal ha det til. Er en grunn til at de fleste, selv i dopmiljøer avskyr dette stoffet.
Sist endret av Sinister; 4. oktober 2006 kl. 13:32.
Sitat av z0p
st.Vitus: Hvordan vet du dette? Har du egne erfaringer eller er det bare din oppfatning? Det å røyke krystallisert metamfetamin skal være veldig avhengighetsdannende.
Når det gjelder å bare prøve det en gang er det veldig veldig individuelt hva som er mest avhengighetsdannende.
Vis hele sitatet...
Er bare min oppfatning, tenkte bare generellt sett. Er vell fullt mulig at det er andre veien.
Sist endret av St.Vitus; 4. oktober 2006 kl. 12:48.
Sitat av St.Vitus
Er bare min oppfatning, tenkte bare generellt sett. Er vell fullt mulig at det er andre veien.
Vis hele sitatet...
Er nok det. Har ingen kilder her og nå, men har lest en del om emnet.
Det som gjør at folk blir avhengig er nok at de tenker "en gang til, kjøper et gram til, blir vel ikke avhengig så fort, er sikkert ikke noe stress å slutte, det er jo så digg" osv.
I så måte kan man vel kalle det en slags psykisk avhengighet. Men jeg tror uansett at dette gjelder mindretallet, altså de med misbrukertendenser eller såkalt "addictive personality".
Normale (dog rusliberale) mennesker med et nøkternt forhold til rus vil ikke ha noe problem med å røyke litt heroin eller meth innimellom.
Har gjort det hundrevis av ganger uten å bli avhengig. Heroin går ut av kroppen på to døgn, så har du selvdisiplin nok er det fullt mulig å bruke det et par ganger i uka resten av livet uten å bli fysisk avhengig. Ikke at jeg anbefaler det, veien til plata er kortere enn mange tror!
haha, har du tatt heroin 100vis av ganger, så vil nok jeg kalle deg avhengig.. Kanskje du ikke selv tror det.. Men hvor lange perioder går du uten å ta en ny hit? Føler du deg utillpass dersom du ikke har tatt dette på en liten periode?

Ikke kom å si at du har gått opptil flere måneder uten heroin, og uten å ha fått abstinenser. Det tror jeg er fysisk umulig. Ikke det at jeg har peiling på heroin. Men første ganga tror jeg kan gå bra, andre ganga, kanskje. Tredje ganga, da er du på kjøret.

Er en grunn til at dette regnes som et av de farligste og mest vanedannende narkotiske stoffene som finnes der ute. Har også hørt at dersom du skal avvennes fra heroin må du gå på metadondrypp eller noe lignende i flere år etter. Ikke at dette er noe jeg har fått bekreftet, men mener at jeg har hørt det en plass.
Sitat av mxyzptlk
Har gjort det hundrevis av ganger uten å bli avhengig. Heroin går ut av kroppen på to døgn, så har du selvdisiplin nok er det fullt mulig å bruke det et par ganger i uka resten av livet uten å bli fysisk avhengig. Ikke at jeg anbefaler det, veien til plata er kortere enn mange tror!
Vis hele sitatet...
Hvis du har gjort det hundrevis av ganger er det jo åpenlyst at du er helt avhengig, har lest på nettet at 99,9% er på kjøret etter 5 doser eller mer, leste også at suget aldri går ut av kroppen din heller, du kan være avhengig resten av livet, men likevel leve normalt pga. metadon osv.. Hadde du feks. klart å slutte "cold turkey" idag og hatt en hvit måned uten problemer? Tviler på det ass..
Synes dere oversimplifiserer dette med avhengighet nå. Det har jo ikke nødvendigvis noe med hvor mange ganger man har brukt stoffet, men mer med vanen man bygger rundt bruken. Hvis det er sånn at bruken av stoffet blir et mål i seg selv, i stedet for å være et tilskudd til hverdagen man gjør med ujevne mellomrom, ville jeg kalt det avhegighet. Det blir altfor enkelt å si at man definitivt er "avhengig" etter tre, fire, fem osv. ganger.
mxyzptlk: Du sier det går fint å ta heroin et par ganger i uken uten å være avhengig? Prøver du å være morsom?
Sitat av Tangaalf
Ikke kom å si at du har gått opptil flere måneder uten heroin, og uten å ha fått abstinenser. Det tror jeg er fysisk umulig. Ikke det at jeg har peiling på heroin. Men første ganga tror jeg kan gå bra, andre ganga, kanskje. Tredje ganga, da er du på kjøret.
Vis hele sitatet...
Det hørtes bare veldig teit ut.
Sitat av Tangaalf
haha, har du tatt heroin 100vis av ganger, så vil nok jeg kalle deg avhengig.. Kanskje du ikke selv tror det.. Men hvor lange perioder går du uten å ta en ny hit? Føler du deg utillpass dersom du ikke har tatt dette på en liten periode?

Ikke kom å si at du har gått opptil flere måneder uten heroin, og uten å ha fått abstinenser. Det tror jeg er fysisk umulig. Ikke det at jeg har peiling på heroin. Men første ganga tror jeg kan gå bra, andre ganga, kanskje. Tredje ganga, da er du på kjøret.

Er en grunn til at dette regnes som et av de farligste og mest vanedannende narkotiske stoffene som finnes der ute. Har også hørt at dersom du skal avvennes fra heroin må du gå på metadondrypp eller noe lignende i flere år etter. Ikke at dette er noe jeg har fått bekreftet, men mener at jeg har hørt det en plass.
Vis hele sitatet...
Hvorfor svarer du i det hele tatt om du ikke vet noe?
Jeg har kun røykt det, da i form av litt heroin som ble strødd ut på toppen av ei pipe med vanlig (hasj og tobakks) mekk. Det var en eldre kamerat som drev med dette og han var snill nok til å dele, og jeg var dum nok til å si ja. Jeg røykte bare ei gang.

Personen som delte/ga oss minus hadde drevet med rus i over 10-15 år uten at det gikk skeis. Med heroin gikk det rett vest og han ble skamhekta på noen måneder. Kameraten min prøvde også, og han sa at etter å ha røykt littegranne hver kveld fire dager på rad våknet han opp og tenkte på minus, og hadde et sug og en lengt etter det som langt overgikk det suget han hadde kjent etter andre rusmiddel etter å ha brukt dem over ei tid. Jeg har idag ikke kontakt med noen av de vennene, vet at de surrer rundt med rus ennå, og at iallefall en av dem går på subutex. Trist egentlig.

Det skjer et eller annet fysisk med kroppen når man bruker heroin, man blir hekta og avhengig skremmende fort. Det er en grunn til at heroin regnes for å være såpass farlig og avhengighetsskapende, om det er mere/mindre farlig enn crystalmeth vet jeg ikke: jeg har aldri prøvd meth og kommer neppe til å prøve heller. Uten å være helt Tante Sofie så vil jeg nesten påstå at heroin er noe man ikke bør prøve, det er rett og slett for fysisk og psykisk avhengighetsskapende.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg skjønner ikke hvorfor så mange nekter å tro at det går å bruke heroin uten å bli avhenigig å havne på plata. Er nok på grunn av at de fleste har blitt proppa full av anti-narkotikapropaganda gjennom hele barndommen.
Jeg vil på ingen måte glorifisere heroin eller metamfetamin, men la oss holde oss til fakta.

Heroin trenger ikke tas med sprøyte, ei heller metamfetamin. Mange sprøytemisbrukere sier at de er like hekta på nåla som selve dopet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Seriøst folkens, skjerp dere. Dere antar uten videre at mxyzptlk bruker stoffet daglig, gjør dere ikke? Hvordan faen kan dere vite at disse hundrevis av gangene ikke er over mange år? Hvordan faen kan dere vite at han bruker _nå_ (han skriver HAR brukt, ikke bruker).

Tangaalf: Seriøst, du har ikke peiling, hvorfor faen uttaler du deg da? Du kan ikke komme og fortelle om ting du har "hørt" og forvente at det skal bety mer enn erfaringene til noen som faktisk har egen erfaring med stoffet. Det der du snakker om nå er ikke forskning av noe slag, og det er helt og holdent mulig å slutte med heroin uten hjelp av andre opiater. Skjerpings...
Vel, hvordan skal vi definere avhengig da? At man ikke har sterk nok psyke til å nekte seg selv å innta stoffet? At kroppen har gjort seg så kjent med stoffet at man krøller seg sammen av smerte om man ikke får det? Alt er relativt.

Vi kan dele folk inn i grupper og vinkle det på denne måten: de fleste mennesker bruker ikke dop. La oss gi denne gruppen navnet "normale", bare får å få et navn på den. Menneskene i denne gruppen er meget skeptiske til hva de gjør, og er ikke villig til å ta sjanser med dop. De følger det meste av sammfunnets regler og respekterer autoriteter. Merk. jeg sier ikke at alle er sånn, men nå generaliserer jeg..

Så har vi den gruppen vi kan kalle "avvikende" som viker vekk fra de "normale" på den måten at de gir litt mer faen/er mindre skeptiske og derfor kanskje driver med rusmidler som cannabis, sopp, piller o.l. Menneskene i denne gruppen har en lavere terskel med syn på hva som er rett og galt. De aksepterer mer enn det de "normale" gjør. De respekterer ikke autoriteter i så høy grad som de "normale" og vil gjerne bestemme selv hva de skal gjøre eller ikke gjøre. Mennesker i denne gruppen kan kanskje bli litt for gira på diverse substanser og få rusproblemer, men de fleste kommer seg ut av det med livet i behold.

Så har vi den siste gruppen vi kan kalle "ekstreme". De ekstreme er de som ikke syntes heroin, tungt missbruk av amfetamin (sprøyter) og slikt er så skummelt som de "normale" og de "avvikende" syntes. Disse personene gir veldig faen i det meste og gjør som de selv vil uten å bry seg så mye om konsekvensene. De "lever bare en gang..", tror på seg selv når de sier de ikke har problemer med rus osv..


Jeg sier ikke at alle er enten normale, avvikere eller ekstreme, for jeg kjenner mange som driver med litt av hvert en gang i blandt uten at det gir konsekvenser, men da er disse personene også en undergruppe av de normale eller de avvikende. De setter seg gjerne inn i det de har planer om å gjøre og gir IKKE faen, men bryr seg i høy grad.

Håper folk forstår dette riktig og ikke begynner å flame meg, men heller sier ifra om det var noe som var litt uklart. Var litt vanskelig å ordlegge meg på en forståelsesfull måte her.

fremad: hvis personer er villige til å prøve heroin er det stor sjanse for at de prøver det igjen og gir litt for mye faen..
z0p, Tias: AMEN.

Jeg vil ikke akkurat anbefale folk å begynne med heroin. Det finnes en reell fare for å bli avhengig, spesielt om man bruker rusen til å dekke over andre problemer. Og sprøyta er faktisk en avhengighetsfaktor i seg selv. (Bl.a. derfor, samt risken, at røyking er å foretrekke)
Allikevel synes jeg det er dumt å se ting i svart/hvitt, og direkte demonisere tyngre opiater. Jeg vil tro at en større andel av de som tyr til f.eks. heroin i første omgang, innehar personlighetstrekk som gjør at de lett selvmedisinerer -> misbruker og dermed blir avhengig av stoffer.
Det finnes sikkert minst tre grupper brukere: (1) De som bruker av og til på fest, (2) de som er avhengige men fungerer normalt i hverdagen (har ikke nødvendigvis psykiske problemer, men kan ha tatt festingen litt lenger enn andre eller blitt foreskrevet sterke smertestillende av en lege og gått på disse for lenge) og (3) de som samfunnet helst vil glemme.
Sist endret av bread; 4. oktober 2006 kl. 17:51.
Veldig bra innlegg nilsern, synes du ga et objektiv og bra svar!
Sitat av Tangaalf
haha, har du tatt heroin 100vis av ganger, så vil nok jeg kalle deg avhengig.. Kanskje du ikke selv tror det.. Men hvor lange perioder går du uten å ta en ny hit? Føler du deg utillpass dersom du ikke har tatt dette på en liten periode?

Ikke kom å si at du har gått opptil flere måneder uten heroin, og uten å ha fått abstinenser. Det tror jeg er fysisk umulig. Ikke det at jeg har peiling på heroin. Men første ganga tror jeg kan gå bra, andre ganga, kanskje. Tredje ganga, da er du på kjøret.

Er en grunn til at dette regnes som et av de farligste og mest vanedannende narkotiske stoffene som finnes der ute. Har også hørt at dersom du skal avvennes fra heroin må du gå på metadondrypp eller noe lignende i flere år etter. Ikke at dette er noe jeg har fått bekreftet, men mener at jeg har hørt det en plass.
Vis hele sitatet...
Sitat av fremad
Hvis du har gjort det hundrevis av ganger er det jo åpenlyst at du er helt avhengig, har lest på nettet at 99,9% er på kjøret etter 5 doser eller mer, leste også at suget aldri går ut av kroppen din heller, du kan være avhengig resten av livet, men likevel leve normalt pga. metadon osv.. Hadde du feks. klart å slutte "cold turkey" idag og hatt en hvit måned uten problemer? Tviler på det ass..
Vis hele sitatet...
Sitat av Don Veto
mxyzptlk: Du sier det går fint å ta heroin et par ganger i uken uten å være avhengig? Prøver du å være morsom?
Vis hele sitatet...

Jeg får lyst til å kalle dere idioter, alle sammen. Ja, jeg har tatt heroin hundrevis av ganger uten å bli avhengig. Ja, jeg har tatt det et par ganger i uka i månedsvis uten å bli avhengig. Nei, jeg har aldri hatt abstinenser.

MEN.. Som jeg sa i den første posten min i denne tråden er veien til Plata kortere enn mange tror. Tar du heroin noen dager på rad uten pause er du hekta. Det har jeg alltid passet på å ikke gjøre. Men jeg har flere venner som endte opp på nåla etter å ha bedrevet "safe røyking" en stund. Det er derfor jeg på ingen måte vil anbefale noen å i det hele tatt prøve det.

Men jeg syns dere er noen jævla kunnskapsløse idioter for det..
et objektivt å bra svar? han svarer jo ikke på en dritt. Nilsern: Skjønner ikke hvordan du kan dele folket inn i 3 grupper på den måten.

er rett som mxyzptlk sier, heroin går ut av kroppen etter ca 2 døgn. Så du kan ta ganske mye heroin uten å bli fysisk tilvent



edit: var litt treg der
Sist endret av surre; 4. oktober 2006 kl. 18:18.
Sitat av surre
er rett som mxyzptlk sier, heroin går ut av kroppen etter ca 2 døgn. Så du kan ta ganske mye heroin uten å bli fysisk tilvent
Vis hele sitatet...
Nettopp. Stikkordet her er "fysisk". Det er lett å la seg forføre inn i en "trygg" tilstand der du koser deg med å røyke litt minus en gang eller to i uka. Dette går helt fint og fører ikke til abstinenser. Men veien er kort fra å kose seg iblant til å føle at man trenger å ruse seg den gangen eller to i uka (mange alkoholdrikkende streitinger såvel som hardcore blandingsmisbrukere kan sikkert kjenne seg igjen i akkurat den der - psykisk avhengighet), og gjør det til en vane.

Så finner man ut at det går fint å røyke det to-tre dager på rad, bare man tar et par dagers pause innimellom. Dette går også fint en stund, uten tegn til abstinenser eller andre ulumskheter. Men så har du trukket det litt langt og våkner plutselig opp dritsjuk en dag. Og det skjer lettere enn mange "disiplinerte" heroinbrukere tenker seg. Det er derfor folk blir fysisk avhengig av det.

Det er mange år siden jeg tok heroin gjevnlig, er 28 nå og dette var i 18-års-alderen. Da bestevennen min ble hekta slutta jeg, og siden da har jeg bare gjort det en gang eller to i året for å kose meg litt ekstra.

PS. Vennen min kom seg ut av det på egenhånd. Han prøvde det igjen et par ganger de følgende to år, med påfølgende abstinenser. Deretter ventet han en del år før han prøvde det igjen. Nå er alle tegn til abstinenser borte etter en kveld med dragejakt, noe vi gjør sammen en veldig sjelden gang.

PPS. Vi snakker her om RØYKING av heroin. Sprøyter blir noe helt annet.
Sitat av surre
et objektivt å bra svar? han svarer jo ikke på en dritt. Nilsern: Skjønner ikke hvordan du kan dele folket inn i 3 grupper på den måten.

er rett som mxyzptlk sier, heroin går ut av kroppen etter ca 2 døgn. Så du kan ta ganske mye heroin uten å bli fysisk tilvent



edit: var litt treg der
Vis hele sitatet...
Er det så jævlig vanskelig å forstå? Hva er det du ikke skjønner med det? Jeg sa ikke at alle er sånn, men om du ser på likhetstrekk hos personer etter hvilket forhold de har til rus er det faktisk meget mulig å plassere de i en av de tre gruppene jeg nevnte.

Det å si at jeg ikke svarer på en dritt tyder på at du er treig med mere enn bare å poste.. Svarte du på så mye da? Du gjenfortalte bare noe som var nevnt i en post tidligere..
opiater har jo en tilvennings statistikk etter én gangs bruk, så dersom noen har brukt det over jevn basis i månedsvis er jeg mektig overasket, da er du isåfall et medesinsk mirakel som ikke har fått endret toleransenivået. og dersom toleransenivået er endret, så er dette en fysisk avhenighet (altså dersom du trenger mer enn vanlig dose for din vekt og aldersgruppe for å merke rusen)!

men første steg er vel å innrømme at man har et problem : )
Så så. Eneste han mener er at verden ikke alltid er svart/hvitt nok til å dele ting inn i grupper.

Avhengighet er veldig individuellt, men spørsmålet er vel om noen faktisk har prøvd det?
Vil du prøve heroin bare for å prøve det av ren nyskjerrighet? Da kalles det ett eksperiment, og jeg har tenkt samme tanke, men er jeg forutsigbar nok? Kommet frem til at de drugene jeg vil prøve er de som gjør meg gladere. Folk som roter med heroin er folk med dystre historier å fortelle, om muligheten for å velge. Hvis du har et mål med eksperimentet, så kjør på, hvis ikke, så la være. Selv skal jeg prøve heroin dagen jeg dør.
Sist endret av k-f-j; 4. oktober 2006 kl. 20:36.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
username:: De fleste psykedeliske stoffer som LSD, sopp og meskalin, skaper tolleranse. En dose som fungerte én dag, fungerer ikke like bra dagen etterpå, i enkelte tilfeller ikke i det hele tatt. Det samme gjelder for DMT, inntar du en dose så vil ikke en lik dose fungere fem minutter etterpå. Allikevel så er disse ikke avhengighetsdannende.

Har du kilder til påstanden om at tolleranse = avhengighet?
Jeg lurer på det samme, Tias. Du er ikke nødvendigvis alkoholiker fordi du nå tåler dobbelt så mye alkohol før du blir drita som for fem år siden, og du er ikke fysisk avhengig av hasj fordi du ikke blir like stein på den samme tjallen i dag som i går...

Sitat av username:
opiater har jo en tilvennings statistikk etter én gangs bruk, så dersom noen har brukt det over jevn basis i månedsvis er jeg mektig overasket, da er du isåfall et medesinsk mirakel som ikke har fått endret toleransenivået. og dersom toleransenivået er endret, så er dette en fysisk avhenighet (altså dersom du trenger mer enn vanlig dose for din vekt og aldersgruppe for å merke rusen)!

men første steg er vel å innrømme at man har et problem : )
Vis hele sitatet...
Det spørs helt på hva du mener med "jevn basis" her. En gang i uka, eller fire-fem ganger om dagen? Du blir alkoholiker av å drikke hver dag i månedsvis, mens et "jevnt forbruk" på en gang eller tre i måneden sjeldent fører til avhengighet..

Jeg er nok ikke noe medisinsk mirakel.
erowid f.eks.?

Opiater er sentralnerve stimulerende, og derfor kan de ikke sammenlignes med psykedeliske hallusinogener eller alkohol. ( jeg referer til dette venn diagremmet, hvor du kan se hvilken gren heroin befinner seg i, iforhold til LSD, sopp og meskalin f.eks.).

Var gjerne uenig, men å lese gjennom erwoids artikkel er mer enn nok for min del til å avgjøre at en individ ikke kan røyke heroin, mer enn én gang, og ikke bli påvirket av det.

Hadde du sagt jevnlig som i, en gang hvert år de siste 10 årene, kunne jeg trodd det (fordi kroppen ikke hadde klart å assimilert C21H23NO5 molekylet), men om du bruker heroin ukentlig, i over et år vil jeg si du er avhenig. for all del, fortsett gjerne med det!

og om dette utvikler seg til en semantikk diskusjon orker jeg ikke mer.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
username:
Nøyaktig hvilken artikkel hos Erowid er det du sikter til?

Opiater er ikke sentralstimulerende, men derimot sentraldempende. Alkohol er også sentraldempende. Alle rusmidler kan sammenlignes i min verden, men mulig du vet noe jeg ikke vet.

Oppfordrer deg derfor igjen til å linke til hvilken artikkel du snakker om.
Sitat av username:
erowid f.eks.?

Opiater er sentralnerve stimulerende, og derfor kan de ikke sammenlignes med psykedeliske hallusinogener eller alkohol. ( jeg referer til dette venn diagremmet, hvor du kan se hvilken gren heroin befinner seg i, iforhold til LSD, sopp og meskalin f.eks.).
Vis hele sitatet...
Opiater er sentralnerveundertrykkende (eller hvordan man sier det), altså det motsatte av stimulerende.
Se forøvrig skjemaet som du selv linker til, der både alkohol og heroin faller under gruppen "beroligende". Ser ikke helt at det beviser at heroin ikke kan sammenlignes med alkohol.
Forøvrig er det langt mellom teori og praksis. Teori kan ikke erstatte praksis.
Jeg vet ikke helt hva du leste på erowid som beviser for deg "at en individ ikke kan røyke heroin, mer enn én gang, og ikke bli påvirket av det", da du ikke linket direkte eller siterte.

Ellers vil jeg gjerne gjenta og presisere: Verken jeg eller andre her (antar jeg) ønsker å forherlige heroin, men forsøker på å erstatte propaganda og demonisering med fakta. At sannheten er noe mer nøktern enn forbudslobbyen vil ha oss til å tro, er det lite jeg kan gjøre med.
Sitat av bread
Ser ikke helt at det beviser at heroin ikke kan sammenlignes med alkohol.
Forøvrig er det langt mellom teori og praksis. Teori kan ikke erstatte praksis.
Vis hele sitatet...
Den fikk ikke jeg helt med meg. Det finnes ikke teori om praksis? Praksis kan ikke forklares i en teori? Kanskje du mener statistikk?
Sitat av k-f-j
Den fikk ikke jeg helt med meg. Det finnes ikke teori om praksis? Praksis kan ikke forklares i en teori? Kanskje du mener statistikk?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at kunnskap tilegnet gjennom artikler o.l. ikke kan erstatte erfaring (ref. mxyzptlk), og at username: derfor ikke skal være så påståelig.
se den første linken, eller her om du vil. 'Dosage and Tolerance'.

mxyzptlk sier: " Ja, jeg har tatt heroin hundrevis av ganger uten å bli avhengig. Ja, jeg har tatt det et par ganger i uka i månedsvis uten å bli avhengig. "

Samme dose? Har dosen økt? tar du samme mengde nå som da du begynte?

"Longtime heroin users, for instance, have been observed to require ten thousand times the dose they injected when they began their habit. Their brains adapt to heroin to such an extent that they inject themselves with quantities of this narcotic that could kill a person not tolerant to heroin." (Page 168)

Hvor vanskelig er det å forstå at introduserer man dette molekylet i kroppen over lengere tid i en fast rutine (daglig, ukentlig, månedlig) så har man ikke lengre det samme toleranse nivået, fortsetter man da vil man gjerne få et økt forbruk! Mulig er det jeg som er gal, og at dette bare virker logisk på meg.

Og jeg har absolutt erfaring med opiater, etter to operasjoner hvorpå jeg fikk morfin på en periode over en uke, gikk jeg til anskaffelse av morfin påny.
Da jeg så endte opp med et nervøst sammenbrudd var det kanskje på tide å be om hjelp!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Den linken viser bare til tolleranse, og sier ingenting som backer opp påstanden din. Dessuten, hvis heroin er ute av kroppen på et par dager, så har du god mulighet til å bruke det flere ganger på en uke uten tolleranse.

Logikken din er helt grei når det gjelder varig bruk og så lignende, man blir jo nødt til å øke dosen for å få samme effekt ved oppbygd tolleranse, men det at man har tolleranse er ikke inforstått med at du har en avhengighet. Men heroinavhengige bruker stoffet daglig, minimum to ganger for dagen, og det er på ingen måte det samme som å bruke det nå og da.

PS: Må forresten si at jeg støtter bread fullt og helt, jeg prøver ikke å glorifisere heroin på noen som helst måte her.
ok, jeg gir meg. mulig jeg drar konklusjoner fordi jeg er (var) så tandar ovenfor morfin, og mener at ettersom heroin er et sterkere opiat skal det mindre til for å utvikle avhenighet*. men, som sagt, jeg er vel bare tandar : )

*per min definasjon, når man virkelig kjenner at man trenger rusen/effekten for å holde ut (føle seg levende, samme faen).
Tias skrev det jeg ville si, så for å ikke ha sløst bort de siste minuttene på ingenting:

Sitat av username:
"Longtime heroin users, for instance, have been observed to require ten thousand times the dose they injected when they began their habit. Their brains adapt to heroin to such an extent that they inject themselves with quantities of this narcotic that could kill a person not tolerant to heroin." (Page 168)
Vis hele sitatet...
Fortsetter:
Sitat av Erowid
Braun gives "Goldstein, A. 'Addiction, from Biology to Drug Policy.' New York: Freeman." as his source for this information, but this "10,000 times" increase in dose appears to be exaggerated.

When the Swiss government began allowing maintanence of heroin users, they were able to collect reliable data about exactly how much heroin was being used. The Swiss found that users offered unlimited quantities would, on average, max out at between 300 and 500 mg. of diacetylmorphine per day. One author writes "I've known people prescribed a full gram per day, but they were quite unusual, and such habits on the street are impossible except for relatively high level dealers. Remember, I'm talking about pure pharmaceutical or number 4 if on the street. There are certainly cases of pain patients receiving larger equivalent dosages of opioids, but I've never heard of one of these beating a 1000/1 ratio."
Vis hele sitatet...
Siste paragrafen antyder at forholdene er enda mindre, med en økning fra 5mg pr DOSE til 500mg pr DAG. Har vi sporet av nå eller?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Gleder meg over å se at dere følger med og vet å sette på plass tullinger som username. La meg i tillegg nevne at det username har valgt å sitere ble i første omgang sitert av Erowid fra en bok ved navn "The science and love of Alcohol and Caffeine".
Jeg ville vært kritisk til hva en forfatter av en bok som omhandler et helt annet stoff en det vi diskuterer har å si om det aktuelle stoffet, og ikke desto mindre når Erowid - siden Username velger å sitere ifra - gjør det klart at forfatteren av boken overdriver. Men jeg håper vi alle nå kan se klart at username med overlegg har valgt å se bort ifra dette.
Etterå bare å ha skumlest denne tråden, så må jeg si at jeg var enig i alt jeg leste som mxyzptlk og Tias hadde skrevet (om jeg vanligvis er)

MEN Som Topic spør om:
JA jeg mener, og personlig syns at å f.eks røyke eller skyte Crystal Meth er MYE mer avhengighetsskapnde enn Heroin og ikke minst myyye værre for kroppen.
JA jeg har prøvd Heroin, og i sprøyte hver gang.
JA jeg har prøvd det sikkert 100 ganger eller mer.
JA jeg har brukt det noen ganger daglig hver dag i en uke i strekk.
NEI, jeg har aldri vært avhengig av Heroin hverken fysisk eller psykisk, aldri merket noen som helst abstinenser..
Håperdere som tydeligvis ike skjønner så mye lar meg være med dette, Tias og mxyzptlk har vel satt de fleste på plass alt uansett tenker jeg..
Sitat av Tangaalf
Har også hørt at dersom du skal avvennes fra heroin må du gå på metadondrypp eller noe lignende i flere år etter.
Vis hele sitatet...
Man kan droppe Metadonbehandling, men det blir vanskeligere uten. Noen greier det men det skal visstnok ikke være den mest behagelige opplevelsen.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Metadon går man jo på resten av livet hvis man begynner på. Ikke en verdig løsning spør du meg.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av Tias
Metadon går man jo på resten av livet hvis man begynner på. Ikke en verdig løsning spør du meg.
Vis hele sitatet...
Også ei usikker løsning. Har hørt om metadonbehandlede mennesker som har mistet tilbudet og havnet på kjøret igjen.
Pluss at noen ikke greier å slutte med nålen. Mener å ha lest at heroinavhengige er ute etter det rushet som kommer ganske fort etter injeksjon av heroin, og dette får du ikke av metadon.
Sitat av username:
Samme dose? Har dosen økt? tar du samme mengde nå som da du begynte?
Vis hele sitatet...
Først: Når man snakker om røyking blir "dose" et litt feil ord. De som setter sprøyter snakker om doser. De setter seg en dose og forsvinner inn i rusen, og blir der en tid (Juno kan sikkert utdype her, jeg har aldri skutt det selv).

De som røyker røyker det kontinuerlig, iallefall en stund, og røyker gjerne litt tjall / drikker noen øl / spiser noen piller i tillegg, for å trekke fram heroinrusen (heroinrusen i seg selv, iallefall når stoffet røykes, fremstår ikke som så heftig. Det er i kombinasjon med et annet ned-dop det kommer til sin rett). Når man merker at man er sånn passelig altfor stein lener man seg gjerne tilbake en stund og nyter musikken og lignende. Det er altså ikke sånn at du røyker deg en "dose". (Det finnes selvsagt unntak som røyker i seg en gedigen mengde for så å ligge ut på sofaen i timesvis.)

Etter en stund, hvis lengde avhenger av hvor mye heroin/hasj/alkohol/piller/etc du har fått i deg, og dagsformen, fysisk tilstand, etc. selvfølgelig, merker man at man kan røyke litt mer, også fortsetter man.

Så dose blir et feilaktig begrep i denne sammenheng, men MENGDEN heroin jeg inntar i løpet av en "helaften" har definitivt økt opp igjennom årene, men ikke så dramatisk.

Selv om det går månedsvis mellom hver gang blir jeg aldri så rusa på så lite som i begynnelsen. Samme erfaringen har jeg gjort med alkohol, hasj, amfetamin, kokain, ecstasy, LSD, m.fl. Det er ikke ensbetydende med noen som helst form for avhengighet, psykisk eller fysisk.


*per min definasjon, når man virkelig kjenner at man trenger rusen/effekten for å holde ut (føle seg levende, samme faen).
Vis hele sitatet...
Ja, da er man avhengig. Men så avhengig blir man rett og slett ikke av f.eks. ukentlig røyking, eller skyting for den saks skyld, av heroin. Heroinavhengighet krever en lenger og vedvarende innstrøm av heroin til kroppen.

Men igjen er det et MEN. Jfr. det jeg allerede har sagt om hvor lett det er å feilbedømme graden av kontroll man har over sitt heroinbruk. Det er veldig fort gjort å bikke over kanten. Det er ikke mange dagene som skal til. På det lengste røyket jeg i syv dager i strekk uten pause. Kameraten min røyket i åtte-ni, og ble hekta. Og for alt jeg vet kunne jeg ha blitt hekta etter fire-fem dagers bruk hvis jeg hadde en litt annen fysikk/genearv, hvem vet?.

Så ikke fuck med heroin. Det er på mange måter djevelens dop, og dets bruk bør forebygges, men å overdrive og komme med direkte usannheter fører ingensteds hen. Dagens unge ler rått av myndighetenes holdningskampanjer, rett og slett fordi de vet det er bullshit.

Da tror jeg heller folk trenger nyansert og korrekt informasjon om stoffene de interesserer seg for, og ærlig talt, jeg tror mange hadde blitt mer avskrekket fra å prøve dop X og Y ved å lese seg gjennom nFF/rusmidler-arkivet enn å sitte og se latterlig og åpenbart uriktig antidop-propaganda... I tillegg hadde kanskje grunnene de hadde for å holde seg unna dop X og Y hatt et sterkere fundament i virkeligheten enn ved indoktrinering av skremselspropaganda, noe som burde verdsettes i dagens samfunn slik det har utviklet seg.

Det er frykt som har vist seg å være det beste / sterkeste virkemidlet for de som vil kontrollere hele befolkninger. Jfr. religionshistorie (etter kristus), nazisme og så videre. Man opplever at noe er ondt, eller har potensiale for å forårsake onsdskap, og med en hyklersk "målet helliger midlet"-tankegang benytter man seg av en dommedagsretorikk som ikke ligner grisen for å skremme bermen fra å i det hele tatt stille spørsmål ved riktigheten av det som blir hevdet, for ikke å nevne å faktisk ta del i nevnte vederstyggelighet. Det har funket i to tusen år, men gjør det ikke nå lenger.

Oppsumering:

IKKE PRØV HEROIN... Men ikke bullshit heller, du blir bare busta, du driter deg ut, og det hele virker mot sin (din) hensikt. Basér din antiholdning på fakta, ikke pisspreik. For faen.
Sist endret av xtapolapocetl; 5. oktober 2006 kl. 02:21. Grunn: typo
nå har jo du din erfaring. andre kan oppleve det hele annerledes. Så ingen av oss bør vel egentlig generalisere.
Det var du som begynte med det.

Og jeg har vel heller ikke generalisert (?). Jeg mener å huske at jeg var påpasselig med å påpeke at det jeg skrev ikke gjaldt alle, men de fleste. Hvis ikke beklager jeg så meget. Jeg gidder ikke lese gjennom posten min for å finne (eller ikke finne) sitatet.
En av de bedre diskusjonene vi har hatt her i senere tid. Har fått en mye dypere innsikt i et stoff som jeg egentlig visste rent lite om. Sykt bra poster. Da spesielt mxyzptlk.
les gjerne 'Junky' av Burroughs, en utrolig bra bok om emnet.
Mye bra info her og tilbakemeldinger på tingene jeg spurte om Bra å få meningen til folk som vet hva de prater om og folk i andre enden av skalaen...
tenkte bare jeg skulle dele mine små tanker..

Jeg mener grunnen til at heroin har blitt så "uglesett" er fordi man bare ser skrekk eksemplene(de som tigger penger på plata osv.) Det er vel ingen fremgangsrik forretningsmann som ville stått frem som heroin bruker. Det er _INGEN_ som vet størrelsen på mørketallene. og vi vill heller aldri få hvite hvor mange som bruker dette stoffet forsvarlig før samfunnet slutter å behandle rusmissbrukere som hunder. noe som neppe skjer med det første.

og hvis det som blir sagt om at det er ute av kroppen etter bare tre dager, er det lett å svare på hva som skaper avhengighet. hvis du starter bruken for og glemme noe vondt, en skillsmisse eller død O.l. er veien til fysisk avhengighet kort. Dette sier jeg fordi jeg har prøvd dette, bare ikke med heroin. og det som kan sies sikkert er at selv om du glemmer noe for en kveld vil du uansett huske det om morgenen. Så da er det ikke det fysiske suget som får deg til og ta en sprøyte til, men det psykiske. Og da tar det ikke mange dager før den fysiske avhengigheten er der.

Så jeg mener helt klart at det er mulig og ha et "sunt" forhold til heroin. Betingelsen er bare at så snart du tar stoffet av andre grunner en at du vil slappe av etter jobb eller i helga. så er det bare og kaste det i toalettet og drite i å ta det før du føler at du har kontroll over den eller de hendelsene som kan føre til missbruk.

Håper dette var til noe hjelp for tråden, var litt vanskelig og ordlegge meg. men skal svare på alt som er uklart.
▼ ... over en måned senere ... ▼
som sagt tidligere så må det skilles stort på sprøyte og annen bruk. ved sprøyte bruk blir man også avhengig av nåla. (veldig mange, eller alle jeg kjenner hvertfall) Har kamerater som går på metadon behandling, og noen som har slutta uten. Da selvfølgelig forskjell på hvor lenge de har brukt det. men det som kjennetegner begge er at det ikke går en uke/dag uten at de tenker på minus. Fysisk avhenginghet sitter bare i kroppen en viss tid, men den psykiske må du slite med lenge. (kanskje hele livet, ikke vet jeg) Jeg tror hvertfall at du vil slite mye mer (dels egne erfaringer, andre stoff) dersom du først blir fysisk avhengig. Da vil nok huet ditt huske bedre den følelsen du hadde når kroppen skrek..