Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 4741
Noen som har noen meninger? Bøker som jeg leser er biografier av kjente folk som Bruce Lee og andre kjendiser pluss att jeg har lest "Engler og Demoner" "Da Vinci Koden" og "perfume" 2 Gang.Nevner det så ingen skal si de bøkerne.Jeg leser vel egentlig alt, Menne vil høre hva dere andre anbefaler, skriv gjerne litt hva boken handler om eller url til plassen der står.Takker og bukker.Go jul
Be Cool, er en veldig bra krimroman. Anbefales på det sterkeste...
Den mørke materie. Ganske bra, jeg som er nerd, kutta pc´n i flere dager bare for å lese
http://www.bokkilden.no/Article.aspx?ArticleID=8086
Les Neil Gaiman. Leser selv American Gods nå, og den er skikkelig bra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har lest american gods. Artig. Men Good Omens er vel kanskje betre av han?

Ellers: Robert Heinlein, The moon is a harsh mistress, Stranger in a Strange land
Arthur C Clarke. Isaac Asmiov. Cryptonomicon er litt meir fakta i enn i Da Vinci koden... Anbefalast!
leser selv for det meste fantasy og tom clansy bøker.
anbefaler:
- discworld serien http://www.libris.no/index.php?p=book&id=15377
- wheel of time http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/...068334-6564731
- dark elf trilogy/serien http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/...068334-6564731
- shanara serien http://www.libris.no/index.php?p=book&id=22578
Trådstarter
Thnx alot guys.Skal flytte så blir uten inett en stund så må ha noe å gjøre =)
jeg er ikke veldig glad i bøker men er glad i musikk, så når jeg kjøpte; the headbanging history of heavy metal var jeg i transe:P veldig fin bok, om du liker heavy metal da såklart selv leser jeg på nød av are kalvø akkurat nå, en morsom bok.
Anbefaler Clive Cussler sine bøker om "action helten" Dirk Pitt.
Så lenge du har lest da Vinci-koden tror jeg du vil like Madonna-Gåten. Det er en utrolig god parodi av da Vinci-koden. Utrolig godt skildret.

Ellers vil jeg anbefale alt av Lars Saaby Christensen. Han skriver utrolig godt. Beatles og Halvbroren er utrolig bra!

Oh! I could go on for hours!
Anbefaler American Psycho av Bret Easton Ellis

Patrick Bateman er en på alle måter vellykket 26-åring fra New York. Men han er også drapsmann. En psykopatisk massemorder som mishandler og dreper med kaldt blod, på samme pedantiske måte som han utfører morgentoalettet. Romanen er et oppgjør med en livsstil og et samfunn på vei mot undergangen.
http://www.bokkilden.no/ProductDetai...yName=BIC_MMJT

Har planer om å lese Paranoia av Joseph Finder, har hørt mye bra om den. Noen som har lest den?
Sist endret av Noose; 15. desember 2005 kl. 12:08.
De siste bøkene jeg har lest er og kan ambefale på det sterkeste er:
D. L. Smith - Mirakelene i Sante Fico : Utroolig varm og levende historie fra en liten landsby i Toscana. blir rørt av måten han virkeliggjør rollefigurene og forteller historien

Jean-Paul Sartre - Kvalmen : En av klassikerne fra forrige århundre

Knut Nærum - Norges litteraturhistorie etter hukommelsen : Faktisk morsom og lærerik :P

Erich-Maria Remarque - Tre kamerater : Vanvittig bra bok fra han som skrev "Intet nytt fra vestfronten", denne gangen om tre kamerater i mellomkrigstida i Tyskland.
Pig, tror den er skrevet av Orwin Wells
Rå detektivhistorie grov som faen....
Du trenger jo ikke kjøpe alle bøkene, ditt bibliotek har jo helt sikkert et utvalg av bøker. Selv begynte jeg å lese bøker for 2 1/2 uke side, og er godt i gang med den 4. boka i Anne Holts krimroman serie om Politiførstebetjent Hanne Wilhelmsen.

Jeg måtte ha noe som var spennende fra første stund siden det er lenge siden jeg har lest, og skal du ha spenning fra starten er dette her gode bøker.

Har jo også lest Dan Browns "Engler og Demoner" samt "Da Vinci-koden", men jeg gleder meg til å begynne på Digitall Fortress og den andre.. kunne det være noe?

Men en bok som du må leste som jeg leste da jeg var liten er "Sola er en feit gud".. en morsom dagbok lingnende roman om en gutt i Oslo som ikke helt klarer å finne ut av livet. Så han søker mot toppen av en stor silo på oslos østkant for å legge seg der å konverserere med sola. Den anbefaler jeg.
Biografien til Erik Mykland, Beatles og Naiv, Super. De beste av de jeg har lest :=)
Sitat av L0rdMeL
Knut Nærum - Norges litteraturhistorie etter hukommelsen : Faktisk morsom og lærerik :P
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke lest den for å lære for å si det slik. Om man ikke har grunnleggende litteraturhistoriekunnskaper er ikke den boka nødvendigvis så morro. Og om man ikke forstår ironi kan man tilegne seg masse artig kunnskap (haha).

Ellers kan jeg annbefale det meste av Frode Grytten. Bikubesong (som har gått for fulle hus på Det Norske Teater) er fantastisk, så også den siste, Flytande Bjørn. Bikubesong handler om beboerne i ei arbeiderbolig i Odda. Om det er en roman eller ei novellesamling strides de lærde om. I Flytande Bjørn tar Grytten oss på ny tilbake til Odda. Denne gangen handler det om et mord, en journalist og en nedlagt fabrikk. Fantastisk.
alt av R.A Salvatore, Robert Jordan, Neil Gaiman, Terry Prattchett, Tolkien, Ayn Rand
Sitat av Thrillseeker
Ayn Rand
Vis hele sitatet...
100 siders monologer er kanskje ikke noe for en person som ikke har lest så alt for mye
commie, hvorfor ikke? han leser jo egentlig alt
Sitat av StaiN
Jeg leser vel egentlig alt, Menne vil høre hva dere andre anbefaler.
Vis hele sitatet...
Thrillseeker: Har du lest noe av henne? Jeg har lyst å begynne å lese det hun har skrevet etter at jeg leste om henne på nettet :http://www.filosofi.no/aynrand.html .. Lurer på hva jeg skal begynne å lese..
Digital Fortress av Dan Brown, meget bra
Personlig synes jeg Dan Brown sine bøker blir for søkt med alle teoriene som dukker opp, og måten handlingen utvikler seg. De er kanskje spennende, men jeg blir alltid så lei på slutten (Har lest engler og demoner, og da vinci-koden) når the bad guy blir snill og vice versa pluss andre småting, og handlingen blir strukket alt for langt.
Jeg liker Artemis Fowl-bøkene.

Første boken (DAMM.no):
Tolvårige Artemis Fowl er et forbrytergeni. Et kriminelt vidunderbarn. En millionær. Men selv Artemis skjønner ikke hva han begir seg ut på når han kidnapper en alv, politikaptein Kristtornia Kort i LEP-rekognavdelingen.

Dette er ikke den type alver man finner i godnatthistorier. Disse alvene er bevæpnede og farlige. Artemis tror han har dem i sin hule hånd, men så slutter de å følge spillereglene ...
Vis hele sitatet...
Ellers tror jeg at bøkene til Philip K. Dick er bra - han har skrevet Minority Report, Total Recall, A Scanner Darkely, Blade Runner, osv. De har ikke bøkene på biblioteket her oppe :?
Sist endret av marsboer; 15. desember 2005 kl. 13:30.
Tja, 1984 av Orwell og Brave New World av Huxley er fine bøker, uavhengig av om man ser på dem som opprinnelsen for dystopi-sjangeren. A short history of nearly everything av Bill Bryson er en artig bok om vitenskap som selv de som ikke er veldig engasjert for realfag kan kose seg med. Det er jo mye forskjellige bøker her i verden, så jeg gjetter på at du vil ha noe som ikke er veldig tungt...? Hvis ikke kan du jo alltids hoppe over på Dostojevskij med en gang
Ministry of Love
sptz's Avatar
The Photoshop CS2 Book for Digital Photographers (Voices That Matter)
av Scott Kelby (en av karene bak photoshopTV )

1984 og Animal Farm er og selvsagt bøker du må lese. Charles Bukowski har også et par bøker som er verd og lese Post Office blant annet. Factotum er også artig om du liker forfatteren.

edit:
Knut Nærum sin "KRIG!" er uffattelig morsom om du har lyst på noe lett
Sist endret av sptz; 15. desember 2005 kl. 14:47.
Gjorde nettopp meg ferdig med Jennifer Government.
link: http://www.play.com/play247.asp?pa=s...Go.x=45&Go.y=7

Er bla. denne boken nettspillet "NationStates" er basert på. Ganske kos bok om et mulig, futuristisk samfunn styrt av hyperkapitalisme hvor "corporations" har vokst seg kraftigere enn de få regjeringer som har overlevd. Selvfølgelig et meget sprekt utgangspunkt, men boken bærer på ingen måte preg av overdrivelse og gir egentlig bare god underholdning.
Sitat av L0rdMeL
Thrillseeker: Har du lest noe av henne? Jeg har lyst å begynne å lese det hun har skrevet etter at jeg leste om henne på nettet :http://www.filosofi.no/aynrand.html .. Lurer på hva jeg skal begynne å lese..
Vis hele sitatet...
Har bare Ayn Rand: Capitalism: The Unknown Ideal. Den er veldig interessant om du liker å lese om politikk, økonomi og samfunn
Til de to første bøkene IvIoyner nevner vil jeg legge til 'Fahrenheit 451' av Ray Bradbury. Disse tre (I alle fall 1984 og BNW) burde nesten være obligatorisk lesing for enhver nerd. Vil du ha litt mer moderne saker, med mer action og spenning bør du se på Michael Crichton sine bøker. De er spennende, og ser ut til å holde seg forholdsvis seriøse samtidig.

Vil du ha mer "tyngre" stoff, så få tak i "Bestialitetens Historie" av Jens Bjørneboe. Jeg er ikke ferdig med den ennå, men jeg tror det må være noe av det mest fascinerende jeg har lest noen gang.

Ja, og så til slutt da - den mest opplagte av alle, som jeg ikkje kan fatte at ingen ennå har nevnt; boken over alle bøker, den ultimate håndboken til vitenskap, naturlover, festing, og livet for øvrig: The Ultimate Hitchhikers Guide to the Galaxy. Frem til du har lest den regnes du som udannet.
Psy_Illusion har selvsagt helt rett, Bestialitetens Historie (skaff deg bare Frihetens Øyeblikk i pocketutgave først og se om du liker den) og HHGTG må leses! Jeg har ikke lest noe av Michael Crichton, men jeg tror han muligens skrev Jurassic Park før den ble filmatisert?

edit: Oryx and Crake av Margaret Atwood anbefales også, en fortelling om hvordan det siste mennesket på jorda dagdrømmer om hvordan ting bygget seg opp til apokalypsen. Den er litt i samme sjanger som Brave New World, men den tar utgangspunkt i et moderne samfunn, og har elementer som genmanipulasjon inne i bildet.
Sist endret av ivioyner; 15. desember 2005 kl. 15:02.
De siste ukene har jeg lest endel bøker av Peter Hamilton, ikke noe ekstremt avanserte saker, men store gode sci-fi/space bøker som er rimelig bra underholdning. Leste først Night's Dawn-triologien hans, og nå nettopp de to siste bøkene i den nye Commonwealth-serien. Begge seriene er å anbefale, men kanskje mest Commonwealth-serien, rett og slett fordi Night's Dawn-triologien er rimelig enorme bøker, og kan være litt mye å bite over.
Ingen som har nevnt Ringenes Herre?! Djeez. Utrolig bra bok. For de som synes det ikke er noe vits fordi de allerede har sett filmen (That's right, jeg teller det som én film, ikke tre separate): mye i bøkene er ikke med i filmen. Just read, and be amazed.
Husker jeg begynte på Ringenes Herre for mange år siden, og syntes den var utrolig kjedelig.
Men så har heller aldri fantasy vært min greie. Og forresten likte jeg ikke "filmene" heller.
Trådstarter
Takk skal dere ha.Tror jeg har fått nok av bøker jeg skal kjøpe nå.Btw vis dere ikke har lest Patrick Suskind's "perfume" så anbefales den.En bok som handler om en som kan skille alle luktene og er en morder, ganske spennende, check it out trenger dere lesestoff.
Sitat av IvIoyner
Jeg har ikke lest noe av Michael Crichton, men jeg tror han muligens skrev Jurassic Park før den ble filmatisert?
Vis hele sitatet...
Stemmer. (tjue tegn)

Sitat av charzer
Ingen som har nevnt Ringenes Herre?!
Vis hele sitatet...
I en av de første svarene står det bl.a: "Alt av Tolkien". Ellers hadde jeg muligens nevnt denne selv også.
Fikke for en stund siden helt dilla på James Clavell's - Shogun. Sinnsvakt spennende og lærerik bok, der jeg blant annet har plukket opp mye japansk språkkunnskap(Kildekritikk er naturligvis viktig når du leser skjønnlitterære bøker). Boken forutsetter desverre at du har en interesse for Gammeljapansk kultur...

Kan også anbefale det meste av Tom Clancy, selv om bøkene blir litt kjedelige og repetative når du leser flere av dem rett etter hverandre.

Og til L0rdMel: De første kapitlene i LOTR er sinnsykt kjedelige(Tror jeg brukte ca. 3 måneder på de første 200 sidene, og 2 uker på resten ), så for folk som ikke er interesserte i LOTR fra før, så vil jeg anbefale å hoppe over begynnelsen, og lese den til slutt.
Liker du fantasy er Tidshjulet og Ringenes Herre konge.. Harry Potter er også bra da
Norsk ordbok er flotte greier.

Ellers synes også jeg at Knut Nærum skriver artige bøker.
Jo Nesbø, Ken Follet, Henning Mankell
Black magician trilogy av Trudi Canavan. Denne lkte jeg veldig godt. Gleder meg til "Age of the five trilogy", og ikke minst til oppfølgerene til Black Magician kommer (ikke på noen år, men de er planlagt )

Hva som helst av Are Kalvø, med unntak av Nød.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Mange bra forslag her. Kunne sikkert foreslått mange bøker du kunne lest, men velger bare å ta med de siste leste.

Alex Haley - Roots: Veldig bra bok. Det var ikke uten grunn Haley ble kjent da den kom. Du må forøvrig lese den på engelsk, da den norske oversettelsen suger.
Jonathan Coe - The Rotters' Club og The Closed Circle: Den første boka handler om en gjeng engelske ungdommer på 70-tallet, den siste om de samme folka rundt årtusenskiftet. Veldig lettleste bøker. Egentlig ikke den typen litteratur jeg vanligvis leser, men Coe skriver utrolig bra og fengende.
Torbjørn Færøvik - Drømmen om Asia: Reiseskildring, som tar for seg store deler av Sørøst- og Sør-Asia.

Ellers kan jeg anbefale et lass med interessant faglitteratur, først og fremst innen antropologi og geografi, men det er du kanskje ikke så interessert i.
Har ikke studert hva andre har anbefalt her, men jeg kan komme med noen forslag.

Nå vet ikke jeg hva du er ute etter, men ser du har lest dan brown, så kanskje krim er av interesse? I såfall kan Henning Mankell anbefales innen krimsjangeren, også Robert Wilson, som skriver utrolig bra krim.

Er du interessert i historie, anbefaler jeg serien om Arn, av Jan Guillou. In the name of Rome, av Adrian Goldsworty, er en meget omfattende bok om romerrikets kriger og erobringer. Tar for seg hele historien. Utrolig bra. Er du interessert i konspirasjonsteorier i tillegg, må du lese Holy Blood, Holy Grail

Jens Bjørneboe, Bestialitetens historie er en knallbra serie, samt Haiene og Vi som elsket Amerika.

Liker du fantasy, anbefaler jeg Terry Goodkind på det varmeste.

Kan nevne my annet snacks også, men regner med du får hjelp av de andre på huset.

Du kan alltids søke litt rundt på bokkilden.no, der finner du nok av litteratur.
Sist endret av Surrehu; 16. desember 2005 kl. 13:52.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
Jeg har falt helt for Tom Clancy de siste årene, og har pløyd meg igjennom mang en murstein med hans navn på. Om du skal lese bare en bok av TC så vil jeg anbefale Rainbow Six. Den er bare drit rå, kommer vel en filmatisering i 2006, men den er jeg litt mer skeptisk til. Forøvrig har Play.com send meg Without Remorse i posten, så det blir vel så jeg starter på den om noen dager eller så.
Bloodlines of the Illuminati kan jeg anbefale, holder på med den boken nå.
Alle bøkene av Dan Brown er jo egentlig vert å nevne, samt Neil Gaiman sin American Gods. Vist du likte LOTR så skal du bare pløye deg igjennom Hobbiten siden jeg personlig synes den er mere fantastisk enn LOTR, kanskje lit lei av Tolkien, but still.
Akkurat nå sitter jeg å leser alle Narnia bøkerne. Skal imorgen dra å hente em bok jeg er virkelig spent på å lese :
The historian - Skrevet av Elizabet Kostova. Har hørt mye om denne boken, og er veldig spent på om den vil leve opp til alt som er blitt sakt om den.
Vist du liker lit tung krim så annbefaler jeg at du får hendene på lit P.D james.

Bøkerne du som må leses :
Alle harry potter bøkerne. (gir meg en faen i hva folk sier, er helt fantastiske geniale bøker.)
Hobbiten.
American Gods.
Erik Larson : The Devil In The White City <-- lit treg start, men tar seg KRAFTIG opp.
Angels & Demons <-- Den beste boka til Dan Brown.
Ketil Bjørnstad : Til Musikken. veldig fin bok om en ung musiker som ofrer alt for sin kjære og musikken.
Var alt jeg kom på i skrivende stund.
Alt av Bukowski er god lesning, men Ham On Rye er i mine øyne hans beste. Sterk anbefalt. Prøv deg også på William Burroughs' Naked Lunch og Junky
Sitat av turbo-xbox
Jo Nesbø, Ken Follet, Henning Mankell
Vis hele sitatet...
Jo Nesbø og Ken Follet er konge bra krim, men spesielt med Jo Nesbø sine bøker synes jeg det er viktig at man begynner fra starten! Alle bøkene hans har en sammenheng, og det er dødelig spennende, også fordi det for mange er i nærmiljøet!

Av Ken Follet sine vil jeg anbefale Farlig Formue, Nålen og nedtelling mot null.

Så noen nevnte naiv, super, av Erlend Loe. Han skriver på en litt anderledes måte enn mange andre, men liker man den typen er Dupler og Fakta om Finland fantastisk morsomme!
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av icTus
Kan også anbefale det meste av Tom Clancy, selv om bøkene blir litt kjedelige og repetative når du leser flere av dem rett etter hverandre.
Vis hele sitatet...
I en periode av livet mitt (da jeg var mellom 14 og 17) leste jeg absolutt alt av Tom Clancy, Den gangen synes jeg det var fantastiske spenningsbøker og brydde meg ikke noe om at bøkene var på 800 sider pluss, Jeg har alltid likt ideen ved og ha noen kjente hovedpersoner i flere bøker, noe Jack Ryan bøkene er gode eksempler på. Nå må jeg innrømme at jeg ikke lar meg facsinere i like stor grad av alle våpen faktaene og millitær sjagongen. Jeg føler ikke lenger at de bøkene gir meg noe tilbake. De handler for det meste om trivialiteter.

Tom Clansy er en av USAs mest leste forfattere for tiden, så bøkene hans har helt klart en appell til mange lesere, men nå kan jeg ikke anbefale de bøkene. Selv om jeg vet jeg elsket dem for bare 4-5 år siden. Jeg føler jeg ikke får noe igjen for det som leser. Skal jeg oppleve spenning så kan jeg heller se en god triller på skjermen.
Knut Nærum - "Norges litteraturhistorie etter hukommelsen" er nettop det, fritt skildret etter Knut Nærums spinnville fantasi :P INGENTING i den boka skal tas for god fisk! En i klassen min ( VK2 allmennfag ) trodde faktisk at Knut Hamsun ble "bortført" av Sioux indianere og levde sammen med dem ei real stund, før den Amerikanske hæren kom og "befridde" han...Nok om det!

Jeg vil anbefale de fleste bøkene av Tom Clancy, spesielt de som handler om Jack Ryan! Kanskje ikke det dypeste innen litteratur, men god underholdning hvis du liker spenning og store gutter med store våpen.

En helt annen og en del dypere bok man kan bryne seg på er Lucien Engelmajers bok "Patriarken - Håp for narkomane". Handler om et fransk ektepar, som uten noen som helst bakgrunn og utdanning starter et rehabiliteringssenter for meget tunge rusmisbrukere. Det skildres hvordan man gjennom tungt fysisk arbeid, kjærlighet og forståelse kan hjelpe rusmisbrukere ut av misbruket og igjen gi dem et verdig liv. Meget god bok, men kanskje ikke noe for en "noob" :P Anbefales til alle! Tror mange her inne har godt av å lese den!
Jeg må si at de mest givende bøkene jeg har lest er:
Fahrenheit 945 - Ray Bradbury
Bestialitetens Historie (Trilogi: Frihetens Øyeblikk, Kruttårnet, Stillheten) - Jens Bjørneboe

Jeg har dessverre ikke fått tak i 1984 og Brave New World enda. Men de to over er ihvertfall et must å lese.

Bøker som er litt lettere å lese (men som fortsatt har filosofiske undertoner) er Haiene av Jens Bjørneboe, Rama Serien og 2001: A Space Oddyssey (og serien) av Arthur C. Clarke. Ender's Game (og Ender og Shadow serien) av Orson Scott Card. Ender's game må være verdens beste science fiction roman En ganske morsom roman som heter Incompetence av Rob Grant, minner litt om Hitchhiker's guide to the galaxy, som selvfølgelig er den morsomte boken i historien, og som er påkrevd lesing for alle og en hver.
mannen som elsket yngve av tore renberg.