Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 7652
Den siste tiden på nFF har vært preget av en stadig voksende interesse for foto og fotografering. Nye digitale kameraer gjør at foto har blitt en rimelig hobby - og dette gjør at produktiviteten også øker.
Denne forholdsvis nye interessen på forumet, har skapt et behov for en utredenede tråd/artikkel vedrørende foto og fototeknikk. Det er alltid greit å benytte seg av samme terminologi når man kritiserer bilder - eller legger ut for kritikk.

På bakgrunn av denne etterspørselen har Mushy og undertegnede Chubby valgt å komme med en kort og generell utredning innenfor foto- og fototeknikk.

Generell historie
Siden tidenens morgen har mennesket alltid prøvd å avbilde kjente elementer. Det være seg på fjellvegger, heller eller papyrus. Det var først i 1826 at en franskmann klarte ved hjelp av en en eske med en vegg av lysfølsom kjemisk blanding å kontrollere en begrenset mengde lys - slik at motivet "brant" seg fast. Teknikken minner om dagens Polaroid-teknikk hvor bildet fremkalles i papirformat øyeblikkelig etter eksponering.
Navnet kamera stammer fra det latinske uttrykket "camera obscura", som betyr mørkt kammer - Noe som kameraene representerer.

http://home.no/erikt/Fotoartikkel/verdensforstebilde.jpg
Verdens første vellykkede eksponering, fotografert i 1826 av Nicéphore Niépce


Det digitale kameramarkedet
Det vil her legges vekt på de digitale speilrefleksene, også omtalt som dSLR.
Markedslederen i den vestlige verden er Canon. Markedsutfordreren er Nikon. Fremdeles i mange verdensdeler benyttes analoge kameraer som fullverdige kameraer, da disse fremdeles ansees som kvalitetsmessige gode. Den digitale teknikker er fremdeles dyr i innkjøp i forhold til analog teknikk.
I den vestlige verden har de digitale kameraene tatt markedet med storm. Disse to aktørene er de største, hvorvidt de produserer de beste kameraene er ikke en diskusjon vi ser rom for her.


Blant Canons mest moderne produktportefølje kan det nevnes:
- EOS-1Ds Mark II
- EOS-1D Mark II N
- EOS 5D
- EOS 30D
- EOS 20D
- EOS 350D
Hvor 350d-kamerahus ligger på ca. 5800,- NOK og 1Ds-kamerahus ligger på 57.000,- NOK. (Priser er hentet inn fra fotovideo.no 27.06.06)

Blant Nikons mest moderne produktportefølje kan det nevnes:
- D2XS
- D2X
- D2HS
- D200
- D70
- D50
Hvor D50-kamerahus ligger på ca. 4700,- NOK og D2XS-kamerahus ligger på 45.900,- NOK. (Priser er hentet inn fra fotovideo.no 27.06.06)

Hvilket merke man velger å benytte seg av, baserer seg på erfaringer og egne erfaringer. Det er en kjent sak at det er en heftig diskusjon mellom disse to "fløyelene" om hvem som produserer de fototeknisk beste kameraene. Til rent studiobruk er det kamera som feks. Hasselblad som er av mange fotografers preferanse.


Hva er et speilreflekskamera - SLR?

http://home.no/erikt/Fotoartikkel/SLR.gif
Bildet er lånt.

Speilrefleks kommer av at når man ser gjennom søkeren, passerer et dynamisk speil før man "ser" ut objektivet. Dette dynamiske speilet hindrer lyset i å treffe bildebrikken eller den lysfølsomme filmen. Dette speilet vippes opp i det man tar bildet - søkeren blir sort, mens bildet eksponeres.Derfor er det teknisk umulig å benytte feks LCD-displayet får å søke inn motivet. Søkeren definerer som regel 97 prosent eller mer av hva som vil bli det endelige bildet.

Bildebrikken
I analoge slr (speilrefleks) kamera benyttes det en film. Denne er ISO-bestemt på forhånd. Altså hvor følsom filmen er for det lyset som kommer gjennom objektivet. Dette vil vi komme tilbake til. Disse analoge filmene består som regel av 24 eller 37 bilder i en rull. Filmen består av av celluloid belagt med en lysømfintlig emulsjon. Dagens dSLR (digitale speilreflekskamera) benytter seg av en bildebrikke. På denne kan ISO-verdiene forhåndsstilles før eksponeringen.
Disse brikkene er også inndelt i kvadratiske piksler. Der en fullformatbrikke (35 mm) tilsvarer bildeflaten på en analog film. Majoriteten av de kameraene som selges i dag har under 35 mm bildebrikke, dette gjør at samtlige bilder forstørres. i et Canon 350D forstørres bildene med 1,6 ganger (22.2 x 14.8mm CMOS-bildebrikke - 8.0 effektive Mpx). Dette kalles fokallengde. Det eksisterer dLSR med bildebrikker som er større enn 35mm.

CMOS er Canons betegnelse på sine bildebrikker, mens Nikon kaller sine CCD.
http://home.no/erikt/Fotoartikkel/CMOS-CCD.jpg
Canons CMOS og Nikons CCD. Kilde: www.canon.no og www.nikon.no 27.06.06


Fototeknikk - eksponering
Det vil her bli gitt en kort innføring i terminologien og kameraets funksjoner.

Lukker - lukkerhastighet
Lysmessig gode bilder avhenger av et riktig forhold mellom lukker og blender. Blender kommer vi tilbake til.
Lukker defineres i sekunder. 10s regnes som en treg lukkerhastighet, mens 1/1000s regnes som en rask lukkerhastighet.


Når lysforholdene er dårlige benyttes også en lang lukker - ofte for å forhindre at man må kompensere med uheldig høy ISO-verdi.
For å forevige Ålesund by sent om natten, er det nødvendig å benytte seg av flere sekunders lang lukker. Her rundt 22 sekunder.
http://home.no/erikt/Fotoartikkel/aalesund.jpg
Fotograf Chubby

Ved gode lysforhold, og man ønsker å "låse" et bevegende motiv, benytter man seg av lang lukker. Her er et stjerneeksempel på dette.
http://home.no/erikt/Fotoartikkel/rask%20lukker.jpg
Fotograf Mushy

En rask lukker krever mye lys, mens en treg lukker, krever lite lys - dette for å få lysgode eksponeringer.

Blender
Blenderen defineres som f-verdi. Verdien angir størrelsen på åpningen som slipper lyset gjennom objektivet og til bildebrikken. Dess høyere blenderverdien er, jo mindre er selve åpningen. Altså vil en høy f-verdi definere en liten blenderåpning, og motsatt.
Store blenderåpninger (liten f-verdi) vil gi lite dybdefølelse og gi en snever dybdefokus. Derimot, vil en liten blenderåpning (høy f-verdi) gi større dybdefokus.
http://home.no/erikt/Fotoartikkel/fokus.jpg
Fotograf Mushy. Blender 29 kontra en blender 5,6

Når man snakker om lyssterke objektiver, er dette objektiver som har en blenderåpning på rundt 2 (f-verdi) og under. Når man fotograferer ved lyssvake plasser, er det bedre å benytte seg av en så stor blenderåpning som mulig. Dette fordi man ike ønsker en uheldig lang lukkertid.

Som vi ser av Canon-objektivet under, har dette en brennvidde fra 18 til 55 mm. Dernerst beskrives minste f-verdi (største blenderåpning) ved de forkjellige brennviddene.
Ved bruk av 18 mm brennvidde, er 3,5 den minste f-verdien man kan oppnå med dette objektivet. Når man benytter objektivets zoom-effekt til 55 mm, er 5,6 den den største blenderåpningen man kan oppnå. De mer profesjonelle objektivene, opererer gjerne uten en slik blender-differanse mellom brennviddene. Fastovjektiver, altså objektiver med en fast brennvidde, er ofte mer lyssterke.
http://home.no/erikt/Fotoartikkel/blender.jpg


ISO
ISO er en internasjonal standard for hvor lysfølsom bildebrikken eller den analoge filmen er (International Organization for Standardization). Flere av dagens moderne dSLR kan gjøre bildebrikken lysfølsom tilsvarende 3200 ISO. Ved høye ISO-verdier dannes det ofte kornete partier på bildet. og fargesvake partier oppfattes som kornete og pikslete. Det er somregel ansett som fototeknisk bedre å kompensere på andre måter enn ISO. Eldre kameraer har betydelig mere støy ved høy ISO en mer moderne kameraer.


RAW/JPG
RAW er en forståelse for RÅ-filer - og benyttes i forskjellige varianter av alle aktørene i markedet. Disse filene inneholder mye mer data og informasjon enn det komprimerte JPG-formatet. RAW er et direkte resultat av eksponeringen til bildebrikken. Ei RÅ-fil tåler betraktelig mer redigering før den må gi etter for kvaliteten.
http://home.no/erikt/Fotoartikkel/RAW.jpg
Fotograf Øyvind Ganesh Eknes. Øverst til venstre og nede til høyre er ubehandlet RAW-format.


Brennvidde
Brennvidden er fagterminologien for hvor mye zoom det er i objektivet. "Når vi sier at brennvidden for en linse er avstanden fra brennpunktet til linsen, menes det fra brennpunktet til linsens optiske sentrum" (www.foto.no). Ved høy brennvidde, får vi en snever dybdefokus. Ved bruk av lav brennvidde, får vi en større dybdefokus.
Under ser vi et klassisk eksempel på kort og lang brennvidde.
http://home.no/erikt/Fotoartikkel/brennvidde.jpg
Fotograf Mushy


Hvitbalanse
Moderne dSLR klarer lett å kompensere for feks, kunstlys eller blitz for å forhindre bilder som blir for eksempel blål eller gule. Likevel er det i noen sammenhenger nødvendig å overstyre denne automatikken. Feks ved polariserende lys, som har en uheldig effekt på eksponeringen om den er innstilt på kunstlys. Mange av dagens kameraer gir brukeren muligheten for å manuelt definere hva som er "hvitt" i eksponeringsøyeblikket. Dette er greit feks i en sportshall, så lyset ikke skal bli for gult.
Her ser vi et motiv eksponert utendørs. Vi benyttet et Canon EOS 350d med hvitbalansen definert som kunstlys ved første eksponering, og dagslys ved andre. Resultatet er at første eksponering får et uheldig gulskjær, mens andre eksponering er mest lik det faktiske motivet.
http://home.no/erikt/Fotoartikkel/hvitbalanse.jpg
Fotograf Mushy


Over- og undereksponering
Også kjent som high key eller low key - utbrente og mørke bilder
Ved å benytte lysmåleren i kameraet, som de fleste moderne SLR kamera har, kan man før eksponering avgjøre . Denne måleren kan sees etter man har foretatt en lysmåling. Ofte så enkelt som å "flashe" (blitze uten eksponering) med for eksempel et Canon-kamera eller fokusere på et motiv. Denne måleren går som regel fra en skala fra -2 <-> +2. Ved normale lysforhold er en nullstilling optimalt, ved skarp sol bør man vurdere kompensering ved legge seg på et lavere nivå.

Link
Fotograf Mushy. Undereksponert, "riktig" eksponert og overeksponert



Artikkelen ble kraftig forkortet da det bare kan benyttes 10 bilder i en post. Er det andre områder som vi skulle ha forutsetning for å kommentere, vennligst si ifra. Dette er ment som en kort artikkel vedrørende fototeknikk og ikke estetikk. Bare halve jobben vil noen mene.




Sekundærkilder
www.foto.no
www.akam.no
www.camera4jerks.com
www.wikipedia.no
▼ ... over en uke senere ... ▼
Var en fin guide dette for amatør fotografer, som det finnes endel av på dette forumet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bør nemnast at ccd og cmos ikkje bare er ulike navn, men ulike teknologiar. CMOS står for Complimentary Metal Oxide Sheet, og er en relativt ny teknikk, som krever mindre straum, men til gjengjeld støyer litt meir enn ccd. CCD står for Charge Couple Device, og er det som tradisjonelt er nytta i digitalkamera.

Wikipedia har meir info om begge deler.
kan også nevnes at enkelte kameraer (bl.a. ett fra olympus som det første jeg kommer på i farten) faktisk har muligheten til å bruke lcd-skjermen som søker

men,men...småpirk, alt i alt helt greit
Kanskje ta med at RAW til gjengjeld for mulighetene og kvaliteten tar betraktelig større plass enn selv høyeste kvalitet av jpg, og at man heller ikke kan skyte bilder like raskt etter hverandre, pga de større mengdene med data som skal skrives til kortet.

Også er det en aldri så liten leif i teksten over helikopteret... Tror dere finner den hvis dere ser gjennom hva som står der...

Ellers syns jeg det var veldig mye bra, og jeg er som dere sikkert har fått med dere, ikke akkurat redd for å si fra når jeg syns noe er dårlig
Sist endret av atomet; 24. august 2006 kl. 17:51.
Veldig bra!
Sony har akkurat lansert sin første digitale SLR, Alpha (α) 100..
har ikke fått den inn ennå, men den virker bra... Når du skrur av kameraet, vibrerer cmosbrikken hurtig, for å riste av støv som kan ha kommet inn under bytte av objektiv.

Er vel verdt å få med at alle Canon EOS speilrefleks er 100% kompitabel med all EFS optikk..
Sony sitt speilrefleks er kompitabelt med eldre minoltaobjektiv.

Edit: EOS 400 ble nettopp offentliggjort. Utsalgspris hos oss: kit: 7995,
Sitat av donost
Veldig bra!
Sony har akkurat lansert sin første digitale SLR, Alpha (α) 100..
har ikke fått den inn ennå, men den virker bra... Når du skrur av kameraet, vibrerer cmosbrikken hurtig, for å riste av støv som kan ha kommet inn under bytte av objektiv.
Vis hele sitatet...
Hvis det er alt Sony sitt dSLR har å skryte av så var ikke det stort. Kan ikke si at det har vært et stort problem for min del.

Veldig god artikkel, men virket veldig vinklet mot Canon.
Vi har prøvd å gjøre det så objektivt som mulig, men siden vi begge bruker canon, så er det det vi bruker til eksempler. Dette er litt dumt, men teksten er ikke vinklet på noen måte, og er helt objektivt om fototeknikk.

Atomet, hva mener du? HAR DU ALDRI TATT BIlde AV ET FLYVEnde HELIKOPTeR MEd EN LUKKER PÅ 30s??!?!?! Takk for leifefinden! Og andreinnspill, for den saks skyld.
Sitat av Deezire
Hvis det er alt Sony sitt dSLR har å skryte av så var ikke det stort. Kan ikke si at det har vært et stort problem for min del.

Veldig god artikkel, men virket veldig vinklet mot Canon.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sony.no
* Sony sitt α-feste er kompatibelt med mer enn 20 linser fra Sony og Carl Zeiss i tillegg til alle linser fra KonicaMinolta med bajonettfeste av A-type.
* 10,2 effektive megapiksler
* Primærfarge-CCD av APS-C-størrelse
* Med Super SteadyShot i kamerahuset er kameraet effektivt uansett hvilken linse du bruker
* Optimaliserer for D-område for automatisk bildeforbedring og kontrastoptimalisering
Vis hele sitatet...
Helt ok kamera, men alle må begynne i det små... Tenker nok at Sony kommer med noen proffkamera i overskuelig fremtid..
Sånn litt utenom og slightly off topic: Noen som vet noe om arvtakeren til powershot S80? Vil ha et spenstig kompaktkamera, og hadde egentlig tenkt å sponse meg med et S80 nå, men vips var stort sett alle tomme for dem (ja, så dere hadde det donost, men det koster faanmeg 1000 spenn mer enn det gjorde hos japanphoto f.ex.). Etter litt research fant jeg ut at det har gått ut, og arvtakeren skal lanseres til uka - er det noen som vet noe om hva som er forbedringene?
Pris er alltid diskutabel.

Sannsynligvis har vi satt ned prisen, men ikke ordnet nettsidene ennå. (CMS systemet til Norpartner er ekstremt tungvindt (kjedelig og langdrygt, og FTP får vi ikke...)

Men, S80 er en utgått modell, så de fleste som hadde igjen, har vel sendt tilbake. Evt solgt ut og ikke bestilt mer.

Det kommer en del nytt fra Powershot avdelinga i høst/vinter, men vi vet ikke så mye mer enn dere, egentlig. Canonringen medlemskap eller ikke.
Sist endret av Snillorg; 24. august 2006 kl. 23:27.
Var innom hos fotovideo her i byen og spurte litt for noen dager siden, ryktene sier visstnok lansering til uka, men de visste heller ikke noe mer enn det :/

Men - har dere noen inne av S80, og jeg får en bra pris på det, så er jeg nok interessert (med mindre det blir ca samme pris på den nye utgaven da selvsagt)
"Ved gode lysforhold, og man ønsker å "låse" et bevegende motiv, benytter man seg av lang lukker. Her er et stjerneeksempel på dette."
Jeg foreslår å endre dette til "kort lukker".
N3m0, oppdaget det, beskjed sendt til kru. Selv syntes jeg at det er gøyt å ta bilder av gresshopper og joggere med en lukker på 30s
Forresten - det første bildet tok det 6-8 timer å lage? Og nå kan vi ta et bilde på tusendelssekund. Evolusjon
Sitat av Mushy
N3m0, oppdaget det, beskjed sendt til kru. Selv syntes jeg at det er gøyt å ta bilder av gresshopper og joggere med en lukker på 30s
Vis hele sitatet...
Pøh, jeg oppdaga det
ja, rettelse, atomet oppdaget det
Hei, ja en hilsen fra Grekerland og fetaost. Som flere har paapekt, det skal selvfolgelig vaere kort lukker paa helikoptermotivet. Jeg beklager feilen, og det er lite jeg kan gjore med dette etter artikkelen er lagt ut (ble skrevet i notepad). Ellers takker jeg for alle tilbakemeldinger, og det er spennende aa se at en del har engasjert seg. Alle nye tekniske innspill setter jeg pris paa - men husk at dette er ment som en grunnleggende guide.

slashdot - en spade er en spade, og en bildebrikke er en bildebrikke. Vi saa ikke rom for ytterligere forklaring av brikkene. Men det er helt riktig det du sier om stoy, strom og andre ord der jeg sier o istedenfor ø.

moridin - nei. Les innledningen vedrorende SLR. Det er fysisk umulig med SLR og live-skjermer. Pirk, pirk...

atomet - takker for at du paapeket feilen. Du er naa hatet. Det er ogsaa riktig det du nevner vedrorende RAW fotografering. RAW er da noe som bor benyttes av de @slightly more sofisticated@ (hvor faen er todler). Mer info om dette saa vi ikke rom for, RAW er en helt annen form for tankegang innenfor fotografering. Naar Canon sier at deres 350d kan ta 3 bilder i sekundet, er det myntet paa RAW bilder - slik er det blandt andre produsenter og. Men det er riktig at lange fotoserier ikke er mulig med RAW-instillinger.

deziree - det synes ikke jeg, artikkelens bilder er riktignok tatt med et 350d - da vi ikke saa nodvendigheten til aa anskaffe oss feks et Nikon for @balansens skyld@ (toddler). Ellers har vi objektivt vinklet de to produsentene innledningsvis.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan faktisk ha live skjerm på nye SLR. Det er komt splitterspeil som splittar lysstraumen i to, ein til søker og en til ccd. Når du tar bilde treff alt lys ccd/cmos. Så da har du faktisk begge deler.
slashdot - du er en logner til det motsatte er bevist
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://en.wikipedia.org/wiki/Olympus_E-330
http://en.wikipedia.org/wiki/Panasonic_Lumix_DMC-L1
http://www.letsgodigital.org/html/re...lr_camera.html
Nok dokumentasjon? Du finn sikkert noko på digi også.

Btw chubby, eg misliker sterkt slike /personangrep/ som du kjem med i denne tråden. Får det bare til å sjå ut som du ikkje tåler kritikk av artikkelen din.
Slashdot - sorgelig at du sier slike ting. Det forbauser meg at du hevder det - hvor tar du det ifra? Om du virkelig mener at jeg @angriper@ person og ikke argument, saa faar vel kru avgjore det.

Du har vist til artiker som strider imot min tidligere viten. Saa jeg ser naa at du har rett i at noen kamera har muligheten til aa vise live-lcd. IE du er ingen logner.
Jeg beklager min uvitenhet.