Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3396
Hei, jeg har forsøkt å sett litt på nettet om hvilket språk jeg muligens skal starte med.
Men, blir like forvirret hver gang... får aldri noe spesifikk konklusjon på hva som egner seg for det jeg vil lære.

Altså jeg har ikke noe spesifikt program jeg vil lage, men et språk der du kan lage grafiske vinduer/dialoger, som ikke er klin umulig. Sett på flere språk, og der er bare eksemplene i DOS. Og der stopper det så og si!

Så derfor spør jeg noen erfarene der ute, om hvilket språk de anbefaler.
Og om det eksisterer noen gode sier med tutorials, eksempler..

Takker for hjelpen på forhånd
Tipper de fleste har annbefalt deg C/C++. Det er kanskje det mest brukte programmeringsspråket som er brukt idag. Veldig godt og avansert, dog vanskelig å lære fra starten med mindre en går skikkelig inn for å lære seg det. Tart tid...Vil annbefale deg Visual Basic. Er enkelt, både kode og grafisk. Der lager du enkle vinduer med hva du vil. Har også sine negative sider, bare for windows, ikke så mange muligheter som andre mer avanserte språk.
Sitat av Xeon
Sett på flere språk, og der er bare eksemplene i DOS. Og der stopper det så og si!
Vis hele sitatet...
Har merket mye av det samme selv. Drev å programerte endel i C tidligere (når windows 3.1 var tingen) og nå i det siste når jeg har prøvd å sette meg inn i C/C++ igjen finner jeg ingen tutorials som går noe lenger enn tekst-basert programering... Hjelper meg heller lite siden jeg kan det fra før..
Får sikkert mye nerdepepper nå, men VB.Net i Visual Studio er faktisk et ganske ok utgangspunkt.
Java?

Er vel cirka likt i vanskelighetsnivå som C++ å sette seg inn i.
Men mere fokus på objekt-orientert programmering med en gang. Som kan være kjekt.
Hadde jeg startet på nytt med programmering i dag, ville jeg uten tvil valgt C#. Go for it.
|d13m0b: Kan du begrunne det? Har faktisk vurdert å kjøpe en bok om C#. Kan basic c++ fra før.
Begrunne og begrunne. Det er egentlig en veldig subjektiv mening, men jeg mener i alle fall at det er et lekende lett språk som kan gjøre mye avanserte greier - men samtidig på en intuitiv og lett måte. Dette er selvfølgelig ikke bare på grunn av C# i seg selv, men på grunn av et glimrende verktøy (IDE) som Microsoft Visual Studio 8.0.

Alt er selvfølgelig objekt- og namespace-orientert, noe som gir deg en god følelse av hva OOP kan tilby og hvordan man bruker det. Skal du lage GUI er det heller ikke noe problem, tegne opp, skrive koden til hva som skal gjøre hva. Kompiler. Vips, du har et program med GUI.

Du får dermed se resultat av det du gjør rimelig kjapt i form av GUI, og ikke bare med konsollutput som du "vanligvis" ville gjort med C/C++.

Dessuten har man haugevis av funksjonalitet og innebygde muligheter som overgår språk som C eller C++. Funksjoner som kan hjelpe deg med å lese XML-filer uten noen store operasjoner (Installering av bibliotek eller lignende), Sockets, Kryptografi, Regexp osv.

Nå får du selfølgelig dette også i VB.Net eller et av de andre 40 språkene som er kompatible med .Net rammeverket, men for min egen del har jeg bevegd meg mer og mer ut på C# når jeg skriver programmer. I alle fall hva Windows angår, så får vi se hvor langt prosjektet mono strekker seg.
Hvorfor ikke Prolog?

Java er et ganske lett og ganske kraftig språk.

Om du holder deg til unix (deriblant GNU/[Linux Hurd] , *BSD) kan jeg anbefale Perl på det sterkeste.

C og C++ er gode språk som en skal i alle fall prøve en gang

Det er kjempevanskelig å si hva du bør velge, det vil være avhengig av hva du vil gjøre med det språket du skal lære, for at alle språk er like gode for sine mål (til og med whitespace ).
Java er jo ganske greit, ialfall det jeg startet med... men synest det virket litt artigere å arbeide språk i C.. som C/C++, har enda ikke fått tested ut C# (har hørt at det ligner litt på en blandign mye c++ og litt java i struktur)-

kan jo altids ta deg en tur innom wikipedia.org, de har enormt mye informasjon om programeringsspråk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kylix/Delphi er jo greit med at det er ca. samme nivå som VB, men det kan enkelt portast til UNIX. Det heiter Borland Delphi på veslemjuk sine plattformer, og Kylix på *NIX. Trur du kan laste ned Kylix og Borland Delphi gratis frå www.borland.com . Om ikkje, så skal eg ha nokon lisensar på kylix, og trur eg har på delphi. PM meg om dei ikkje har gratis.
Tja mange gode forslag her. Jeg vil nok anbefale Python som første programmeringsspråk. Mye av grunnen til dette er fordi python sies å være(dette kommer jo litt ann på en selv)enkelt å lære. Fra egen erfaring er det kjappere å skrive enn f.eks c eller java i startfasen, noe som hjelper på når man lærer språket. Har tidligere lest java og endel av elementene jeg hadde problemer med der, ble enklere å forstå med litt python.
Python er et fullstendig språk som lar deg bygge "standalone" applikasjoner, i tillegg kan en scripte ting med det. Noe som gjør øvelse og testing av funksjonalitet mye enklere.
Sist endret av neuron; 10. desember 2005 kl. 20:54.
Må si meg enig med neuron, Python er et veldig godt utgangspunkt.
Og hvis du senere vil lære deg java, så vil du legge merke til, og dra nytte av alle likhetene.
Det bør også nevnes at alt som mangler i python kan evt. lages som extension med c/c++ for å danne en rask og stabil platform for behovene til din applikasjon.
For et års tid siden ville jeg selv anbefalt Java, men etter et halvt år med C# må jeg støtte meg til det |d13m0b skriver.

C# og Java er for øvrig overraskende likt på mange måter, så om du lærer det ene bør det ikke være noe problem å lære det andre senere. Om du vil ha en god bok kan jeg anbefale: "Computing with C# and the .Net Framework" av Art Gittleman.

Kompilator, utviklingsmiljø og annte kan du visstnok finne gratis her et sted:
http://msdn.microsoft.com/vcsharp/
C/C++ er jo det eneste programmeringsspråket som kan brukes på så å si alle operativsystemer, det vil jo si at dersom du skal programmere programmer for forskjellige OS, er dette språket å gå for.

Derimot, dersom du bare vil lære deg et kraftig programmeringsspråk som ikke er alt for vanskelig og som kan brukes i Windows, velger du Visual Basic.Net. Jeg vet det er mange som ikke liker VB, og sier at det eneste som er brukende er C/C++, men dette er jo bare tull. I VB kan du gjøre ALT som kan gjøres i f.eks. C/C++.

Programmerer selv i VB.NET, har programmer i VB6 i flere år. Visual Basic er BRA!

Begynner du med VB, så ikke nøl med å spørre dersom du lurer på noe.
først lær deg et språk så lær deg grafiske, siden det uansett er mye ekstra kode på GUI.
c/c++ med ncurses/curses er ting spør du meg.

ncurses tutorial:
http://www.tldp.org/HOWTO/NCURSES-Pr...WTO/intro.html
men er vel en smaks sak så.
Sitat av H-A
Derimot, dersom du bare vil lære deg et kraftig programmeringsspråk som ikke er alt for vanskelig og som kan brukes i Windows, velger du Visual Basic.Net. Jeg vet det er mange som ikke liker VB, og sier at det eneste som er brukende er C/C++, men dette er jo bare tull. I VB kan du gjøre ALT som kan gjøres i f.eks. C/C++.
Vis hele sitatet...
Sant nok, men hvorfor velge VB .Net når du kan bruke C# i stedet? Med sistnevnte kan du gjøre det samme som med VB, pluss et par småting til mener jeg. Blant annet kan du ikke bruke "operator overloading" i VB, og heller ikke skrive "unsafe code" (dvs bruke pointers og jobbe direkte mot minneadresser).

Jada, dette er avanserte ting, og detaljer som en nybegynner neppe trenger tenke på. Den største og mest vesentlige forskjellen for en nybegynner er imidlertid denne: C# ligner faktisk på andre språk! Enten du skal bruke Java, C, C++, Python, eller andre ting senere, så vil du fort kjenne deg igjen fra syntaks og koder fra C#. Av de mer "kjente" språkene, så er sansynligvis VB det som skiller seg mest ut med tanke på måten det er skrevet på.
Sitat av H-A
C/C++ er jo det eneste programmeringsspråket som kan brukes på så å si alle operativsystemer, det vil jo si at dersom du skal programmere programmer for forskjellige OS, er dette språket å gå for.

Derimot, dersom du bare vil lære deg et kraftig programmeringsspråk som ikke er alt for vanskelig og som kan brukes i Windows, velger du Visual Basic.Net. Jeg vet det er mange som ikke liker VB, og sier at det eneste som er brukende er C/C++, men dette er jo bare tull. I VB kan du gjøre ALT som kan gjøres i f.eks. C/C++.

Programmerer selv i VB.NET, har programmer i VB6 i flere år. Visual Basic er BRA!

Begynner du med VB, så ikke nøl med å spørre dersom du lurer på noe.
Vis hele sitatet...
Python går også på alle OS (som jeg vet om, iallfall, inklusive PalmOS).
Og ifölge ESR, ödelegger du mulighetene dine for å läre å programmere skikkelig hvis du begynner med Visual Basic (VB ödelegger hjernen din hinsides all hjelp:P)

Nei, jeg sier bare som ESR, Python ftw!

Kilder:
http://www.linuxjournal.com/article/3882
http://www.catb.org/~esr/faqs/hacker-howto.html

-PhinnFort
At et programmeringsspråk er best fordi det funker på alle OS er som å si at analsex er best fordi det funker på alle kjønn. Sikkert fint for noen, men de fleste driter i det.
Sitat av fuzzy76
At et programmeringsspråk er best fordi det funker på alle OS er som å si at analsex er best fordi det funker på alle kjønn. Sikkert fint for noen, men de fleste driter i det.
Vis hele sitatet...
Tja, var det en grinete vb programmerer som sa det? Kanskje ikke, med tanke på mono. Faktum er jo at de fleste språk streber etter å være mest mulig "portabel" med tanke på OS og plattform. Si hva man vil om det.
Nei, selv programmerer jeg i Java, Python, PHP og VB.Net. Sånn sett er jeg vel en av få som er rimelig objektiv.

Men når jeg lager apps synes jeg det er greit å forholde seg til ETT os. Det lar deg også bruke os-spesifikke egenskaper (f.eks systray i windows) uten knøl. Forøvrig må man selv ta OS-uavhengighet med i programmeringen selv om man bruker et "plattformuavhengig" språk. Håndtering av filbaner og rettigheter er bare ett eksempel.