Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1348
Hei, jeg driver og scripter litt MS-DOS shells. Jeg lurer på en ting.

Jeg har laget tre filer som er avhengige av hverandre. Hvis èn forsvinner skal de andre sørge for at den blir laget på nytt. Problemet er at de filene som backer den ene filen ikke kjører hele tiden.
Hvordan kan jeg sette inn en kommando som gjør at .bat filene kjører konstant hele tiden, og helst uten at noen ser at de kjører?

Noen som har noen forslag?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg foreslår rett og slett at du tar titt på et skikkelig språk og legger bat på hylla. Både for din egen og andres del.
Haaknes's Avatar
Trådstarter
Og hvilket språk sikter du til?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
C#? C? C++? Php? Generelt .NET? Perl? Bare ikke batch.
Haaknes's Avatar
Trådstarter
Ok, men har du peiling på om det er mulig å gjøre det jeg spør om i batch?
Blomsen: skjønner fortvilelsen din når du ikke får svar på det du lurer på....
Folkens, gi Blomsen et svar på det han vil frem til, han har lagt litt tid på dette....
Det du trenger er å kjøre en løkke i batch-filen din.
While filene eksisterer do blablabla, og så if filen er borte; lag ny fil.

Google for "Batch language".
Hva med å slenge opp en if i starten av hver fil som gjenoppretter de andre hvis de er borte?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Svaret er at det er _veldig_ mykje kluss å få til slikt i et så begrensa språk som batch-språket i wintendo. I andre språk, t.d C er det lettare å lage funksjonar for å sjekke etter slikt.
:start
echo gjør det du vil her
goto start


Så må du lage denne filen som en service i windows, så vil den kjøre hele tiden. Men jeg må også si at du må komme deg unna batch. Begynn med et skikkelig språk.

edit: Til dere andre, jeg tror han vet hvordan han skal erstatte filene, bare ikke hvordan han skal loope for alltid.
Sist endret av Pantheon; 9. mars 2006 kl. 08:44.
Haaknes's Avatar
Trådstarter
Takk, q_Werty!
Men, lagre som service i windows, akkurat hva mener du med det?
Hvordan gjør man det?
Du må vel såfall kjøre en loop på batchfilen. Hvis du ikke vil høre på de andre og fortsette på lavstandardscriptinga de så prøv qbasic, litt mer avansert enn batch.

Husker det var en kompis som laga et "virus" i qbasic eller batch. Gikk ut på følgende:
Fila ble starta i oppstarten, genererte ei fil som var 90% av ledig plass på disken. Gjemte denne filen i en eller annen windowskatalog. Hvis fila ble værende der (ikke sletta) så lagde den ikke en ny fil under neste oppstart, men hvis den ble sletta ble det laget ei ny fil for hver gang den ble sletta. Var artige tider.
Haaknes's Avatar
Trådstarter
Jeg lager noe slikt jeg også.
Det er en fil som legger seg i oppstarten og deretter lager 3 filer i c:. Hvis og når noen oppdager en av dem og prøver og slette den/dem erstatter de andre den filen som blir slettet og starter shutdown kommandoen i cmd


Så det jeg er ute etter er rett og slett at de andre filene kjører slik at de søker etter de andre filene, og merker når de eventuelt blir borte.
For å bli kvitt "viruset" må man derfor slette alle filene samtidlig, og det motprogrammet har jeg allerede laget.

Har løst problemet med det at de skal kjøre. Jeg legger inn en kommando i oppstartsfila om å starte de andre filene. Åsså bruker jeg IF EXIST og ELSE. med det eksempelet q_Werty kom med.

Jeg var bare litt nysgjerrig om det gikk å kjøre en batch fil skjult, slik at ingen ser den?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Blomsen Jr.
Jeg var bare litt nysgjerrig om det gikk å kjøre en batch fil skjult, slik at ingen ser den?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det går ann, her kommer det inn det med å lære skikkelige språk, scripting, spesiellt batch scripting er veldig dårlig egnet til å lage noe særlig i, men det kan være artig å starte med.
Jeg startet selv med batch scripting, så qbasic, så C/C++, tcl, perl og endel annet småtteri
▼ ... over en uke senere ... ▼
Littegrann offtopic, men:

Lurer på om det er mulig å lage en *.bat fil som lager og kopierer tekstfiler i massevis (med tekst man selv kan velge)?
Har aldri fått det helt til...
Noen som kan? -Sitter inne med en slik kode?

De fleste andre *.bat trådene har blitt stengt (ja, det er vel en grunn :P), så jeg postet dette her.

Mvh. Hjomar!
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
... og nå har du fått denne også stengt. Jeg irriterer meg stadig mer og mer grønn over de helvetes batch-trådene. Når dere først er i gang, kan dere for helvete ikke lære et skikkelig språk?