Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 9842
Morn.
I dag fant jeg ut at jeg skulle begynne "ordenlig med dirking". Så jeg mekka meg disse artige dingsene:
http://img436.imageshack.us/img436/6567/dirk9sa.th.jpg
De er lagd av en lang pinsett og en stor sikkerhetsnål. Dimensjonene står på bildet.
Vet det ser litt crappy ut, men det funka faktisk bedre enn jeg hadde forventet!
Åpnet fire forskjellige låser en DEL ganger i kveld da
In action:
http://img436.imageshack.us/img436/3173/dirk21is.th.jpg

Den pinnsett dingsen brukte jeg til å vri om med som en Tension Wrench (aner ikke hva det heter på norsk), og dirken brukte jeg til å pelle opp "pinnene" inni.

En god guide finner du her:
http://home.howstuffworks.com/lock-picking6.htm

Så hvis du trenger en hengelås åpnet, så har du antagelighvis tingene du trenger i syskapet
Håper dette var til nytte da

Er det noen andre som vet om en fin måte å lage dirker på eller?
Sist endret av Spacerunner; 6. desember 2005 kl. 00:18.
Nice nå skal jeg slå meg løs på skapene til de i klassen ;P
Kult, dette må jeg prøve å mekke.. Hvilke hengelåser har du brukt de på? Har et par ganske store hengelåser som jeg vil åpne
De fleste billige hengelåser kan åpnes mye lettere enn det der. Tror det kalles Shims eller noe sånt.

Edit: Men det var et kult triks
Sist endret av utmeldt; 7. desember 2005 kl. 16:33.
Kan du legge ut bildene på nytt? ImageShack nekter å vise dem til meg hvertfall..
Jeg prøvde meg på et skap her om dagen. Fikk opp 3 av 5 pins før det ringte, er ikke værst.

Tok skapet til en kompis som hjalp meg å holde konstal´nt trykk på skrutrekkeren vi brukte, så vi kan det før vi prøver oss på noe ordentlig. hehe
Sorry dobbelpost men kom inn på bildene nå
Sitat av windozer
De fleste billige hengelåser kan åpnes mye lettere enn det der. Tror det kalles Shims eller noe sånt.

Edit: Men det var et kult triks
Vis hele sitatet...
mange billige hengelåser kan åpnes med binders
Imponert blir jeg ikke før du åpner en Abus-lås med det utstyret.
Jeg klarer å dirke opp de fleste henglåser med en dirk kuttet ut av et baufilblad.

Se vedlegg:
Uansett samma hva dere gjør ikke lag dirkesett av ståltråd jeg og noen kompiser gjorde det i 7. for og dirke opp en dør på skolen og ingen kom seg inn eller ut der etterpå
Sitat av Sture Dingo
Imponert blir jeg ikke før du åpner en Abus-lås med det utstyret.
Jeg klarer å dirke opp de fleste henglåser med en dirk kuttet ut av et baufilblad.

Se vedlegg:
Vis hele sitatet...
Åssen vil det funke? Det er jo bare en rett dings jo?
Btw, jeg dirka opp fire hengelåser som ser middels sterk ut, ingen vanlig tang kan klippe dem over hvertfall.

Er det noen som kan gi meg noen tips om hvordan dirke en dørlås? Sånn vanlig skoledør
Sist endret av Spacerunner; 8. desember 2005 kl. 02:32.
Sitat av Sture Dingo
Imponert blir jeg ikke før du åpner en Abus-lås med det utstyret.
Jeg klarer å dirke opp de fleste henglåser med en dirk kuttet ut av et baufilblad.

Se vedlegg:
Vis hele sitatet...

Den fungerer bedre enn den ser ut til!
Lagde mange sånne da jeg gikk på Ungdomsskole og GK...
Men hve med dørlåser? Noen tips?
Tror neppe den baufila fixer en ytterdør! :P
er det slik at "pinnene" i låsen låser seg i rett posisjon etter at man har dirket dem, eller må man holde dem på plass? har en erfaring med at de bare spretter tilbake til utgangsposisjonen.

btw enkelte sykkellåser kan man faktisk bare "kakke" bort plasten som er rundt, for så å ta bort "platen" som holder pinnene i låsen på rett plass, dette er lett
Sitat av Spacerunner
Åssen vil det funke? Det er jo bare en rett dings jo?
Btw, jeg dirka opp fire hengelåser som ser middels sterk ut, ingen vanlig tang kan klippe dem over hvertfall.

Er det noen som kan gi meg noen tips om hvordan dirke en dørlås? Sånn vanlig skoledør
Vis hele sitatet...
Har aldri delt en henglås på langs, men onkelen min forklarte meg delvis hvordan det fungerte.

Det er ett hakk i den "pilten" som låser buen. Dette hakket når jeg med den dirken, og drar bak. Dermed er låsen åpen.

Se vedlegget. Kun ei enkel skisse, men det viser prinsippet (slik jeg forsto det utifra hva onkelen min forklarte).

Sitat av tezr
Tror neppe den baufila fixer en ytterdør! :P
Vis hele sitatet...
Hvis du skal dirke opp ei ytterdør trenger du helt annet utstyr enn dette her.
Sist endret av Sture Dingo; 8. desember 2005 kl. 22:53.
Sånn derre "pressing-å-bunn" greier funker ikke på nyere hengelåser..
Sånn fungerer en hengelås: http://home.howstuffworks.com/lock-picking6.htm
Rettelse: funker ikke på hengelåser med litt kvalitet, dvs. låser som er dyrere enn et par tiere...
Sitat av MartinB
mange billige hengelåser kan åpnes med binders
Vis hele sitatet...
Ikke med samme teknikk som shims vel... Shims tar bort den taggen som holder "kroktingen" nede. På sikkelig hengelåser er det ikke en sånn dings som holder låsen nede med en liten "pinne", men at den er "låst". Tror ikke du klarer det med en binders.
http://www.lockpickshop.com/Merchant2/graphics/00000001/padlock-shims-t.jpg
Way to go Spacerunner, pinsett som tensjonsverktøy bør jo funke greit. Var en kar ovenfor som mente det ble vanskelig med ABUS-låser? Det tror jeg nok ikke, de fleste 4 og 5-pins messing-hengelåser fra abus kan dirkes med 2 binders og litt tid, bare prøv sjøl

▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av windozer
Ikke med samme teknikk som shims vel... Shims tar bort den taggen som holder "kroktingen" nede. På sikkelig hengelåser er det ikke en sånn dings som holder låsen nede med en liten "pinne", men at den er "låst". Tror ikke du klarer det med en binders.
http://www.lockpickshop.com/Merchant2/graphics/00000001/padlock-shims-t.jpg
Vis hele sitatet...
Har lyst til å lage en slik en. Noen som har noen ide om hvordan jeg kan lage en?
hvordan er det med kodelåser?
noen som har en enkel forklaring?
Sitat av Anonymus
Har lyst til å lage en slik en. Noen som har noen ide om hvordan jeg kan lage en?
Vis hele sitatet...
Ta av beskyttelsen på en diskett, den metall delen, og bøy og klipp deg til med avbiter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Og nøyaktig HVA skal man gjøre med den?
vet ikke med større kode-hengelåser, men med de litt billige så kan du bare trekke den "bua" utover også vrir du på tallene en etter en. tilslutt når du finner riktig tall hører du et klikk og kjenner et lite rykk. også er det videre på neste.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Slik jeg har forstått bump key: Så er det at du tar en husnøkkel (helst ikke den du bruke til vanlig) og sliper alle hakkene ned. Så er det bare å finne en lås som nøkkelen går inn i og dunke forsiktig med en hammer eller noe, og samtidig vri litt. Har jeg forstått det rett? Hvis det er noe jeg har forstått feil, kan noe prøve å forklare meg det enkel. Er ikke noe videre glad i å lese side ned og side opp på engelsk. Men er det på norsk skal jeg nå klare å lese en god del mer.
Sikkerhetsklarert
xanonymx, du er inne på det, men du må huske på å slipe av 0-25-0,50mm av skulderen på nøkkelen slik at den går litt lenger inn i låsen...
Du dytter den helt inn, litt ut slik at pinnene går ned i hakkene i nøkkelen, deretter gir du den et lite bank og vri samtidig.
Så slik jeg har forstått det, så skal jeg slipe inn til den røde linjen på bilde. Er det rett

http://pic.piczo.com/img/i60689853_49339_3.jpg
Correct me if I'm wrong men,
Den du har tegnet opp er jo bare helt flat? Slik jeg har forstått det så må du lage den slik som på bildet, ellers vil det ikke være noe som bump'er pinnene.
http://www.toool.nl/gege_pextra.jpg
Oki. Tusen takk, da har jeg skjønt det. Nå er det bare å sette i gang. Men er der stor fare for at låsen som man prøver å åpne går sundt?
Så lenge nøkkelen har hakkene på rett plass og du gjør det riktig skal det ikke være stor fare for det... Men for å si det slik, ikke test på en lås som du ikke kan leve uten...

Hvis du ikke har gjort det allerede, les hva TOOOL har skrevet om dette, de klarte å få en lås til å gå i stykker, så, ja, noen låser tåler ikke denne metoden.
Hvorfor er det ytteste hakket større enn de andre?
Sikkerhetsnåler kan kanskje fungere, men over en lengre periode vil metallet bli sprøtt og bøyd og vil til slutt brekke av.

Vil du ha solide dirker som varer er fjærstål tingen. Og nå er tiden for billig fjærstål inne. Våren er her og de kommunale etater setter inn (noen) krefter for å rydde gater for grus og annen dritt. Kostebilene de bruker har børster med "hår" av fjærstål. Så, hvis du holder øynene oppe vil du finne at enkelte av disse hårene har falt av kosten og ligger og slenger i veikanten. For å sjekke om ditt funn virkelig er fjerstål er det simpelthen bare å bøye stålstykket så langt som mulig og slippe det. Spretter det tilbake uten synlige deformasjoner er det fjærstål. Ja. Det ligger i ordet.

Enkelte baufilblad er også gode emner til dirker. Og for tyngre tension wrenches er umbraco-nøkler et godt tips.

Her er en link til den tidligere ofisielle MITs guide til dirking.

Sitat av sirmixalot
er det slik at "pinnene" i låsen låser seg i rett posisjon etter at man har dirket dem, eller må man holde dem på plass? har en erfaring med at de bare spretter tilbake til utgangsposisjonen.
Vis hele sitatet...
Alle låser har en viss rekkefølge som stiftene inne i låsen sitter på, fra venstre til høyre, eller motsatt. I noen låser skal den bakerste stiften "settes" først, i andre den forrerste. Tenk deg raden med stifter som en svak diagonal linje. Når du "setter" den stiften som er plassert lengst mot den retningen låsen skal vris, vil den sette seg oppå sylinderen du vrir rundt. Altså over "shear line". Så finner du neste stift, altså den som er nest nermest.

Vedlagt SKAL det være illustrasjoner.


Alt dette står (riktignok på engelsk) i guiden jeg linket til overfor. Og hvis noen lurer på noe, SPØR.