Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2830
Ja, jeg fikk en herlig bot for ikke lenge siden. I utskriften fra parkeringsvakten står det at jeg har parkert for lenge på en tre-timers parkeringsplass.

Videre står det blandt annet at de har tatt bilder av bilen, noe som er mer og mer vanlig. En annen ting er at de angivelig har utført en ventilkontroll. Hva i all verden er dette?
Etter googling og sesam hokus pokus har jeg ikke kommet frem til hva dette faktisk er.
I alle fall er den beskrevet i boten slik:

---
Ventilkontroll:
Høyre, foran:
3
Høyre bak:
5
---

Jeg klaget selvfølgelig, jeg har ikke stått der lengre en tre timer. Jeg var borte en lengre periode mellom disse klokkeslettene som er i boten.
Mulkten er nå klaget inn til Center Park.

Noen som vet noe mer om bakgrunnen for, hva er, og hvordan måles en ventilkontroll?
Sist endret av Chubby; 11. februar 2006 kl. 15:37.
skal ikke si dette sikkert, men har en mistanke om at dette er at de på et gitt tidspunkt har observert den ene ventilen til å stå klokka 3, hvis du ser på hjulet som en klokke, og den andre til kl5, dette betyr at kommer de tilbake, og du har brukt bilen i mellomtiden er det enormt liten sjans for at ventilene skal være på samme plass, dermed kan dem se om du har stått der lengre enn 3 timer
Sitat av geokri
...e ventilen til å stå klokka 3, hvis du ser på hjulet som en klokke, og den andre til kl5...
Vis hele sitatet...
Ok, så dette går på ventilene til dekkene.

Leste om en på nett som ikke hadde fått medhold i sin klage selv om han hadde vitne og bevis på at ventilene ikke stod som angitt.
og du har brukt bilen i mellomtiden er det enormt liten sjans for at ventilene skal være på samme plass
Vis hele sitatet...
En liten digresjon angående det der.

Det er ikke ENORMT liten sjanse for at ventilen holder samme posisjon etter at hjulene har rullet. Dersom parkeringsselskapene benytter seg av et klokkesystem, betyr dette at et hjul er inndelt i 12 posisjoner. Da er det til enhver 8% sjanse for at ventilen ender på samme sted. Jeg blir litt skremt dersom det er selskapenes vane å bruke en slik praksis, da blir det mange feilbøter i løpet av en uke.
Er dette et privat eller kommunalt parkeringsselskap? Det har stor betydning for sakens videre gang..
Sitat av juristen
En liten digresjon angående det der.

Det er ikke ENORMT liten sjanse for at ventilen holder samme posisjon etter at hjulene har rullet. Dersom parkeringsselskapene benytter seg av et klokkesystem, betyr dette at et hjul er inndelt i 12 posisjoner. Da er det til enhver 8% sjanse for at ventilen ender på samme sted. Jeg blir litt skremt dersom det er selskapenes vane å bruke en slik praksis, da blir det mange feilbøter i løpet av en uke.
Vis hele sitatet...
Som du ser har de målt på to forskjellige dekk, og siden hjulene på en bil ikke nødvendigvis beveger seg synkront er det VELDIG liten sjangs for at begge ventilene vil stå i samme posisjon
Sitat av juristen
En liten digresjon angående det der.

Det er ikke ENORMT liten sjanse for at ventilen holder samme posisjon etter at hjulene har rullet. Dersom parkeringsselskapene benytter seg av et klokkesystem, betyr dette at et hjul er inndelt i 12 posisjoner. Da er det til enhver 8% sjanse for at ventilen ender på samme sted. Jeg blir litt skremt dersom det er selskapenes vane å bruke en slik praksis, da blir det mange feilbøter i løpet av en uke.
Vis hele sitatet...
Hvis du begynner å snakke mattematikk her, så kan du like så godt regne ut sjansen for at begge hjulene skal stå i samme possisjon:

0,08*0,08=0,0064

8%*8%=0,64%

Altså så er sjansen endel mindre enn 8%
Sitat av el_bamso
Er dette et privat eller kommunalt parkeringsselskap? Det har stor betydning for sakens videre gang..
Vis hele sitatet...
Dette er et privat selskap, ved det kjipe navnet Center Park.
Si meg, er det slik at forhjul og bakhjul er av ulik størrelse / fasong, slik at posisjonen hjulene imellom aldri blir helt den samme? (Antar at det er slik)
Sitat av juristen
Si meg, er det slik at forhjul og bakhjul er av ulik størrelse / fasong, slik at posisjonen hjulene imellom aldri blir helt den samme? (Antar at det er slik)
Vis hele sitatet...
ser sikkert på venstre og høyre side av bilen... Hjulene på begge sider går ikke like fort når man svinger, det er derfor man har noe som heter diferensial

edit:
foresten, hjulene framme og bak går heller ikke heeelt likt i svinger
Sist endret av Sarv_2; 13. februar 2006 kl. 22:56.
Sitat av juristen
Si meg, er det slik at forhjul og bakhjul er av ulik størrelse / fasong, slik at posisjonen hjulene imellom aldri blir helt den samme? (Antar at det er slik)
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke en traktor. Forøvrig se innlegget om differensial :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
De burde sjekke høyre foran og venstre bak istedenfor høyre bak. Mye større sjanse for forsjellig posisjon hvis man sjekker både i lengde og bredderetning.

Hvis de mener de har en ventilkontroll på deg selvom du ikke har stått der i mer enn 3 timer, blir du dessverre nødt til å dokumentere dette på en annen måte. Er utrolig vanskelig å krangle med parkeringsselskaper. Har selv vært igjennom hele mølla med inkassokrav, betalingsoppfordring og direkte møte med sjefen for det aktuelle parkeringsselskapet.
Etter litt google leste jeg om en kar som hadde det dokumentert og bevist at ventilkontrollen ikke stemte, og han hadde og trekt med seg et vitne. Selv den gode dokumentasjonen så måtte han betale boten, etter et par runder med brevsending.

Jeg har vel mer eller mindre belaget meg på å betale boten, nylig fikk jeg brev opm at klagen er registrert og at behandlingstiden er lang. Kan vel se på dette som en betalingsutsettelse.

Noen som er kjent til om det tas før og etterbilde? Dette ville i så fall talet min sak mht at jeg har flyttet ut noen greier som lå i baksetet.
Tilbake til det jeg spurte om, privat eller kommunalt! Aith, hvis det ikke har vært en lovendring det siste året er det kun kommunale parkeringsvakter som kan sende regningen rett til eieren av bilen, mens private selskaper faktisk må vite hvem som har parkert bilen akkurat der og da.

Og siden det er lovfestet at man ikke trenger å tyste på sine nærmeste (familie og samboer/kone) kan du si at noen lånte bilen din, men du nekter å si hvem det er, fordi du ikke vil tyste på dine nærmeste! smuuud..
el_bamso:
Jøsses, dette visste jeg ikke. Får du sjekket dette noe nærmere?

Det er ikke min bil, det er min samboer som disponerer den, mens hennes stefar som eier den. Catch my drift?
Riktignok var det jeg som fikk boten, jeg som sendte klagen, og utga meg som sjåfør.
Hvis du allerede har nevnt deg selv som sjåfør er det nok lite å gå på. Men som sagt, det jeg skrev over om tysting og private parkeringsselskaper leste jeg i Dine Penger for 1-3 år siden, husker virkelig ikke.

Vet heller ikke hvordan dette fungerer når, eller hvilke lover osv. jeg bør lete etter, noen jurister her?