Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5655
Jeg har skrevet et prosjekt om ufoer, og ble veldig fornøyd med det, derfor vil jeg dele det med dere. Jeg vet ikke hvordan forum jeg skal legge det i, så jeg legger det bare her, ettersom det inneholder "avslørende journalistikk"
Takk for filen, svært intressant !

:-) Håper karakteren blir bra. godt og se noen tar UFO på alvor.
TEHb's Avatar
Trådstarter
jeg fikk 4 på det. Men det var nok fordi jeg hadde en kuk lærer. Jeg tror nok ikke at han tok prosjektet for seriøst. Men selv tok jeg det veldig seriøst og brukte mye tid på research. Jeg har en hel mappe med ting jeg ikke tok med og kilder, hvis noen er interresert. Der er det også masse bilder. Men det er ikke organisert på noen måte, så tror nok ikke man får så mye ut av det Men tekstfilene er nok ganske interresange. Jeg har feks henta info fra CIA... PM hvis noen vil ha det. Eller send meg e-post på
Halveis offtopic;
Sitat av nso, eller var det Gusto?
Skoleting holder vi unna nFF, ikke post leksene dine o.l. her!
Vis hele sitatet...
Ontopic; Interessant lesestoff
Fint og ryddig og mye bra fakta
Jeg har hatt dilla på aliens og alle slike ting siden jeg var liten (X-Files var EID).
Synd du ikke fikk bedre enn 4 (ikke at 4 er dårlig, men det fortjente bedre).
Men de fleste lærere er noen ordentlige skrothuer som gir karakter etter den gode gamle trynefaktor metoden!
De snilleste jentene har en tendens til å få kjempe bra karakterer for å skrive masse elendig piss! Mens de andre bare får 4 eller dårligere samma faen hva de skriver!
Sist endret av Torquil; 4. juni 2005 kl. 22:50.
Bra at UFO-interessen lever i beste velgående i skoleoppgaver :-)
Hvilket klassetrinn går du på?
Synes det var sinnsykt bra... Rart at du fikk bare fire i karakter!
Ganske interessant lesestoff, men om læreren ikke interesserer seg for emnet, og bare ser på gramatikken\språken, så forstår jeg kanskje at du ikke fikk bedre karakter.

Men med tanke på innsats så burde du fått en bedre karakter.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Nuvel. Fire fikk du på dette sier du, og det kan jeg forsåvidt forstå. Dette var sannsynligvis et prosjekt dere hadde i norsk? I såfall kan jeg skjønne læreren din som satte en firer på dette. Språket i selve oppgaven var så som så, og jeg synes du hadde en del uferdige punker - for ikke å snakke om konklusjonen din, som jeg egentlig ikke fikk fatt på i det hele tatt.

Men for all del, en grei oppgave føler jeg - i allefall hvis du går på ungdomsskolen.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Forstår karakteren 4 veldig godt egentlig. Det er som sagt veldig mye informasjon her og du har sikkert lagt mye innsats i dette. Men jeg må si at det er veldig mange dårlig formulerte setninger i denne oppgaven. Og slik som |d13m0b sa er det ikke lett å få noe utav konklusjonen din.
Off T:
Sitat av Kalakov
Men med tanke på innsats så burde du fått en bedre karakter.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen andre fag enn gym hvor karakteren (blandt annet) baseres på innsats?


On topic: Mye god informasjon. Du har helt klart lagt ned mye arbeid i dette. Jeg har dog en del å utsette på språket. Bl.a. en del klønete settninger. Dessuten lar du en del momenter henge i løse luften.
Hvorvidt karakteren fire er riktig eller ei er vel ikke så lett å bedømme uten å vite hvilket nivå du er på(klassetrinn). Hvilket fag er dette egentlig? Og hva var oppgaven? Mange lærere legger _stor_ vekt på i hvilken grad du har svart på oppgaven, ikke bare kvaliteten på produktet.



Edit: Holy crap! Post #300! Jeg vil gjerne takke mamma og pappa og gud(med liten g).
Sist endret av froskenfredrik; 5. juni 2005 kl. 00:44.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Duh! ($%#&s minimumsgrense! *Breaking the law*)
TEHb's Avatar
Trådstarter
Greit nok at rettskrivinga ikke var så bra. Karakteren er en egen karakter på vitnemålet. Jeg skreiv dette for ett år siden,i tiende. Men meininga med å legge ut dette var å informere folk (freaker) om det jeg fant ut...
Sitat av froskenfredrik
Off Tet er vel ingen andre fag enn gym hvor karakteren (blandt annet) baseres på innsats?
Vis hele sitatet...
Jo, virker desverre sånn. I alle fall på skolen min.

I engelsk f.eks. har vi hatt mange foredrag i år, og det har vært de som har mest unødvendige ting (kostymer, dans, musikk, belysning ++++) under foredragene som har høstet de beste karakterene, mens de som 'bare' står og holder et vanlig (og godt) foredrag får middels gode karakterer.

Jeg gjør aldri lekser, og leser ofte tegneserier + prater tull i mattetimene. Jeg fikk 5 på tentamen og 6 på den siste prøven før terminslutt men mattelæreren min (2MX) vurderte å bare gi meg en 4-er i standpunkt fordi det ville vært urettferdig mot de andre i klassen som hadde jobbet jevnt hele året (mens jeg kun har jobbet den siste måneden).
( Men klarte å krangle meg til en bedre karakter. )

Men nok skryt; karakterene er desverre ikke bare basert på ens kunnskapsnivå, men innsats har mye å si. Understreker desverre, skjønner ikke hvorfor vi må være så entusiastiske bare vi innfrir lærermålene.
Jeg tror de flyvende "romskipene" folk så for lenge siden kanskje bare er vanlige folk fra fremtiden, som har funnet opp en tidsmaskin som de da reiste tilbake med i tid, og fløy rundt med ect..

ps; Tror og tror da... mer en fantasifull forklaring...
Selv om jeg personlig synes at teksten innehold mye interessant lesestoff, å du for med viktige faktorer.
Det at språket ditt var litt "knotete" må jeg nok se meg enig i. Ellers så var selve oppsettet sikkert noe som drog litt ned på total vurderingen. Når jeg skriver oppsettet tenker jeg på hvordan du hadde markert de forskjellige kapittlene eller under tittlene.

Men alt i alt var faktaene veldig bra.
Offtopic: Er det noen som husker hva han het, han som skrev en del bøker om teorien sin om at menneskene ble satt på jorda av mennesker som ville 'spre rasen', slik som vi kommer til å gjøre i fremtiden, også fant masse indikasjoner på dette som f.eks. en stonehenge som var latterlig komplisert og nesten umulig og lage(blant annet at steinene veide over 5 tonn og at nærmeste sted hvor disse forekom var mange mil unna)?
Sitat av okaminaru
Offtopic: Er det noen som husker hva han het, han som skrev en del bøker om teorien sin om at menneskene ble satt på jorda av mennesker som ville 'spre rasen', slik som vi kommer til å gjøre i fremtiden, også fant masse indikasjoner på dette som f.eks. en stonehenge som var latterlig komplisert og nesten umulig og lage(blant annet at steinene veide over 5 tonn og at nærmeste sted hvor disse forekom var mange mil unna)?
Vis hele sitatet...
Trur ikke akkurat at mennesket som det er i dag ble satt ned på jorden. Dette virker veldig lite sansynlig. Derimot at encellede organismer kan ha kommet til jorden, enten ved en tilfeldighet eller at de har blitt ført hit, vil jeg se som mer sansynilg.
Sitat av shlong2long
Trur ikke akkurat at mennesket som det er i dag ble satt ned på jorden. Dette virker veldig lite sansynlig. Derimot at encellede organismer kan ha kommet til jorden, enten ved en tilfeldighet eller at de har blitt ført hit, vil jeg se som mer sansynilg.
Vis hele sitatet...
Alt er relativt usannsynlig om man ser på universet som endelig. Det at evolusjonen her førte til celler (ved at nukleinsyrer dannet en hinne), var bare tilfeldigheter, så hvorfor skal andre planeter ha utviklet samme system?

På den andre siden kan man bruke det at evolusjonen førte til de dominerende aerobe organismene her på jorden som et argument om at andre planeter har hatt samme utviklingen.

Men om universet er et uendelig, ekaspanderende kosmos, så er det uendelig med muligheter.

Jeg er trøtt-
TEHb's Avatar
Trådstarter
Kanskje det er sant det som står i Haikerens guide til Galaksen, at jorda egentlig bare er en datamaskin, og alle som er på den bare en en del av maskineriet. ...eller kanskje ikke

Men det kan jo hende at aliens har vært her og satt ut organismer (store og små) for og "teste" maksimumsgrensene til organismene. Man har jo for eksempel funnet organismer på ekstreme dyp, som tåler mye mer enn noe annet på jorda, og har helt annen DNA oppbygging og mye annet. (fra Illustrert vitenskap).
Sitat av TEHb
Kanskje det er sant det som står i Haikerens guide til Galaksen, at jorda egentlig bare er en datamaskin, og alle som er på den bare en en del av maskineriet. ...eller kanskje ikke

Men det kan jo hende at aliens har vært her og satt ut organismer (store og små) for og "teste" maksimumsgrensene til organismene. Man har jo for eksempel funnet organismer på ekstreme dyp, som tåler mye mer enn noe annet på jorda, og har helt annen DNA oppbygging og mye annet. (fra Illustrert vitenskap).
Vis hele sitatet...
Dette har bare med omgivelsene til organismen å gjøre. En organisme som lever på overflaten, med alt tilgjengelig, vil jo selvsagt ikke ha behov for å 'tåle mye mer', og utvikler ikke slike genetiske trekk.

Slike søkte teorier passer bedre på film enn med virkeligheten
Shlong2long: Jeg lurte bare på hva han het, for det var voldsomt fascinerende lesning...
Sist endret av okaminaru; 6. juni 2005 kl. 21:29. Grunn: typo
Oki, hehe.... jeg har ikke peiling:P

Sitat av Kalakov
Det at evolusjonen her førte til celler (ved at nukleinsyrer dannet en hinne), var bare tilfeldigheter
Vis hele sitatet...
Du har nok foreløpig en litt bedre utdanning en det jeg har, kan du utdype den påstanden litt..? Tror du også er manne til å svare på om celler ble dannet ut i fra omtrent ingenting. Til å begynne med så var jo alt som fantes på jorden grunnstoffene, hvordan har celler blitt dannet ut i fra disse stoffene?
TEHb's Avatar
Trådstarter
Mener og huske at carbon (og noen andre stoffer, husker ikke helt) dannet enkle aminosyrer elns, som derrifra klarta hele veien opp evolusjonens tre og er nå kommet til homo sapiens. Og hvem vet vel hvor de stakkars carbonatomene ender?^^

edit: ...ikke at jeg har noe bar utdannelse, men litt har jeg da plukket opp. ...men jeg vet ikke om det stemmer
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Xandu
Jeg tror de flyvende "romskipene" folk så for lenge siden kanskje bare er vanlige folk fra fremtiden, som har funnet opp en tidsmaskin som de da reiste tilbake med i tid, og fløy rundt med ect..
Vis hele sitatet...
trur einstein hadde en teori om at viss en ting kommer 50ganger lysets hastighet går det X-antall sekunder bakover (ikke skyt hvis jeg tar feil)
Sitat av 9zlbed
trur einstein hadde en teori om at viss en ting kommer 50ganger lysets hastighet går det X-antall sekunder bakover (ikke skyt hvis jeg tar feil)
Vis hele sitatet...
Hmm, det er vel heller det at hvis du reiser raskere en lysetshastighet bort fra jorden og ser på den vil du kunne se ting som skjedde da lystrålene reflekterte.
THEb:

Har skumlest igjennom teksten, og har et par små detaljer å pirke på egentlig, noe som kan forklare karakteren.

Språket er hakkete, du har ikke flyt i språket ditt, noe som gjør det litt stressende å lese. Hvor er kildene dine? Og hvorfor har du ikke vært kritisk til dine egne påstander, og på den måten gjort hele teksten litt mer holdbar?
Husker ikke selv hvordan jeg skrev når jeg gikk i 10`ende, men allikevel tror jeg at jeg forstår læreren. Du har nok gjort en del research på nettet, men mesteparten av teksten, noe som er sannsynlig siden det er ufo-teorier, for det meste består av antakelser fra andre som også tror på det, noe som ikke får meg til å bli lese igjennom faktaene nøyere.

Du kunne for eksempel skrevet en mer givende innledning, ikke bare stille 4-5 spørsmål å være fornøyd med det, en innledning skal fengsle leseren til å ha lyst til å lese resten av teksten. For eksempel kunne du resonnert deg fram til en problemstilling på en litt annen måte.
Konklusjonen det samme, en del av informasjonen du gir i konklusjonen skulle egentlig vært i innledningen. f.ex dette at du ville finne grunnlag for å tro på ufoer osv; hadde dette vært i innledningen ville det gitt en bedre forklaring på hvorfor du skulle skrive oppgaven, for det er det innledningen går ut på. Konklusjonen derrimot skal gå igjennom hva du har funnet ut iløpet av oppgaven å trekke konklusjoner. Du stiller også en del spørsmål i konklusjonen, helt greit, men allikevel ville de vært mer adekvat i innledningen, men noen av dem passer som konklusjon, slik som "hvem snakker egentlig sant?"; men dette kunne du også flettet inn tidligere, og satt påstander mot påstander, og argumentert med beviser, da ville læreren digga deg!

Åkei, skal ikke være flisespikker mer, du gjorde det forsåvidt greit bare ta det som tips til neste gang du skal skrive oppgave, og spesielt siden du nå er begynt på videregående hvor du får slike oppgaver i flere fag, og derfor kan det være greit å tenke på slike ting.

Generelle kommentarer til resten av tråden:
UFO`er er morsomt tankeeksperiment, men faktisk så ser jeg ingen grunn til at "Myndighetene" skulle skjule slike fakta fra oss andre i samfunnet, og hvis det faktisk er så mange beviser som det påstås det er, så ville nok noen ha stått frem allerede å fortalt sannheten.
En skal ikke se bort ifra liv på andre planeter i større eller mindre grad, men samtidig betyr ikke det nødvendigvis at ufoer besøker jorda. Blir litt slik som "Hjerne i et glassmonter"-tanker eller matrix-teoriene. Mennesket er flink til det å stille spørsmål med virkeligheten, så filosofer har nok utforsket metafysikken de også, og kommet fram til forskjellige ting.
Jeg vil ikke avfeie at det finnes ufoer, men vil heller ikke gå rundt å tro på det. Er vel litt for empirist til det.
jeg lastet nettopp ned en dokumentar om area51 fra discovery channel.
i følge dokumentaren skal de visst teste nye fly der, noe som sikkert er grunnen til at folk mener de har sett flyvende tallerkener derfra osv.

egentlig en veldig skuffende dokumentar, jeg håpet på mer alien teorier.
flott oppgave TEHb. takk for at du spritet opp kvelden min med herlige lesestoff

men, jeg forstår 4-eren du fikk.
og jeg kjenner også til lærere som deler ut karrakterer, med trynefaktor som grunnlag..
oi! ble helt hekta på lesinga her .. på tide å få gjort noe kanskje ... er på jobb

Veldig inteeresang lesing! si ifra om du finne ut av noe mer var veldig interesangt.. .har interesert meg litt før for slike ting , men var MYE jeg aldri har hørt om ,... fett!