Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 4112
noen som vet hva som skal til av mods for å spille nedlasta spill fra hd'n på xbox360?
tja... Tre utviklingskit til X360 er på avveie, og Microsoft er redd at pirater kan svekke sikkerheten på konsollen. I utgangspunktet er spillene og maskinen så kryptert at det skal være umulig å hacke, men om det holder mål vites enda ikke.

Det som er klart er at maskinen blir ubrukelig hvis chassiset åpnes (sikkerhetstiltak for å motvirke modding).
Er det ikke litt tidlig å diskutere hvor vidt 360 kan moddes eller ei? Jeg mener, den lanseres jo ikke før 2 .desember!
Det er jo kjekt å vite om det blir en god invistering eller ikke
faen, da blir min xbox utdatert da..
Den vil alltid bli moddet på et eller annet tidspunkt, er det noen spill-konsoler av nyere dato som ikke er blitt det?
Sitat av Raymond
Er det ikke litt tidlig å diskutere hvor vidt 360 kan moddes eller ei? Jeg mener, den lanseres jo ikke før 2 .desember!
Vis hele sitatet...
Jo, helt enig. Det som er klart at det i såfall ikke blir blir en hardware mod, men en software mod. Kommer jo til å bli en rekke former for kode som kan kjøres, så sannsyneligheten er vel til stede.
De må først finne en svakhet. Men det vil nok bli mindre modding av xboxen nå som den allerede har fler av funksjonene som folk modda den orginale xboxen for. F.eks media center og slikt er allerede implentert. Gleder meg masse, får inn en xbox på jobben om 1-2uler
Kjekt å vite om det er en god investering da.

Men nå tenkte jeg egentlig mest på å kunne spille av gamle xbox spill.
skal xboxen bli ubrukelig om man åpner chassiet? er ikke det litt ulovlig da? ser ikke hvordan noen kan ha lov til å lage en slik mekanisme....hva om du er litt uheldig å utløser mekanismen ved et uhell da, du aner jo ikke hva som foregår da, eller har litt teknisk innsikt å vil løse et problem (som kanskje har oppstått) selv, (jeg har gjort det flere ganger på min xbox) for å slippe å sende det til support å sånnt pakk.
Einherjer, man skal ikke åpne produktet da man ikke har slik kompetanse, man kan gjerne argumentere med at man har elektro fra vgs men det hjelper lite når en ikke har erfaring eller ekspertise om xboxens inmat, heller ikke være sertifisert for det.

Slike mekanismer skal ikke utløses av seg selv, skjer det så vet Xbox-sertifiserte-folk hvorfor det har skjedd, og vil gi deg et nytt produkt.

Selv tror jeg ikke helt på at en slik løsning finnes.
jeg er service elektroniker da, så jeg har jo litt peiling på elektroniske enheter selv om jeg ikke har ekspertise på akuratt den enheten men å gjøre xboxen ubrukbar bare fordi du åpnet den er jo bare teit..
Sitat av tore-
Den vil alltid bli moddet på et eller annet tidspunkt, er det noen spill-konsoler av nyere dato som ikke er blitt det?
Vis hele sitatet...
Vel, hvor mange har kommet med en cracka utgave av PSP firmware 2 og oppover? Det blir bare verre og verre å knekke slike konsoller.
Det er sant, og det irriterer meg (Det med PSP firmware).

Men uansett, det vil nok bli funnet diverse exploits etterhvert. Håper ihvertfall det.
Jeg vil nå si at det gikk rimelig kjapt før dem knæka(!) PSPen, det begynner i det små men se hva en kan gjøre med Xboxen nå f.eks?=
Sitat av tore-
Einherjer, man skal ikke åpne produktet da man ikke har slik kompetanse, man kan gjerne argumentere med at man har elektro fra vgs men det hjelper lite når en ikke har erfaring eller ekspertise om xboxens inmat, heller ikke være sertifisert for det.

Slike mekanismer skal ikke utløses av seg selv, skjer det så vet Xbox-sertifiserte-folk hvorfor det har skjedd, og vil gi deg et nytt produkt.

Selv tror jeg ikke helt på at en slik løsning finnes.
Vis hele sitatet...
Microsoft har selv fortalt at det ikke utføres service på X360 og at maskinene er utviklet slik at de ødelegges ved uautorisert forsøk på åpning. De er altså utviklet slik at forsøk på åpning ødelegger maskinen. ... Og Microsoft har alt på det tørre etter rettspraksis i hele verden med unntak av Australia. Det er ikke lovlig per i dag å modifisere produkter uten tillatelse, og dette lovverket vil neppe bli endret.
Hvis det ikke blir mulig og modde den eller med andre ord åpne den uten at den blir ødlagt så har dem hvertfall tapt en kunde..At jeg ikke skal kunne skru opp MIN EGEN xbox360 er bare helt lattlig...Skjønner at garantien ryker men at boksen som jeg har kjøpt blir ødlagt er for skamlig
Sitat av Trash2000
Microsoft har selv fortalt at det ikke utføres service på X360 og at maskinene er utviklet slik at de ødelegges ved uautorisert forsøk på åpning. De er altså utviklet slik at forsøk på åpning ødelegger maskinen. ... Og Microsoft har alt på det tørre etter rettspraksis i hele verden med unntak av Australia. Det er ikke lovlig per i dag å modifisere produkter uten tillatelse, og dette lovverket vil neppe bli endret.
Vis hele sitatet...
Blir vel feil å si at det IKKE utføres service på X360, tenk deg dette:

"Hey Elkjøp, den leser ikke av spillene mine?"
"Ja men da er den ødelagt, og det er ikke service på dem, du får en ny siden du er innenfor garantitiden".
Ja, veldig teit, men uansett så tror jeg vi alle vet at det kommer en ubernerd som klarer å bypasse denne "Mechanizm of Destruction" funksjonen, det er jeg hellig overbevist om, så microsoft vil tape den kampen slik som alt annet de å andre har prøvd.
Som bringer meg tilbake til mitt utgangspunkt, før eller seinere, kommer en forbi dette.

Og jeg vil understreke Einherjer, å IKKE ha service på produktet vil koste Microsoftg DYRT, derfor tviler jeg på utsagnet ditt intill du kan dokumentere det.
Hmm... Xbox er jo oppbygd som en PC, skulle tro at Xbox360 er det også, så syns det er litt drøyt av MS å ha slike "sperrer" i produktet sitt. Tenk deg at du kjøpte en Dell PC, og måtte bytte PSU etter 3 år, så blir den ødlagt fordi Dell satte "sikkerhetstiltak" i den?

Uansett, dette blir det sikkert funnet løsning på, sist gang MS var så høy på pæra som nå var da de innførte WPA...

Hvis det aldri kommer en mod til Xbox360, spår jeg at interessen for den er slutt etter ca et år...
Synes det er merkelig at det er så mange som tror at hypen kommer til å forsvinne fort hvis den ikke lar seg modde. Den blir ikke moddet fra dag en, ting tar ting, lang tid.

Og igjen, skulle strømforsyningen gå lsik som aphex sier, så har man service-senter for slike ting. Men igjen, har ikke sett noen referer til denne informasjonen. For det høres rart ut at MS kan sette en sperre på et produkt som gjør at man ikke kan foreta reperasjoner på et produkt etter at garantien har løpt ut, som f.eks ved PSU-trøbbel.
Sitat av tore-
Synes det er merkelig at det er så mange som tror at hypen kommer til å forsvinne fort hvis den ikke lar seg modde. Den blir ikke moddet fra dag en, ting tar ting, lang tid.

Og igjen, skulle strømforsyningen gå lsik som aphex sier, så har man service-senter for slike ting. Men igjen, har ikke sett noen referer til denne informasjonen. For det høres rart ut at MS kan sette en sperre på et produkt som gjør at man ikke kan foreta reperasjoner på et produkt etter at garantien har løpt ut, som f.eks ved PSU-trøbbel.
Vis hele sitatet...
Sant nok, har ikke kommet noen beviser på at det finnes slik "sperre" i xbox360, men forundrer meg ikke om MS finner på noe slikt...

Synes også det er rart at folk ikke skal kunne åpne og evt. reparere elektronisk utstyr, da jeg var 9 år gammel begynnte jeg å skru opp alt av radio'er, kassetspillere osv, hvis slike "sikkerhetstiltak" kommer på markedet, så kommer sikkert flere og flere til å bruke dette, da blir det ikke lenge til du ikke kan åpne vekkerklokka di uten å ødlegge den(det kan jo skje i dag óg vel å merke) :P

Første Xbox'en kommer vel ikke til å dø ut helt med det første, siden den kan brukes til absolutt alt fra spillemaskin til å se NRK Nett-TV(såfremt det ikke kommer lignende til xbox360)

Vi får bare vente å se om det blir noen skikkelig mod til xbox360....
Sitat av HanZl
Første xbox360 modden http://llamma.com/xbox360/index.html
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke det er slike mods de snakker om. De prater om mods får å få brukt homebrew og spille brente spill ++.
Vet men det betyr at xbox360 har større scene en psp..
Begynner faktisk å bli litt redd for at maskinene ikke kan moddes (altså neste generasjonen)
Med det mener jeg selfølgelig at sånt blir vanskeligere, og om det til slutt vil komme en bra mod vil det nok ta veldig lang tid.
Jeg håper faktisk noen klarer å modde revolution skikkelig slik at jeg slipper å kjøpe nes->n64 spilla, men istedet legge dem ut på dvd å spille lns!
Raymond, jeg håper faktisk at dem IKKE knekker revolution med tanke på nes->n64 (gitt av prisingen på spillene er rimelig) Hvorfor? Jeg tror faktisk at spillindustrien vil få et lite sjokk over hvor populære de gamle spillene kommer til å bli når Nintendo gir kundemassen tilgang til så og si ALLE de gamle spillene. Men vi får se hva som skjer.
Sitat av tore-
Blir vel feil å si at det IKKE utføres service på X360, tenk deg dette:

"Hey Elkjøp, den leser ikke av spillene mine?"
"Ja men da er den ødelagt, og det er ikke service på dem, du får en ny siden du er innenfor garantitiden".
Vis hele sitatet...
Nope, det er fakta sant. MS får heller ikke åpnet boksen, og dermed skal boksen sendes inn og erstattes. Fikk vite det på pressebrief hos MS tidligere i år

Sitat, Aphex:
Sant nok, har ikke kommet noen beviser på at det finnes slik "sperre" i xbox360, men forundrer meg ikke om MS finner på noe slikt...

Bla tilbake til pressebriefingen Microsoft avholdt rundt årets E3 messe. Om tiltaket vil settes inn i praksis, men sikkerheten var da på skrytelisten og det var et av tiltakene.

EDIT: PS! Allerede i mars måned kom følgende artikkel med avsløringen. Link: http://www.gamersmix.com/art.php?id=1345

Eurogamer og Gamespot hadde forøvrig oppslag om samme sak.
Sist endret av Trash2000; 26. oktober 2005 kl. 18:14.
Dersom de har det slik, at maskinen må sendes inn for å bli erstattet, hadde en kompis av meg en plan å gjøre det så mye han kunne slik at de tapte noen kroner.
Dette var veldig dumt av MS dersom det stemmer at de har noe slikt gående. Tenk på alle Sony tilhengere, som kjøper det og sender inn for å få ny X antall ganger:P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg var forsovet fornøyd med 360 helt til jeg fant ut at den ikke kan spille av avi/mpg/divx - men kun wmv! Det er hovedsaklig min grunn til at jeg ønsker å chippe den.

Det kan også være litt kult å ta noen eventuelle benchmark program som blir laget til den hvis den blir modda...
Jeg var i Oslo (Joanna Darks leilighet) for 2. gang i går for å teste xbox 360, og på de Dev-kitene som var der lå det inne et par veldig basic Benchmarkprogrammer. I følge det ene vi testet kjørte det en animasjon av en delfin, veldig basic saker, men 1400 fps var fortsatt bra. Dog, dette var snakk om gammel grafikk.

Ellers så er selve maskinen utrolig bra, selv om et par spill; Perfect Dark Zero og Kameo skuffer. Det å kunne streame musikk fra PCen mens man spiller og å bruke Xboxen som multimediesenter er utrolig stilig, selv om multimediesenter-delen allerede finnes på moddede xboxer.
Sitat av bjerkreimruler
Dersom de har det slik, at maskinen må sendes inn for å bli erstattet, hadde en kompis av meg en plan å gjøre det så mye han kunne slik at de tapte noen kroner.
Dette var veldig dumt av MS dersom det stemmer at de har noe slikt gående. Tenk på alle Sony tilhengere, som kjøper det og sender inn for å få ny X antall ganger:P
Vis hele sitatet...
Først må jo "Sony Tilhengerne" få xboxen til å virke ødelagt ut. Tippe butikker som elkjøp sjekker om den ikke leser spillene før de gir ut nye. Og tror du virkelig at dem taper mer penger på dette enn hvis det hadde vært så lett som bare det å modifisere den?
Jeg har hørt at det var noen som holdt på å få OSX til å kjøre på Xenon. Noen som har hørt noe mer om det?
Sitat av Laxaa
Jeg har hørt at det var noen som holdt på å få OSX til å kjøre på Xenon. Noen som har hørt noe mer om det?
Vis hele sitatet...
Tror noen har planer om å gjøre det når den først kommer ut, men så langt er det kun de 5 dev-kitene som ble stjålet i Tyskland som er i hendene på moddere. De hjelper jo folk lite også, for de ferdige boxene er ganske anderledes. Blant annet så jeg på de Dev-boxene jeg testet at de kjøte .exe-filer i tilegg til det nye formatet for 360; .xex (sikkert Xenon EXecutable), som tar over for de gamle .xbe-filene
Modding av 360'n tror jeg kommer til å ta en stund, regner med MS har klart å tette ENDEL sikkerhetshull siden xboxen.

Offtopic:

Jeg modder din xbox for 200. ALL costs included (Trondheim) kan også sende post
Tenk deg, de brukte 17 mill på å utvikle en chip til å ha i utstyr som gjør at bare utstyr med en slik chip funker med xboxen. Hvor mye tror du de har brukt å anti-piratkopiering?
Sikkert en del, men med såpass omfattende hard- og software må det nesten være en mulighet å komme seg rundt. Det er jo hundrevis fra blant annet Xbox-scene som vil være klare med skrujernet i håp om å bli den første til å modde 360.

En ting jeg stusset på, som også ble postet som nyhet på Xbox-scene var det at man kan brenne ut oppdateringer til Emulatoren for gamle Xbox spill på CD, for deretter å istallere det på din xbox 360 om du ikke har tilgang til nett og LIVE. Noen spekulerer dermed i at hvis man kan kjøre kode fra brente CDer på den måten, så må det jo nesten være mulig å utnytte det...

Les mer på Xbox-scene: http://www.xbox-scene.com/xbox1data/...kFVfzVTRgC.php
Tror nok vi må forberede oss på en rimelig lang ventetid før xbox360 evt blir hacket. Xbox360 er helt ny hardware som ikke lenger er basert på pc-arkitektur, og microsoft har gjort det svært tydelig at de har satset mye sterkere på sikkerhet. Den første xbox'n brukte standard-chipper og deler som nesten ALLE hadde mye informasjon publisert og var velkjente for de fleste elektroingeniører. Se for deg at xbox360 har massevis av brikker som det ikke finnes _noen_ som helst informasjon om, og at all trafikk internt mellom disse brikkene er enkryptert. Dette er mareritt når det gjelder hacking, rett og slett fordi man ikke har noen måte å "komme" til på (angrepsvektorer).

I tillegg bør man huske på at selv om xbox nå for tiden er veldig enkel å modde, så tok det faktisk 7 mnd elns før den første modchip'n kom ut, og selv da skjedde dette kun fordi sikkerheten var bortimot latterlig. Hvis man sammenligner psp med xbox så er dette også veldig feil, det er viktig å skille mellom å exploite software og å faktisk hacke hardware. Selve hardware'n til psp er rimelig sikker, og selv ikke med den store interessen det er for psp-modding så finnes det til dags dato ikke noen publiserte løsninger for modding.
Psp er faktisk et godt eksempel her, man kan aldri se bort i fra at software'n til xbox360 kan bli exploitet før hardware'n, men selv det er ganske usikkert rett og slett fordi microsoft har lært leksa her om og om igjen.

Det er mange i xbox-miljøet som er overbevist om modding av xbox360 ikke er noe problem, "vi er jo så mange"-mentaliteten råder; men fakta er at det er _ekstremt_ få personer som faktisk har kunnskap og utstyr til å kunne hacke hardware på dette nivået; og av disse er det enda færre som faktisk har vilje eller mulighet til å gjøre noe sånt.
Jeg må si at jeg blir overrasket om det blir funnet noen løsning i det hele tatt for å kjøre uautentisert kode på xbox360 innen 12mnd.
Sist endret av TheGEEK; 14. november 2005 kl. 20:10.
Jeg vet ikke så mye om xbox eller xbox360, men jeg fallt innom denne siden en eller annen gang.

http://www.360insider.net/forums/
Sitat av Øby
Tror noen har planer om å gjøre det når den først kommer ut, men så langt er det kun de 5 dev-kitene som ble stjålet i Tyskland som er i hendene på moddere. De hjelper jo folk lite også, for de ferdige boxene er ganske anderledes. Blant annet så jeg på de Dev-boxene jeg testet at de kjøte .exe-filer i tilegg til det nye formatet for 360; .xex (sikkert Xenon EXecutable), som tar over for de gamle .xbe-filene
Vis hele sitatet...
OK. For hvis noen greier dette(og får det til å kjøre stabilt), så kommer jeg garantert til å skaffe meg en Xenon, siden dette antakelig vis blir billigere enn å kjøpe en Mac.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er herved feil at xbox'n selvdestrueres hvis man åpner den.
du har prøvd?
Det er da ikke lov å sperre komponenter på den måten. Det eneste som skjer hvis man prøver å ta opp et forseglet produkt er at man mister retten på å få en evt. returnering på den. altså hvis den går i stykker får du null igjen.
Eh, CodeMode, Microsoft legger inn de sperrer de selv vil legge inn, det er deres produkt. Om de velger å si at du mister garantien ved u-autorisert åpning av produktet er vel deres valg (går vel på lovgivning i det gitte land).
Sitat av tore-
Eh, CodeMode, Microsoft legger inn de sperrer de selv vil legge inn, det er deres produkt. Om de velger å si at du mister garantien ved u-autorisert åpning av produktet er vel deres valg (går vel på lovgivning i det gitte land).
Vis hele sitatet...
Var vel det han sa. Det er jo vanlig at man mister garantien på elektroniske varer når man åpner dem, men at Microsoft skulla ha lagt inn en selvdestrueringsmekansime hadde virka litt rart. Hadde gjort det en del vanskeligere for reparatører å åpne og fikse på konsoller det var feil på iallefall...
Elkjøp forsikring er det som teller
Er bare å røske tak i dekselet og håpe på det beste
Når jeg kjøper et produkt så regner jeg det produktet som mitt, er ingenting som heter u-autorisert åpning av produktet så lenge jeg har betalt for det.
De kan jo ikke nekte meg det, seff går garantien ut men det gjør da vel ikke noe
Er det ikke mulig at noen av dem som har vært med på å utvikle denne sikkerheten lekker den vidre? Jeg mener, det kan jo hende dem ønsker en modda utgave selv.

Syns dessuten det er virker som om sikkerhet har blitt veldig my mer prioritert nå enn før. Kan jo også se at release gruppene ikke klare å lage crack til spillene de gir ut lenger(til pc). Nå er det nesten bare clones det går i.
Første spilla er jo ute nå! Cracka altså, men er jo umulig å spille dem!