Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilket parti sympatiserer du med?
Arbeiderpartiet 81 16,63%
Kristelig Folkeparti 9 1,85%
Høyre 67 13,76%
Venstre 17 3,49%
Sosialistisk Venstre 79 16,22%
Rød Valgalianse 39 8,01%
Fremskrittspartiet 137 28,13%
Senterpartiet 14 2,87%
Jeg stemmer blankt 42 8,62%
Det Liberale Folkeparti 2 0,41%
Kystpartiet - 0%
Stemmegivere: 487. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  72 7650
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
God kveld, kjære dere.

Med tillatelse fra rompisen min, IvIoyner, starter jeg denne tråden jeg velger å kalle «nFF-valget 2005».
Dette er for å se hvordan valget hadde utspilt om nFF skulle representert Norge, og for å høre hva du mener om partiet du sympatiserer med, og måten det vil påvirke politikken vår.


Denne tråden er ikke ment som en diskusjonstråd!

Så fort en av dere begynner å kritisere en annens post, vil tråden stenges.
Dette er altså en mulighet for deg til å fortelle hva du mener uten at din post blir kritisert av andre brukere.

Skal du skrive noe, så fortell hvorfor du sympatiserer med partiet du stemmer på.

Det finnes allerede flere tråder hvor diskusjonene flyter over. Dette er ikke, og skal ikke bli, en av dem!

Respekter det!
Sist endret av Kakcoo; 19. august 2005 kl. 23:44.
Rød ValgaLLIanse

Hvorfor? Eneste ("store") parti med en visjon, stoler ikke på enkeltsakerparti.
Og siden jeg er raddis blir det et naturlig valg, men vurderer Miljøpartiet De Grønne.
Spiller liten rolle, ingen har en sjanse på å få en representant fra Troms, men kanskje RV når sperregrensen :P
Sist endret av Mantus; 19. august 2005 kl. 23:48.
(En post per idiot/bruker her. Hvis dere føler at partiet deres mangler, skriv det her og noen fikser det.)
Sist endret av ivioyner; 19. august 2005 kl. 23:49. Grunn: #vif suger.
Stemmer på RV fordi eg er einig i politikken deira (Nei til privatisering, høgare skattar, gratis skulebøker, etc), , og meiner dei hadde vore eit friskt pust på stortinget.
FRP grunnet at det blir for teit med at Norge skal være et fritt land for alle innvandrere.
Jeg liker innvandrer politikken til Carl
Mine foreldre stemmer alltid på RV, så får jeg følge i deres fotspor Dessuten er RV det stikkmotsatte av FrP. Jeg har en lillesøster adoptert fra Colombia og ingen rasist politiker skal røre henne!
SV -

kan (dessverre) ikke si annet enn at det ligger i slekta også videre. jeg har ikke hatt tid (les: orket) sette meg inn i de forskjelllige partiene uansett, men med det lille jeg vet, så virker SV som er fornuftig valg.

nei til EU, ta vare på miljøet, skolepolitikk. bl.a.
Venstre, for de er det mest edruelige partiet på stortinget. Bare synd at de er sammen med KrF i regjering (Høyre er greit nok).
Høyere sier jeg. Slipper den "likt for alle" politikken hvor noen betaler mer en andre i skatt.
Synd at SP følger med uansett hva man stemmer da =/
Arbeiderpartiet, jeg vet da hvor jeg hører hjemme.

Likhet for alle! Det skal ikke stå på str. på lommeboken.
Frukt og grønt inn i skolen.
De som ikke har mye penger betaler lite i skatt.
De som har mye penger betaler mer.

Sånn bør det være.
Venstre... utrolig synd at venstre ikke har flere velgere Blir nok enten Venstre eller AP, utrolig vanskelig å bestemme seg.
Jeg stemmer blankt fordi
1. Jeg ikke har satt meg inn i de forskjellige partienes valgkampløfter, og
2. fordi jeg egentlig ikke har noen særlig tro på at noe slags parti har mulighet eller ryggrad til å forandre og gjøre noen drastiske endringer og forandringer i landet vårt.
FrP - Et liberalt høyreparti som har som hovedmål få en sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep. Frihet for enkeltmennesket, privat eiendomsrett, folkeavstemninger, IKT, kapitalisme/frihandel, skille stat og kirke, strengere straffer... flere ting som viktige for meg som jeg ikke gidder/husker å ramse opp nå.
Venstre! Mange grunner til det, men i hovedsak på grunn av partiets holdning til småbedrifter og gründervirksomhet.

Venstre er et innovativt parti - for nyskapning, og videreutvikling av verdiene vi har rundt oss.

Og kampen om gratis skolemat er maks bra
Ministry of Love
sptz's Avatar
AP på grunn av at de kombinerer en god næringslivspolitikk med en god sosialistisk profil. Du vet med andre ord at de sosiale godene blir tatt vare på og forbedret samtidig som at næringslivet og pengemaskinene i norge får gode vilkår. Vi lever av disse næringene og derfor er det ingen grunn til og neglisjere den. Næringslivet trenger ikke nødvendigvis miniskatt for og være konkuranse dyktige, like viktige er det at norge produserer godt utdannede mennesker til og jobbe i disse bedriftene. Da kan de leve godt med den skatten de betaler siden folk fortsatt er veldig intressert i tjenestene deres.

Stem DNA!
Stemmer blankt. Grunnen er fordi jeg ikke har en døyt peiling på partienes verdier og meninger. Og fordi valg bryr meg mitt i ræva.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
SV! Fordi sosialisme er den eneste veien for total individuel og samfunnsmessig frihet / god karma, og SV er det partiet som mest sansynlig klarer å få de sosialistiske ideologier på agendaen uten å ty til vold og væpnet revolusjon.
Det varmer å se at det faktisk er en del som sympatiserer for Arbeiderpartiet.
Jeg stemmer DNA fordi de har det partiprogrammet jeg er mest enig med, også har de politiske grunnpilarer som jeg følger er viktigt for meg.

Må si at jeg er litt overasket over resultatene. Skulle tro Høyre lå høyere (ikke noe forsøk på ordspill).
Jeg har forhåndstemt. Og etter mye tenking har jeg kommet til RV. Det er ikke fordi jeg er enig i alt de sier, og vil ha et storting hvor RV har flertall. Men jeg er realistisk, og ser at Carl I Hagen adopterer en afrikaner lenge før RV vil få et flertall. Tviler på at RV vil få mer enn 1 representant på tinget, og selv det ville vært en stor nyhet. Jeg tror at stortinget vil ha godt av endå en stemme, og om det blir et rødgrønt flertall så får de da en (om liten) opposisjon til venstre for seg.
Jeg bor i Hordaland, og RV's representant er her Torstein Dahle. Jeg har sansen for han som politiker. Han har kunnskap (er siviløkonom, og har blandt annet jobbet som høgskolelektor ved HiB), og er en arbeidsnarkoman. Jeg syns han fortjener en omgang på tinget, og jeg tror at tingen har godt av han.
Frp : Synes invandrerpolitikken demmes er bra..Hvorfor skal vi gå rundt i vårt eget land og være redd for og bli ranet eller voldtatt av utenlanske gjenger?

Nei til Bomringer

De vil ha ned prisene på alkohol
[COLOR=Navy]Høyre[/COLOR]

Fordi jeg mener det er det partiet som kjører den mest fornuftige linjen. Vekst i næringslivet = flere arbeidsplasser. Mer privatisering = valgfrihet for hver person og mindre skatt. Billigere biler = mer "vrom vrom" for penga.
Høyre. For det første få bort sosialistene fra makten. Det er dem jeg tror minst klarer og opprettholde det dem lover.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Jeg har sett på alternativene, jeg tenkte lenge på å stemme blankt, fordi jeg ikke var enig med noe parti. Men etter å ha tenkt litt, sammen med den reklamen på nrk (den med "jeg har ikke valgt noe, ja da har du valgt leverpostei"), jeg liker godt noen av sv sine standpunkt, på den annen side har faktisk høyre noe fornuftig, frp har en forkastlig politikk på alle som ikke er hvit, hetroseksuell osv., krf har et forkastelig menneskesyn, rv har mye godt på hjertet men syntes at ideene ikke er reelle, sp og venstre har jeg ærlig talt ikke satt meg så mye inn i, og dna er ja vel dna.

Hvem som får min stemme er helt åpent, med unntak av frp og krf.

Edit:

Dette er mine meninger, og jeg snakker kun på vegne av meg og meg selv, og det er hva jeg syntes. Ingen diskusjon
Sist endret av Delusional; 20. august 2005 kl. 01:43.
Valgte "blankt", fordi jeg er grunnleggende uenig med det systemet valget representerer. Men jeg ville aldri stemt blankt i virkeligheten, fordi blanke stemmer spres ut over partiene ettersom hvor mye oppsluttning de får. Med andre ord ville jeg blitt hjemme.
[center]Høyre[/center]

Fordi de
  • Er (sammen med venstre) et intelligent, ansvarlig og gjennomført parti
  • Ikke satser på billig retorikk for å sanke stemmer
  • Ikke undervurderer velgeren, forteller hvorfor de gjør som de gjør
  • Holder det de lover
  • Har vist at de duger de siste 4 årene
  • Er det eneste økonomiske partiet på stortinget
  • Satser på kunnskap og vekst fremfor kylling og likhet
  • Satser på valgfrihet
  • Tror på enkeltmennesket
  • Er åpen for arbeidsinnvandring
  • Forstår hvordan reéll fattigdomsbekjempelse fungerer
  • Jobber mot flat skatt med høyt minstefradrag - den mest rettferdige og vekstvennlige skattemodellen

Og ikke minst fordi de kan drive næringspolitikk og er, per idag, det beste egnede partiet til å gi Norge en sunn økonomisk fremtid etter oljen.

PS. Vensre er mitt andrevalg. FrP kan hvis de vil, men er desverre enda ikke et tilstrekkelig ansvarlig og gjennomført parti. Sosialistene er bare uopplyste.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg har stemt blank siden før det ble mainstream
▼ ... over en uke senere ... ▼
Senterpariet for:
* Nei til EU
* Lokal velferd (ikke stenge ned sykehus pga det er billigere å ha en stor. Mer penger til småkommunene osv)
* Næring og samferdsel (bedre veier, gratis ferje, bredbånd til alle med lik pris osv)

Vel, disse vil også ha inn masse kulturgreier som jeg egentlig ikke bryr meg så mye om, men kan da ikke være enig i alt.

God Natt!
AP! Bare pga jeg ble verva i AUF av ei SYKT pen dame

+ At jeg HATER krf

Men hva bør man stemme for å få _LAVE_ bensinpriser da ? :P Kan lett trekke i den retninga
Høyre!

Inn i EU
Lavere skatter
For privatisering (går selv på privatskole og trives)
Viser mennesker hva frithet her
Sist endret av m0b; 29. august 2005 kl. 00:58. Grunn: Og stemmerett til mindreårige? ;)
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av trådstarter
Denne tråden er ikke ment som en diskusjonstråd!

Så fort en av dere begynner å kritisere en annens post, vil tråden stenges.
Dette er altså en mulighet for deg til å fortelle hva du mener uten at din post blir kritisert av andre brukere.

Skal du skrive noe, så fortell hvorfor du sympatiserer med partiet du stemmer på.

Det finnes allerede flere tråder hvor diskusjonene flyter over. Dette er ikke, og skal ikke bli, en av dem!

Respekter det!
Vis hele sitatet...
Hold dere til emnet og respekter trådens premisser.
RV, siden NKP ikke lenger finnes (tror jeg da).
Vurderer RV siden de visstnok er nærme å få inn en kandidat i Oslo, men blir nok mest sannsynlig SV.
Venstre.

Kan si litt om hvorfor når klokken ikke er 2 om natta.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Sp!
Hvorfor?
*Nei til EU
*Nei til privatisering av statelig eiendom og selskaper (nsb mm.)
*Begrenset sentralisering (ikke legge ned små sykehus ol.)
*Norsk landbruk (villig til å betale litt ekstra for mat jeg vet hva er og som er sykdomsfri og nøye kontrollert)
*Mot at hovedreglen i det norske arbeidsliv skal bli midlertidige ansettelser
[COLOR=DarkSlateBlue]Høyre[/COLOR]

- Valgfrihet! Hvorfor skal det være så utrolig farlig å få velge selv hvilken skole man vil gå på, og hvilket sykehus man vil behandles på? Høyre ønsker å slippe til privat sektor med samme støtte som den offentlige får, nettopp slik at det IKKE blir særlig dyrere å gå på de. SV ønsker å minimalisere støtten til de eksisterende privatskolene. Hvem er det da som får råd til å gå på dem?

- Høyre respekterer, og bruker det faktum at ingen mennesker er like. Alle er individer. Høyre mener balansen mellom samfunn og individ ligger med overvekt hos individet. Individet selv vet best hvordan det skal leve sitt liv. Staten skal ikke detaljstyre livet ditt slik sosialistene vil, men være der som en livlinje dersom man skulle få problemer.

- Sosialistene mener du er til for staten, Høyre mener staten er til for deg. Høyre er for å minske den norske, offentlige sektor, som er et av verdens største pengesluk.

- Høyre er for et rettferdig skattesystem hvor det skal lønne seg å jobbe, og et skattesystem hvor man slipper skatteplanlegging slik at de rikeste lurer seg unna.

- Høyre mener at sykepleiere og lærere skal slippe å betale toppskatt. 235.000 vanlige arbeidsfolk slapp toppskatt under Høyre, og renta har gått ned slik at det er billigere å låne penger, boliger har blitt billigere.

- Høyre innser idiotien i å innføre gratis skolebøker. Hvorfor skal staten dekke bøkene til millionærbarn? Høyre satte heller av 400 millioner ekstra i et bokstipend til de som faktisk trenger det!
Frp, fordi:

- Alkohol- og tobakkslovgivningen bør liberaliseres, avgiftsnivået bør reduseres og monopolordningen oppheves.
- Bensinavgiften og andre bilrelaterte avgifter bør reduseres.
- Ikke bompenger så sant ikke de berørte kommuner godtar dette i folkeavstemning.
- Skille stat og kirke
- Gjøre om sidemålsundervisningen til valgfag.


Noen av grunnene..
Sitat av meitemark
RV, siden NKP ikke lenger finnes (tror jeg da).
Vis hele sitatet...
NKP finnes

Det blir arbeiderpartiet på meg, antar jeg. Synes spetznaz og så hrafnidr sa det rimelig bra.

Jeg er ikke overbevist av SVs omgang med tall og økonomi, og jeg er for EU. Så da blir det DNA. Et godt kompromiss.

Og AP har godt grep og er kunnskapsrike hva flyktning- og asylpolitikk gjelder. Viktig for meg.

Godt valg!
Sist endret av Gilgamesj; 29. august 2005 kl. 11:46.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jeg er for langt borte til å stemme, men kunne jeg stemt hadde det blitt SV. Norge er en av de få virkelig gode gjenværende sosialdemokratiene, noe FrP og H jobber så hardt de klarer med å ødelegge.
Høyre; Fordi? Og her er et par eksempler.

-Billigere alkohol
-Billigere skatt
-Billigere årsavgift
-Fritt for å velge om man skal ha sidemål eller ei
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Min ene post, og min stemme går nok til AP. På grunn av familie som er i politikken og det som spetznaz skriver
stemme blankt og dermed vise mistillit til systemet gjør jeg av den grunnen at de største partiene har gjort det praktisk talt umulig for de mindre partiene å komme til med nytenking, istedet går vi i de samme kjedelige banene de store har låst oss fast i. Det hele har endret seg ifra å dreie seg om folket og landet til å bli en intern maktkamp imellom de stor sleipe

Er du imot det som foregår så vis det istedet for å jatte med mener jeg
Blankt fordi alle andre stemmer er bortkastet.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Rød Valgallianse, fordi:

1. Samme hva egentlig, bare det ikke er KrF!
2. Jeg støtter Rød Ungdom i Gratis skolebøker saken
3. HVA SOM HELST, BARE IKKE KrF!
4. Jeg vet at de garantert er mot DRM, som er den saken som er viktigst for meg nå.
5. Jeg vil heller gi stemmen min for at RV skal blir representert på*stortinget istedenfor at den går tapt i havet av stemmer som går til de større partiene (se på*meg, jeg er unik! =P). Vi trenger litt sterkt rødt i stortinget vårt også.

Jeg står nødvendigvis ikke for akkurat det RV står for, men jeg stemmer det som jeg tror vil sterkest dytte landet i den retningen jeg ønsker.
hanmannsann
Krf får min stemme,
Grunnen er at dei ser lenger enn til billigare bensinprisar og slike ting me her i noreg verkeleg ikkje treng. Det er fattige rundt om i heile verda (og i vårt eige land) som treng støtte til å få sitt eige land på føttene igjen, og så sit me her å surmuler over høge bensinprisar som gjer at me ikkje får råd til større hus eller ny bil.

Eg er så drit lei av all den populistiske tenkinga til nokre av dei andre partia (frp, SV, og muligens AP). Gratis, gratis og billegare, bare for å få folks stemmer, dei gir ikkje folk moglegheita til å måtte jobbe sjølv for føda. Ser for meg at til slutt sit heile landet på rompa og får trygd frå staten. Litt av eit berekraftig land det blir når oljefondet er tomt.
Sist endret av One_ar; 29. august 2005 kl. 16:54.
I år håper jeg på arbeiderpartiet, selv om jeg kanskje står litt til venstre for mainstreamen i DNA.

På tide å få Arbeiderpartiet i regjering igjen.
"Bygge, ikke selge landet!"
Sist endret av ziegler; 29. august 2005 kl. 17:08.
Arbeiderpartiet, for de vil redde Dahls !

<3 Dahls

( ja, også er de hverken røde raddiser eller knallblå prestefiser )
Du er min venn
niigu's Avatar
Jeg står på Høyre, mest pga skolepolitikken og privatiseringslinjen dem kjører. Enkelt nok!
Mi stemme går til Raud Valallianse.

Mest av alt av di ein kan få Torstein Dahle på stortinget. Torstein Dahle er ein knakande kjekk kar, og vil vere god å ha på Stortinget.

Og så meiner eg at den raud-grøne-regjeringa treng ein venstreopposisjon. Om SV kjem i regjering, vil det vere første gong sidan 1945 at vi har ei regjering utan eit venstrekorrektiv.

(Og så, stemmer eg RV for å få Lars Sponheim ut av Stortinget, slik at han kan vere bonde på heiltid. Til det beste for han sjølv og for heile landet)
Jeg har stemt Høyre i alle år, av nettopp de grunner som er nevnt ovenfor.

I år tror jeg imidlertid at jeg stemmer FRP; rett og slett fordi jeg ikke syntes Høyre har en god nok kriminalpolitikk. FRP er for strenge straffer - det mener jeg at vi trenger nå. Allikevel river det litt i sjelen min; fordi de er økonomisk uansvarlige og for populistiske.
Rukses Válgalihttu!

Fordi frihet er å ha reel medbestemmelse i utformingen av samfunnsstrukturen der du bor, ikke å handle klokka 10 om kvelden, det er å ha et sosialt trygghetsnett som består av dine medmennesker, ikke av et kontor, og det er å engasjere seg i de rundt deg, ikke bygge deg inne i din egen boble.