Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 7624
Har lett og lett, da jeg var sikker på at det allerede fantes en tråd om dette her på nFF. Men siden jeg ikke fant noen eksisterende (skyt meg om jeg har leitet for dårlig) så spør jeg:

Hva er straffen for å kjøre uten gyldig førerkort?

Scenario: Jeg har billappen, men låner lillebror sin 125-kubikk lett-motorsykkel. Får jeg "mindre" straff iom at jeg har førerkort klasse B for bil?

Får jeg strengere straff jo høyere kubikk?

Men viktigst av alt: Får jeg noe av dette på rullebladet, eller holder det med bot?

Mvh
letigr3
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du risikerer afaik å miste førerkortet for bil, om du kjører andre ting du ikkje har førerkort på.
Og ja, du vil få dette på rullebladet!
Er det ikke mulig å kjøre lett-mc med førerkort klasse b? eller var det kanskje bare scooter, snø-scooter, traktor og bil opptil 3500kg..
drQ
Egendefinert
Sitat av Fase^
Er det ikke mulig å kjøre lett-mc med førerkort klasse b? eller var det kanskje bare scooter, snø-scooter, traktor og bil opptil 3500kg..
Vis hele sitatet...
Nei til det første og ja til det andre (dvs du skal få tilatelse til de andre når du får B). Lettmc er klasse A1.
Ja! Det kommer på rullebladet
Ja! Du mister lappen på bil

Har en kompiss som kjøpte seg 125ccm, og kjørte i 80 i 50 sona! Så blei han stoppa da med falske skilter i tillegg som han ikke hadde lappen på lettmc! Førerkortet han hadde på klasse B blei plutselig borte og han fikk bot på 12000 og utsettelse på et halvt år! Men bare for å kjøre lettmc uten lappen vet jeg ikke hva "hovedstraffen" er! For han jeg kjenner hadde jo nesten samme tilfelle, men med litt sukker på i tilegg!

Og btw, jeg tok lappen i dag på klasse B, men kan ikke kjøre traktor! Kun Klasse B, M og S!
Har du førerkort klasse B så har du førerkort for 125cc motorsykkel også. Var nok at han kjørte for fort som ble problemet der...
Sitat av Tobb
Har du førerkort klasse B så har du førerkort for 125cc motorsykkel også.
Vis hele sitatet...
Nei det har man ikke! Man kan kjøre 50ccm me førerkort klasse B!
drQ
Egendefinert
Sitat av SirKim2000
Nei det har man ikke! Man kan kjøre 50ccm me førerkort klasse B!
Vis hele sitatet...
Nei det kan man ikke. Man trenger vel fortsatt klasse M for å kjøre moped. MEN, man får denne automatisk når man tar klasse B
Sitat av Tobb
Har du førerkort klasse B så har du førerkort for 125cc motorsykkel også. Var nok at han kjørte for fort som ble problemet der...
Vis hele sitatet...
du dreit deg nok ut der ja.
bil og mc riktig nok i dette tilfellet lett-mc er ikke det samme. det finner du ut når du setter deg på den og prøver å kjøre. den har bla bare to hjul og ikke noe håndbrekk. tillegg bruker du hjelm istede for sikkerhets sele.
istede for et ratt er styrefunksjonen skiftet ut med et styre og bremsene er delt opp med det vi kaller forbrems og bakbrems. bakbremsen er som oftest ved høyere bein og forbremsen på høyere håndtak på styret. gass "pedalen" er blitt flyttet opp til styret på høyre side. du har heller ingen klutch pedal siden den er blitt flyttet opp som en helden på venste side på styret.
her snakker vi som du sikkert merker om en manuelt girkasset sykkel som vil si at du ikke har girspak som på bil men en fothenel ved venstere bein.
dersom du har kjørt moped kanskje du kjenner deg litt igjen. hovedforskjellen er at på lett mc kjører du driten av de på moped.
en rask innførelse på at bil ikke er det samme som motorsykkel. dersom du har planer om å ta billappen og ikke har lett mc lappen og blir stoppet på lett mc vil du fort finne ut at du manger A1 trykket på førerkortet. dette vil politikonstablen fort påpeke for deg. lykketil
Ok, hele gjengen! Nå roer vi oss litt ned og hører på ekspertisen!
Inntil et år eller to siden hadde man lappen for 125cc inkludert i førerkort klasse B. Dette er det kommet en ny fjompenisse-regel på og du kan bare kjøre moped! Det er bittert, men her har dere i allefall fakta..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jon.blund
Ok, hele gjengen! Nå roer vi oss litt ned og hører på ekspertisen!
Inntil et år eller to siden hadde man lappen for 125cc inkludert i førerkort klasse B. Dette er det kommet en ny fjompenisse-regel på og du kan bare kjøre moped! Det er bittert, men her har dere i allefall fakta..
Vis hele sitatet...
Viss du kan forklare kva ekspertise du innehar i dette tilfellet... Finn ingenting om det du seier på http://www.vegvesen.no/forerkort/for..._forerkort.stm som er ei ekspertkjelde...
For en del år siden var det sånn, men tar du teori`n til B gjelder den også for A1... Mister du bil lappen mister du mopelappen og selv om du har hatt den lengre! Snakker av erfaring... Beste ekspertisen jeg kjenner per i dag

Traktor får man ikke per i dag sammen med førerkort, men snøscooter og moped! Og så får du sånn utvidet mopelapp slik at du kan kjøre disse mopedbilene og ATV greiene!
Sist endret av Rusmisbrukern; 22. juni 2006 kl. 22:25.
Sitat av SirKim2000
Ja! Det kommer på rullebladet
Ja! Du mister lappen på bil

Har en kompiss som kjøpte seg 125ccm, og kjørte i 80 i 50 sona! Så blei han stoppa da med falske skilter i tillegg som han ikke hadde lappen på lettmc! Førerkortet han hadde på klasse B blei plutselig borte og han fikk bot på 12000 og utsettelse på et halvt år! Men bare for å kjøre lettmc uten lappen vet jeg ikke hva "hovedstraffen" er! For han jeg kjenner hadde jo nesten samme tilfelle, men med litt sukker på i tilegg!

Og btw, jeg tok lappen i dag på klasse B, men kan ikke kjøre traktor! Kun Klasse B, M og S!
Vis hele sitatet...
Veteran i ulovlig-kjørings-miljøet, he? Sier det jeg. Nesten så det er fortjent at han ble tatt.
Sitat av LetMeBleedPLZ
du dreit deg nok ut der ja.
bil og mc riktig nok i dette tilfellet lett-mc er ikke det samme. det finner du ut når du setter deg på den og prøver å kjøre. den har bla bare to hjul og ikke noe håndbrekk. tillegg bruker du hjelm istede for sikkerhets sele.
istede for et ratt er styrefunksjonen skiftet ut med et styre og bremsene er delt opp med det vi kaller forbrems og bakbrems. bakbremsen er som oftest ved høyere bein og forbremsen på høyere håndtak på styret. gass "pedalen" er blitt flyttet opp til styret på høyre side. du har heller ingen klutch pedal siden den er blitt flyttet opp som en helden på venste side på styret.
her snakker vi som du sikkert merker om en manuelt girkasset sykkel som vil si at du ikke har girspak som på bil men en fothenel ved venstere bein.
dersom du har kjørt moped kanskje du kjenner deg litt igjen. hovedforskjellen er at på lett mc kjører du driten av de på moped.
en rask innførelse på at bil ikke er det samme som motorsykkel. dersom du har planer om å ta billappen og ikke har lett mc lappen og blir stoppet på lett mc vil du fort finne ut at du manger A1 trykket på førerkortet. dette vil politikonstablen fort påpeke for deg. lykketil
Vis hele sitatet...
Hva faen er det du snakker om?

*Tobb pats LetMeBleedPLZ on the head: "Å så fliiiink"*

Som det ble nevnt tidligere var det opptil få år siden sånn at lettmc lappen fulgte med billappen. Min feil var å ikke holde meg oppdatert innen samtlige lovendringer som skjer her i landet, og trenger derfor ikke noen innføring i forskjellen på en bil og en mc (Hva faen fikk deg til å tro det forresten?)
Sitat av Tobb
Hva faen er det du snakker om?

*Tobb pats LetMeBleedPLZ on the head: "Å så fliiiink"*

Som det ble nevnt tidligere var det opptil få år siden sånn at lettmc lappen fulgte med billappen. Min feil var å ikke holde meg oppdatert innen samtlige lovendringer som skjer her i landet, og trenger derfor ikke noen innføring i forskjellen på en bil og en mc (Hva faen fikk deg til å tro det forresten?)
Vis hele sitatet...

få år??
HEHEHEHE da har du vært i dvale lenge , for denne regelen gjelder KUN for sertifikat for bil utstedt FØR 1.4. 1979 det er 27 år siden
Sist endret av ScoopeX; 24. juni 2006 kl. 00:51.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Man trenger forsåvidt ikke klasse B for å kjøre moped heller, såvidt jeg vet kan alle over 18 kjøre moped uten førerkort, og man er vanligvis 18+ når man får klasse B.
Hehe. hentet få år fra posten litt oppover... det jeg fra før av visste var ihvertfall at min mor hadde førerkort for lettmotorsykkel inkludert i billappen ...
Sitat av Devine
Man trenger forsåvidt ikke klasse B for å kjøre moped heller, såvidt jeg vet kan alle over 18 kjøre moped uten førerkort, og man er vanligvis 18+ når man får klasse B.
Vis hele sitatet...
Sånn var det før. Men ikke nå lenger.
Og en ting til, tar du førerkort på klasse B, så tar på du klasse B. Ikke noe annet en, B.

Du har da IKKE lov å kjøre traktor, moped, lett-mc osv på klasse B.
Men det er sånn det er om du kjører opp i dag. Vet ikke hvordan det var for noen år siden, men sånn er det nå. (rett meg om jeg tar feil)

Edit:
Klasse B (personbil/varebil):



Nedre aldersgrense: 18 år

Normal gyldighetstid: til 100 års-dagen



Førerrett i klasse B gjelder for:

• motorvogn med tillatt totalvekt på maksimalt 3.500 kg og høyst 8 passasjerplasser, unntatt motorsykkel

• trekking av tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg, eller

• trekking av tilhenger hvor tillatt totalvekt for trekkvogn og tilhenger etter vognkortene til sammen ikke er over 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må heller ikke overstige bilens egenvekt.

• tre- og firehjuls motorsykkel

• tilhenger til tre- og firehjuls motorsykkel over 125 cm 3. Motorsykkelen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må stå i vognkortet. (Bare i Norge).

• beltebil eller beltemotorsykkel (snøscooter) eventuelt med tilhenger/ tilhengerslede (bare i Norge)



For kjøring i Norge gjelder også for norske førerkort og EØS-førerkort klasse B, utstedt før 1.1.2005:

• traktor, eventuelt med tilhenger

• motorredskap på høyst 7.500 kg tillatt totalvekt

• motorredskap over 7.500 kg tillatt totalvekt som er konstruert for maksimalt 50 km/t
Vis hele sitatet...
Vegvesen
Sist endret av Jacobsen; 24. juni 2006 kl. 02:11.