Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1770
Hei, jeg lurer på åssen jeg kan få koblet til pianoet mitt til datan så jeg kan bruke det som et MIDI Keyboard i Fruity loops. Har el piano. Det står sikkert noe om dette i andre tråder, men det er ikke en egen tråd om det.
Men altså problemet mitt er at jeg har koblet det slik at jeg bare kan høre lyden i høytallerene på datan. Men i Fruity loops kan jeg bare bruke tastaturet.

Mvh Daniel
Første du kan sejekke er om Elpianoet ditt har Midi utgang.
Så sjekker du om lydkortet ditt har Midi inngang.

Report back
Jeg bruker en bærbar pc nå. Det er tre lyd stasjoner eller hva jeg skal kalle det. Det er for headset, mikrofon, og en annen som jeg ikke vet hva er. Skal sjekke på pianoet nå

Edit: Jeg sjekke pianoet nå. Og jeg er ganske sikker på at det er midi utgang der. Det er ca 15 utganger som jeg regner med er til lyd
Sist endret av boblesaft; 22. september 2006 kl. 00:27.
Ser ut til at du burde skaffe deg et lydkort som har midi inganger/utganger...og ettersom at du sitter på bærbar, må du vell gå for USB/FireWire/PCMCIA/CardBus compatibelt kort.

finner lett noen til 500-1000 kr brukt :-)
hmm.. åssen logo skal det være ved en slik midi utgang da? Kanskje jeg har.
slik ser et oppsett som du ønsker å ha:

http://www.musica.at/midi/midi4.gif

midi utgang ser slik ut:

vanlig 5 pin

http://www.dreamvideo.it/elettronica/immagini/din_5p_45g.gif
Tusen takk. Da skal jeg se hva jeg får kjøpt da
M-Audio USB MIDISPORT 1x1

435 kroner hos www.procom.no
Du kan også bruke en kabel som går inn i gameport'n på lydkortet ditt, der hvor joysticker o.l. passer.. MIDI OUT PÅ KEYBOARD -> GAMEPORT PÅ PC
Du har alltids en mindre kvalitets-løsning; Ifra headset-porten (jack liten/stor - varierer) til line-in på hovedkortet (jack liten)...

Kan bruke en "jack liten - jack liten" kabel og en "jack liten -> stor" plugg.

Enkelt, greit, og billig
Det er som nevnt mulig å kjøpe et midiadapter (MIDI -> USB etc), men om du har et vanlig sucky lydkort vil du få høy latency. Det vil si at signalet (lyden) blir forsinket slik at du hører det du spiller, f. eks. et havlt sekund senere.

Altså er et eksternt lydkort veien å gå

Dosky: Da får han ikke noen MIDI-funksjon.
Sist endret av Angry; 25. september 2006 kl. 14:48.
Det "Dosky" sier her har jeg gjort, men som "Angry" sier så får man ikke noe midi funksjon da.
Midisporten til maudio er sikkert en grei sak, men når du først er i gang, kan du slå til med et skikkelig lydkort med midi. Da vil du få med asio-drivere og dermed få lav, ikke merkbar latency.

Liten vits i å koble slik som dosky sa, du vil bare få audio inn og lyden vil suge, siden ad/da konverterene i vanlige lydkort er dritt.

Du bør ha lydkort med 24bits sampling på 96khz.
Det viktigste er at det sampler på 24bit, sampleraten kan være mindre (men ikke mindre enn cd-kvalitet, 44.1 khz)