Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 4074
Jeg har tenkt å lage mitt eget dirkesett, fordi jeg så denne tutorialen og tenkte å prøve å lage selv. (Siden han sa det var veldig billig)
Men når jeg var ute og så rundt, så fant jeg bare noen som det stod Bi Stål (kan være jeg husker feil), og de kostet 25 kr pr stk. (I filmen på youtube sier de 4,50$ for 10 stk, noen som er ca. 3 kr pr stk)

Noen som vet hvor jeg får kjøpt disse da? (Baufil blad(er) i karbon stål)
Vi er inne på samme tanke (: Har ikke sett etter utstyr enda, men jeg satser på å finne benkesliper først, helst en brukt en, selv om nye fåes for "så lite som" 500kr på Jernia sin side. Har du en allerede, eller?
Ang bladene så høres det ut som om du fant rett, for sånne ting er generelt sett dyrere i Norge ville jeg tro. Men sjekk for all del andre steder og, dumt å gå for det første og beste (som å bestille dirksett fra spyshop her i Norge til mangfoldige ganger prisen av et sett i utlandet).
Du får 10(eller var det 20?) karbon stål blader på biltema til under femtilappen.
Så at jernia hadde HSS blad.
Har funnet ut at de erstatter baufil blader av karbon stål fordi de tåler mye høyere temperaturer.
Noe som ikke nødvendigvis er bedre når det gjelder dirking..

Edit: Takk skal du ha hedning!
Trodde at billige karbon stål blader var umulige å få tak i i norge. (Etter alle søkene og letingen min i butikker)
TBH så tror jeg deg ikke før jeg ser det med mine egne øyne, jeg stikker opp i morgen på biltema å sjekker.
Hvis det stemmer det du sier, så må jeg bare si at biltema har jo alt!

Edit: Det finnes ikke ord for hvor førnøydd jeg er i dette øyeblikk:
http://www.biltema.no/products/produ...&iItemId=98630
Sjekk prisen! (Det står ikke noe om at det er karbon stål i beskrivelsen, men klikk bildet, og les på sagbladet)


Edit: For deg purvel: http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=92808
200 kroner? Jeg hadde forventet 1000.
Sist endret av TanteSpiker; 7. august 2006 kl. 22:15.
Hehe, det betyr at du får det billigere enn duden fra USA
Veldig bra filma av han, og han tar med alle detaljer.
Sitat av Grantax
Edit: For deg purvel: http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=92808
200 kroner? Jeg hadde forventet 1000.
Vis hele sitatet...
Oi shit? TUSEN takk! Denne duger nok så det suser. Også sparte jeg 300 kr. Da var det av gårde og kjøpe i løpet av uken. Biltema være lovet!
Jeg var på biltema i dag, fant baufilbladene, men ikke den samme benksliperen, jeg måtte ut med 100 extra for å få den jeg lette etter. (Det var en som kostet 199, men det var en helt annen slags)
Sitat av Grantax
Jeg var på biltema i dag, fant baufilbladene, men ikke den samme benksliperen, jeg måtte ut med 100 extra for å få den jeg lette etter. (Det var en som kostet 199, men det var en helt annen slags)
Vis hele sitatet...
Si ifra hvordan det går med slipingen. Har ikke hatt tid til butikk enda, lange arbeidsdager..
Jeg skal begynne i morgen.
Noen som vet hvordan jeg kan klippe/knekke bladene?
Jeg prøvde sånn som han gjorde på filmen, men før bladet knekker, så tar begge hendene mine borti hverandre, sånn at jeg ikke kan bøye lenger.
Kanskje sage over de med en baufil.
Sitat av Grantax
Noen som vet hvordan jeg kan klippe/knekke bladene?
Kanskje sage over de med en baufil.
Vis hele sitatet...
Ja, hvorfor ikke?
Du kan jo og forsøke å bruke en knipetang (sp?) når du har bøyd dem såpass langt sammen og knipe der det bøyer seg så de går helt sammen. Tror han fyren i videoen har litt mer finger/håndmuskler enn gjennomsnittet. Eller bare slip deg gjennom med benkesliperen, men det fjerner litt materiale da.

Edit: Klipetang så ut som klippetang, lett å lese feil. Knipetang (:
Går an å brekke dem, men klarer du det ikke så er det bare å bruke ei tang.
Tar nok lengre tid å sage dem istykker enn å bruke tang
Hendene møter før jeg får knukket den. (Dvs. jeg kan jo ikke bøye lenger)
Men var også mye tyngre å bøye enn jeg trodde.
Tang skal bli, bare husket sist gang jeg prøvde tang på noe (ståltråd) så sleit jeg, men den tanga var veldig dårlig også, får finne en bedre.
Jeg hadde akkurat samme planen som deg grantax og jeg klarte å knekke dem. Men først bøyde stålet seg, og det måtte jeg slipe bort. Dirken ble ikke mye bra men, og det var vel pappa(som sitter med slipekunskapene og maskinen) sin skyld siden han var så utålmodig at han gadd bare lage ett, og ettersom han heller ikke gadd å se filmen sugde den som sagt Jeg gikk heller for http://www.lockpickshop.com/p-C801.html som kom på $35 med frakt De var også snille og merka pakka med en verdi på kun $10 så jeg slapp toll. Ville MYE heller anbefale det enn å kjøpe blader og slipemaskin(hvis du ikke har da).
Jeg har allerede handlet.
Jeg vil lage selv uansett, fordi da kan jeg lage dem sånn jeg vil ha dem, også har jeg ikke VISA kort. (Eller lignende)
Også er det i veldig sjeldne tilfeller jeg kommer til å dirke opp noe, hvis noen gang da. (Jeg vil bare lage fordi jeg er interessert i å teste ut dirking, og ha dirking som en av 'kunnskapene' mine.)

Jeg regner ikke med å få lagd noe godt på først forsøk, men hey, jeg har 10 blader, aka 30 biter jeg kan lage dirketools ut av.
Ja skjønner hva du mener Men etter temaet om bump-keys kom opp har jeg blitt mer interresert i det. Men hvis man vil gjøre det med gode verktøy blir det ikke billig! Bare se her f.eks: lang link
Vet noen om billigere alternativer som kan skjære/punche ut "blanke" nøkler? Utenom filing seff.
EDIT:
Will NOT cut 8 or 9 depths
Vis hele sitatet...
Står det på den siden, og hvis den ikke gjør dybde 9 er den ubrukelig til bump keys..
Sist endret av hedningen; 9. august 2006 kl. 01:00.
Det står i bruksanvisningen at jeg må fjerne alle innstillingsnøkler og skruer (eller noe sånt), noen som vet hva de mener med det?

Kan jeg se bilde av din selvlagde hook hedning*? (Regner med at det var en hook du laget)
Nå var edit knappen borte..
Uansett, noen som vet noe annet jeg kan bruke for å bøye de?
Jeg har ikke en sånn flamme ting (glemte navnet) og jeg akter ikke å betale for en heller.
Sitat av Grantax
Nå var edit knappen borte..
Uansett, noen som vet noe annet jeg kan bruke for å bøye de?
Jeg har ikke en sånn flamme ting (glemte navnet) og jeg akter ikke å betale for en heller.
Vis hele sitatet...
Bruk whatever som lager ild/varme nok.
Lag et lite bål om du gidder. Stikk den i peisen mens det er fyr.

Husk å bruke ei tang e.l. for å holde i filbladet da det blir varmt.
Jeg finner den ikke, og gidder desverre ikke prøve å finne den heller. Bruker den aldri, bare settet mitt.
Men jeg tror absolutt du bør gå til innkjøp av en butanbrenner, siden det er viktig at du får det varmt nok, og et bål og peisen blir for "unøyaktig". Du vil ikke varme hele greia, bare litt av den.
http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=90739 burde gjøre jobben for deg 1300 grader C.
Sitat av hedning*
Jeg finner den ikke, og gidder desverre ikke prøve å finne den heller. Bruker den aldri, bare settet mitt.
Men jeg tror absolutt du bør gå til innkjøp av en butanbrenner, siden det er viktig at du får det varmt nok, og et bål og peisen blir for "unøyaktig". Du vil ikke varme hele greia, bare litt av den.
http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=90739 burde gjøre jobben for deg 1300 grader C.
Vis hele sitatet...
For dyrt..
En lighter er vel aaaaaalt for dårlig..?
Sitat av hedning*
Jeg finner den ikke, og gidder desverre ikke prøve å finne den heller. Bruker den aldri, bare settet mitt.
Men jeg tror absolutt du bør gå til innkjøp av en butanbrenner, siden det er viktig at du får det varmt nok, og et bål og peisen blir for "unøyaktig". Du vil ikke varme hele greia, bare litt av den.
http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=90739 burde gjøre jobben for deg 1300 grader C.
Vis hele sitatet...
Unøyaktig? Den er ustabil, men hva mener du med unøyaktig? Bare filbladet er så varmt at det blir rødt så er det varmt "nok".

Har ikke noe å si om hele blir varm, bare å bruke to tenger når du skal bøye den det.

Dessuten ville han ha et billig alternativ.
Sitat av Grimdoc

Har ikke noe å si om hele blir varm
Vis hele sitatet...
Det kan ødelegge metallet og gjøre det lettere å knekke dirken når den blir brukt. Eller, i hvertfall i følge han i videoen. Og det virker meget logisk.
Så bruk et telys da... Og ta fila bort da den er rød på det punktet du vil bøye.
chlhash ohlson (..gir opp) har kanonfine karbonblader akkurat som mannen i videoen.
har kjøpt en god del derifra selv
Sitat av Grimdoc
Så bruk et telys da... Og ta fila bort da den er rød på det punktet du vil bøye.
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at det blir varmt nok, og det jeg mente med "unøyaktig" var at du har ikke lyst til å varme opp hele saken. Det du skal varme opp må være ca. lik temp, og det duger ikke bål/peis til! Viktig at du får det ordentlig varmt også og at du kan kjøle det ned fort, hvis ikke mister du hardheten i stålet.
Flammen til eit lys kan delast inn i fire ulike varmeområde. Området nær veiken er blått og er 1200-1400 grader. Det fargelause området like utanfor er kaldare, 800-1000 grader. Temperaturen i den lyse sonen er på rundt 1200 grader, medan den ytste delen er varmast, 1400 grader.
Vis hele sitatet...
Et levende lys kan oppnå mer grader enn gassbrenneren det ble postet link til her, så jeg ser ikke problemet.
Takker.
Skal prøve det i morgen etter jeg har laget en hook og rake. (Lager rake'en også med benksliperen, går sikkert fint, ikke at det å ha en rake er viktig for meg akkurat)
Problemet blir bare å dele den i tre biter for å lage tension tools sånn som han gjør på filmen, jeg har ikke en sånn ting som han bruker, men kanskje det går med baufil. (Etter et par titalls forsøk for jeg det nok godt til)
prøv å spørr etter kullstål ikke karbon stål...
Sitat av enis
prøv å spørr etter kullstål ikke karbon stål...
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvorfor?
Sitat av enis
prøv å spørr etter kullstål ikke karbon stål...
Vis hele sitatet...
Du burde forklare hvorfor, fordi jeg hadde uansett ikke kjøpt bare fordi noen sa det helt uten grunn..

En ting jeg lurer på er hvorfor han gjør dette på filmen:
1. Han varmer opp punktet
2. Bøyer den
3. Varmer den opp igjen
4. Så kjøler han den ned

Hvorfor må han varme den opp igjen? (Punkt 3)
Sist endret av TanteSpiker; 10. august 2006 kl. 13:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Herding, slik at det ikkje blir mjukt.
Argh, noen som vet hvordan jeg kan lage sånn mindre versjon for å lage tension tools?
Jeg prøvde med baufil, men jeg har bare sånn stor "ståltråd" på som fjerner veldig mye, og det tar veldig lang tid å sage over hele baufil bladet.
Jeg prøvde også å bytte ut den "ståltråden" med en av baufilbladene jeg kjøpte hos biltema (de av karbon stål) men de klarte jeg ikke sage over med.
Noen andre ting jeg kan bruke?
vinkel sliper? *20mmleteign*
En annen ting som faktisk er bra med disse bladene som jeg kom på nå, var at du kan varme de opp, og bøye de, og lage sånn ting som du legger rundt "buen" på en hengelås, og drar i, sånn at du låser den opp.
Vet ikke om alle vet hva jeg mener, noen som har en film?
Tror det heter padlock shim. (Vet ikke om det skrives sånn, men uttales sjim)
Jeg har laget en hook (veldig liten sånn jeg kommer til små plasser) og en tension tool.
Et stearin lys var ikke godt nok, men så tenkte jeg, hvorfor ikke bare skjære ut en tension tool fra et blad?
Og det ble veldig bra, jeg var 'skar' det ut med benksliperen, og den virker godt, uten at jeg trengte å bøye den noen gang, eller skjære den med baufil eller noe.
Er litt ufornøydd fordi om siden jeg ikke kommer til noe særlig på låsene til huset våres, fordi det er sånne 'hakk' (sånn som gjør at ikke alle slags typer låser går inn å låsen) som er i veien.

Edit: Kan laste opp bilde av de jeg laget når jeg finner kameraet igjen..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Grantax
Jeg skal begynne i morgen.
Noen som vet hvordan jeg kan klippe/knekke bladene?
Jeg prøvde sånn som han gjorde på filmen, men før bladet knekker, så tar begge hendene mine borti hverandre, sånn at jeg ikke kan bøye lenger.
Kanskje sage over de med en baufil.
Vis hele sitatet...
Bruk en smergelskive og slip bladet som du ønsker det..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg bare sager over de med en baufil, tar 20 sek...
Også slipper jeg at de bøyer seg nær kantene. (Hvis jeg knekker de med hendene så må jeg sage bort den delen som blir bøyd etterpå)

Sitat av mariush
chlhash ohlson
Vis hele sitatet...
Er du fra oslo eller?
Ser at du har oppfattet clas ohlson som clasj ohlson, fordi jeg vet at i oslo så legges det på en j ofte etter s.
▼ ... noen uker senere ... ▼
hvordan fungerer egentli låsdirking
søøøøøøk din jævel
Noen som vet om det funker med primus, til å bøye de bladene?
har ikke mye lyst til å kjøpe butanbrenner... og ikke har jeg råd heller!