Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 7799
I det siste har det dukket opp en del tråder hvor mange lurer på hvilken bærbar datamaskin de bør velge (inkludert min tråd). Du får nå lese en liten tekst jeg har skrevet angående hva (jeg mener) man bør vektlegge når man har tenkt å skaffe seg en bærbar datamaskin.

De viktigste tingene du bør tenke på, er «hvor mye penger kan jeg bruke?» og «hva skal jeg bruke den til?». Som alt annet, så har en bærbar datamaskin mange bruksområder; spilling/hjemmebruk, skole-/jobb og «allround».

Skjermstørrelse og –oppløsning er to ganske så viktige elementer. Den første sier seg kanskje selv, ettersom størrelsen på skjermen avgjør mesteparten av størrelsen. 12,1, 15 og 15,4 er de tre vanligste størrelsene, hvor 15,4 er widescreen-versjonen av 15 tommer. Du får også tak i 17-tommers bærbare, men da grenser det mer til «slepbar» enn bærbar.

Du må selvsagt velge størrelse etter hvor portabel du trenger at maskinen er. Å drasse rundt med en 15-tommers eller større fra og til skole/jobb hver dag er en del pes, sammenlignet med en 12-tommers, som kan veie så lite som 1,1 kg. Dette går mest på smak og behag, så dette velger du selv. Men, skal du ha en bærbar datamaskin til skole og/eller jobb, vil jeg fraråde en 17-tommers bærbar på det sterkeste.

Oppløsning på skjermer regnes i pixler. Vanlige oppløsninger for bærbare er 1024*768, 1280*768, 1280*800, 1280*1024, 1400*1050 og 1900*1200. Det finnes flere forskjellige skjermtyper; XGA, WXGA, SXGA og WUXGA, blant annet. Alle skjermene heter XGA, og har i tillegg flere bokstaver som forteller deg noe om format og oppløsning. W = wide, S = super og WU = Wide Ultra. Dårligst er XGA (1024*768) og WXGA (1280*1024). På en 12-tommers skjerm holder (W)XGA i massevis, men om du beveger deg mot 15 tommer, bør du ha en SXGA-skjerm (1400*1050). Stol på meg, 1024*768 på en 15-tommers skjerm er ikke noe du vil sitte og glane på i flere timer, med mindre du er vant med den oppløsningen. For å oppsummere: Til 12-tommers skjermer og mindre holder XGA/WXGA-oppløsning, men om du går opp mot 14-15 tommer, bør du ha SXGA. WUXGA har jeg så langt kun sett på skjermer som er 17 tommer. På en 15,4-tommers skjerm, går WXGA (1280*1024) til nød.

Plattform – Mac eller PC?
Mange som har planer om å skaffe seg en bærbar datamaskin, vurderer en eller annen gang i løpet av prosessen en bærbar macintosh, gjerne en iBook med tanke på hvor billige de faktisk er for øyeblikket. Det du bør tenke på her, er om du har planer om å spille på maskina eller ikke, og om du tror du takler overgangen fra Windows/Linux til Mac OS X. Operativsystem er helt klart en vanesak, og ”alle” kan klare å bytte. Men, om du skal spille en del, så anbefales ikke en Macintosh (kommer litt an på hvilke spill du skal spille, men du får flere spill og bedre ytelse på en PC).

En annen ting du må huske på er at Mac OS X sluker mer ram enn Windows XP (som om det er mulig), og du bør helst ha over 512 MB RAM (768 MB og oppover) i motsetning til at 512 MB RAM holder på Windows XP/Linux. Apple Store er grisedyre på RAM, så det er ikke så dumt å skaffe RAM fra en annen butikk. Hovedgrunnen til å velge en Macintosh, er helt klart designet og Mac OS X; iBook med oppgradert RAM og Mac OS X Tiger er en kjempeflott ultraportabel datamaskin.

Bærbare datamaskiner kommer i alle prisklasser, alt fra billige HP-maskiner på Elkjøp til 5-6000 kroner og IBM-maskiner i 40 000-kroners klassen. Her er det som med alt; du får hva du betaler for. De som koster så lite som 5 til 6 000 kroner har gjerne seig ram, dårlig skjerm, dårlig batteri og ikke så alt for stor harddisk. Du får det jeg definerer som en veldig brukbar bærbar til kanskje 8-9 000 kroner i dag.

Bygge selv?
Ja, det er mulig å bygge en bærbar datamaskin selv. Du må da kjøpe en barebook (chassis, tastatur og hovedkort), RAM, CPU, harddisk og eventuelle andre ting som ikke er med på barebooken.

Men - det er lite å spare på dette. Et ferdig, anstendig system havner som regel på samme pris som om du kjøper en tilsvarende ferdigbygd – og da har du garanti på hele systemet i stedet for på en og en komponent.

Bruksområde
Bruksområde bør være veldig sentralt når du gjør valget. Skal PC’en være en erstatter for din gamle, utslitte stasjonære PC, eller skal du ha den i tillegg? Eller skal den være din eneste PC? Skal du spille på den, eller nøyer du deg med ”vanlig” bruk og tekstbehandling?

Skal du ha en spillmaskin, sier det seg selv hva du bør vektlegge; RAM og skjermkort pluss CPU. Per i dag så får du ikke ultraportable (12 tommer og nedover) med en skikkelig grafikk-chip, og de aller, aller fleste skjermkortene tar minne fra system-minnet. På 15- og 17-tommere, derimot, får du bl.a. ATI X600, X700, X800 og Go-serien fra nVidia med bl.a. 6600.

Skal du derimot ha en maskin til skolebruk, tekstbehandling og lignende er ikke alt det så viktig. Da kommer det mer an på systemkravene til operativsystemet og applikasjonene du skal bruke.

Hvor mye du velger å vektlegge design, må du finne ut selv. Det finnes en del smekre bærbare der ute. Selv liker jeg designet til iBook og IBM-laptopene.


Prosessor
Unngå prosessorer som er ikke er spesiallagde for bærbare. Pentium M er et minstekrav. Det optimale er ett Centrino-system. Bare for å oppklare dette en gang for alle: Centrino er ikke en prosessor. Det er et komplett system med en Pentium Mobile-CPU, det-og-det chipsettet og et tilhørende trådløst nettverkskort. AMD har også kommet med sitt eget system; Turion. Jeg har verken testet eller lest noe særlig om Turion, så jeg føler ikke at jeg kan uttale meg noe særlig om det. Det jeg derimot har testet, er systemer som kjører på helt vanlig desktop-prosessorer. Nøkkelord der er; 1 time batteritid, glovarm og diger strømforsyning som gjør maskinen langt mindre portabel.

Batteritid
Batteritiden varier mye etter hva slags komponenter du har i maskinen og hva slags batteri det er i den. En bærbar med Pentium M-prosessor med speedstepping og ULV (ultra-low voltage); 4200rpm-harddisk og 8 cell-batteri vil nok klare godt over 6-7 timer, i forhold til en maskin med vanlig prosessor, 4 cell-batteri og 5400/7200rpm-harddisk som kan ha så lav batteritid som en time.. Så velg maskin med omhu til batteritiden, også.


Til slutt vil jeg liste opp noen anbefalninger, og frarådelser (jeg har ikke testet alle, så noe er basert på tester og lignende som jeg har lest):

Ultraportable:
Dell Latitude X1
Komplett sin konfigurerbare 12-tommer
Asus W5A
iBook 12-tommer

Desktop-erstattere:
Bærbare datamaskiner som er basert på Aopens barebook-serier 1556 og 1559 (finnes hos Netshop, whitebox, psdata og flere til)

Til de som bruker Linux, er IBM et godt alternativ, da de støtter Linux mye bedre enn andre merker gjør.

High-end:
IBM i prisklassen 19-20k og oppover
Powerbook

Anbefales ikke, generelt:
Fujitsu Siemens (Les: tunge, bråker mye, mange har desktop-prosessorer, digre strømforsyninger og ikke noe veldig god kvalitet på chassiset)

Mange skal sikkert ha seg laptop til de begynner på ny skole, og jeg håper at noen får bruk for dette.

Skrevet av mongeland, 22. – 24. juli.
Bra guide =)

Har bestilt meg en 12" PB selv =D
Kjempebra guide mongeland! Utrolig bra at noen tar tak i slike ting!
Jeg har aldri angret på kjøpet av min iBook. Som du sier, klask i litt mer ram enn det som er standard, så får du en ultrakomfortabel plattform.
hei folkens, har et vennepar fra kenya som har lyst å skaffe seg en bærbar før de drar tilbake til kenya. Maskinen skal hovedsaklig benyttes i en skole/jobbsetting men også for lett musikkredigering, da begge er musikere. Dessverre har de bare anledning til å sette av omlag 8-8500 til et slikt kjøp. Er det noen som har et tips til noen "gode" bærbare innen denne prisklassen som kan gjøre sin nytte til denne bruk. Den bærbare burde helst ha DVD-brenner... for utbrenning av ferdig komponert materiale, før det leveres til mastering. Maskinen skal knyttes opp mot en Roland Workstation...
Nydelig mongeland! Takk, mora mi vil ha bruk for denne
dubeldarr: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=...E-D2583A1CB52E

Ellers så kan du/dere lete litt rundt på http://prisguide.hardware.no/cat.php?cat_id=2

OBS! HW.no sin prisguide viser ikke alltid de billigste alternativene, siden nettsjappene må betale 1 kr. hver gang noen klikker seg inn på sjappa dems fra prisguiden. Så billige, mindre aktører har sannsynligvis ikke råd til dette.
Sist endret av mongeland; 24. juli 2005 kl. 12:40.
takker mongeland... den du linket til der så ikke verst ut... ligner egentlig på den jeg fikk tilbud på fra digitalimpuls, men denne har 15,4 skjerm wxga, mens den på digital hadde bare 15 " xga skjerm. Hva er egentlig å foretrekke av disse to typene skjermer... Vil det være stor forskjell i opplevelsen av disse?
En 15,4" WXGA-skjerm klarer 1280*800, som er en veldig merkbar forskjell fra 15" XGA-skjerm, som kun klarer 1024*768. Er ganske stor forskjell, og jeg ville helt klart ha gått for den jeg linket til.
ok takker... da får vi ta en bytur i morgen og sjekke litt andre steder før vi bestemmer oss...
Forøvirg, om noen andre ikke klarer å bestemme seg helt for hvilken maskin de vil ha, er det bare å poste her; hvor stort budsjett du har, hva du skal bruke den til osv, så skal jeg gjøre mitt beste for å hjelpe til.
Dama trenger en laptop til studiebruk og bilderedigering.

Budsjett på 5000 - 7000 og må ha Wlan :-) ..forslag?
Vet ingenting
Sitat av Ven]n
Dama trenger en laptop til studiebruk og bilderedigering.

Budsjett på 5000 - 7000 og må ha Wlan :-) ..forslag?
Vis hele sitatet...

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308639&cks=PRL ?
Litt lite med 256 mb ram til photoshop og redigering?
http://configure2.euro.dell.com/dell...&sbc=rf_spider er ett alternativ.

Jeg har ikke så mange gode alternativer, men sjekk ut den der. OBS! Dell oppgir priser uten momsavgift, så del beløpet på 0,75 for å få den endelige prisen.
Sist endret av mongeland; 25. juli 2005 kl. 22:14. Grunn: Fiksa opp en liten feil
Skal begynne på NTNU til høsten, på en linje hvor det kreves bærbar datamaskin. Det jeg lurer på, er om deres eget tilbud til studentene er et godt tilbud eller ikke. Her er link til tilbudet: http://www.orakel.ntnu.no/studentpc/

Prisen vil forøvrig være omtrent 10.500, ikke 11.641 som det står der.
Vet ingenting
Sitat av Ven]n
Litt lite med 256 mb ram til photoshop og redigering?
Vis hele sitatet...
7000,- er ikke akkurat mye å bruke på en bærbar, men hvis du kan gå litt høyere går det an å kjøpe en til 256mb brikke.
srs: Definitivt et godt tilbud. Jeg ville ha gått for den der, god skjerm, nok minne, en del ekstrautstyr som sekk, mus og kortleser. Og ikke minst - bluetooth.
Sist endret av mongeland; 26. juli 2005 kl. 11:18.
Er dette et bra tilbud ?
Sitat av Bj0njzter
Er dette et bra tilbud ?
Vis hele sitatet...

Det så ut som et knall tilbud egentlig... Sprek maskin ihvertfall, har ikke så veldig mye å sammenligne med. Så blir litt tør vurderig fra meg.
Hva er best av kompletts bærbare pc med specz: 15"sxga+, intel P. M. 745 1.8GHZ PC400, DDR PC2700 1GB cl2,5, 80GB HDD, ATI Mobility Radeon 9700 128MB dedikert minne til 13 000 og MPXs: 15,4" wxga og 16:10 widescreen LCD(1280x800), Intel P. M. 740, 1.73GHz, 533MHz FBS, 1GB DDR2 minne, 80GB HDD, Geforce GO til 12 500? Skal kjøpe en av di, men klarer ikke å bestemme meg. Kompletts pc har sxga, men mpxs har DDR2 minne...
Sist endret av Bj0njzter; 28. juli 2005 kl. 00:20.
@ Mongeland: ser du fraråder alle å kjøpe Fujitsu Siemens i førsten posten. Gjelder det du sa både hjemmeversjonen dems Amilo, og den mer profesjonelle utgaven Lifebook?
Vi har selv en Lifebook i huset, og kan da aldri huske å ha hørt den bråke. I tillegg er Lifebook ganske aktuelt for meg, i og med at jeg kan få en av hvilken som helst modell til ganske så redusert pris.
Vil du fortsatt fraråde meg å kjøpe en fra Lifebook-serien?
Fin guide mongeland, men jeg tror "skjermdelen" har behov for en liten oppklaring

Sitat av Mongeland
Skjermstørrelse og –oppløsning er to ganske så viktige elementer. Den første sier seg kanskje selv, ettersom størrelsen på skjermen avgjør mesteparten av størrelsen. 12,1, 15 og 15,4 er de tre vanligste størrelsene, hvor 15,4 er widescreen-versjonen av 15 tommer. Du får også tak i 17-tommers bærbare, men da grenser det mer til «slepbar» enn bærbar.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett laptoper med skjermer helt ned i 10.6", det er kanskje unødvendig å nevne, men jeg tar det med siden jeg først skriver en post her. En del laptoper har også 14" skjerm.

Om man vurderer å kjøpe en skjerm med 15.4" skjerm bør man vite at denne skjermen er mindre enn en 15", man får to store "striper" med plastikk over og under skjermen. Man blir heller ikke kvitt de svarte stripene som er der når man ser film fordi skjermen er 16:10 og ikke 16:9. (De blir selvfølgelig mindre.)

Sitat av Mongeland
Du må selvsagt velge størrelse etter hvor portabel du trenger at maskinen er. Å drasse rundt med en 15-tommers eller større fra og til skole/jobb hver dag er en del pes, sammenlignet med en 12-tommers, som kan veie så lite som 1,1 kg. Dette går mest på smak og behag, så dette velger du selv. Men, skal du ha en bærbar datamaskin til skole og/eller jobb, vil jeg fraråde en 17-tommers bærbar på det sterkeste.

Oppløsning på skjermer regnes i pixler. Vanlige oppløsninger for bærbare er 1024*768, 1280*768, 1280*800, 1280*1024, 1400*1050 og 1900*1200. Det finnes flere forskjellige skjermtyper; XGA, WXGA, SXGA og WUXGA, blant annet. Alle skjermene heter XGA, og har i tillegg flere bokstaver som forteller deg noe om format og oppløsning. W = wide, S = super og WU = Wide Ultra. Dårligst er XGA (1024*768) og WXGA (1280*1024). På en 12-tommers skjerm holder (W)XGA i massevis, men om du beveger deg mot 15 tommer, bør du ha en SXGA-skjerm (1400*1050). Stol på meg, 1024*768 på en 15-tommers skjerm er ikke noe du vil sitte og glane på i flere timer, med mindre du er vant med den oppløsningen. For å oppsummere: Til 12-tommers skjermer og mindre holder XGA/WXGA-oppløsning, men om du går opp mot 14-15 tommer, bør du ha SXGA. WUXGA har jeg så langt kun sett på skjermer som er 17 tommer. På en 15,4-tommers skjerm, går WXGA (1280*1024) til nød.
Vis hele sitatet...
Bare for å gjøre det litt mer oversiktlig vil jeg referere til en super tråd på hw.no (http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=210021)
Sitat av kjello2 @ 14/02/2004 : 00:27
4:3-skjermer:
CGA Color Graphics Adaptor 320 x 200
EGA Enhanced Graphics Adaptor 640 x 350
VGA Video Graphics Array 640 x 480
SVGA Super Video Graphics Array 800 x 600
XGA Extended Graphics Array 1024 x 768
SXGA Super Extended Graphics Array 1280 x 1024 (5:4)
SXGA+ Super Extended Graphics Array 1400 x 1050
UXGA Ultra Extended Graphics Array 1600 x 1200
QXGA Quad Extended Graphics Array 2048 x 1536
QSXGA Quad Super Extended Graphics Array 2560 x 2048
QUXGA Quad Ultra Extended Graphics Array 3200 x 2400

16:9/16:10-skjermer (bredskjermer)
WXGA Wide Extended Graphics Array 1366 x 768 (enten står det feil i alle webshopper osv, eller så er oppløsningen på denne standarden endret etter at dette ble skrevet -trond)
WSXGA Wide Super Extended Graphics Array 1600 x 1024
WSXGA+ Wide Super Extended Graphics Array 1680 x 1050
WUXGA Wide Ultra Extended Graphics Array 1920 x 1200
WQSXGA Wide Quad Super Extended Graphics Array 3200 x 2048
WQUXGA Wide Quad Ultra Extended Graphics Array 3840 x 2400
Vis hele sitatet...
På lik linje med Mongeland vil jeg på det sterkeste anbefale 1400x1050 på en 15" skjerm. Jeg ville heller ikke gått for en WXGA skjerm, WSXGA er helt perfekt. WUXGA har pappa på laptopen sin og det syns jeg blir i overkant høy oppløsning. Mitt råd er derfor, invester i en WSXGA/SXGA+, men ikke kast bort penger på noen høyere oppløsning enn det på en vanlig 15.4"/15".

Forresten, til alle dere som vil ha en allround laptop dere kan bruke til spilling osv. Husk at et Radeon 9800 mobile-kort er noe helt annet enn et ordentlig radeon 9800-kort. En stasjonær pc til 5000 er sannsynligvis langt bedre til spilling enn en laptop til 12-15k. (det kommer jo selvfølgelig an på hvordan du prioriterer pengene du bruker på laptopen. Om du driter i skjerm om bruker alt på ram/gfx blir den sikkert grei å spille på)
Sist endret av Trond; 28. juli 2005 kl. 01:12.
Bestilte denne fra shg.no i dag... skal gi raport om hvordan den er når jeg får den...
for de som leter i high end serien så har jeg en ibm t43.
det som gjelder for alle i ibm thinkpad serien er feks:
- skjermen kommer ikke borti tastene. noe som gjør at du slipper å få merker etter tastene på skjermen.
- tastene er fjerbelastet så de spretter ut igjen.
- enormt med extra funksjoner opp å ned.
- min har antistøt. dvs rister du selve dataen eller den registerer fall låser den skrivehode slik at det ikke ødelegger hd skiva
- fingeravtrykk leser istedet for passord ^^
- IBM connection mannager som er gull verdt når du har mange plasser du kobler laptopen til. du lagrer forskjellige nettverksprofiler å kobler til med et tastetrykk.


min ibm har ati x300. 60 gb hd. 15" skjerm,512 mb ram, 1.86 pentium M med centrino. bluetooth. infarød, ABG wlan-
Kan bare si at jeg kjører BF2 på den flytende uten at alt står på low ^^
å den lager nesten ikke lyd.
dette er den desidert beste maskinen jeg har fått fingrene i. men så er det jo "high-end" maskin da..



forige maskina mi var en fujitsu siemens amilo pro v2000.
den hadde 512 ram, et delt ram intel skjerm kort. 40 gb hd,en pentium M med centrino, ABG wlan. infarød.
Den bråkte litt mere en ibm. men fortsatt ikke mere en en gjennomsnits laptop.
den var egentlig helt perfekt for film å kontor bruk. men så skiftet jeg jobb å laptop med jobben ^^

kan med handa på hjerte anbefale begge som arbeidshester.
skal du game på en laptop. noe som er helt hull i hodet. så går du for en ibm (kansje t43 med x800) å nyter kvaliteten du nettop betalte for.
Psych|Com: For en tilfeldighet, den maskina (og litt T43p) har jeg lekt meg med på jobb de siste to-tre dagene. Den desidert beste laptopen jeg noensinne har brukt. Hvor mye ga du for den?

Bendik: kanskje ikke. jeg snakker nok om ikke-lifebook.

Trond: joda, men 10,6" er sjeldent. La gå, 14" er nokså vanlig.
Sist endret av mongeland; 29. juli 2005 kl. 17:56.
den kom som frynsegode med ny jobben min.
fikk med 19" flatskjerm, dockstasjon, ryggsekk osv. har ikke snøring hva vi betalte. men så den lå på mellom 26 til 30 000 på nett uten extra dill dalle
Lucker, Jeg hadde drept for den laptopen. Oi - se - tilbud på flybilletter til Harstad
Sist endret av mongeland; 29. juli 2005 kl. 18:14.
er dette et godt tilbud? http://www.multicom.no/varedetaljinf...elagerantall=1

Skole + litt enkel spilling...
til gaming glem det pga dårlig skjermkort. til skolearbeid skulle den funke perfet =)
ganske så god pc ser man bort fra at den bare takler 1024 i oppløsning å skjermkortet, som man strengt tatt bare trenger til gaming.
Sist endret av Psych|Com; 29. juli 2005 kl. 19:00.
høres greit ut...

har tross alt noe av det feteste for gaming i redaksjonen så blir det ny PC blir det nok testing av lettere spill mens jeg sitter på flyet. Greit å ha en maskin med grei batterikapasitet ettersom at jeg reiser over hele Europa i min jobb som journalist.

Noen som vet hvordan batterikapasiteten er på maskinen?
Dette er vel egentlig ganske offtopic, men jeg gidder ikke å lage en ny tråd om det.
Jeg har en Packard Bell, med AMD Sempron 3000+, 1.8 GHz, 512 mb ram, og 64 mb skjermkort. Har også DirectX9.0c. Men jeg har problemer med å kjøre Half-Life 2, det hakker litt, og etterhvert kommer det fram en feilmelding og programmet lukkes. Kan det være skjermkortet som er dårlig? Eventuelt, er det noe jeg kan gjøre (software-messig) for å få det til å gå glattere?
heisann, skal kjøpe meg bærbar...og JEG trenger hjelp

pris: 8-9k
brukes til: spill (CS, HL2, GTA:SA) og skole

mongeland, det virket som du hadde litt peiling, gidder du å backe meg up litt eller?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har lurt litt på noe i det siste. En pentium M prosessor på 1.7 Ghz tilsvarer vel ikke en Pentium 4 prossesor på samme Ghz? Har hørt rykter at du må gange opp pentium M prosessoren med ca. 1.7 for å sammenligne (hvis det er mulig å sammenligne da..) Stemmer dette?
Det med å gange opp med 1.7 vet jeg ikke helt med, men en Dothan P-M 1.7 ghz yter mye bedre enn klokken skulle tilsi for uvitende. Sjekk tester hos HW.no for grafer og ligende.

NTT: Du må nok gå opp en til to tusen i pris for å få noe som holder bra til de spillene. Er det aktuelt?
Hva er batteritiden på IBook 12"?
Med nedjustert skjermstyrke og musikkavspilling får jeg over 6 timer ut av min.
Sitat av mongeland
OBS! Dell oppgir priser uten momsavgift, så del beløpet på 0,75 for å få den endelige prisen.
Vis hele sitatet...
NB> Denne utregninga stemmer IKKE... bruker du denne blir det 8,33% dyrere enn det du faktisk ender på:
1x1,25=1,25
1/0,75=1,333...

vil du absolutt dele for å finne pris med moms deler du på 0,8
Det blir vel strengt tatt korrekt. For å fjerne moms, deler man med 0,75. For å gå tilbake på et delestykke, ganger man med det samme man delte. Right?
Ikke noe strengt tatt her nei... Enten eller. Matteprinsippet du nevner over er helt rett, men du har misforstått "når" det er momsen regnes ut.... for å si det sånn. Litt klønete, mange som surrer med det der.

Moms er 25% som LEGGES TIL prisen FØR moms, ikke 25% av utsalgsprisen. Dvs at den "egentlige" prisen skal ganges med 1,25 for å finne utsalgspris. Hvis en vare koster 100kr før moms, så blir det 125kr kunden må betale, av disse sendes så 25kr til staten. 0,75 har ingenting i regnestykket å gjøre

Titt på f.ex. en kassalapp fra ica eller noe sånt, der pleier det å stå oppgitt "hvorav XXXkr mva", titt litt på det, så oppdager du at det XXX-beløpet er 20% av totalbeløpet. Momsen er en femtedel av totalprisen, og en fjerdedel av prisen før moms...
Ja, stemmer det. Men;

10 kroner = pris før moms.
10 x 1,25 = 12,50, pris med moms.

10 / 1,25 = 10 kroner.

Ikke for å være kranglefant, men blir dette rett? (forøvrig skrev jeg feil i den forrige posten, jeg mente dele på 1,25).
hvis du deler på 1,25 så blir det rett ja, men du har en leif i siste posten din, 10 / 1,25 er ikke 10.... du mente vel 12,50 / 1,25, og i såfall er momsen i orden

Solgte mye til folk som skulle reise ut av landet og dermed ha tilbake momsen fra tollfolket på flyplassen (taxfree) i sjappa jeg jobba før, så jeg ble ganske stødig på moms'ing etterhvert... Utrolig mye enklere å regne med 25% enn 24%.
Sikkert en flott guide, men jeg lurer på hva som er bra på mac-siden. Jeg har lenge tenkt på å kjøpe en bærbar mac, men vet rett og slett ikke hva som er bra og dårlig. Så. Noen som kan hjelpe? Noen med erfaringer?
Sitat av mongeland
Ja, stemmer det. Men;

10 kroner = pris før moms.
10 x 1,25 = 12,50, pris med moms.

10 / 1,25 = 10 kroner.

Ikke for å være kranglefant, men blir dette rett? (forøvrig skrev jeg feil i den forrige posten, jeg mente dele på 1,25).
Vis hele sitatet...
dele på 1,25 er selvsagt korrekt, siden prisen tilsvarer 125% av orginalprisen. Å dele på 0,75 gjør at man finner 75% av kjøpesummen med moms. Dette var en bom, men det er et litt vanskelig konsept.


Waffel: Hva skal du bruke den til? Jeg kommer til å sjekke emnet i morgen for å svare på det jeg har erfaring med, men akkurat nå har jeg hatt fire timer søvn på noe sånt som 60 timer.
Bra guide (men leste den etter eg hadde bestilt laptopen)!

Her er ordrelista mi:

Zepto Znote 4200:

Basis konfigurasjon

Centrino
15" SXGA+
ATI Radeon Mobility 9700 Pro 128mb
Intel Pentium M Dothan CPU
3x USB 2.0 porter, 1x Firewire
Parallellport, lyd inn og utgang
Infrarød port, innebygget SD kortleser
Intel 802.11g 54Mbit trådløst nettverk
10/100Mbit nettverk, 56k mode
TV-Out (S-VHS)
inkl. lader og batteri, vekt 2,8kg(!)
5 og en halv times battertid


Sjølvvalgt konfigurasjon:

1,7 Ghz Intel Pentium M 735
1024MB PC3200 400Mhz Zepto original
60 GB 7200 Omdr 8MB Cache Hitachi
Combo DVD/CD-RW brenner
Intel PRO/Wireless 2915ABG 54Mbit
Og så ei søt lita veske til å ha den i!


Alt dette kom på kr 12 393,75 (inkl. mva)hos Zepto.no. Blir kr 12 600 med frakt!

Har en kompis som kjøpte den samme for et halvt år sida og den er ganske så bra

"Eller ka du trur?"

Sist endret av |) /-\ |\|; 12. august 2005 kl. 02:06.
Det ser bra ut, veldig bra ut. Skjermkortet lever på siste skranten når det kommer til de heelt nyeste spillene, men ellers veldig bra.
Zepto er bra, muttern har det. Bare varmt og si om dem
Sitat av mongeland
Det ser bra ut, veldig bra ut. Skjermkortet lever på siste skranten når det kommer til de heelt nyeste spillene, men ellers veldig bra.
Vis hele sitatet...
Blir vel ellers lite 'gaming' på meg sida eg begynner å studere i neste veke. Det blir for det meste gåande i WoW/EVE kan eg tenke meg.
Jeg fikk min nye bærbare fra shg.no for en uke siden, og må si at jeg er veldig fornøyd med den. klar skjerm, stillegående og kjapp uten for mye dill dall funksjoner. Rask levering var det også
Absolutt å anbefale...
Ka den kosta da?

Forresten.. fins det ei side eg kan sammenligne bærbar CPU's sin ytelse mot dei CPU'ane stasjonære PC'a bruka?
Finfin post mongeland.

Jeg sitter selv å vurderer Powerbook 12" -s, men er litt usikkert pga av overgangen til mac os. Jeg har ikke spilt på lenge, men kunne tenkt meg å begynne med spille som feks WoW og Diablo II. Utenom det så bruker jeg maskinen mye til dreamweaver, photoshop, lasting og se filmer.

Hvordan klarer Powerbooken seg i forhold til den tradisjonelle pc'n på disse områdene ? Hvordan er det med overgangen fra XP ? Har akkurat begynt på linux, må innrømme at jeg sliter til tider.

$$$: max 15 stor laks

Edit: Hvordan er det å bruke microsoft mus til pb ?
Sist endret av Bekks; 16. august 2005 kl. 23:24.