Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1319
Hey!
Noen som vet hvordan man konverterer .bmp til .jpg uten å miste kvaliteten?
Det går dårlig, jpeg er fint lite lossless.
Du kan ikke komprimere noe slags format fra å bli større til mindre filstørrelse uten å miste kvaliteten, ihvertfall ikke på bilder. Men du kan jo sette opp jpeg kvaliteten til 12 slik at den bevares mest mulig, men filen blir jo også litt større. Søk på "jpg converter"...ms paint kan også konvertere, men ikke stille på kvalitet.
Jeg bruker photoshop, setter på kvalitet 8, fordi det er perfekt synest jeg.
Paint ødelegger bildet hvis du lagrer som jpg
hvilken kvalitet som er passe kommer jo an på hva du skal med bildet da...
Kacheek's Avatar
Trådstarter
5 0
Dreier seg om en tekstbasert annonse som skal trykkes.
Takk for svar!
Sitat av reznor
Du kan ikke komprimere noe slags format fra å bli større til mindre filstørrelse uten å miste kvaliteten, ihvertfall ikke på bilder.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/PNG
Som skal trykkes? Kjør den i så høy kvalitet som overhodet mulig. Absolutt max.
Tekstbasert? Lett. Hvis du lagrer dem som vektor, kan du blåse opp og ned uten å miste kvalitet. Og de egner seg bra til trykking. Jeg bruker PSD - men jeg tror grafikere foretrekker PNG-format.
Sitat av marsboer
Tekstbasert? Lett. Hvis du lagrer dem som vektor, kan du blåse opp og ned uten å miste kvalitet. Og de egner seg bra til trykking. Jeg bruker PSD - men jeg tror grafikere foretrekker PNG-format.
Vis hele sitatet...
PNG er vel ikke vektorformat?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nope, men PNG er loseless, dvs tapsfritt. Så det er av dei betre. SVG, pdf, postscript, encapsulated postscript m.fl er vektorformat.

Adobe Illustrator nyttar pdf-format, så det tek eg ikkje med som eige format.
Sitat av Octavarium
PNG er vel ikke vektorformat?
Vis hele sitatet...
Ikke det?

Mener å huske at jeg fikk nFF-logoen i PNG for å lage wallpaper. Og jeg kunne strekke den opp uten kvalitetstap. Eller husker jeg feil format?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ok, litt seint nå, så selvsagt ikke at det var tekst der... men da kan du godt lagre som pdf, det er enda bedre. Riktignok skulle det bli helt fint hvis du kjører max kvalitet på en jpg, men pdf vil være snillere med teksten din.
Til trådstarter: Det er ansett som svært vanskelig å konvertere bmp til jpg uten tap av kvalitet (jpg er et komprimert format). Derfor, som nevnt av mange tidligere, er formatet png å foretrekke, om du absolutt skal kovertere.

http://www.google.com/search?sourcei...ert+bmp+to+png
man kan jo ta screenshot og lime det inn i photoshop og så lagre som jpg?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
PNG er ikke lossless, men losslessly.

Beste måten er å bruke photoshop til å konvertere dem til f.eks. PNG eller TIFF. File -> Scripts -> Image processor. Der kan du konvertere mange bilder om til det formatet du vil fort.

Hvorfor i helvete du har fått noe som skal på trykk i BMP stiller jeg meg litt skeptisk til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deezire
PNG er ikke lossless, men losslessly.
Vis hele sitatet...
Lossless og losslessly er akkurat det samme, faktisk. Du har mao. ikkje lest artikkelen på WP, men bare kopiert ei setning derifra. Så png er tapsfritt, lossless, losslessly, etc etc.