Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 14988
(visste ikke hvor jeg skulle poste denne, men posta den her)

Har prøvd programmer som World Wind og Google Earth, hvor man kan se satelittbilder fra hele verden. Men disse bildene er for det første utrolig gamle, og for det andre kan man bare zome skikkelig inn på enkelte steder. Har hørt at han kan se en knappenål fra verdensrommet, stemmer dette? Hvor kan man eventuelt få tak i slike ferske høyoppløselige bilder?
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Jeg kan ikke hjelpe deg med live sattelitt-feed, noe jeg tviler på du får tak i uten videre. Skulle anta at slikt er reservert sikkerhetsklarerte organisasjoner og instanser. Når det gjelder knappenålen vet jeg iallfall at det er mulig å lese hva naboen din koser seg med i dagens VG.
Alt er mulig, men bilder med så høy oppløsning at man kan se en knappenål fra "der ute" ville ta jævli stor plass. Alt for stor til gratis-servere. Og om det hadde funtes skulle jeg tro det ville være hos en av de store "nett-selskapene" (google, migrosoft, cnet, jeg kommer ikke på flere nå tror jeg, ikke slå meg), og da ville man nok vite om dem. Men hva vet vel jeg, jeg er bare et menneske=(
Trådstarter
Siden du kan zome inn på biler, og kanskje såvidt skimte et menneske i det fjerne på Google earth, vil jeg ikke tro det hadde tatt så altfor stor plass...
HMM::: husker microsoft hadde det en gang
Nå er det vel ikke sånn at satellittene "ser" hele jordkloden til enhver tid, så for å få sett akkurat den biten du vil se, akkurat nå, måtte du vel leid litt satellitt-tid med de rette bekjentskapene og en liten haug med penger.
Skal knækkes
Golder's Avatar
Nå er det gjerne ikke akuratt det du er ute etter, men på Sondres Elektronikkside (http://home.online.no/~sondred/) kan du lære deg å dra ned sattelittbilder fra værsattelitter.
Trådstarter
Sitat av Golder
Nå er det gjerne ikke akuratt det du er ute etter, men på Sondres Elektronikkside (http://home.online.no/~sondred/) kan du lære deg å dra ned sattelittbilder fra værsattelitter.
Vis hele sitatet...
Det der blir nok litt for avansert for meg :P

Men hadde vært greit hvis jeg hadde kommet i kontakt med en satelitt via nettet. Evt, hacket NASA og styrt satelitten selv
Dette finnes, men det handler om store summer for gode bilder. Burde gå greit å google seg fram til det.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Du får ikke tak i satelittbilder med knappenålsbilder av hele verden. Slikt kalles konfidensiellt, og er grunnen til at vi har såkalte spionsatelitter. Hvis du som privatperson hadde hatt tilgang til den typen materiale, kunne du f.eks overvåket hva USA drev med i Irak, eller overvåket eks-dama di og den nye typen hennes på søndagstur.

Hele konseptet bryter faktisk med personvernsloven, som sier at ingen skal bli overvåket uten å være klar over det - enn så lenge det er fysisk mulig å gjenkjenne personen på overvåkningsbildene. Hvis du kan se et knappenålshode, så kan du ganske sikkert også se om det er morra di eller eksen din fra verdensrommet.

Nei, du får slutte å være så fuckings utakknemlig. Jeg ble selv helt målløs da jeg forsøkte Google Earth, og syntes det var stas å finne mitt eget hus på kartet
Sitat av Stormen

Nei, du får slutte å være så fuckings utakknemlig. Jeg ble selv helt målløs da jeg forsøkte Google Earth, og syntes det var stas å finne mitt eget hus på kartet
Vis hele sitatet...

Helt enig. Jeg ble også begeistrert første gang jeg bruke NASA world wind... Følte meg 1337 haxor da... kunne zoome inn og se over hele verden å greier
Det er et firma som har en satellitt som de styrer til hvor kunden vil og tar bilder av maurene på det stedet til en syk pris. Husker ikke hva de heter, men jeg så de på Discovery Channel.
www.Norgeibilder.no er en side, men mener på at bildene er en 3-4 år gamle da.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Hadde et bilde av jorden som delt opp i mange mindre bilder på 512x512px. Fantastisk fine detaljer. Man kunne se små viker og fjorder. Mulig jeg fortsatt har dem på PC-en min, men siden jeg ikke finner RAM-brikken min får det bare vente.

Her er noen lenker.

http://www.vterrain.org/Imagery/whole_earth.html
http://www.iac.ethz.ch/staff/stockli/bmng/


8192 x 4096 - Jorden - Dag - Klart (31MB)
8192 x 4096 - Jorden - Dag - Overskyet (48.7MB)
21600 x 21600 - Øst - Dag - Klart (400.7MB)
21600 x 21600 - Vest - Dag - Klart (400.7MB)
21600 x 10800 - Jorden - Dag - Klart (173.5MB)
16384 x 8192 - Jorden - Natt - Klart (39.6MB)
Jeg husker jeg så et vanvittig stort satelittbilde av New York tatt på 11. september. Du kunne se folk i gatene, og det var et gigantisk område bildet var tatt av.
Google Earth er bare beta, så det kan hende det blir bedre når det sleppes,
husker jeg var på en side engang hvor du kunne kjøpe bilde av huset/nærområdet ditt. De var vanvittig bra bilder, kunne se steiner etc.
Sitat av m337|04f
Jeg husker jeg så et vanvittig stort satelittbilde av New York tatt på 11. september. Du kunne se folk i gatene, og det var et gigantisk område bildet var tatt av.
Vis hele sitatet...
du har ikke linken til det bildet vell?
master namer
elodin's Avatar
Det er vel dette bildet.. bare at det var mye større, 8000 x 8000 ca.

Testa Google Earth i dag, det var ganske fett. Bra bilder fra de store byene.
Trådstarter
Google Earth er ganske fett ja, men de har ikke noen bra bilder av Bergen, hvor jeg bor. Ser såvidt at det i det hele tatt _er_ bergen, mens på et lite sted som Tanager kan du zoome inn på biler og busser.
Sitat av m337|04f
Jeg husker jeg så et vanvittig stort satelittbilde av New York tatt på 11. september. Du kunne se folk i gatene, og det var et gigantisk område bildet var tatt av.
Vis hele sitatet...
Det var da ikke så veldig rart. Jeg ville anta at de fleste TLA og ETLA organisasjoner i usa (og resten av verden) med makt til å sikte inn en satelitt ditt gjorde det. Minst ett av de må da ha kommet på web.
Sitat av Toak23
Google Earth er ganske fett ja, men de har ikke noen bra bilder av Bergen, hvor jeg bor. Ser såvidt at det i det hele tatt _er_ bergen, mens på et lite sted som Tanager kan du zoome inn på biler og busser.
Vis hele sitatet...
det er fordi alle med vettet i behold holder seg langt unna bergen, selv satelitter
Trådstarter
Sitat av atomet
det er fordi alle med vettet i behold holder seg langt unna bergen, selv satelitter
Vis hele sitatet...
heha, jah, er vel litt vanskelig å ta sattelittbilder her og, er bare vel skyer her hele tiden :P
Trådstarter
Not Found
Error 404 ?
Trådstarter
Kunne ikke zome inn på Bergen i Pro utgaven heller, dårlige greier...
for det første: Grunnen til at du ikke kan zoome inn på bergen er nok at google ikke gidder å fylle serverene sine med høyoppløysningsbilder av ei lita bygd. (ikke at jeg bor i noe bedre bygd, men i forhold til Silicon Valley er nok ikke bergen mer enn ett kvartal.)
for det andre: Ingen trenger bilder av Bergen, men hvis du absolutt vil se bilde av huset ditt kan du jo bare flytte til New York^^

Forresten har finn.no en flyfototjeneste over alle store byer i Det Norske Rike. Der kan jeg se bilde av takluka på rommet mitt og arken rommet er inni. ...for øvrig er det i Tromsø, men du finner Bergen der og.
Trådstarter
Sitat av salvatore
for det første: Grunnen til at du ikke kan zoome inn på bergen er nok at google ikke gidder å fylle serverene sine med høyoppløysningsbilder av ei lita bygd. (ikke at jeg bor i noe bedre bygd, men i forhold til Silicon Valley er nok ikke bergen mer enn ett kvartal.)
Vis hele sitatet...
Lita bygd? Hvis du har lest litt i denne posten, kan du lese at de har høyoppløselige bilder av Tanager, som kan regnes som "lita bygd".

Har du linken til finn.no flyfoto greiene?
Det er vel dette bildet.. bare at det var mye større, 8000 x 8000 ca.
Vis hele sitatet...
Dette er et flybilde, ikke satelitt (se på vinklene, bildet er tatt i lav høyde over ground zero).. Men heftig er det.
master namer
elodin's Avatar
Ah, ja. Det stemmer vel.
Ingen som har funnet et større bilde av dette? (Eller andre WTC-bilder med størrelse stor)


Jeg har leka meg med Google Earth i mange timer nå, digg altså, men jeg syns google kan fylle serverene med høykvalitetsbilder av hele verden.
Her er linken til finn.no sin satelitttjeneste Bla nederst så står det hvilke byer man kan få flyfoto av.
Jeg husker et program som viste ganske godt detaljerte satelitt/Flybilder av hele verden. nVidia Keyhole EarthViewer eller noe sånn.
bergenskart.no kan du se flyfoto av hele bergen. paa nett. litt daarlig kvalitet naar du somer for mye:P
Sitat av Bjølg
Jeg husker et program som viste ganske godt detaljerte satelitt/Flybilder av hele verden. nVidia Keyhole EarthViewer eller noe sånn.
Vis hele sitatet...
Google kjøpte Keyhole, og videreutviklet det til Google Earth..