Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 10487
Hei dere.

Jeg har vært i kontakt med en moderator her på forumet ang. retningslinjer for akkurat dette forumet (fotografering), og har dermed skrevet ned noen retningslinjer vi burde følge for å få best kritikk på bildet og orden på forumet.

Retningslinjer for posting av tråder i Fotograferings forumet.

1. Maksimum 2 bilder per post er tillat. Vennligst ikke post fler bilder enn tillat da dette vil gjøre kritiseringen alt for lang og de fleste gidder ikke skrive så altfor mye på hvert bilde.

2. Vennligst begrens deg til èn post hver dag. Hvis man starter mange tråder iløpet av samme dag vil dette gi utslag på både deg og de andre, andres bilder vil gå lenger nedover på listen og motta mindre kritikk, denne regelen er satt for at folk kan ta seg tid til å se på bildet og skrive kritikk.

3. Alle bilder skal postes i linker og skal ligge på en privat server/host, bilder som linkes til deviantArt vil bli fjernet da det tar lang tid for de fleste å laste denne siden. Linker fra Foto.no aksepteres da foto.no er mye raskere å laste.

4. Ikke post bildene i tråden, lag heller en link. Designet til forumet blir strekt langt ut og vil bli ubehagelig og se på for alle.

5. Bilder med kopirett tekst over hele bildet skal ikke postes, kopirett tekst skal plasseres enten nederst eller i toppen av bilder på venstre eller høyre side og med relativt liten tekst.
Vis hele sitatet...
Opptrå saklig og seriøs hvis du svarer her, takk!

Har du tips eller forslag til endringer så kan du ta opp dette i denne tråden. Dette er ikke de ferdige retningslinjene.
Sist endret av ivioyner; 27. september 2006 kl. 14:39.
Sitat av Lundern
3. Alle bilder skal postes i linker og skal ligge på en privat server/host, bilder som linkes til deviantArt vil bli fjernet da det tar lang tid for de fleste å laste denne siden. Linker fra Foto.no aksepteres da foto.no er mye raskere å laste.
Vis hele sitatet...
Kan faktisk ikke helt skjønne hvorfor man ikke skal godta deviantArt, selv om denne kan være treg for mange. Det er jo mulig å informere om at denne siden er treg, og evt tilbakemeldinger vil være deretter. Det er jo tross alt mange som har en egen side der, og faktisk liker å bruke den. (Gjelder ikke meg selv, men ville nå nevne det uansett).

3. og 4. punkt er egentlig det samme, altså man kan slå dem i lag, jo færre regler jo lettere er det å huske dem spesielt når dem er såpass lik.
Helt oppriktig mener jeg at ét bilder holder i Tråden. Bildet bør være et man har jobbet med - og står for i den forstand. Man kan heller komme med andre versjoner, ala foto.no. Det er riktig det Lundern sier om at folk ikke gidder å poste kritikk, det blir for mye av og til, og lite nyskapende. Videre synes jeg at personer viser at de tar til seg kritikken i nye bilder.

Samtidig synes jeg fototeknikk, exif-info og en begrunnelse for hvorfor man har valgt å ta bildet slik det er tatt.

Bra initiativ Lundern, elsker deg:P
Jeg valgte å skrive at 2 bilder var greit, for det er noen ganger personer kommer med en serie av bilder, da slipper man å bruke f.eks 4 dager på å poste 4 bilder. Samtidig så er jo ikke å kritisere to bilder en så stor deal, ihvertfall ikke for meg, men jeg kjenner skrivekrampa tar meg noen ganger
Kvalitet eller kvantitet, to bilder bør være toppen.
Riktig det. 1'ern vil bli, så enkelt er det
Hva med å slå 3 bilder sammen til ett "verk" der du vil ha kritikk for hele, ikke hvert enkelt.. Da blir det jo egentlig bare ett bilde.

Ville heller skrevet at du kun kan be om kritikk på to bilder pr. dag.

Bør være lov å legge ut 2 ferdige + 2 råbilder...
Sitat av eriksb
Hva med å slå 3 bilder sammen til ett "verk" der du vil ha kritikk for hele, ikke hvert enkelt.. Da blir det jo egentlig bare ett bilde.

Ville heller skrevet at du kun kan be om kritikk på to bilder pr. dag.

Bør være lov å legge ut 2 ferdige + 2 råbilder...
Vis hele sitatet...
Tenker du da på å legge 3 bilder i èn bildefil? Som en slags merge?

Meningen med dette forumet er jo å få kritikk på det man lager, man trenger da ikke noen råbilder til å vise hvordan det var før, det burde ihvertfall bare vises hvis noen spør om det etter min mening.

Takk for svarene folkens. Skal se mer på dette etter skolen idag.
Som en bildeserie som vi nordmenn kaller det
Jaja, jeg skrev feil, men jeg synes ihvertfall, hvis en bildeserie skulle dukke opp, så skal det være sammenhengende, ikke et bilde av en skog, så bilde av en fugl, så bilde av en naken mann og SÅ bilde av ei heit dame. Det skal være sammenhengende og vise en historie.

Waffel sin vinyl bildeserie er et godt eksempel
1. Maksimum 2 bilder per post er tillat. Vennligst ikke post fler bilder enn tillat da dette vil gjøre kritiseringen alt for lang og de fleste gidder ikke skrive så altfor mye på hvert bilde.

2. Vennligst begrens deg til èn post hver dag. Hvis man starter mange tråder iløpet av samme dag vil dette gi utslag på både deg og de andre, andres bilder vil gå lenger nedover på listen og motta mindre kritikk, denne regelen er satt for at folk kan ta seg tid til å se på bildet og skrive kritikk.

3. Alle bilder skal postes i linker, designet til forumet blir strekt langt ut og vil bli ubehagelig og se på for alle. Bildene skal ligge på en relativt rask server/host, slik kan vi slippe å vente i flere minutter før bildet kommer opp.

Bilder kan lastes opp på imageShack.us, og andres steder, bruk google!

4. Bilder med kopirett tekst over hele bildet skal ikke postes, kopirett tekst skal plasseres enten nederst eller i toppen av bilder på venstre eller høyre side og med relativt liten tekst.

5. Det er lov (og anbefalt av de fleste) å ta med EXIF informasjon og hvor bildet er tatt, evt. når det ble tatt også.
Vis hele sitatet...
Lagde noen nye forslag. Bare å diskutere her.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Link eller thumbnails på mindre enn, tja, 500 i bredden...?

Noen lette måter å håndtere exif på, eller må jeg skrive selv?
Du kan jo bare bruke et program som dumper alle EXIF-data, for og så sakse det inn i posten.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Man bør kanskje ha noe om at bildet ikke skal være i for stor oppløsning også? Maks 1200px bredde, eller en advarsel. Litt slitsomt når bildene tar opp skjermoppløsningen både en og to ganger, dessuten blir det lett litt forvrengt med nettleserens resize.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det står i reglane at bilder i trådane ikkje skal knekke designet - dvs 3-400px max...

Ellers så vil eg gjerne ha fullsize bilde, med exif-info, tilgjengeleg når eg skal sjå på et bilde.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Epleplukker
Synes det er dumt at det ikke er mulighet til å ha med flere enn 2stk bilder, ser allerede nå at folk slår sammen bilder for å unngå den regelen. Når det er flere bilder så pleier jeg se igjennom bildene også hvis det er noe jeg ønsker å kommentere så skriver jeg. Men det er sjeldent på flere enn 20% av bildene. Når det er veldig få bilder(1 - 2stk) så når jeg først er igang med å skrive på det ene så skriver jeg ofte på det andre også selvom det kanskje bare er vas.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Kan ikke folk skrive artikler om hvordan du kan ta et bra bilde? hvilke teknikker de bruker? om de bruker blitz osv...og hva slags retoucher de eventuelt gjør for å få til et bra bilde.
Sitat av BigD
Kan ikke folk skrive artikler om hvordan du kan ta et bra bilde? hvilke teknikker de bruker? om de bruker blitz osv...og hva slags retoucher de eventuelt gjør for å få til et bra bilde.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at dette er en selvfølge. Dette er og blir et diskusjonsforum, uansett hvor mye man vrir og vender på det. Det beste å diskutere når det kommer til fotografi er vel teknikker, linser, kamerakvalitet og liknende (nå ser jeg bort ifra bilde-poster).

Hvis dette skal fungere som et galleri, så er poenget helt borte. Kritikk og diskusjon er nøkkelordene.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
3. Alle bilder skal postes i linker, designet til forumet blir strekt langt ut og vil bli ubehagelig og se på for alle. Bildene skal ligge på en relativt rask server/host, slik kan vi slippe å vente i flere minutter før bildet kommer opp.

Bilder kan lastes opp på imageShack.us, og andres steder, bruk google!

3. Alle bilder skal postes i linker og skal ligge på en privat server/host, bilder som linkes til deviantArt vil bli fjernet da det tar lang tid for de fleste å laste denne siden. Linker fra Foto.no aksepteres da foto.no er mye raskere å laste.

Hvem av den gjelder, håper at det går med imageShack.us
▼ ... flere år senere ... ▼
Kan jeg poste filmer som jeg har filmet her? Eller må det i et annet forum?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
4pekatt: Filmer går enten her eller under Skryteplassen. Volumet for disse er såpass lite for tiden at det ikke finnes et eget videografi-underforum. Tipper jeg.

Som en sidenote mht. imageshack: Det suger for oss som skal se på bildene. Bruk noe annet i stedet. Aller helst: imma.gr, og så lenk direkte til bildet ( https://imma.gr/l/1337 istdf. https://imma.gr/1337) sånn om du vil gjøre meg glad. Prøv, og merk forskjellen (:
Sist endret av Jonta; 9. mai 2011 kl. 16:58. Grunn: Uthevet «l/» for å fremheve forskjell i URL
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har lyst på en ny regel på dette forumet:
Ingen photoshopping av bildene som er lagt ut uten eiers samtykke, dette bryter mot opphavsretten da opplasting og linking på forumet er å regne som publisering av andres åndsverk.

Dette vil selvsagt også gjelde dersom eier gir samtykke til en enkeltperson, dette gjelder da kun den ene. Det går heller ikke å legge ut og "satse på at det går greit" fordi eier sannsynligvis ikke bryr seg, og ville godtatt om en hadde spurt.
Jeg er lei av folk som behandler andres bilder som deres egen lekeplass uten at opphavet har samtykket til bruken.

Denne tråden er et godt eksempel på hvordan det ikke skal gjøres, jeg fikk godkjenning på PM av eier til å endre bildet. Alle andre bare gjorde det,
Sitat av Chubby Vis innlegg
Samtidig synes jeg fototeknikk, exif-info og en begrunnelse for hvorfor man har valgt å ta bildet slik det er tatt.
Vis hele sitatet...
Nå må du ikke knuse motivasjonen til nybegynnere helt med masse krav til hva enn skal skrive.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Jeg har lyst på en ny regel på dette forumet:
Ingen photoshopping av bildene som er lagt ut uten eiers samtykke, dette bryter mot opphavsretten da opplasting og linking på forumet er å regne som publisering av andres åndsverk.
Vis hele sitatet...
Skal vi vere så sjølvhøgtidlege og lite audmjuke? Så lenge det ikkje er nokon som utgir det for sitt, men faktisk redigerer og poster i samme tråd så ser eg ikkje eit ekstremt problem med det. Det er formelt sett eit brot på åndsverkslova, men det er ikkje til komersiell bruk, og det er heller ikkje det eg vil kalle eit moralsk brot på ÅVL.