Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 21805
Hei igjen!

Har søkt litt rundt, men ikke funnet akkuratt det jeg lette etter.
Vel, det jeg lurer på er hva dere mener er den beste maurgiften!?
Og hvordan bli kvitt maur i hus kjapt?

Er et hælvete for å si det mildt å bo i et hus hvor det har begynt å komme maur fram i Noen som har tips? Har noen der ute erfaring me en gift som er bra og effektivt !?

Det er disse små svarte maurene hvis noen lurer. Kommer ikke på hva de kalles jeg

Håper på svar
Maurkverk? Eeste jeg kommer på i farten.
Les avsnitte om maurkverk her: http://tux1.aftenposten.no/nettprat/hage/
Permetrin er bra. Selges på spraybokser i de fleste gartneri, plantasjen o.l butikker.
Jeg har prøvd noe som kalles "nippon" Men funker dårlig! IKke til å anbefale hvis noen lurer

Takk for svar hittil=)
Sist endret av SirKim2000; 4. mai 2006 kl. 19:19.
Hvor er nå denne sykt lange tråden om hvordan ta livet av maur igjen da? Finnes hvertfall en her på forumet fra en stund tilbake.
Sitat av apefaen
Hvor er nå denne sykt lange tråden om hvordan ta livet av maur igjen da? Finnes hvertfall en her på forumet fra en stund tilbake.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende, menne fant ikke noe spesielt da jeg søkte
Kjøp et saftig kålhode, og legg ut skiver strategiske steder. Kast de i en vannbøtte når kålen er svart av maur.

Det hjalp i hvert fall meg, etter et angrep av tømmermaur for noen år siden. Etter en drøy uke var det ikke fler igjen, og jeg har ikke sett noen siden.

Om dette virker mot svartmaur og pissmaur vet jeg ikke, men det er billig og giftfritt å prøve.
Sitat av khawaga
Kjøp et saftig kålhode, og legg ut skiver strategiske steder. Kast de i en vannbøtte når kålen er svart av maur.

Det hjalp i hvert fall meg, etter et angrep av tømmermaur for noen år siden. Etter en drøy uke var det ikke fler igjen, og jeg har ikke sett noen siden.

Om dette virker mot svartmaur og pissmaur vet jeg ikke, men det er billig og giftfritt å prøve.
Vis hele sitatet...
Artig metode, den skal prøves iallefall Siden den var giftfri å billig

Takker oxo andre som har kommet med forslag
Meie løs med en jævla hammer når du ser en maur?
Sitat av Brope
Meie løs med en jævla hammer når du ser en maur?
Vis hele sitatet...
Faktisk har jeg brukt knyttneven hittil Hammern er lixom ikke så snill me gulvet å det, stygge merker
Hvis du bruker kålmetoden til khawaga må du ikke glemme å ta bilde av kålen med maur og legge det ut på galleriet
Hvis det funker skal jeg prøve det på hytten vår også, laftet hytte, kommer ofte maur i veggstokkene...
Brope, ærlig talt, vet du hvor mange maur det er i en vanlig tue?
Sitat av Henriken
Hvis du bruker kålmetoden til khawaga må du ikke glemme å ta bilde av kålen med maur og legge det ut på galleriet
Hvis det funker skal jeg prøve det på hytten vår også, laftet hytte, kommer ofte maur i veggstokkene...
Brope, ærlig talt, vet du hvor mange maur det er i en vanlig tue?
Vis hele sitatet...
Et bilde går sikkert ann å mekke, skal se i morra om jeg ikke legger ut kålhode i morra Begynner å hjelpe så smått her nå iallefall. Blei så lei de maura, så satte ut sånne boxer, de fikk litt fart på maura iallefall! Plokka opp alle daue maur å putta de i en melkekartong, helte oppi "litt" zippobensin, tok en avisstripe nedi, tente på og der! Da slapp jeg å se de dæva maura iallefall Kommer stadig noen nye her! Menne har roet seg ned nå! *endelig* Menne kommer de igjen i morra skal jeg slenge ut kålhoder iallefall

Sitat av Henriken
Brope, ærlig talt, vet du hvor mange maur det er i en vanlig tue?
Vis hele sitatet...
Trur han mente maurene inne i huset her a de jeg ser

Btw, vet ikke om jeg er helt 100 nå, men kalles ikke de sorte maurene for sukkermaur eller noe, eller er jeg på bærtur?
Sist endret av SirKim2000; 4. mai 2006 kl. 21:49.
http://no.wikipedia.org/wiki/Maur

Gudene må vite ha slag jeg var utsatt for. Denne typen gumlet ganger i treverket, og kunne vel etterhvert ha underminert hele huset. Det ble kalt "stokkmaur". Etter hva jeg kan begripe i ettertid, var det en meget nær slektning av "termitter" - som visstnok ikke finnes i vårt klima.

Hva kålmetoden angår: vannbøtten må være bare halvfull med vann. Disse intelligente krypene kan svømme, men takler ikke en loddrett vegg av glatt plast.

Fysj. Jeg er ellers tilhenger av å la liv få leve. Men det får være grenser.

Noen bra sider om maur:

http://www.uaf.edu/museum/ento/Insec...rculeanus.html

http://www.pbase.com/image/31784998

http://www.antstore.biz/de/shop01/pr...products_id=59

Ingen av disse sidene forteller om hvordan man skal bli kvitt jævelskapen. Kan hende det er på tide noen gjør det. Jeg synes mange insekter er OK. Så lenge de inntar sin plass i det biologiske system uten å utsette meg for smittefare, sykdom og personlig ruin - som gresshoppesvermer kan gjøre - har jeg ikke noe imot dem.

De behøver ikke bite meg da. Heller ikke rive ned huset over hodet på meg. Insekter er morsomme i sin adferd, inntil de angriper din hverdag.
Sist endret av khawaga; 4. mai 2006 kl. 23:32. Grunn: tillegg av linker
Tror jeg ville anbefalt at plastbøtten var fyllt med litt glo varmt vann, ellers er menneskeheten vs maur beskrevet bedre i denne tråden:

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=18141
maursyre. kjøp en dunk og tøm svineriet rett ned i tua. kan garantere deg at det tar livet av faenskapet
Til informasjon er jeg offentlig godkjent skadedyrbekjemper, uteksaminert fra Norsk folkehelseinstitutt, og spm ang. skadedyr kan sendes til meg!

Permetrin er bra aa bruke inne, mens til utebruk vil jeg annbefale preparater som inneholder Clorphyrifos. Behandle rundt der mauren oppholder seg, dvs omringe den med gift.
Obs> kommer ann paa hva slags maur det er snakk om, er det f.eks. faraomaur boer man kontakte fagfolk fort som fy, denne lille gule mauren er ikke til aa eksperimentere med.
Sitat av SirKim2000




Btw, vet ikke om jeg er helt 100 nå, men kalles ikke de sorte maurene for sukkermaur eller noe, eller er jeg på bærtur?
Vis hele sitatet...
Det jeg også mente at de het
Hehe, vi har visst eksperter på alle mulige omeråder her på forumet.
Har riktignok aldri sett en gul maur men hvorfor skal man være forsiktig mot den, Vaktbikkja?
Er den giftig/kjøttetende eller noe?
Som ekspert, hva syns du om kålidéen?
Sitat av Henriken
Hehe, vi har visst eksperter på alle mulige omeråder her på forumet.
Har riktignok aldri sett en gul maur men hvorfor skal man være forsiktig mot den, Vaktbikkja?
Er den giftig/kjøttetende eller noe?
Som ekspert, hva syns du om kålidéen?
Vis hele sitatet...
Ja den er kjøttetende, sprayer du gift paa den saa deler den seg opp i flere samfunn og du faar ett myyyyye stoerre problem.

sitat>Faraomauren er gulbrun og den er 2-4 mm lang. Dette er tropisk maurart som kommer til landet med infisert mat og øket reisevirksomhet. Den kan forveksles med gul jordmaur. Faraomaur er forholdsvis sjelden i Norge, og ble første gang funnet i et drivhus i Bergen i 1943 og så i et bolighus i Haugesund høsten 1975. Senere har de blant annet dukket opp flere steder i Oslo, der i forsjellige leiegårder.

Som andre maur lever faraomauren i kolonier. I motsetning til de fleste andre maur arter har faraomauren flere dronninger i samme koloni. Arten har en egen og spesiell måte å danne nye samfunn på. Når kolonien har nådd en viss størrelse forlates den av en dronning og noen arbeidere. Disse tar med seg noen egg og larver. Den nye kolonien bosetter seg oftes i en sprekk eller et mørkt hulrom, helst nær en varmekilde.

Det oppstår raskt mange slike kolonier i et angrepet bygg. Koloniene lever fredelig sammen og en storfamilie kan bestå av hundre tusen maur. Faraomauren vil helst ha søtsaker, men også kjøtt, ost og døde insekter. Arten kan opptre uhygienisk og spre bakterier. Bekjempelse av faraomaur er svært omfattende og vanskelig å utføre for menigmann. Blant annet må bekjempelsen omfatte hele bygninger.

Ved bekjempelse må det kontaktes en skadedyrbekjemper.

Bekjempelse av denne er som sagt veldig omfattende, og man maa bruke forgiftet aate.


ok, angaaende kaalideen, hva skal jeg si, som aa pisse i havet?
Sist endret av Vaktbikkja; 5. mai 2006 kl. 22:08.
▼ ... noen uker senere ... ▼
spreng dem til helvete! funker ute men ikke så bra inne:P det beste du kan gjøre er og blanne potetmel og melis alle maurene kommer til og elske melisen men de for også med seg potetmelen dette tar de med ned til eggene også etter de har spist det stivner potetmelen fungerer effektivft (bare at det etterlater seg masse døde maur):P
Jeg og ble invadert av maur for noen uker siden, kom over natta, var minst 100 stk som kravla rundt, støvsugde de, men hjalp jo ikke, kom fler. ble anbefalt salt, men det funket ikke, de bare lo av det. Prøvde kanel, det funket bedre, men ikke helt det heller. Prøvde og melis og potetmel, men de holdt seg unna det. Fikk til slutt kjøpt Radar-maurpulver-greier, det fikset biffen.

Litt plagsomt at det lukter kanel i hele huset hver gang jeg støvsuger ^^
hmm Tror det er sukkermaur de heter.
Jeg blei selv andrepet av dem, flere 100vis av maur.
Når jeg drakk cola så lot jeg glassene stå i stedenfor og sette dem i oppvaskmaskinen med en gang, tok ikke lange tiden før det vrimlet av maur i og på glasset så bare bar jeg glassene ut i vasken og skyldte de vekk. Det hjalp litt men ikke så mye.

Du får sånne maurkverk bokser som du bare setter ut rundt om kring,Maurene går inn i boksen og tar med seg maurkverket til tua si.

Det funka for meg, etter 4-5 dager var det ikke en maur igjen.


Værd et forsøk om ikke annet virker.

Mvh
MagneTjau
SirKim2000's Avatar
Trådstarter
Sitat av MagneTjau
Du får sånne maurkverk bokser som du bare setter ut rundt om kring,Maurene går inn i boksen og tar med seg maurkverket til tua si.

Det funka for meg, etter 4-5 dager var det ikke en maur igjen.


Værd et forsøk om ikke annet virker.
Vis hele sitatet...
Det jeg har prøvd her! Menne her i huset er det SKIKKELI ille
Menne jeg fant hvor maurene kom fra, så jeg tettet bare hullet!
Så gikk d ca 3-4 dager uten maur, men så kom de tilbake!
Så fant jeg d nye hullet og tettet det! Men nå er de tilbake igjen

Maur er en plage for å si det mildt
Sitat av SirKim2000
Det jeg har prøvd her! Menne her i huset er det SKIKKELI ille
Menne jeg fant hvor maurene kom fra, så jeg tettet bare hullet!
Så gikk d ca 3-4 dager uten maur, men så kom de tilbake!
Så fant jeg d nye hullet og tettet det! Men nå er de tilbake igjen

Maur er en plage for å si det mildt
Vis hele sitatet...
Da er det på tide å ringe meg da. Jeg er jo ikke proffesjonell "bugbuster" for ingenting. Det du sliter med er nok svart jordmaur (lasius niger), det kan være at du har en tue inne i huset. Er ikke bare stokkmaur som bosetter seg innendørs.
Men skal du gjøre det selv bør du omringe mauren med gift ute som inne....
Dette er dritlett for meg, men kansje ikke for deg.
Bare spør hvis du lurer på noe.
SirKim2000's Avatar
Trådstarter
ja kanskje på tide å skaffe litt hjelp tenker jeg! Har vært litt fred her litt nå da
Menne det er alltids en 3-4 maur å ta på en 20 min`s tid! Får se hva muttern gjør
med problemet siden det er hennes hus! ( Ja jeg bor hjemme ja )
Hu jobber i norsjøen, så hu er vekke litt a gangen som da mange forstår

Menne hvis det ikke blir noe orden på dette problemet her i huset så får jeg vel slå på tråden
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Trur ikke det er så lurt å tette igjen? siden de da kanskje bare lager nye hull? :P

Så et pulver på Plantasjen, insekter som får det på seg bare dør (etser eller lignende), men ikke farlig for mennesker.
SirKim2000's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grimdoc
Trur ikke det er så lurt å tette igjen? siden de da kanskje bare lager nye hull? :P
Vis hele sitatet...
Erfaring har jeg fått du *småle*

Jau, trur nok d får bli noe pulver som du snakker om ja
(Eller en tlf til 'vaktbikkja' )
Sist endret av SirKim2000; 29. mai 2006 kl. 23:39.