Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 2587
Heisann...satt på t-banen idag, da jeg og noen venner begynte å diskutere hva som skjer om man plutselig hoppa mens t-banen(buss, fly, tog osv) kjørte. Lander man lenger bort, eller på samme sted? Det var en del folk der, så jeg kunne liksom ikke bare stille meg midt på gulvet og hoppe opp og ned for å teste..eller, egentlig så kunne jeg jo det, men jeg tenkte å vente litt til det var mindre folk der, men da hadde jeg sovna, så jeg rakk ikke.
Prøvde å kaste en liten gjenstad i lufta for å teste, men fikk ikke noe resultat.

Hvis noen kan forklare hva som skjer, og HVORFOR det skjer, DA blir jeg glad da
All teori sier jo at objektet skal bevege seg selv. Men dette er vanskeligå gjøre riktig. Dessuten pleier transportens fart og være for liten og objektet har for liten tid i luften.

MHO
Når man sitter inne i ett fly har allt inne i flyet samme hastighet som flyet, ergo du lander der du startet f.eks. hoppet (så fram til en hopper rett opp)
Ja, jeg var 100% sikker på at det skulle gå, mens kammeraten min påsto at det ikke gikk. Da jeg sa det kanskje var for liten fart sa han at han hadde prøvd på et fly, og at han da skulle flydd fra den ene enden til den andre, noe som ikke skjedde...så dunno helt jeg :s

edit: se på klokkeslettene hvis dere lurer på hvorfor jeg sa det med flyet.
Sist endret av Izor; 9. november 2005 kl. 23:10.
Siden du har samme hastighet som t-banen, vil du lande på det punktet du hoppet fra.

Edit: litt sein
Ditt legeme, altså kroppen din, har nøyaktig samme fart som trikken. Luften inni trikken er stilleståendes. Altså ingen luftmotstand. Når du hopper vil du hoppe fremover i nøyaktig lik fart som trikken. Ergo du lander på samme sted i trikken. Hadde du stått på taket av trikken ville luftmotstandens innvirkning på ditt legeme ført til at du ville landet på et punkt lengre bak startstedet.

Det er slik det fungerer, men jeg har ikke hatt fysikk på lenge så jeg har ingen fancy formler å diske opp med.
Riktig som svaagan sier. Når du er inne på trikken, er du "en del av trikken", og vil bevege deg i lag med trikken, i nøyaktig samme hastighet. Du er en del av trikkens bevegelsesmengde.
Når du hopper vil du fortsatt ha samme hastighet, i og med at ingen krefter bremser hastigheten din.

Edit: jaja, slått av FlyingVeeVee
Jepp FlyingVeeVee ...det forklarte det egentlig. Det var det vi trodde og, men vi visste ikke helt...hehe ;P
Prøv å still deg på taket til toget og hopp, da vil du merke forskjellen
Din bevegelsesenergi er lik den som kjøretøyet har vil jeg tro. Så hvis ikke du har luftmotstand (vind) eller andre ting som sakker farten din mer enn kjøretøyet sin fart lander du på akkuratt samme plass. Vil vel tro at du under kraftig fartsøkning eller nedbemsning ikke vil lande på samme plass.

Edit: ... var litt sein ja
Sist endret av NoRemorse; 9. november 2005 kl. 23:19.
Det kan jo ikke re riktig. Du slutter jo å være en del av dette legemet da du hoppet. da blir dere delt. Am ai wraight?
nei, for luften inne i kjøretøyet står stille (men er jo også i samme fart som kjøretøyet), derfor lander du der du hoppa fra.
så kan en jo da tenke, en flue som ikke er borti noe av bussen. Men bare har flydd inn i transportmiddelet mens det sto i ro. Hva vil da skje med fluen når bussen starter, vil den bli igjen i lufta der den fløy ( og tilslutt krasje bak i bussen/trikken...) . Eller vil den følge med bussen?

Har sjølv svaret på dette, men tenkte bare eg skulle gi dere noko å tenke på. Fluen vil føkge med bussen fordi lufta inne i bussen følger med bussen (viss ikkje det er god ventilasjon) og flua vil da fly "på lufta" som er i bussen, og dermed go with the flow...
... men om du hadde prøvd det samme som fluen ville du landet lenger bak i trikken siden luftmotstanden blir så liten i forhold til vekten/massen/energien din at den vil ha veldig lite virkning.
Som sagt uttalige ganger tidligere i tråden: det er ingen ting som bremser ned farten du og toget har. Det er ikke noe som beveger seg mot din fartsretning, og derfor ikke noe som bremser deg. Hvis det hadde vært det, så ville du ha hatt store problemer med å sitte i ro i trikken uten å fly bakover. Ok, kanskje ikke på trikken da, men på et tog i alle fall

NoRemorse: men samtidig er tiden du er i luften så liten, at dette knapt vil ha noen innvirkning. Hadde man derimot vært i luften i noen sekunder, så hadde man nok merket noe.
Sist endret av Glykose; 9. november 2005 kl. 23:37.
Ja, men når en flyr er jo prinsippet at en skubber luft under seg for å kunne flyte oppå, og dersom lufta du "flyr på" flytter seg, vil vel du ligge oppå den luften å følge med, eller?

(dette er jo bare teoretisk sett, siden mennesker normalt sett ikke kan fly..)

edit: B3nd1k, tror NoRemorse mener at du flyr som fluen, ikke hopper.
Sist endret av One_ar; 9. november 2005 kl. 23:39.
Skjer ikke en dritt da du er en del av objektes tyngdekraft.
ja, tror du er inn på noe der voktern, er noe av det samme som gjør at mennesker ( som er i jordens tyngdekraft) ikkje kan endre jordas bane som i "The big jump day" prosjektet...eller hva det nå enn heter...
Kan være ganske interessant dette. For folk som er spesielt interesserte kan man lese den kjente filosofen Galileo Galileis (1500-1600-tallet) tanker om temaet. Vel kjent som hans "traghetsprinsipp og bevegelsens realitet" eller noe i den dur, tror jeg.
One of the good guys
2rs1's Avatar
I forhold til t-banen så lander legemet ditt på samme sted, men i forhold til jorda, så lander du et sted lengre fram. Så lenge begge legemene har konstant fart (ingen akselerasjon). Er mer spennende når man snakker om større ting, som stjerner og galakser.

Galileis kom med de første tankene om et såkalt treghetssystem, som Einstein også jobbet en del med. Kanskje hørt om noe som heter relativitetsteorien?
Henger man et lodd i en snor fra taker og trikken kjører med konstant akselerasjon vil loddet bevege seg bakover og henge i samme posisjon. Alle merker jo selv også at når en bil akelererer så presses man bakover i setet. Gjenstander som ligger løst kan også fly veggemellom.
¨
SÅ dersom man snakker om konstant hastighet vil det som er sagt ovenfor gjelde, men dersom det akselereres kraftig, vil man nok, dersom man utfører ditt forsøk på trikken, lande et lite stykke lengre bak i trikken.
Det er jo da på grunn av akselerasjonen. For at man ikke skal bevege seg, må resultanten være tilnærmet lik 0, altså ingen akselerasjon.
Dette minner meg om en annen liten gåte:

Hvis en fugl befinner seg inne et fly som veier X, vil da flyet veie mindre (og ha mindre tiltreknigskraft mot jorden) når fuglen letter og flyr rundt/står stille i lufta inne i flyet?
nei fordi fuglen er en del av flyets tyngdekraft. easy as that...
Sist endret av voktern; 10. november 2005 kl. 01:20.
Hmm, jeg tror (tror ja, vet ikke) totalvekten på flyet vil være mindre når fuglen letter/flyr omkring inne i flyet enn når den sitter stille inni flyet. Post gjerne svaret croyfer, ser voktern mener det motsatte
voktern har nok rett ja.
Fordi: når fuglen flakser med vingene, presser den luft nedover mot gulvet, som vil gjøre flyet tilsvarende "tungt" som når fuglen satt stille på gulvet.
Den flakser like mye som den veier =)
og da kan vi jo også spørre: hva ville skjedd vis det var fri lyftstrøm gjennom kabinen? Selvfølgelig ikke teoretisk mulig da folkene ville blitt kastet veggemellom og sugd ut av flyet som om alle verdens horer hadde fått betalt for en blåsejobb.
Sist endret av voktern; 10. november 2005 kl. 02:47.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Hadde jo vært gøy om man kunne hoppe rett opp i kabinen i ett fly, og dermed få bakveggen i kabinen i 700km/t rett i ryggen da Men, det som står tidligere her stemmer godt det.. Har hatt 3FY og dette er noe av det jeg husker best..
-totto
med en fri luftstrøm (sett bort i fra at du ville blitt sugd ut) ville du gått bakover hvis du hoppet, for da presser jo luften deg bakover. For at man skal fyke en del bakover i et fly når man hopper bør det gå veldig fort, f.eks. når det styrter. Men jeg vet ikke, jeg har dårlig peiling med sånt som et her, bre sier det jeg tror
Kanksje litt offtopic, men along the same lines... Dersom en befinner seg i en heis som faller i fritt fall og hopper opp akkurat rett før heisen treffer bunnen av sjakten. Hva vil da skje? Forutsatt at man klarer å hoppe opp da (det vil man nok sansynligvis ikke klare, men likevel)
oifind: du vil bli knust på samme måte som om du hadde stått på gulvet da den gikk i bakken. Mythbusters har faktisk testa ut det..
Jeg skulle tro at en tung heis vil få så stor fart ned at du vil muligens bli klemt opp i taket, noe som gjør det vanskelig å hoppe.
Ved å si klemt mener jeg ikke at du skvises opp i taket men at du ikke når gulvet og sannsynligvis rører taket, men så var det dette med ett objekt og luftmotsand som jeg er usikker på.
ja, du vil bli presset mot taket om det går fort NOK.
er jo omtrent det samme om du kjører i 200kmt med en bil, da vil du jo merke at du vil bli presset bakover.

Og ja, om du hopper like før heisen treffer bakken, så vil du bli seende ut som medisterfarse.
Dette er enkel fysikk. Alt kommer ann på om kjøretøyet du befinner deg i har konstant fart, eller om det akselerer. Hvis kjøretøyet har konstant fart, enten det er 50 km/t eller 800 km/t, vil du ikke bevege deg en centimeter hvis du hopper.

Er derimot kjøretøyet i en fartsøkning, eller nedbremsning, vil du bevege deg. Hvor mye, kommer an på hvor stor akselerasjonen er.
Sitat av oifind
Kanksje litt offtopic, men along the same lines... Dersom en befinner seg i en heis som faller i fritt fall og hopper opp akkurat rett før heisen treffer bunnen av sjakten. Hva vil da skje? Forutsatt at man klarer å hoppe opp da (det vil man nok sansynligvis ikke klare, men likevel)
Vis hele sitatet...
Sett at heisen faller med 100 km/t og du hopper med en fart på 1km/t oppover i forhold til heisen, faller du fremdeles med en fart på 99km/t i fohold til bakken, selv om du hopper opp inni heisen. Med andre ord vil du bli mos. Man trenger ikke mythbusters for å finne ut det.
Sitat av Croyfer
voktern har nok rett ja.
Fordi: når fuglen flakser med vingene, presser den luft nedover mot gulvet, som vil gjøre flyet tilsvarende "tungt" som når fuglen satt stille på gulvet.
Den flakser like mye som den veier =)
Vis hele sitatet...
Hva hvis man tar med seg en gassbeholder full av helium og en hel haug tomme ballonger opp i et fly. Gassen i beholderen er jo flytendes på grunn av høyt trykk. Hvis man begynner å fylle heliumet i ballongene, så tømmes jo beholderen for gass. Ergo beholderen blir lettere. Heliumet i ballongene er jo også lettere enn luft og vil bidra til oppdrift. Vil flyets startvekt med heliumet i flytende form i beholderen være høyere enn vekten etter at heliumet er brukt til å blåse opp ballongene?

En liten nøtt å tenke på
En gang eg satt i bilen, så dreiv eg å kasta mobilen opp i lufta når bilen svinga. Da landa den på andre plassa enn derfra den blei kasta (åpenlyst da ).
Sitat av Camper
Jeg skulle tro at en tung heis vil få så stor fart ned at du vil muligens bli klemt opp i taket, noe som gjør det vanskelig å hoppe.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke dette vil skje, da du og heisen vil falle like fort. Hvis heisen blir presset nedover derimot vil dette kunne skje.
vekten er den samme.. men oppdrift er noe annet.. når heliumet går over til gassform så tar det mye mer plass.. vekta ville vert den samme. men oppdrift den tar jeg ikke.

når heliumet skifter til gass form er det det samme som å smøre smør utover skiven. men ellers hadde det nok ikke godt så bra viss det er mye gass vi snakker om. det er jo tross alt en lukka kabin.
Litt offtopic men uansett...

Hva vil skje med deg hvis du er i en tett beholder med vann, og si at du er på lasteplanet på en lastebil. Hva skjer når bilen akselrerer eller bremser. Eller hva skjer hvis den krasjer.

Beholderen må være helt full men vann eller så skjønner jeg jo hva som vi skje.