Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  141 21771
Mens jeg sitter her i mine smålig ensomme kvelder uten annet å bedrive tiden med har jeg tenkt til å lage en guide til det vakre hybellivet. Mange som nylig har flyttet for seg selv kan ha bruk for noen gode tips & tricks.

Jeg vil dele opp denne "Guiden" i flere deler. etterhvert som jeg skriver om forskjellige ting som er veldig nyttige når man flytter på hybel.

Foreløpig er det kun tekstversjonen som kommer ut. Når jeg får tilgang på digitalt kamera vil jeg legge ut bilder som forklarer etpar ting i guiden.

1. Mat

Det første som slår en når den første ladningen med penger er brukt opp er maten.

Selv levde jeg godt på fjorland, pølser, pizza og annen god lettlaget mat, men det holdt ikke i lengden. Man er 100% avhengig av å spise brødmat. Brød er godt (men man kan fort bli drittlei), brød er sundt, og brød er ikke dyrt i forhold til mye annet.

Av pålegg som ikke blir så veldig dyrt i lengden kan jeg annbefale følgende varer:

Frokost, lunch mm.

Brunost - Godt, holder seg lenge, og blir billig i lengden
Andre oster - Samme som ovenfor
Kokt skinke av de billige typene - Er godt og ikke så alt for dyrt

Annet kjøttpålegg fåes kjøpt meget billig og godt i Sverige for de som måtte bo i nærheten av steder som Svinesund, Töcksfors mm.

Middag

Pasta
er godt, og det er billig. Slageren her hos meg er alltid makkaroni og ost. Tar man på osten tidlig og rører rundt vil osten smelte og sette en kjempegod smak på makkaronien. Pøs på med litt krydder og ketsjup og man har en god meget enkel middag.

Potetprodukter og baconterninger
En annen slager her er potetprodukter (poteter, potetstappe mm.) og bacon/baconterninger synes jeg selv er dritgodt. Det er enkelt og utrolig godt.
En pakke baconterninger og et glass med potet -terninger -skiver -båter og småpoteter får man for tilsammen 30,- i sverige. Man må betale litt mer for det i her hjemme i Norge.

Hjemmelaget Pizza - OPPSKRIFT KOMMER!

Hjemmelaget pizza kan bli sinnsykt godt, og dritbillig om man gjør det riktig.

Selv pleier jeg å lage pizzabunn, sørge for å ha ost og ketsjup/tomatpuré, og rett og slett ta det man har av fyll liggende. Pølsebiter, bacon, skinke, kjøttdeig og andre kjøttrester kan helt fint brukes.

Jeg skal skrive en skikkelig oppskrift på pizzabunn og tomatsaus så snart jeg kan




2. Drikke

Man har mye man kan skylle ned i halsen. Vann er kjempesundt, godt, og tørstedempende. Problemet er at det ikke "alltid" er fullt like godt. kals cola blir veldig dyrt å drikke i lengden.

Saft

Man har flere typer saft, alt etter hva slags butikk man normalt handler i (rimi, rema 1000 og kiwi er billigst har jeg erfart).

Kaffe/TE

Kaffe og eller TE blir man fort sinnsykt avhengig av. Det er ufattelig kos å ha en kopp varm drikke når man sitter å ser på film og tar seg en røyk alene

Kaffe finnes det mange forskjellige typer av. Man får prøve seg frem selv med de billigste variantene.

TE finnes det også ufattelig mange forskjellige typer av. For de som liker Earl Grey te kan jeg på det varmeste annbefale First Price sin Earl Grey te. Den er dritbillig, og jeg synes den er kjempegod. TE fra merker som lipton er dyrt, men også ufattelig godt


Melk

Melk er ganske dyrt om man drikker mye av det. Jeg kalrer meg ikke uten, og tar meg alltid råd til melk. Det er sinnsykt godt å drikke, og det er kjempekjekt å kunne ta seg en tallerken Corn Flakes. Det inneholder mye energi, og er kjempegodt.



3. Røyking

Det er veldig mange av oss som har den (u)vanen at vi røyker sigaretter. Det er slettes ikke alltid man har råd til å røyke når man bor for seg selv. Derfor har jeg et lite tips til alle hybelboende røykere der ute.

Ta vare på alle sneiper!

Finn en liten boks man kan skvise ut tobakk i. Det er faktisk ganske mye tobakk liggende i hver eneste sneip i askebegeret. Om man tømmer hvert eneste askebeger og samler på tobakken har man kjempemasse tobakk liggende.

Gå på Narvesen og invester i en Maispipe. Det koster 50 kroner, og er en god investering.

Om man putter et sigarettfilter som er tatt ut av papiret revet i to på langs inn imellom munnstykket og selve pipa har man filter. Man putter så noe av den oppsparte tobakken oppi pipa og fyrer på, det smaker nesten akkurat som sigarettene tobakken er skvist ut ifra.

Dette er mitt beste hybeltriks for røykere! Lærte det av en kompis av meg.

Det hjelper selvfølgelig å kanskje gå over til et billigere merke av ferigsigaretter, som f. eks. Corner, Level mm. evt gå over til å røyke rulletobakk.



4. Penger

Skal ikke si serlig mye hvordan man skal skaffe seg penger til livets brød, dette får man tenke ut selv. Men en ting jeg kan nevne, er at det lønner seg å ha fest. Folk mister enkroninger og andre ting innimellom puter i sofa/seng/madrasser osv. OG det viktigste, folk gidder ikke ta med seg flaskene sine hjem, de blir stående på ditt bord.




Flasker er penger, husk nå på det venner!




Jeg skal oppdatere denne guiden hver eneste kveld fremover. Følg med!

Kom gjerne med komentarer og inlegg som jeg kan tilføye
Hold dere til produkter fra Euroshopper, det er både grisebillig og godt. Lag kjøttsaus selv! Det er ikke værre enn et par hermetikkbokser med tomater og tomarpure.

Gå til innkjøp av et toastjern, det gjør brødmaten litt mer spennende! (Instruksjonsboken inneholder forøvrig relativt mange finurlige oppskrifter)

Drikk vann! Om du synes vannet har lite smak, ha oppi en dæsj sitron.

Kommer sikkert opp med mer etter hvert..

Om du snuser, kan det hende det kan lønne seg å kjøpe bakesnus fremfor porsjonssnus. Jeg har ihvertfall merket at jeg snuser mye mindre etter at jeg byttet.
Sist endret av onkl; 25. september 2006 kl. 23:35.
Billig og sunt og godt pålegg: Bananer. Og servelat er nå billigere enn kokt skinke (og smaker bedre imo). First Price produkter er billigere og oftest av samme kvalitet som det dyrere alternativet.

Og hvis finner på å ha en "venner-av-venner-invitert" fest; gjøm unna alt smått du ikke vil ha stjelt (selv om du tror du kan stole på folk). Folk stjeler som ravner, hvis de vet en ikke kan bevise det var de.

Dersom du betaler for strøm, kjøp deg en billig digital temperaturstokk til å ha inne. Finn deg en akkurat behagelig temperatur (eller litt lavere enn hvis du klarer) om vinteren, og prøv sett varmovnen til å klare å holde den temperaturen konstant. Sparer litt strøm og dermed litt penger.
Hvorfor spinke å spare på hver eneste krone? Studielånet er det eneste lånet man får med lav rente.
Selv unnet jeg meg kyllingfiletter flere ganger i uka. Har noe med at jeg trener og trenger slik mat, men jeg klarte meg fint.
Havregryn er en slager da, det får man jo også billig. Dritgodt er det også.
Sparing er for pyser.

<3 servelat!
Makaroni og ost eller poteter med noe bacon er kanskje billig, men i lengden er det usunt og fælt. Mitt forslag, som jeg selv gjorde i fjor, er at man heller bruker litt mer penger på en skikkelig middag. Lage seg noe man liker og synest er godt, og ikke fokusere ALT for mye på prisen. Skal man spise økonomisk blir det fort usunt.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Lag en god wok, invister noen kroner i noen bokser med grønnsaker som mais, champignogn, kantareller, muligens en wok-blanding hvis du vil (bønnespirer er alltid en hit), kjøtt av et eller annet slag, en løk & en hvitløk, samt en hel del ris og masse krydder. Nå har du basis for en god wok, og krydder til å klare deg lenge (anbefaler karripasta og søt chilisaus), og lager du en wok med såpass mye grønnsaker har du mat i flere dager

(Merk at ris og mais inneholder mye karbohydrater, så det kan du med fordel droppe hvis du er på slankern. Samme med pasta.)

Ellers er supper veldig greit. Kjøper du en dobbelpakning med tomatsuppe fra First price til 15kr så har du mat i flere dager (alt ettersom om en halv suppepakning er nok for dagen eller ei, eller om du må spise en hel - du har i alle fall to ).
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Raymond
Hvorfor spinke å spare på hver eneste krone? Studielånet er det eneste lånet man får med lav rente.
Selv unnet jeg meg kyllingfiletter flere ganger i uka. Har noe med at jeg trener og trenger slik mat, men jeg klarte meg fint.
Havregryn er en slager da, det får man jo også billig. Dritgodt er det også.
Vis hele sitatet...
Har fullt studielån jeg, men når jeg betaler 4200 i husleie er det ikke alt for mye igjen etter faste utgifter som mobil, parabol, trening osv. Man vil jo gjerne ha litt til overs til fyll og fanteri / poker og slike ting.
Vindunk n shit på europris... Billig fyll det.
Jeg har ett tips til hvordan man skal få mest mulig ut av hybellivet: Studer i østblokkland som Polen, Ungarn, Bulgaria osv. Studerer selv i Polen, og man kan lett ta taxi til / fra skolen + gå ut på en fin restaurant å spise middag hver dag. Og enda har man penger til overs

Edit: Anyway Dark, det var en kjempeflott guide
Bor selv på internat og kan med hånde på hjertet si at sparing ikke er for pyser.
Kjøp First Price produkter! 5pk nudler 10spenn First price brus ca. 7spenn (1,5L)
mye penger og spare om man tenker seg litt om i butikken
Skvis så mye penger og utstyr ut av foreldre som overhodet mulig! Kan spare mange tusen kroner på å få mor og fars gamle moccamaster og tivoli-radio!
Dropp middagen, og spis brødmat, drikk vann. Der er det penger å spare..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av vidder
Dropp middagen, og spis brødmat, drikk vann. Der er det penger å spare..
Vis hele sitatet...
Middag må man nesten ha i lengden da. Selv om poteter tar skikkelig dritlang tid å lage er det verdt det. Sauser er og en fordel, det gjør mat supergodt.
Egg er billig og godt, kan brukes som pålegg, frokostrett, mellommåltid eller lignende.
Ting alle hybel-kjøkken bør inneholde:

- Krydder i forskjellige varianter. Salt, pepper, hvitløkspuler/hvitløkssalt, karry, grillkrydder, paprika pulver, grov pepper etc etc
- Hermetik: Sopp, mais, ananas, lapskaus, kjøttsuppe, fiskeboller etc etc, alt som er hermetik kommer godt med i trange stunder
- Buljong terninger, genialt og funker til det meste, her har du en fin basis for en masse forskjellige retter, sauser osv
- Ketsjup og dressing, dreper smaken av ting som ikke er godt og kan være det lille ekstra i en hjemmelaget saus
- Olje, type Oliven Olje, ikke spar på grunkene her, extra virgin olive oil er knallgreier til hjemmelaget dressing og setter en fantastisk smak på alt den brukes i
- Saft, te & pulver kaffe. Alle tre funker utmerket som blande-vann eller bare som drikke der og da, få ting er så sosialt som å invitere folk/tøser inn på en kopp kaffe/te
- Pasta i alle former og fasonger, greit å ha liggende og kan brukes til det meste
- Mel & potetmel, brukes i sauser og til en masse annet, bestandig bra å ha slikt liggende
Ikke minst: tilgang til Sverige og alt det billige de har å by på. Lønner seg å hamstre billig kjøttdeig og håpe du har fryseplass nok. Det kan brukes til veldig mye godt og er superlett å tilberede.

Krydder du glemte ztaale: Oregano <3 Spesiellt kjekt til tidligere nevnte ostesmørbrød.
En banana på rema koster i sin enkelhet kr3. Dessuten er vel "spare sneiper for å rulle om igjen" reservert oss røykende fylliker. Mitt råd er å putte kokens grillkrydder på all mat.
Man kan jo også lage seg en god salat, billig, sundt og godt!

En enkel tomatsalat kan gjøre susen

-Haavik
-Planlegg hva du skal kjøpe iløpet av en uke, eventuellt handle alt du trenger for ei uke på lørdag, eller noe slikt. Da kan man spare litt spenn, på å ikke gjøre litt dumme impulskjøp.
-Når/hvis du er hjemme på besøk, spør foreldre om du kan få et halvt brød og kanskje litt pålegg.
-Plukk bær når det er mulighet for det! Det er gratis, og utrolig godt og fulle av vitaminer.
-Kutt ned på/slutt med godteri og brus på andre dager enn lørdag. Da sparer du også penger på lang sikt, siden du kommer nok til å slippe å gå så ofte til tannlegen. Og, puss tennene.
-Om du vil ha internett er det kanskje lurt å avtale med de aller nærmeste naboene om å spleise på superraskt trådløst internett.
-Snylt på kamerater.
-Bytt fra mobilabonnement til kontantkort, og gi deg selv 150,- (f.eks.) å bruke på mobilen i måneden.
-Ha en sparebøsse, der du legger noen småpenger innimellom, slik at de ikke bare forsvinner, eller blir brukt opp på tull.

Det var noen av mine tips.
Et tips: Aldri, aldri, aldri ta turen for å handle mens du er sulten! Da blir det mye impulskjøp
Har planlagt en slik her guide for meg selv, da jeg må ordne opp liv her og der i vaner og uvaner Her har jeg i hvert fall god inspirasjon og fin start..

Bra
Jeg kan nevne at jeg sitter å skriver på del 2 av guiden akkurat nå. Men skal bruke en stund på den. Det kommer til å havne en PDF på en av websidene mine når alle delene er ferdige og rettet på
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kom på en skikkelig bra her nå som jeg lagde nettopp.
Det er lett også.
Gjør følgende, kjøp et kilo pomfri, tror det er billig.. Også glem stekovn!
Sett steikeplata på full gass med smelta smør i ei stor steikepanne, så har du ønsket mengde pomfri i panna. Og steiker med grillkrydder og valgfritt krydder, grillkrydder er et must!
Det smaker ekstra godt hvis du steiker det litt ekstra
Er det lenge til del 2 kommer? Nå er det 2 år siden du sa at den skulle komme:P
Sitat av petterøes 3000
Kom på en skikkelig bra her nå som jeg lagde nettopp.
Det er lett også.
Gjør følgende, kjøp et kilo pomfri, tror det er billig.. Også glem stekovn!
Sett steikeplata på full gass med smelta smør i ei stor steikepanne, så har du ønsket mengde pomfri i panna. Og steiker med grillkrydder og valgfritt krydder, grillkrydder er et must!
Det smaker ekstra godt hvis du steiker det litt ekstra
Vis hele sitatet...
Pommes frites i stekepanne? o.O


Har jeg aldri hørt om tror jeg, blir det ikke litt merkelig smak?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Smaken blir vel den samme, men tror det er greit å hive på litt matolje. Står jo "oppskrift" til hvordan steke i stekepanne bakpå pakkene.
Får prøve i panna neste gang da, blir litt lettere enn å drive å flytte på den enorme frityrkokeren hjemme hver gang
Wtf...er student på heltid, har kjøpt leilighet hvor ca 60% av studielånet ryker med til lånet. Men what the hell. Jeg spiser da normalt og går ut i helgene. Ikke no prob. Bare å lese tilbudsavisene det da. Får mye billig på tibud vet dere. Lev mer eller mindre normalt. Bare ikke sløs ut med pengene og spar når det er mulig.
Man kan fort lage noe mat som kan vare 2-3 dager.
digg med en liten hybel guide

jeg flytter mest sansylig på hybel til neste uke
Sitat av Polmen
Pommes frites i stekepanne? o.O


Har jeg aldri hørt om tror jeg, blir det ikke litt merkelig smak?
Vis hele sitatet...
Det er bare helt vilt hvor godt det er i forhold til frityrkoker etter min mening.
Smak og behag.
Sitat av Dark
Det hjelper selvfølgelig å kanskje gå over til et billigere merke av ferigsigaretter, som f. eks. Corner, Level mm. evt gå over til å røyke rulletobakk.
Vis hele sitatet...

Mitt råd: Ikke røyk Level! Jeg røyka ~20/dag fast i ett halvt år og halsen min har fortsatt ikke kommet seg helt (over ett år siden nå). Vet ikke hva de har i det, men det er ihvertfall noe eget med Level-hoste.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
<3 wok!
det tar kvarter å lage og jeg har laget wok som har vart i 2uker med 200 spenn! bøff litt tuppeware når du er hjemmom så er det lett å lage posjons pakninger!
og sist men slettes ikke minst, det er driit sundt! masse vitaminer og fiber, og man MÅ ikke ha kjøtt oppi
Potetmos kan jo spises for å få litt variasjon fra pizza og brød.
Det er billig, og man trenger jo ikke å ha pølser til det, (hvis økonomien ikke er på topp). Det er hvertfall billigere en en pizza hver dag med en porsjonspakke med potetmos. Makaroni med ost er jo er must for hybelboere. (: Når man kjøper makaroni så har man som regel ikke kjøpt porsjonspakker, så da har man makaroni i en lengre periode.
2 pkn grandiosa på ica (eller var det rimi?) til 30 spenn. 15 kr for en goood middag. eventuelt 7,50 for lunsj å 7,50 for middag vist du ikke trenger mye.
Var et par gode tips her : )
Men tror aldrig jeg kommer til og spare tobakken på sneiper..
Sitat av arkanoid
Var et par gode tips her : )
Men tror aldrig jeg kommer til og spare tobakken på sneiper..
Vis hele sitatet...
Så lavt synker man bare ikke. Rett og slett : )
Det er ikke å synke lavt..
Du vil derimot bli ekstremt happy når du sitter å røyker gammel tørr tobakk utav maispipa den dagen du ikke hadde råd til sigaretter^^
Problemet er vel å få noe som er godt, billig OG sundt...
Sunt kan man spise de helgene/dagene man er hjemme hos ho mor. ER vel strengt tatt ingen hybelboere som lager seg sunne flotte middager med fisk og kjøtt hver dag.

Det er mange måter å spare på. Gjelder bare å ha litt fantasi og improvisere litt.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Og mine venner husk: Alt kan oppvarmes igjen.
Jeg gikk på "Firstprice-pyttipanne og nudler"-smellen en rekke ganger. Dette er nok for de sene fredagskveldene når man skal kose seg Behages med en seidel-øl!
Driver for tiden å skriver en PDF versjon som blir ferdig når jeg har fått tid til å skrive den helt ferdig
"Jeg gikk på "Firstprice-pyttipanne og nudler"-smellen en rekke ganger. Dette er nok for de sene fredagskveldene når man skal kose seg Behages med en seidel-øl!"

-hehe den pyttipanna greia spyr jeg nesten avnå.. etter 2 uker istrekk med den :s ! Det skal være med i historien at disse ukene var preget av en del tuborg.
Da jeg bodde på hybel hadde Rema 1000 billige 2kg pakninger med kyllingvinger. Pass på å kjøp med dopapir i samme slengen.
Sitat av Grimdoc
Da jeg bodde på hybel hadde Rema 1000 billige 2kg pakninger med kyllingvinger. Pass på å kjøp med dopapir i samme slengen.
Vis hele sitatet...
- poenget er jo at disse vingene skal stekes dobbelt så lenge som andre vinger =P
Sitat av moonlord
- poenget er jo at disse vingene skal stekes dobbelt så lenge som andre vinger =P
Vis hele sitatet...
Ja, men etter tre måltider med kyllingvinger, så skjer det noe med deg :P
Nudler og Rett-i-koppen var også redningen iblant.
Sitat av Grimdoc
Ja, men etter tre måltider med kyllingvinger, så skjer det noe med deg :P
Nudler og Rett-i-koppen var også redningen iblant.
Vis hele sitatet...
akkurat som jeg sier så krever billige ting ofte mer steking. Mye pga av at det ikke er ferdig stekt fra før av, som den kyllingen du ble servert fra mor av.

Nudlene burde du jo egentlig ikke bli dårlig av ? fin matkilde så lenge du har lite annen mat.. masse energi =P
▼ ... over en uke senere ... ▼
tunfisk,pasta og tomatsaus. funker helt okei.
og det med et syltetøyglass til veksel og sånt er bra. tyn gjerne kompiser til å legge småtjingset sitt der hvis dem har to kr til overs fra bussen f.eks.

vær på godfot med bestemor. ei bestemor som lar barnebarnet sitt gå sultent til sengs, er ei dårlig bestemor! eller er jeg bare bortskjemt gullgutt? xD

forresten så er det helt greit å rulle røyk av gamle sneiper. du som sa det var lavmåls, går sikkert i finskjorte til daglig så du kan bare holde tyst. askebegergraving er en sport i seg sjøl.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mange ting som er billig og sunt blant annet: Bananer, egg, havregryn, nudler, havrekjeks, brød, vann.. osv.. Men det beste tipset jeg kan gi om du er en fattig student er og kjøpe billigvare som f.eks firstprize, euroshopper osv. skaff deg en gammel sykkel, så sparer du MYE på transport (pluss du får trening og du bidrar til miljøet), kjøp billig røyk, kjøp pakkesnus, bruk snusen 2 ganger, bruk tobakken i sneipene, kjøp billigste øl... dere skjønner poenget