Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 664
Hei folkens,

Jeg har i en lengere periode vært plaget av en maskin som har ett problem jeg overhodet ikke trives med.
Det hele startet med at en kammerat av meg var så veldig facinert over kabinettet jeg hadde til maskinen min at jeg til slutt så meg villig til å bytte kabinett med han. Merk dere at kabinettene er av samme sort, så dette bør vel i grunn ikke ha noen egentlig betydning på problemet mitt.

Men, ok.. Jeg fikk bygd sammen maskinen i "nytt" kabinett og bootet rakkelet opp igjen. Den fungerte slik den skulle i hele 10 minutter kanskje. Så skrudde den seg brått av og startet å lage noen hardcore stygge pipe lyder. Typ bææææ - buuuuuu - bææææææ - buuuuu. (ganske lange beep)
Jeg klødde meg litt i hodet og tok atter en gang motet fatt å prøvde og boote kassa opp igjen. Men faktumet var at maskinen ikke lengere ville boote.. I hvertfall ikke før den hadde vært strøm-løs for en kortere periode.
Maskinen ble igjen bootet opp, men ikke før jeg hadde kommet meg inn i windows skjedde det samme igjen. Dette gjenntar seg gang, på gang, på gang, på gang.
Etter en stund kommer jeg frem til at det kanskje kan være CPU eller ting i den retningen som trøbler med meg. Så jeg prøver å skru ned hastigheten på CPU, noe som faktisk hjalp. Jo lengere ned jeg skrudde frekvensen på CPU`en, jo lengere holdt den ut etter boot. Til slutt fant jeg en overkommelig hastighet for maskinen. (1150Hz) (org. XP2800+ cpu)
Denne hastigheten skulle vise å fungere greit helt til en ny disk ble satt inn i maskinen.
Da var det på`n igjen med samme gamle ulinga..

For å få løst problemet har jeg prøvd samtlige ting.
Jeg har oppgradert bios til nyeste versjon.
Kjøpt større kjøler og mere pasta til CPU.
Gitt skjermkort ny kjøler da jeg følte at dette også kunne være for varmt, slik at maskina skrudde seg i ett eller annet protect mode.

Så, nå har jeg gitt meg faen på at jeg skal få den til å fungere slik den skal på riktig ytelse uten av dette skjer. Derfor trenger jeg ett beep-code map til ett abit nf7 s2g hovedkort. Noen som har noen formening om hvor jeg kan få tak i dette? Eventuelt noen som har noen inspill på hva dette kan være for noe snusk..!?

All hjelp taes i mot med takk!
Tar det som at dette er fra systemhøyttaleren.....

Alle "pip" som kommer fra denne er jo "koder". 3 lange kan si "Problem med cpu" (Ikke sant)...Sjekk det, Mulig du blir noe klokere da...
Hadde akkurat samme problem når jeg bygde dataen min for noen år siden, fant ut at det var en kortslutning ett sted. Har du gummiføtter og sånn under hovedkortet? Kan hende en av de skruene der som er borti en krets de ikke skal eller noe, i mitt tilfelle var de en ledning som var litt avisolert på tupper og skapte kaos.

Håper det hjelper selvom det ikke er ett beepcode map, men det pleier å stå beep code i manualen men den har du vel sikkert mista/ikke står noe i den siden du spør her...
Huff.. det vil si at jeg blir nødt til å demontere rakkelet for å få sjekket om det er noe tullball inni der, da.. Men det tror jeg pent nødt får vente til i morgen

Manualen ligger hjemme i fredrikstad og jeg holder hus i mosjøen pr dags dato. Men lastet ned manualen som ligger på sidene til abit, og kunne vel egentlig ikke si at jeg fant noe interessant i denne.

RxjOn; leser du det jeg skrev en gang til, vil du kanskje oppdage at jeg leter etter en slik liste over beep-codes. Men, tnx anyway ;D
Søk på google etter "hovedkort modell" +beep eller "hovedkort modell" +pc +speaker eller lignende..
Trådstarter
28 0
Har søkt til rundt forbi, men kunne i grunn ikke se at jeg fant noe sånn helt uten vidre..