Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5379
Fattige og unge risikerer å bli alvorlig syke, fordi de ikke kan betale egenandelene på legetimene, advarer Legeforeningen, ved president Hans Kristian Bakke. Egenandelene hos fastlegen har fordoblet seg de siste ti årene, noe som har ført til at enkelte føler at de ikke har råd til å gå til legen.

- Jeg opplever at unge som opplever sin helse truet, og som ikke tør å snakke med foreldrene sine om dette, føler at de ikke har råd til å kontakte fastlegen på grunn av de høye egenandelene. Ofte kan dette være de aller sykeste, for eksempel unge som sliter med angst og depresjon, sier førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo, Ole Rikard Haavet til NRK.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4944536.html
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/05/439328.html

Jeg synes dette er særs bekymringsfullt, og krever tiltak.
Det er mye fokus på skattelettelser, men det ser faktisk ut som deler av skattelettelsene finansieres ved at de sykeste må betale relativt sett mer.

Hvordan ser folk her på dette?

med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Helt klart, dette kan jeg faktisk dokumentere at skjer; helsenorge er rett og slett for dyrt.
Som jeg sier - ikke stem på partiene som vil ha lavere skatt. Det fører bare til at offentlige tjenester blir dyrere...
En gjennomsnittlig familie med 500 000 i samlet husholdningsinntekt har ingen problemer med å betale en liten andel av kostnaden ved et sjeldent legebesøk. Jeg er sikker på at de fleste her på forumet er i samme situasjon.

Det er bedre å bruke mer penger på de som har alle minst, enn å gi unødvendige gratisgoder til de som har mer enn nok fra før.


Men dette er nå ikke det eneste SV lover. SVs pengepolitikk er den som vil ødelegge familieøkonomien, ikke en ansvarlig og logisk høyrepolitikk. For å sitere et leserbrev i Varden;

SV lover hele 70 milliarder i økt offentlig pengebruk neste periode. Med en slik eksplosjon i de offentlige utgiftene vil renta fyke i været, noe de fleste økonomer er enige om, og kronekursen radikalt forverre seg. Hva skal da skje med konkurranseutsatt industri i distriktene?

SVs skolepolitikk er en affære i samme gate. SV har klart programfestet å fjerne både karakterene og eksamen. I tillegg vil de fjerne de nye inntakskravene på lærerutdanning, noe som vil svekke nivået på fremtidens pedagoger. Høyre i regjering har klare resultater å vise til. Vi har gått fra pessimisme til optimisme i næringslivet og ledigheten er på full fart ned. Vi har gitt skattelette til bedriftene for å trygge arbeidsplassene, og til vanlige folk slik at nesten 200 000 færre sykepleiere, lærere, snekkere og rørleggere betaler toppskatt i forhold til når Ap styrte. I tillegg har vi fjernet straffeskatten på bolig, kuttet flyavgiften, redusert strømskatten og gitt høyere frikortgrense for ungdom. Vi har satset massivt på den offentlige skolen, blant annet gjennom flere timetall i basisfagene og over 3 milliarder kroner til etterutdanning for lærere.

Hva har Sosialistisk Venstreparti å tilby annet enn sosialistiske eksperimenter?
Sitat av Ivar Johansen
Fattige og unge risikerer å bli alvorlig syke, fordi de ikke kan betale egenandelene på legetimene, advarer Legeforeningen, ved president Hans Kristian Bakke. Egenandelene hos fastlegen har fordoblet seg de siste ti årene, noe som har ført til at enkelte føler at de ikke har råd til å gå til legen.

- Jeg opplever at unge som opplever sin helse truet, og som ikke tør å snakke med foreldrene sine om dette, føler at de ikke har råd til å kontakte fastlegen på grunn av de høye egenandelene. Ofte kan dette være de aller sykeste, for eksempel unge som sliter med angst og depresjon, sier førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo, Ole Rikard Haavet til NRK.
Vis hele sitatet...
Dette er en fillesak. Du spiller på min samvittighet, og antyder at jeg med dagens skattenivå ikke bidrar nok til samfunnet.

Hvor mange alvorlig syke i Norge tror du driter i å gå til legen fordi de ikke har råd? Jeg tipper 25 stykker.

Hvis du mener at løsningen på dette problemet er høyere skatter, ja da er du gjennomskuet. Alt du vil er staten skal styre alle mine midler, du vil at jeg skal føle at min overlevelse er takket være staten. Jeez!

Jeg synes det burde koste mye mer å gå til legen. Da hadde kanskje folk begynt å ta bedre vare på kroppen/helsen sin. Sunnere mat, mer trim og mindre røyk.

Et annet poeng mot dagens ordning med alt for lav egenandel, er at legene bruker størsteparten av arbeidsdagen på å bable med hypokondere. (Kilde: Naboen. Hun er kommunelege).
[quote]
Sitat av fuCKYou
Hvis du mener at løsningen på dette problemet er høyere skatter, ja da er du gjennomskuet. Alt du vil er staten skal styre alle mine midler, du vil at jeg skal føle at min overlevelse er takket være staten.
Vis hele sitatet...
Jeg synes dagens skattenivå er greit, men den sosiale profilen er på tryne. De med de høyeste inntekter burde bidra mer, slik at en kan lette belastningen for de som har de laveste inntektene. Herunder å redusere egenandeler på helse- og sosialtjenester.
De rød/grønne regjeringsalternativet har forpliktet seg på et samlet skattenivå som i 2004.

Og herunder; mer lik behandling av kapitalinntekt og lønnsinntekt.

http://ivarjohansen.no

Sitat av Santiago
En gjennomsnittlig familie med 500 000 i samlet husholdningsinntekt har ingen problemer med å betale en liten andel av kostnaden ved et sjeldent legebesøk. Jeg er sikker på at de fleste her på forumet er i samme situasjon.
Vis hele sitatet...
Hadde det bare dreid seg om 100 kroner hadde dette ikke vært noe problem, men for svært mange i dette land dreier det seg om betydelige høyere kostnader. Er du kronisk syk og/eller funksjonshemmet trenger du ikke bare lege, men også medisiner (som ofte ikke er på blå resept), tekniske hjelpemidler, spesialtransport/TT m.v.

En rapport utarbeidet av ECON (Senter for økonomisk analyse), viser at funksjonshemmede og kronisk syke gjennomsnittlig har utgifter til helse- og omsorgstjenester på rundt 9.000 kroner i året. I undersøkelsen går det fram at over 6% har utgifter på over 20.000 kroner i året, mens hele 8% i løpet av 2001 har måtte avstå fra bruk av helse- og omsorgstjenester fordi det ble for dyrt.

http://www.ffo.no/?dokId=195

Dette er for mange et betydelig økonomisk belastning for mange, og som de ganske enkelt ikke har råd til. Med de konsekvenser det har for helse og livskvalitet.

med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
Sist endret av Ivar Johansen; 20. august 2005 kl. 14:52.
Først og fremst må dere roe ned hypen om at "egenandelene på legetimer har økt så til de grader". Økningen fra APs (som selv beroliger velgerne sine om at de kommer til å ta styringen i en eventuell rød/grønn regjering) siste budsjett før regjeringsskiftet, har vært _minimal. Dette er en endring du lett kan pante flasker for å møte. Uansett _HAR_ folk flest, særlig de med mye gjeld, fått en betydelig avgiftslettelse. Ikke bare skatter de mindre av pengene de har tjent, men Høyreregjeringens næringspolitikk har ført til rekordlav rente, noe som i bunn og grunn kommer de med mye gjeld til gode, fremfor de med mye penger på bok. Videre har også gjeldstyngede kommuner fått bedre råd som et resultat av dette. Det gjør at kommunene kan bruke mindre ressurser på å betjene gjeld, og mer på viktige velferdsoppgaver, som barnehager, skoler og eldreomsorg, for sine innbyggere.

Når det gjelder venstresidens ønsker om å skatte ihjel de med kapital i denne nasjonen klarer de ikke å se helheten i hvordan et samfunn fungerer. Selv om venstrepolitikerne gjerne skulle ønske at Staten var Alfa Omega i Norge, er ikke dette tilfellet. Det private er en stor del av norsk næringsliv, og bak denne står det privat kapital. Kvel denne kapitalen, og du kveler antall arbeidsplasser, kreativ utvikling, nasjonal vekst osv. Venstresidens politikk resulterer i å drepe all form for initiativ blandt privatpersoner. Det har aldri vært opprettet så mange bedrifter og arbeidsplasser i Norge som det har de 4 siste årene. Dette ønskes nå rasert av enkelte partier. Det skal vel også nevnes at SV ikke akkurat har kunnskaper på områder som næringspolitikk, et syn som Arbeiderpartiet og deres pengepung LO har uttalt offentlig. La oss også huske at nasjonens aller rikeste allerede har innsett hvor usolidarisk skattesystemet er, hvor det forventes at privatpersoner forsørger nasjonen, og har for lengst meldt flytting til såkalte "skatteparadis". En økning i skattenivåene vil altså ikke ramme de dere tror, men snarere "mannen i gata". Jeg ser også at Ivar Johansen trekker frem en ECON-rapport fra 2001 som bakgrunn for sine uttalelser. Jeg må vel ikke minne deg om at det var venstresiden, mer konkret Jens Stoltenberg, som satt i regjering i 2000-2001? Jeg må vel heller ikke minne deg om at en stemme til SV er en stemme til Jens Stoltenberg?

Men nok om dette, i mine øyne er det USOLIDARISK med boligskatt. En gammel enke som lever i et hus hun og hennes avdøde ektemann bygde selv blir tvunget til å forlate hus og hjem fordi hun som minstepensjonist ikke klarer å betale SKATT på et hus hun fullt og helt eier.
Det blir USOLIDARISK å tvinge småbarnsforeldre med dårlig råd til å kjøre rundt i en bil fra 80-tallet uten andre sikkerhetstiltak enn setebelter, kun fordi venstresiden mener det skal være ekstra kostbart å kjøre bil.
Det er USOLIDARISK at den norske stat skal betale skolebøker og skolemat til millionærbarn.
Det er USOLIDARISK at en person med 8 års utdannelse skal tjene det samme som en person uten høyere utdannelse, kun fordi SV mener det skal være lik lønn for arbeid. Hva skal skje med den faglige kompetanse dersom man blir straffet for å ta utdannelse?

Likevel er det mest tydelige hos venstresiden at de har slurvet i økonomitidene. Det virker som om de har glemt det faktum at et budsjett ikke bare har en inntektsside i form av skatter, men også en utgiftsside. La meg fortelle dere noe dere trolig ikke visste, "kjære" sosialister: Man kan foreta endringer på _begge_ sider. Tro det eller ei, lavere tall på kredit-siden påvirker debet-siden. Utrolig? Nei, fakta. Venstresiden er eksperter på en stor, offentlig sektor. Denne består av et ugjennomtrengelig lag av byråkrater, som gjør sitt beste for å dytte papir over til nestemann. Det er dette som gjør at Norge har verdens mest omfattende offentlige sektor. Dagens Næringsliv har anslått at det kan gjøres kutt på intill 24% i den offentlige sektor, kun ved å modernisere papirdyttestaten. Det hjelper ei ikke stort at statseide bedrifter gir blankt faen i kostnader, og bruker gjerne 3 ganger så mye penger som strengt talt nødvendig, nettopp fordi oppbygningen er slik at de til syvende og sist har sin egen pengebinge i form av statskassen.

Konklusjonen får bli at de som lever med den vrangforestilling om av venstrepolitikk vil føre til en bedre stat for den gjennomsnittlige nordmann, tar feil. Farlig feil.
Hm.. Dette virker jo som ren stemmesanking fra din side Ivar Johansen. Greit nok det, men jeg syntes du heller burde begynne å skrive om noen intressante saker.

Altså; om man ikke har råd til å gå til legen, da kan man vel gå på sosialkontoret? Dessuten, dette må være et mindre problem.

Uansett;
Hva syntes du om at SV og røkla ønsker å redusere mengden forsvar, gjøre noe så skandaløst som å melde seg ut av NATO, samt. ødelegge for industrien?
Det finnes flere i dette land som ikke går til legen fordi det koster penger.
Jeg er selv gift, og har 3 småbarn. Kona mi studerer, og jeg jobber som ett helvete.
Selv om min lønn alene drar oss over statens definisjon av fattigdom, så er det f*** ikke lett å bo i dette landet.

Bil må jeg ha for å komme meg på jobb, regninger skal betales, tak over hodet og mat i magen. Gjeld må nedbetales, klær, strøm, telefon. etc
Samme pokker hvor mye jeg jobber, selv om jeg hadde dratt inn en halv mill i året med ovetid alene, så er det fortsatt ikke penger igjen når måneden er over.

Kona mi har unngått legebesøk fordi hun mener att vi burde bruke penger på noe annet, selvfølgelig feiler det henne ingenting alvorlig, men det sier litt om saken.

Ved første mulighet så er det Hasta La Vista for oss i dette landet ! Ikke det att norge ikke er ett fint og trygt land, men det går knapt an å tjene ei krone her med svette og tårer uten å bli ranet av staten for den !! Jeg søker til og med jobber i Irak for å kunne komme ut av det med hodet over vannet !

Det er nå, mest av alt, som jeg trenger pengene jeg tjener. Jeg ser utviklingen da, og ser att når ungene vokser ut boligen, så blir familieøkonomien også ganske bra, dilemmaet er att da er det ikke så nøye lengre !!
Hadde jeg ikke fått økonomisk hjelp av mine foreldre som er ganske pengesterke, så vet jeg virkelig ikke om vi hadde klart oss de seneste årene.

NOrWAY
Sitat av echo_
Hm.. Dette virker jo som ren stemmesanking fra din side Ivar Johansen. Greit nok det, men jeg syntes du heller burde begynne å skrive om noen intressante saker.

Altså; om man ikke har råd til å gå til legen, da kan man vel gå på sosialkontoret? Dessuten, dette må være et mindre problem.

Uansett;
Hva syntes du om at SV og røkla ønsker å redusere mengden forsvar, gjøre noe så skandaløst som å melde seg ut av NATO, samt. ødelegge for industrien?
Vis hele sitatet...
Hm.. Dette virker jo som ren stemmesanking fra din side Ivar Johansen.
Vis hele sitatet...
Javel, nå har ikke jeg engang nevnt noen partier i mitt innlegg.

Jeg syntes du heller burde begynne å skrive om noen intressante saker.
Vis hele sitatet...
Vel, hvis fattigdom og folks helse er uinteressant for deg så får jo det bli din sak. Og hvis dette tema er uinteressant kan du jo bare la være å lese debatten. Og underlig at du til og med sender svarinnlegg på et tema som er uinteressant for deg.

Altså; om man ikke har råd til å gå til legen, da kan man vel gå på sosialkontoret? Dessuten, dette må være et mindre problem.
Vis hele sitatet...
Så du mener det er moralsk riktig å øke "sykdomsskatten", og sende ennå flere på "fattigkassa", og "tigge" penger på sosialkontoret. Du må huske på at svært mange i dette land setter sin ære i å klare seg selv, og har en svært høy terskel på å be om hjelp. Særlig mange eldre mennesker dropper nok heller legetimen, enn å gå på sosialkontoret.

Isolert er det ikke legetimen alene som er problemet. Men summen av kostnader: medisiner som ikke er på blå resept, utstyr som ikke omfattes av frikort, TT-transport osv.

Rapport fra ECON beskriver et reelt problem for svært mange mennesker, og som reduserer disses livskvalitet.

med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
Hvis vi hadde hatt kommunisme i Norge hadde ALT av helsetilbud vært gratis. Tenk på DET, dere!
Sitat av Marken
Det er vel også unødvendig i og med at den PR-kåte oppførselen din her inkluderer å spamme ut adressen til hjemmesiden din hvor alle og envher kan se at du tilhører Stortingets hakkebakkeskogklubb.
Vis hele sitatet...
Nei, det er klart at åpenhet er en uting!
Og at folkevalgte vil diskutere med freakere og andre, uten å være anonym? Fysj.

Flere folkevalgte burde ha;

hemmelig telefonnummer
hemmelig adresse,
hemmelig mail- og nettadresse og
låst seg mer inne bak hauger av sakspapirer og være blant likesinnede.

Blande seg med befolkningen. Diskutere med menigmann.
Nei, sånt er ikke bra.

Jeg kjenner ikke klubben du nevner, men så er jeg jo ikke på Stortinget heller, så.

med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
Sitat av fuzzy76
Hvis vi hadde hatt kommunisme i Norge hadde ALT av helsetilbud vært gratis. Tenk på DET, dere!
Vis hele sitatet...
Gratis hjernevasking, vold og tortur... for ikke å nevne den økonomiske heisannturen med nye tvangsarbeidslere, og samfunnskontroll som ikke lignet grisen.

Til h***** med den syke ideèn, heller død enn rød som noen nevte i en annen tråd !
Sitat av windozer
Det virker kanskje som du er mer opptatt av å sanke våre stemmer enn å virkelig "blande" deg med oss.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se at jeg har sagt et ord i ovenstående innlegg om hva folk skal stemme jeg....

med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
Bare sånn FYI, så tvinger kommunisten meg dere til å holde en fredlig tone nå før noen blir provosert. Ja til overordnet sensur
Jeg kan ikke se at jeg har sagt et ord i ovenstående innlegg om hva folk skal stemme jeg....
Vis hele sitatet...
At du ikke har sagt til folket direkte hva de bør stemme er ingen hindring for at i alle dine innlegg på dette forumet skinner det gjennom at du driver valgkamp. Når du i hvert eneste innlegg legger ved url'en til din hjemmeside hvor du presenterer deg som SV-politiker er det jo ganske klart hvem du vil at folket skal støtte i stortingsvalget. Hadde du hatt et snev av ryggrad hadde du i alle fall innrømt dette
Sitat av moridin
At du ikke har sagt til folket direkte hva de bør stemme er ingen hindring for at i alle dine innlegg på dette forumet skinner det gjennom at du driver valgkamp. Når du i hvert eneste innlegg legger ved url'en til din hjemmeside hvor du presenterer deg som SV-politiker er det jo ganske klart hvem du vil at folket skal støtte i stortingsvalget. Hadde du hatt et snev av ryggrad hadde du i alle fall innrømt dette.

www.achmed.org - you'd better not monkey with this black magic
"those kids are so easy to kill, you can strangle them with a cordless phone"
Vis hele sitatet...
Legge ved URL: er det annerledes - og mer underlig enn at du gjør det i hvert eneste innlegg? Jeg har da ingen grunn til - mer enn deg - å skjule hvem jeg er.

Jeg har intet i mot at folk bruker stemmeseddelen sin klokt 12. september.
Men jeg er altså på nett, og debatterer på nettsider, hver eneste dag hele året,- enten det er valgår eller ei.

med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
Du er min venn
niigu's Avatar
Sitat av Ivar Johansen
Javel, nå har ikke jeg engang nevnt noen partier i mitt innlegg.
Vis hele sitatet...
Neida, for all del. Linken til en svært SV-preget hjemmeside, som mirakuløst oppstår under hver eneste innlegg du skriver er vel heller ikke ment som en litt indirekte partisignatur?

Sitat av Ivar Johansen
Så du mener det er moralsk riktig å øke "sykdomsskatten", og sende ennå flere på "fattigkassa", og "tigge" penger på sosialkontoret. Du må huske på at svært mange i dette land setter sin ære i å klare seg selv, og har en svært høy terskel på å be om hjelp. Særlig mange eldre mennesker dropper nok heller legetimen, enn å gå på sosialkontoret.

Isolert er det ikke legetimen alene som er problemet. Men summen av kostnader: medisiner som ikke er på blå resept, utstyr som ikke omfattes av frikort, TT-transport osv.

Rapport fra ECON beskriver et reelt problem for svært mange mennesker, og som reduserer disses livskvalitet.
Vis hele sitatet...
Skjønner poenget kjempegodt, og er sterkt uenig i folk som sier at dette er et "filleproblem". Invalide i samfunnet og deres familier må ut med pengesummer som ikke ligner grisen for å ivareta den invalides helse. Et lite politisk problem er uheldigvis ikke bare nok en fis i lufta, men et problem som omfatter mennesker, kanskje ikke mange, men mennesker. Såklart må problemstillinger som tydelig angår hele det Norske folk behandles sterkest, men ingen regjeringer blir perfekte med mindre dem har tettet de aller minste hull i båten.
Off-topic: Heeeeerregud så gode dere er til å dra tråder offtopic. Kan dere være så snille og holde dere til temaet?
Og Ivar, du burde kanskje ha satt URLen som fast signatur under "Kontrollpanel", så hadde du unngått denne kranglingen.

On-topic: Jeg har astma og allergi. Jeg er derfor ofte hos fastlegen min for å sjekke hvordan det står til med lungene. Sjekker om jeg blir bedre eller om jeg blir verre og litt sånt.
Før hadde jeg time én gang i måneden (noen år siden), men det har nå gått gradvis nedover til hver tredje måned. Og jeg synes det er svindyrt. Har vært heldig fram til i år, mamma har betalt alt, men nå er jeg 18 og må stå på egne ben. Og i tillegg kommer prisene på medisinene som jeg ikke vil begynne å tenke på engang
Sist endret av charz0r; 22. august 2005 kl. 00:44.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Hehe først vil jeg si at jeg er enig med deg. At folk ikke oppsøker lege pga egenandelen er ikke akseptabelt.

Jeg tror mye av grunnen til at tråden drar OT så fort har mye med at du bruker mye retorikk i innleggene dine samtidig som du spammer hjemmesiden din der du selger deg selv som SV sin man i byrådet. Kombinasjonen av "Jeg er SV representant link" og tidevis god retorikk får folk til å slutte å tenke på deg som privat person og heller som SV politikker. Jeg vil oppfordre deg til og fjerne linkene til hjemmesiden din (du kan jo eventuelt legge den i siggen, da det ikke blir så fort oppfattet som spam) det vil sannsynligvis gjøre klimaet for diskusjon litt mer sivilisert Det vil gavne både deg og resten av oss som liker gode diskusjoner.
Sitat av niigu
Skjønner poenget kjempegodt, og er sterkt uenig i folk som sier at dette er et "filleproblem". Invalide i samfunnet og deres familier må ut med pengesummer som ikke ligner grisen for å ivareta den invalides helse. Et lite politisk problem er uheldigvis ikke bare nok en fis i lufta, men et problem som omfatter mennesker, kanskje ikke mange, men mennesker. Såklart må problemstillinger som tydelig angår hele det Norske folk behandles sterkest, men ingen regjeringer blir perfekte med mindre dem har tettet de aller minste hull i båten.
Vis hele sitatet...
Men jeg mener nå at det er viktigere å sikre et godt sosialt og økonomisk nettverk til de som har det aller vanskeligst i samfunnet, framfor skattelettelser til de rikeste.

Jeg tror mange syke og funksjonshemmede føler at det er de som skal betale kaka for skattelettelsene.
Sitat av Ivar Johansen
Men jeg mener nå at det er viktigere å sikre et godt sosialt og økonomisk nettverk til de som har det aller vanskeligst i samfunnet, framfor skattelettelser til de rikeste.

Jeg tror mange syke og funksjonshemmede føler at det er de som skal betale kaka for skattelettelsene.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det viktig å sikre det slik at de som faller utenfor systemet plukkes opp, men det er fremdeles viktig å huske at staten er der for deg, det er ikke du som er til for staten! Ved å fjerne skattelettelser, som faktisk gagner alle, gir du med én hånd og napper det tilbake med den andre. Plutselig får Ola Nordman billigere medisiner, men må punge ut med langt mer for å nedbetale gjelden han oppdro seg for at han og familien har et tak over hodet, samt opprettholde husstanden.

En langt bedre løsning på det økonomiske problemet er å innse, som jeg tidligere har nevnt, at Norge har blitt et enormt byråkrati. Her _ER_ det plass til å spare penger, mange penger. At SV likevel ikke skjønner at det nytter ikke å love gull og grønne enger og så basere dette på å forsøke å beskatte en gruppe av samfunnet som står med 0 i inntekt er for meg et mysterium. Under deres potensielle regjeringspartner, DNA, betalte 2/3 av alle heltidsarbeidere toppskatt! Kom ikke her å fortelle meg at 2/3 av alle som har 100% stilling har råd til deres ønskede skatteøkninger. Ser vi på SVs alternative statsbudsjett står det at dere ønsker å innføre dette allerede ved tjente 381.000,-. Dette er en gruppe som inkluderer lærere og sykepleiere. Jeg forstår at dere, gjennom deres populismepolitikk, gagner på å støtte disse gruppene i lønnskamper og lignende, og at det selvfølgelig er nødvendig å ta tilbake det dere lover fra en annen kant, slik at dere fortsatt kan beholde det dere måtte ha av troverdighet.
Sitat av Marken
Selvfølgelig er det viktig å sikre det slik at de som faller utenfor systemet plukkes opp, men det er fremdeles viktig å huske at staten er der for deg, det er ikke du som er til for staten! Ved å fjerne skattelettelser, som faktisk gagner alle, gir du med én hånd og napper det tilbake med den andre. Plutselig får Ola Nordman billigere medisiner, men må punge ut med langt mer for å nedbetale gjelden han oppdro seg for at han og familien har et tak over hodet, samt opprettholde husstanden.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at regjeringens skattelettelser IKKE gavner alle.
De har en meget skjev sosial profil.

Bare ta tallene for 2005:

Lønn 100.000 skatteøkning på 361
Lønn 350.000 skattelettelse på 1800
Lønn 1 mill skattelettelse på 19.900
Lønn 3 mill skattelettelse på 100.000

Bare momsøkningen på 1 prosent gir en utgiftsøkning pr år på 1.700 kroner, og legger du i tillegg til økte egenandeler m.v. vil den som tjener 350.000 faktisk gjennom dette ha fått mindre å leve for.

Bondevik og Erna Solberg gir med den ene handa, men tar tilbake med den andre,- i alle fall for oss vanlige lønnsmottakere. Millionærene derimot ....
Kanskje noe offtopic, men i alle fall litt relevant. Hva med tannlegepriser? Nesten alle jeg kjenner lar være å gå til tannlegen fordi det er for dyrt. Hvorfor skal det være dyrere å være syk i munnhulen enn i resten av kroppen?

Ontopic:
Jeg kjenner svært mange studenter som driter i å gå til legen fordi de ganske enkelt ikke har råd. Samskipnaden hjelper litt, men den hjelpen kommer alt for sent i-og-med at utbetalingen deres kommer et halvt år etter at du faktisk trengte pengene.

Dersom du ikke har en hyggelig "dealer-lege," men i stedet en lege som insisterer på å gjøre undersøkelser blir det absurd dyrt for oss stakkarer med pollenallergi som trenger et fast lager hardere legemiddler.
Sitat av hrafnidr
Kanskje noe offtopic, men i alle fall litt relevant. Hva med tannlegepriser? Nesten alle jeg kjenner lar være å gå til tannlegen fordi det er for dyrt. Hvorfor skal det være dyrere å være syk i munnhulen enn i resten av kroppen?
Vis hele sitatet...
Dette er jeg helt enig i.

Tannlegeutgifter bør håndteres som andre helsekostnader;
folketrygdfinansiering, og samme egenandeler, tak og frikort hvis du overskrider taket.


med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
Lønn er ikke statens eiendom. At folk får igjen mer av sin egen opptjente lønn -er- bra. At de som tjener "lite" får igjen "lite" er logisk, at de som tjener mye får igjen en del mer er også logisk. Det er egentlig også rettferdig.

Jeg låner denne historien for å beskrive bedre hva jeg mener:
Ti kamerater spiste middag sammen på restaurant hver dag. Regningen kom alltid på kr.1.000,- totalt. Siden det var stor forskjell i inntekt og formue hos de ti, ble de enige om å dele regningen på samme måte som skattesystemet.

De fire fattige slapp å betale. Den femte betalte kr. 10,-, den sjette kr.30,-, den syvende kr. 70,-, den åttende kr. 120,-, den niende kr. 180,- - og den tiende og rikeste skulle betale kr. 590,-

Alle var fornøgde med ordningen inntil restauranteieren en dag tilbød dem rabatt. De var stedets beste kunder, så han tilbød et avslag på kr. 200,- per middag. Fortsatt ville gruppen dele regningen etter skattemodellen, så de fire fattigste skulle ikke betale. Spørmålet var hva som skulle skje med de seks andre, hvordan skulle rabatten fordeles?

Kr. 200,- delt på seks ble kr. 33,33 i avslag. Det betød at person fem og seks ville få betalt for å spise, og det var klart urimelig. Restauranteieren foreslo å redusere regningen omlag likt for alle, og ville utarbeide et forslag. Det innebar at også den femte fikk spise gratis, og den sjette skulle betale kr. 20,-, den syvende kr. 50,-, den åttende kr. 90,-, den niende kr. 120,-, mens den rikeste fikk redusert regningen fra kr. 590,- til kr. 520,-. Alle fikk lavere pris og ingen kom dårligere ut enn før.

Utenfor restauranten begynte de imidlertid å sammenligne hva de hadde spart.

- Jeg sparte bare en tier, mens han sparte kr. 70,-, sa sjettemann og pekte på den rike tiendemannen. - Akkurat, sa femtemann, som også fikk kr.
10,- i
avslag. - Han er rik, men fikk likevel syv ganger så mye som jeg. - Hvorfor skal de rike alltid få mest, ropte den syvende, som fikk kr. 20,- i rabatt. - Og vi fikk jo ingenting, ropte de fire fattigste i kor. Dette systemet utnytter de fattigste. Stemningen ble rask så hatsk at de ni banket opp tiendemann. Neste kveld kom han ikke på middagen, så de spiste uten ham. Da regningen kom oppdaget de noe enda viktigere. Det manglet kr. 520,-.
Vis hele sitatet...
Det burde koste litt å gå til legen, så man ikke går dit med tull og hypokondergreier. Men det burde ikke være så dyrt at folk ikke har råd til medisiner og viktig behandling. Så ille tror jeg ikke det er for mange dog.
Sitat av Ivar Johansen
Problemet er jo at regjeringens skattelettelser IKKE gavner alle.
De har en meget skjev sosial profil.

Bare ta tallene for 2005:

Lønn 100.000 skatteøkning på 361
Lønn 350.000 skattelettelse på 1800
Lønn 1 mill skattelettelse på 19.900
Lønn 3 mill skattelettelse på 100.000

Bare momsøkningen på 1 prosent gir en utgiftsøkning pr år på 1.700 kroner, og legger du i tillegg til økte egenandeler m.v. vil den som tjener 350.000 faktisk gjennom dette ha fått mindre å leve for.

Bondevik og Erna Solberg gir med den ene handa, men tar tilbake med den andre,- i alle fall for oss vanlige lønnsmottakere. Millionærene derimot ....
Vis hele sitatet...
Som windozer også er inne på er det jo bare naturlig at en som i utgangspunktet betaler betraktelig mye mer i skatt også får en større skattelettelse ved prosentvise lettelser. Dette er jo matematikk som også en SVer bør skjønne. Likevel er det nå slik at det visstnok skal være ulovlig å tjene penger her til lands. Dersom du tjener mye, skal mest mulig tas fra deg. SVs forslag om å innføre toppskatt allerede ved tjente 380.000, reinnføre boligskatt, samt kutte av lønningene til hardt arbeidende minner mest om en misunnelsespolitikk, hvor det ikke skal være _lov_ å tjene mer enn andre. Agenaden om å "finne inntekter til å dekke utgiftene" holder ikke vann når SVs forslag til utgifter i stor grad er å karakterisere som unødvendige.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av windozer
Lønn er ikke statens eiendom. At folk får igjen mer av sin egen opptjente lønn -er- bra. At de som tjener "lite" får igjen "lite" er logisk, at de som tjener mye får igjen en del mer er også logisk. Det er egentlig også rettferdig.

Jeg låner denne historien for å beskrive bedre hva jeg mener:
Vis hele sitatet...
Nå har vel ingen her akkurat truet med å banke opp en riking

Men over til tallene:

Lønn 100.000 skatteøkning på 361
Lønn 350.000 skattelettelse på 1800
Lønn 1 mill skattelettelse på 19.900
Lønn 3 mill skattelettelse på 100.000


3mill årslønn fikk da 3,33% mindre i skatt.
1mill årslønn fikk da 1,99% mindre i skatt.
350 000 årslønn fikk 0,5% mindre i skatt,
mens de med 100 000 i årslønn faktisk fikk skatten økt!


Hadde man ennå gitt samme prosenten i skattelettelse til alle så kunne jeg gått med på at det er rettferdig på et vis.
Sitat av windozer
Alle fikk lavere pris og ingen kom dårligere ut enn før.
Vis hele sitatet...
Sammenlikner man høyresidens skattepolitikk med din historie, så kommer man frem til at de fire fattigste nå plutselig skulle betale en 20 kr hver, mens de andre skulle dele rabbatten seg imellom...

Ser du hvordan den søte lille historien din IKKE STEMMER?

Så den lille historien din kan du dytte.

-------------------------------

Forøvrig har høyresiden rett i at staten MÅ effektiviseres og UTGIFTER kuttes...
Det irriterer meg noe sinnsykt at penger går til ny opera istedet for til psykisk helse bla a.

Vi hadde ikke trengt å skatte ei eneste krone mer enn vi gjør idag om vi bare hadde brukt pengene der de trengs.

Hva faen skal vi med et miniputt militær forresten? Kan jo ikke forsvare oss mot sverige med den lille armeen vår engang. Allikevel svir vi av miliarder på jævelskapen.
Bygge broer for 60 øyborere for 250 000 000 ????
Herreminjemeni jeg krympes av å lese slikt!

Man skulle opprettet en departement som het LOGIKK-departementet!
De hadde siste ord i allt!
De så tvers igjennom all retorikk. De fant alle motsigelser. De fant skjulte motiver.

Omtrent det pressen i Norge BURDE gjort, men ei makter.

Edit: Hadde mer på hjertet.
Sist endret av Odne; 11. september 2005 kl. 01:28.
Sitat av Odne
Nå har vel ingen her akkurat truet med å banke opp en riking

Men over til tallene:

Lønn 100.000 skatteøkning på 361
Lønn 350.000 skattelettelse på 1800
Lønn 1 mill skattelettelse på 19.900
Lønn 3 mill skattelettelse på 100.000


3mill årslønn fikk da 3,33% mindre i skatt.
1mill årslønn fikk da 1,99% mindre i skatt.
350 000 årslønn fikk 0,5% mindre i skatt,
mens de med 100 000 i årslønn faktisk fikk skatten økt!
Vis hele sitatet...
Først: Venstresiden snakker vel konstant om å "banke opp rikinger" økonomisk.

Til tallene: Det du må huske, er at personen med 100.000 i lønn trolig ikke betalte mer enn 15% skatt i utgangspunktet, mens personene med over 1 mill i inntekt i utgangspunktet betalte 50% skatt. Dette gjør at din måte å tenke på blir misvisende.
Sitat av Marken
Som windozer også er inne på er det jo bare naturlig at en som i utgangspunktet betaler betraktelig mye mer i skatt også får en større skattelettelse ved prosentvise lettelser. Dette er jo matematikk som også en SVer bør skjønne.
Vis hele sitatet...
Jepp. Prosentvise lettelser.

Sitat av Marken
Til tallene: Det du må huske, er at personen med 100.000 i lønn trolig ikke betalte mer enn 15% skatt i utgangspunktet, mens personene med over 1 mill i inntekt i utgangspunktet betalte 50% skatt. Dette gjør at din måte å tenke på blir misvisende.
Vis hele sitatet...
Nei. Min måte å tenke på er helt korrekt i forhold til hva Windozer ville si med sin lille historie.

Hvis du derimot EGENTLIG er ute etter en flat beskattning (Feks 30% for alle), så må du vel si det da....
Sitat av Odne
Hadde man ennå gitt samme prosenten i skattelettelse til alle så kunne jeg gått med på at det er rettferdig på et vis.
Vis hele sitatet...
Det var fordi den skatten for de som tjente "mye" var urettferdig høy i utgangspunktet. Så derfor ville de justere den til et mer rettferdig nivå, også ville de så vidt jeg fikk med meg gjøre det lønnsomt å jobbe... "Sosialistenes grunnlag for å heve skattene er alltid misunnelse." "Det skal ikke være noe positivt å ha gjort det bra."
Så du er enig i at jo mer man tjener, jo mer % betaler man i skatt, men at forskjellene i % skal være mindre enn dagens nivå?

Hvorfor ikke bare si det da? Den historien din var skikkelig kål! Full av feil og trist retorikk.

Forøvrig solgte regjeringspartiene den forrige skattereformen som "Skattelette for alle!"
Det var vel ikke helt sant vel.

Edit: mer på hjertet.
Sist endret av Odne; 11. september 2005 kl. 01:52.
Sitat av Odne
Forøvrig solgte regjeringspartiene den forrige skattereformen som "Skattelette for alle!"
Det var vel ikke helt sant vel.

Edit: mer på hjertet.
Vis hele sitatet...
For å sitere meg selv:

Høyre har økt bunnfradraget kraftig i inneværende periode, noe som kun betyr noe for lavtlønnte men er en fis i fjøset for de med høy inntekt
Høyre har justert innslagspunktet for toppskatt, noe som betyr at sykepleiere, lærere og industriarbeidere betaler mindre skatt, for de høytlønnte utgjør det en fis i fjøset
Høyre har fjernet flyskatten, noe som er flott for absolutt alle
Høyre har sørget for en politikk som holder renta nede, slik at de med størst boliglån (typisk småbarnsfamilier) sparer mange titusener i året
Hvem av disse er velstående?
Hvem er "de rike"


Så ja, skatteletten gagner inntektsgruppen til industriarbeidere, sykepleiere og lærere ganske mye sterkere enn advokater og leger. Du har så rett, så rett.
Sitat av Marken
For å sitere meg selv:

Høyre har økt bunnfradraget kraftig i inneværende periode, noe som kun betyr noe for lavtlønnte men er en fis i fjøset for de med høy inntekt
Høyre har justert innslagspunktet for toppskatt, noe som betyr at sykepleiere, lærere og industriarbeidere betaler mindre skatt, for de høytlønnte utgjør det en fis i fjøset
Høyre har fjernet flyskatten, noe som er flott for absolutt alle
Høyre har sørget for en politikk som holder renta nede, slik at de med størst boliglån (typisk småbarnsfamilier) sparer mange titusener i året
Hvem av disse er velstående?
Hvem er "de rike"


Så ja, skatteletten gagner inntektsgruppen til industriarbeidere, sykepleiere og lærere ganske mye sterkere enn advokater og leger. Du har så rett, så rett.
Vis hele sitatet...
IKKE PRØV å lat som om den høyrevridde regjeringa har gitt mer skattelette til lavtlønte enn til de ultrarike, for det er løgn og bedrag.

Alt i alt fikk de lavt- og vanliglønte (under 300.000) et skattelette på mellom 0 og 2000, mens de høytlønte fikk opptil ti ganger mer. Det opprinnelige budsjettforslaget til høyrepartiene var enda mer usosialt, men det fikk heldigvis venstrepertia moderert med sine forslag.

Norge trenger en ny regjering, som setter fokus på fattigdom og sikkerheter til vanlige folk, og den regjeringa får vi vedtatt i morra kveld.

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/10/07/410571.html
Sitat av Marken
For å sitere meg selv:

Høyre har økt bunnfradraget kraftig i inneværende periode, noe som kun betyr noe for lavtlønnte men er en fis i fjøset for de med høy inntekt
Høyre har justert innslagspunktet for toppskatt, noe som betyr at sykepleiere, lærere og industriarbeidere betaler mindre skatt, for de høytlønnte utgjør det en fis i fjøset
Høyre har fjernet flyskatten, noe som er flott for absolutt alle
Høyre har sørget for en politikk som holder renta nede, slik at de med størst boliglån (typisk småbarnsfamilier) sparer mange titusener i året
Hvem av disse er velstående?
Hvem er "de rike"


Så ja, skatteletten gagner inntektsgruppen til industriarbeidere, sykepleiere og lærere ganske mye sterkere enn advokater og leger. Du har så rett, så rett.
Vis hele sitatet...
Åneida, Høyre har særs lite av æren for rentenivået.

De har egentlig bare hatt griseflaks med timingen. Akkurat når regjeringen hadde fått store deler av konkurranseutsatt næringsliv på ryggen fordi Norges Bank skulle straffe LO, (Høsten 2002, norske renter skyhøyt over europeisk nivå og kronekursen jagde norske bedrifter i bøtter og spann til Baltikum, Sverige og Danmark.) kom Kina for fullt inn i verdensøkonomien. Resultatet har vært rekordpriser på norske eksportvarer - olje, metaller, shipping - og svært lave priser på varer Norge importerer. Den regjering som ikke klarer å skape vekst i en sånn situasjon, tror jeg ikke finnes.

Og dine regnestykker for lave og normallønninger blir svært annerledes om du f.eks. er syk eller funksjonshemmet. Først må vi legge på momsøkningen (for Per Kristian Foss gir med den ene handa og tar igjen med den andre) og så må vi legge til de betydelige økningene i egenbetalingene.
For svært mange av disse kommer de i beste fall ut i O.

Men de med en lønn over 500.000 har fått gode tider med Høyre.

med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
Ser at folk nevner for utrolig dyrt det er for astma og alergi medisiner.
Sist jeg var hos legen så fikk jeg jammen de på resept så de kosta meg no sånt som 0kr. og når jeg var ferdig så måtte jeg ut i luka og betale 135,-
Ikke kom her å si at ikke det er en fair pris.
Men så er det feil å si at Høyre fikk ned renta, for det er ikke politikerne som bestemmer det, men markedet (jada politikerne har med en liten finger, men det er meget lite)
Har også måtte ha tatt taxi i en periode på 2 måneder hvis jeg skulle over veien til nabon for å hilse på han eller hvor som helst andre stedet. Å fysj jeg ble nesten fattig av å måtte betale 0kr pr tur =/
Slut å klag på at det er så forbanna dyrt, for det er det ikke.
Det opprinnelige budsjettforslaget til høyrepartiene var enda mer usosialt, men det fikk heldigvis venstrepertia moderert med sine forslag.
Vis hele sitatet...
Lyst å ytdype dette litt mer?
Sitat av Marken
For å sitere meg selv:

Høyre har økt bunnfradraget kraftig i inneværende periode, noe som kun betyr noe for
lavtlønnte men er en fis i fjøset for de med høy inntekt
Vis hele sitatet...

Hvordan har det seg da at man betaler MER i skatt når man tjener 100 000kr?
Sitat av Marken
Høyre har justert innslagspunktet for toppskatt, noe som betyr at sykepleiere, lærere og industriarbeidere betaler mindre skatt, for de høytlønnte utgjør det en fis i fjøset.
Vis hele sitatet...
Good job! Skulle bare mangle! (Fy sv!)
Sitat av Marken
Høyre har fjernet flyskatten, noe som er flott for absolutt alle
Vis hele sitatet...
Som flyr mye eller eier et flyselskap. Eller driter i miljøet.
Sitat av Marken
Høyre har sørget for en politikk som holder renta nede, slik at de med størst boliglån (typisk småbarnsfamilier) sparer mange titusener i året.
Vis hele sitatet...
Høyre har SKRYTT på seg dette ja... Det er ikke det samme som at det er verken sant eller spesielt sannsynlig.
Sitat av Marken
Hvem av disse er velstående?
Hvem er "de rike"
Vis hele sitatet...
Sitat av Marken
Vis hele sitatet...
Er du ikke helt sikker?
Sitat av Marken
Så ja, skatteletten gagner inntektsgruppen til industriarbeidere, sykepleiere og lærere ganske mye sterkere enn advokater og leger. Du har så rett, så rett.
Vis hele sitatet...
Slutt å tull. Si hva du mener og mèn hva du sier!
Sitat av DonTomaso
Alt i alt fikk de lavt- og vanliglønte (under 300.000) et skattelette på mellom 0 og 2000, mens de høytlønte fikk opptil ti ganger mer. Det opprinnelige budsjettforslaget til høyrepartiene var enda mer usosialt, men det fikk heldigvis venstrepertia moderert med sine forslag.
Vis hele sitatet...
Jaeg er så JÆVLA lei av dere sosialister som aldri tenker og ikke kan legge sammen to og to! SELVFØLGELIG får de som tjener mest også mest igjen på skatten. Tjener du 50.000,- på en sommerjobb og får igjen 5.000,- på skatten neste år. Blir du misunnelig på han som får 10.000,- igjen på skatten siden han tjente 100.000,- på sommerjobben sin? JESUS FUCKING CHRIST! Man skal vel også bli misunnelig og kalle det urettferdig da feriepengene også kommer? Det er bra at folk blir rike. Samfunnet burde heller stimulere folk til å kjempe litt og ikke sitte på rævva i trygdeboligen sin og syte og klage...

Norge trenger virkelig litt forandring. Forandring fra AP-regimet som varte siden 40-tallet!
Ro deg ned. At du er uenig med oss på venstresida er din sak, men at du beskylder oss for å ikke tenke er bare for dumt, men det er jo slik dere på høyresida er vant til å argumentere så jeg tar meg ikke akkurat så veldig nær av det.

Det er ikke "selvfølgelig" at man skal få større skattelette jo mer man tjener, det er et politisk valg som gjøres. Jeg synes det burde vært slik at folk med lav og "vanlig" inntekt hadde fått de største skattelettene, siden det er de som trenger penga mest. Dette har null og niks med misunnelse å gjøre, men ren fornuft over hva som er mest rettferdig.

Når du sier at det er bra at folk blir rike er det både sant og usant. Det er bra at folk flest tjener mer, og f.eks at en lærer nå ofte tjener over 300.000. Jeg synes en normallønn aldri burde være under det, og gjerne 400.000 også. Men kapitalismen er ikke bygd opp til at alle kan tjene en million, for det vil ikke økonomien ha tålt. At noen blir veldig veldig rike, forutsetter også at mange er veldig fattige, og slik som Norge utvikler seg øker forskjellene mellom folk, og det er det jeg er uenig i. Derfor satser jeg på et regjeringsskifte senere i kveld.
Sitat av DonTomaso
Ro deg ned. At du er uenig med oss på venstresida er din sak, men at du beskylder oss for å ikke tenke er bare for dumt, men det er jo slik dere på høyresida er vant til å argumentere så jeg tar meg ikke akkurat så veldig nær av det.

Det er ikke "selvfølgelig" at man skal få større skattelette jo mer man tjener, det er et politisk valg som gjøres. Jeg synes det burde vært slik at folk med lav og "vanlig" inntekt hadde fått de største skattelettene, siden det er de som trenger penga mest. Dette har null og niks med misunnelse å gjøre, men ren fornuft over hva som er mest rettferdig.

Når du sier at det er bra at folk blir rike er det både sant og usant. Det er bra at folk flest tjener mer, og f.eks at en lærer nå ofte tjener over 300.000. Jeg synes en normallønn aldri burde være under det, og gjerne 400.000 også. Men kapitalismen er ikke bygd opp til at alle kan tjene en million, for det vil ikke økonomien ha tålt. At noen blir veldig veldig rike, forutsetter også at mange er veldig fattige, og slik som Norge utvikler seg øker forskjellene mellom folk, og det er det jeg er uenig i. Derfor satser jeg på et regjeringsskifte senere i kveld.
Vis hele sitatet...
Ja. Jeg er uenig med venstresiden i veldig mange saker.

Du har mye fornuftig her DonTomaso. Men jeg lurer på hva det kommer av at de fleste som tjener dårlig, er ansatt i offentlig sektor. Og når du sier at alle ikke kan tjene en million i året. Hvorfor kan man ikke det? Kommer helt an på verdiskapningen det. Skaper man et produkt eller en tjeneste som folk vil ha og er villig til å bruke penger på så skaper man verdier.

Jeg håper på fortsatt borgerlig styring her til lands. Norge trenger litt større forskjeller. Vi trenger gulerøtter som får folk til å stå på litt. Penger er ikke veien til lykke. Men når man føler at man gjør noe nyttig og verdifullt så trives man med det. Og at man har en solid inntekt gjør at forutsetningene for å ha et bra liv øker.

PS: Igår kveld var jeg fryktelig irritert