Her er det jeg har skrevet, og fått til svar. mener svaret er helt på vidda;
Viser til din henvendelse vedrørende hastighet på din bredbåndsforbindelse.
ADSL-løsningen vår bygger på en overføringsprotokoll som stjeler litt av
båndbredden (eks. PPPoA og PPPoE). Dette gjør alle protokoller i en eller annen
grad, og som regel merker du dette bedre jo høyere båndbredde du disponerer. I
ADSL-løsninger er linjekvaliteten gjerne varierende, dette har også en del å si
på båndbredden. Normalt mister du 2-8 prosent av båndbredden til de overliggende
protokollene samt linjesvinn. NextGenTel har satt opp linjehastighet litt for å
kompenserer for dette svinnet.
Den beste måten å sjekke at du faktisk får den linjehastigheten du skal ha, er
ved å benytte de raskeste filoverføringsprotokollene Internett har å by på,
nemlig FTP.
Få tak i en god FTP klient, for eksempel CuteFTP fra denne linken,
http://www.globalscape.com/download/cuteftp.asp
Når klienten er lastet ned, konfigurerer du den til å bruke PASSV MODE, altså
passiv modus. Lag så en ny forbindelse, eventuelt velg quick-connect, og knytt
deg til følgende med anonym login: ftp.uio.no
Her går du inn i katalogene / - og laster ned filen som heter: find.gz. Denne
FTP serveren gir normalt korrekte resultater.
Med en 2 mbit-linje (2000 kbit) skal du få opp i mot 220 - 250 KB/s.
Hva er forskjellen på en kilobit (kb)og en KiloByte (KB)?
Hver Byte er bygget opp av 8 bit. Når vi sier at linjen din er på 1200/384 kbps,
kan man da dele 1200 kilobit på 8 (8 bit i en Byte) og få 150 KiloByte - som er
den maksimale overføringshastigheten du kan oppnå.
Husk at kilobit del på 8 gir deg KiloByte per sekund. Eksempel: 1700 kilobit
(kbit) / 8 = 215,5 KiloByte (KB)
Dette er altså maksimalt av det en Charlie-linje kan overføre. Normalt vil
høyeste overføringshastigheten ligge på mellom 170 KiloByte (KB) og 190 KiloByte
(KB) per sekund.
Med vennlig hilsen
Kundeservice
NextGenTel
Vi gjør oppmerksom på at denne epostadressen ikke er betjent.
Har du spørsmål, benytt kontaktskjema:
https://www.nextgentel.com/kundeside...jema/index.php
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Kundenummer: 189666
Navn: Pål Laumann
Epost:
juliusumulius@msn.com
Oppkobling:
Ruter:
OS:
Angåene min hastighet på breibåndet:
Betaler 398/mnd for Bravoløsningen deres, men har til dags dato ikke hatt
hastighet på stort over 1mb ned, og rundt 300kb opp, noe som tilsvarer
Alfaabonnementet. Synes da det er totalt urimelig at jeg da skal måtte betale
for en tjeneste jeg ikke får.
Med hilsen Pål Laumann