Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3572
Ta en titt på denne siden . Husk at pop-up ikke vises om du har Firefox. Noen andre som har slengt seg på dette "programmet"?
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Firefox har tabs, uendelige plugins muligheter og skal visstnok være sikrere.

Det er grunnen til at jeg bruker den nettleseren.
Den evige debatten er tilbake. Seriøst, folk må finne noe mer interesant å snakke om. Er stort sett det samme hvilken nettleser man bruker. Bare det ikke er Internet Explorer:P
jeg bruker firefox. Og er stolt av det
Bruk alt annet enn IE, enkelt og greit.. :P
Jeg liker firefox best og elsker endel av de extensionsa som er ute. Kommer ikke på noen annen grunn for at jeg bruker det framfor Opera, bare føles bedre å bruke firefox.
Utvidelser og Temaer (på godt norsk ) er grunnen til at jeg bruker FireFox. + At hele driten falt i smak ^^
Trådstarter
4 0
Jeg mente ikke selve Firefox, men http://www.explorerdestroyer.com/
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Det er patetisk å tvinge folk til å bruke Firefox. Dette er akkurat det Firefox gjengen sutret over da mange sider bare ville vises i IE. Det er en nettleser, ikke en jævla livsstil.
Sitat av Zpeef
Det er patetisk å tvinge folk til å bruke Firefox. Dette er akkurat det Firefox gjengen sutret over da mange sider bare ville vises i IE. Det er en nettleser, ikke en jævla livsstil.
Vis hele sitatet...
Correct me if I'm wrong, men det er vel ikke Mozilla som står bak dette?
Det er ikke tvang, det er bevistgjøring. De fleste bruker Internet Explorer kun fordi de ikke vet bedre.

Men det hadde vært en plagsom popup for meg om det hadde stått "We see you're using Mozilla Firefox. Try Opera, you'll like it better. " Håper ikke denne popupen blir populær.
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Sitat av empty_other
Det er ikke tvang, det er bevistgjøring. De fleste bruker Internet Explorer kun fordi de ikke vet bedre.

Men det hadde vært en plagsom popup for meg om det hadde stått "We see you're using Mozilla Firefox. Try Opera, you'll like it better. " Håper ikke denne popupen blir populær.
Vis hele sitatet...
Dette blir det samme som om du ikke skulle kommet inn på en side uten Opera. Mange som bruker IE kunne sikkert likt FF bedre, ingen tvil om det, men mange bryr seg ikke eller liker IE.
Sitat av empty_other
Det er ikke tvang, det er bevistgjøring. De fleste bruker Internet Explorer kun fordi de ikke vet bedre.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker IE fordi jeg ikke trenger noe annet. Hvorfor skal jeg ha f.eks firefox, når IE virker fint? Pop-ups blir blokket også her, med visse unntak. Det samme gjelder firefox. så de er ikke noe bedre på det, etter min erfaring (jeg brukte firefox før).

Og når det gjelder punktene "det stopper virus" og "liker ikke windows-monopol" på linken over, så syntes jeg dette blir for dumt. Du burde uansett ha et antivirusprogram, så det har lite med saken å gjøre. Og Windows er et OS, ikke et regime. Om folk har noe imot windows, så får de la være å kjøpe det, det er ikke tvang.
Sitat av Mushy
[...] Og Windows er et OS, ikke et regime. Om folk har noe imot windows, så får de la være å kjøpe det, det er ikke tvang.
Vis hele sitatet...
Det er jo egentlig en helt annen diskusjon men, hvor mange ferdig Pc'er får du kjøpt uten Windows? Frem til standard leveranse av maskiner selges med flere OS alternativer, eller rett og slett uten OS, kan man se på Windows som et regime. Det er uansett bevist at å lære seg OS nr 2 er det vanskeligste du kan gjøre som amatørbruker fordi det ofte medbringer en helt ny tenkemåte, og folk flest er allerede kjent med windows maskiner gjennom f.eks jobb... Men, som sagt, en annen diskusjon.

Til tema: Det er teit å stenge brukere av en gitt nettleser ute fra sider. Dersom dette hadde blitt en trend ville det sansynligvis fått en viss effekt, men hvis kun et par sider implementerer løsningen vil de nok i stedet miste brukere. Vet ikke helt hvordan en slik løsning stiller seg i forhold til eventuelle konkurranselover, men det kan da ikke være positivt.

Et skrekkscenario blir jo at alle må ha en bunke med nettlesere installert fordi den siden blokker den browseren, mens en annen blokker en annen, osv...
Jeg bruker firefox, etter jeg prøvde det for første gang ble jeg forelska... Jeg har prøvd Opera, noe som jeg syntes var litt treigt. Og IE.. Trenger ikke å nevnes en gang hva som er fucked up med det programmet.
Sitat av Brope
Jeg bruker firefox, etter jeg prøvde det for første gang ble jeg forelska... Jeg har prøvd Opera, noe som jeg syntes var litt treigt. Og IE.. Trenger ikke å nevnes en gang hva som er fucked up med det programmet.
Vis hele sitatet...
Bruker og firefox selv, men ikke si at opera er tregt! Opera er betydelig raskere enn firefox, og myye mer stabil enn firefox fra mine erfaringer!

Men heres to firefox for extensions =)
De som bruker "Level 3: Dead serious" på sine sider fra http://www.explorerdestroyer.com/ er 10 ganger verre en microsoft. Dette er ett av de teiteste påfunnene jeg har kommet over. Glad jeg alltid har holdt meg til opera<3

Ett stort i steg i feil retning for firefox sitt rykte.
Bruker FireFox, men har vurdert å gi opera en sjanse.

Har hatt flere hang-ups med FireFox, og det er til tider tregt og krever mye ressurser.

Brukte opera for lenge siden, men så gikk hele pcen dunken og jeg ble tipset om FireFox når den ble fikset igjen, har holdt meg til det siden det er ganske bra å bruke (bortsett fra visse ting som nevnt).

edit: IE er altså uaktuelt. Noen som leste ITavisen sin artikkel om den nye IE som er lansert? Skulle finne den, men FireFox stoppet helt da jeg gikk inn på hovedsiden (DOH)
Sist endret av MannY; 27. april 2006 kl. 20:17.
Har du brannmur/antivurus og en popup blokker så funker det helt greit med IE. Skjønner ikke hvorfor alle absolutt må skryte av at de har firefox/opera osv...
Bla. fordi både Firefox og Opera er kjappere og har tabs, noe som jeg ikke klarer meg uten. Takler bare (4) Internet Explorer, så jævlig stress.

For all del, bruk det, men jeg anbefaler deg å prøve en av disse to
drQ
Egendefinert
Kan ikke si at jeg føler at Opera er så veldig mye raskere enn IE, men det kan jo være tilfeldig.

Men hva bør man egentlig velge (dersom man vil ha et alternativ); Firefox eller Opera. Jeg bruker Opera (og IE), og kan ikke si at jeg har hørt noen gode grunner til å velge Firefox istedenfor Opera eller omvendt. Nå har ikke jeg prøvt firefox, med det virker jo ikke som om forskjellen er så stor?
Jeg bruker Firefox fordi jeg først og fremst synes det er mer behagelig og har en mer moderne look enn Internet Explorer. Dessuten er jeg stor tilhenger av freeware, slik som Firefox er.

Alt positivt om Firefox er blitt nevnt tidligere her: tabs, egen pop-up blocker, enkelt å laste ned themes og ikke minst extensions.
Firefox har også en innebygd "søkerute", der du kan velge din favorittsøkemotor, og ha den i toolbar (mye mer diskrèt enn på IE, som tar opp en hel toolbar rad fremfor en liten rute).

Opera har jeg ingen erfaring med, så kan ikke støtte opp den browseren.
Hadde Safari hatt en tab-funksjon ville jeg brukt det konstant. Cocoa-programmer ftw.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Okey.. jeg pleier å være ganske skeptisk til drastiske tiltak, men Explorer Destroyer er ikke drastisk nok i mine øyne. Intenet Explorer ødelegger internet, holder det tilbake.. og jeg kødder ikke. Her har du verdens største software selskap.. de har en enorm brukerbase og dermed et enormt ansvar.. og de klarer ikke en gang å holde en usselig nettleser oppdatert til standardene. Den har ikke vært skikkelig oppdatert på flere år. Firefox og Safari har begynt å implementere CSS3, og IE har ikke en gang blitt ferdig med CSS2. Det er helt sinnsykt egentlig. Selv om IE7 endelig fikser mye, så er det for lite for sent.

Folk må forstå at Internet Explorer må sees på som nettlesernes notepad. Du kan ikke stole på den til å gjøre noe seriøst.
Folk må forstå at Internet Explorer må sees på som nettlesernes notepad. Du kan ikke stole på den til å gjøre noe seriøst.
Vis hele sitatet...
- Men den vil alltid funke sånn noenlunde.

--
Nå kjenner ikke jeg til Opera noe særlig. Har aldri brukt den seriøst, og har heller ikke noe behov for det. Jeg bruker Firefox som jeg er helt fornøyd med. Andre er nok fornøyd med sine nettlesere også, så hvorfor skal jeg "tvinge" folk som er fornøyd med Opera eller IE til å bruke Firefox?

Javel - man kan fortelle om at den finnes. Det er et alternativ, som du kan, men ikke bruke.

Det at det er såpass stor bruk av addons i Firefox er ikke noe man kan si PANG eller BANG til. Det er både fordeler å ulemper med det, kommer ann på øya som ser. Mulighetene for å tilpasse/"tweake" Firefox er store, det er både et tegn på brukervalg og/eller halvferdig produkt.

Jeg liker tanken på at de som lager Firefox tenker på førstnevnte. Brukeren er ikke dum, la han få det viktigste først - så kan han legge til etterhvert.

Jeg har testet IE7 en kort periode, å det er den bleikeste kopien jeg noensinne har sett. Det var en vannet Firefox, fyllt opp av stygt Windowsdesign. Det kan bli bedre - men jeg kommer ikke til å oppleve det. Jeg holder meg til Firefox, det funker best for meg. Hva som funker best for deg, det er det bare du selv som kan finne ut av.
Vil si at det er mer oversiktlig med FireFox en IE.
Jeg er selv bruker av opera så dette blir langt i fra objektivt, men...

Jeg syns både opera og firefox er gode browsere som ligger og alltid har ligget ti skritt forran IE når det kommer til nye funksjoner. Hele grunnen til at jeg byttet var at jeg oppdaget "tabs" i opera. Etter som jeg har brukt browsere noen år legger man fort merke til hvilke utvikler seg i retninger som appelerer til meg.

Jeg tror det har noe med posisjonen til IE å gjøre. Fordi nesten hele verdens befolkning allerede bruker IE, har ikke microsoft like stort behov for å gjøre seg attraktive. De har kundene "uansett" i motsetning til opera og firefox som stadig forsøker å forbedre seg for å trekke nye kunder.
Datainteresserte som oss vil alltid oppdage slike ting og raskt hive oss på nye bedre produkter, men slik er det ikke for "vanlige" folk. De vet ikke at det finnes alternativer og går derfor glipp av mye ekstra funksjonalitet.

Når jeg er hos folk og fikser opp en pc etter at jeg har fjernet et tonn med spyware og annet rask pleier jeg alltid å innstalere Opera. Ikke fordi jeg mener Opera nødvendigvis er mye bedre enn Firefox, men rett og slett fordi det er en mye mer brukervennlig browser. Her kommer alt du kan tenke deg i en installasjon. Man trenger ikke å laste ned masse ekstra tilbehør for å få ting slik du vil ha det. Det er slik vanlige folk vil ha det. De har ikke interesse eller kunnskaper nok til å finne ut av slike ting selv. De ønsker noe som funker fett med en gang og med Opera får de det.

Hvis en som ikke har peiling på pc får firefox innstallert vil han se på den som "bare" et annet alternativ til IE. Default-firefox er helt plain og har ikke så mye man ikke får med IE. Og den ser til og med kjipere ut....
drQ
Egendefinert
Alle disse "addonsene" til firefox; noen som har noen favoritter/gode eksempler? Klarer ikke helt å se for meg hva de kan gjøre...

Ellers må jeg bare berømme Opera for "trashcan-funksjonen" - det tror jeg er det mest geniale jeg har sett i en browser noen gang.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av Kalakov
Hadde Safari hatt en tab-funksjon ville jeg brukt det konstant. Cocoa-programmer ftw.
Vis hele sitatet...
Safari har tabs. Du finner innstillinger for faner under preferences.
Litt offtopic men...
Jeg har tenkt å skifte til enten Opera eller Firefox men lurer på en ting:
Kan en av disse(eller begge)nettleserne overføre favorittlisten fra IE til seg selv?
Eller finnes det et lite kjekt program som overfører favorittene?
Sitat av Bryer
Den evige debatten er tilbake. Seriøst, folk må finne noe mer interesant å snakke om. Er stort sett det samme hvilken nettleser man bruker. Bare det ikke er Internet Explorer:P
Vis hele sitatet...
worder på den.. holder meg til Opera
Sitat av Henriken
Litt offtopic men...
Jeg har tenkt å skifte til enten Opera eller Firefox men lurer på en ting:
Kan en av disse(eller begge)nettleserne overføre favorittlisten fra IE til seg selv?
Eller finnes det et lite kjekt program som overfører favorittene?
Vis hele sitatet...
Ja det er mulig. http://browsers.about.com/od/tipstut..._fav_IE2OP.htm
Sitat av Henriken
Litt offtopic men...
Jeg har tenkt å skifte til enten Opera eller Firefox men lurer på en ting:
Kan en av disse(eller begge)nettleserne overføre favorittlisten fra IE til seg selv?
Eller finnes det et lite kjekt program som overfører favorittene?
Vis hele sitatet...
Hvis ikke jeg husker helt feil gir Firefox deg denne muligheten når du installerer det. Har ikke lyst til å installere igjen selv, men du kan jo prøve. Er som sagt ikke helt sikker, men jeg vet jeg har det fra et sted og kommer ikke på noe annet det kan være. :P
Sitat av Henriken
Litt offtopic men...
Jeg har tenkt å skifte til enten Opera eller Firefox men lurer på en ting:
Kan en av disse(eller begge)nettleserne overføre favorittlisten fra IE til seg selv?
Eller finnes det et lite kjekt program som overfører favorittene?
Vis hele sitatet...
Firefox spør deg om det første gangen du starter opp. Jeg er også rimelig sikker på at det er en importfunksjon i Opera.

Hvis du skal bytte, bør du prøve begge to. Firefox, funker greit av seg selv - men det kan lønne seg å sette inn noen pluggins også.
Huff, nettlesere ja, jeg får personlig -ALDRI- bestemt meg, på macen har jeg: Safari, Camino, FireFox og Opera. På windows pcen har jeg IE (har bruk for det få steder, men jeg bruker det ikke mer en jeg må), FireFox og Opera.
Hva gjør Trash-can funksjonen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av drQ
Alle disse "addonsene" til firefox; noen som har noen favoritter/gode eksempler? Klarer ikke helt å se for meg hva de kan gjøre...
Vis hele sitatet...
AdBlock, noscript, spellcheck, regexp viewer ++++
La nå folk få bruke en 6 år gammel - utdatert browser hvis de vil!
Hvem trenger en browser som tenker brukervennlighet, sikkerhet og som følger med i tiden?

Vi andre som har gått over til andre oppdaterte browsere, har blitt vant til comforten og luksusen med tabs, adblocks, popup-blokkere, utvidet søkemotor-funksjonalitet, og mye mye mer.
Men de som "henger igjen" synes gjerne at slikt nymotens greier blir for uvant. Tar jeg ikke helt feil, har de sikkert gamle mobiler med to-linjers display som ikke støtter mms. Ikke noe galt med det, selvsagt. Folk må få ta utviklingen i sitt eget tempo. Og etter hvert vil nok også de åpne øynene for alternative programvare, mms, mp3spillere, digitalkamera etc.
Bruker selv Firefox av egen komfort. Kommer aldri til å gå tilbake til IE, grunnen er postet 30 ganger fra før i posten. Men hvis folk vil bruk IE skal de få lov til det, er jo ingenting å henge seg opp i. Hvis de ikke vil få maksimalt ut av sin web opplevelse er det opp til dem! Men merker at alle de som bruker IE er som oftest folk som har veldig lite PC kunskap og vet ikke hva de vil få ut av å bytte til noe annen browser. Men de som bruker IE surfer sikkert bare vg.no og hotmail.com og har ikke bruk for mange av de fordelene andre browsere gir.
Men vi får håp, for alle uvitende menneskene her i verden, at IE7 blir et bra browser som følger standarder og kan gi sikkerheten som trengs. Ikke straff folk for at MS gjør et dårlig jobb