Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7786
Jeg kom til å tenke over opp-ned korset som ganske mange forbinder med anti-krist eller satanisme. Utifra hva jeg har hørt så er det ikke noe satanistisk med det, med andre ord ikke relatert til satanismen eller noe slikt.
Presten sa i en av konfirmasjons timene jeg var med i at det var St.Peters korset(eller noe slikt).

Noen som vet litt mer om dette?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg mener å huske at Peter ikke ville henges slik som Jesus fordi han mente at han ikke var verdig nok til å bli avlivet slik som Guds sønn hadde blitt eller noe slik, sier spekulantene som spekulerer.
Velvel, det er intet nytt at kristendommen velger ut alle motsetninger som tegn på satanisme. Davidsstjernen-->Pentagram, korset-->opp-ned-korset og sikkert mye anna tull. Bare snu det rundt så har det plutselig en helt ny betydning :P. Vet ikke noe om det presten preika på....
Det Malbolgia sa er det jeg har hørt.. Ganske sikker på at det stemmer.
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
http://www.google.com/search?hl=en&q...+cross&spell=1

Prøv link to, eller link en om du vil ;o
Sitat av Cybro
Velvel, det er intet nytt at kristendommen velger ut alle motsetninger som tegn på satanisme. Davidsstjernen-->Pentagram, korset-->opp-ned-korset og sikkert mye anna tull. Bare snu det rundt så har det plutselig en helt ny betydning :P. Vet ikke noe om det presten preika på....
Vis hele sitatet...
Tull. For det første er davidsstjernen et jødisk symbol og for det andre har den seks kanter, i motsetning til pentagrammet som har fem kanter der en av dem peker ned og symboliserer en hornet skapning.
frevev's Avatar
Trådstarter
takk takk

Var noen ungdommer som fikk meg til å fundere på dette. De hadde tenkt å male et opp-ned kors på ei dør, for at det var jo et satan/gothisk merke! Mente de.
Som til slutt bare ble noe som folk sier? Eller måten hyperkristne ville reagert på Peters reaksjon utifra bibel historien.
Sist endret av frevev; 16. mai 2005 kl. 20:11.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Digital Hybrid
Tull. For det første er davidsstjernen et jødisk symbol og for det andre har den seks kanter, i motsetning til pentagrammet som har fem kanter der en av dem peker ned og symboliserer en hornet skapning.
Vis hele sitatet...
Som den alltid like skjønne Digital Hybrid påpeker er davidstjernen og pentagramet ikke samme sak.
Det er dog sant at satanistene har gjort pentagramet til sitt eget ved å snu det opp ned slik at det står slik som Hybrid beskriver. Jeg mener at pentagramet stammer fra en eller flere naturreligioner. Noe keltisk kanskje? Jaja.

FETT at vi kunne ta dette opp også da. Det frevevs ungdommelige venner har bestemt seg for å gjøre vil ha samme effekt uansett om det er et satanistisk symbol eller ikke. Hvordan noe blir oppfattet som og det som er fakta er jo, som de fleste av oss vet, ikke alltid det samme.

Jeg elsker dere alle. Husk det.
Svært få av de satanistiske symbolene er så å si "satanistiske". Det satanistiske samfunnet har brukt symboler fra kristendomen, som i sin tur har brukt symboler i sin religion som de har tatt fra andre.
"The Da Vinci code" og "Angels and Demons" er verdt å lese om religiøse symboler.
Sitat av frevev
takk takk

Var noen ungdommer som fikk meg til å fundere på dette. De hadde tenkt å male et opp-ned kors på ei dør, for at det var jo et satan/gothisk merke! Mente de.
Som til slutt bare ble noe som folk sier? Eller måten hyperkristne ville reagert på Peters reaksjon utifra bibel historien.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du sammenligne satanisme og goth?

Sitat av choppy
Svært få av de satanistiske symbolene er så å si "satanistiske". Det satanistiske samfunnet har brukt symboler fra kristendomen, som i sin tur har brukt symboler i sin religion som de har tatt fra andre.
"The Da Vinci code" og "Angels and Demons" er verdt å lese om religiøse symboler.
Vis hele sitatet...
Er det ikke sånn at The DaVinci-Code har en hel rekke feil? Mener å ha lest noe slik en gang. Var vel Vatikantet som kom opp med det

Opp-ned-korset er St. Peters kors ja. Noen mener at dette er Satans kors, men nå ble jo han aldri korsfestet? Hele dealen med at de kaller det for Satans kors er for å gjøre narr av det latinske kors og hele dets mening. Du vet jo hva satanister føler om Kristendommen
DaVincikodens feil er bare pirke-pirke-feil, hvis jeg ikke husker feil. En av dem var at boken antydet at DaVinci ga navnet til Mona Lisa, men han gjorde visst ikke det i virkeligheten, eller noe slikt. Det var ihvertfall slike "feil". Faktene er ellers nøyaktige.
Jeg får stadig vekk høre at det betyr at du er hedning. Noe jeg går utifra at St. Peter ikke var.
hanmannsann
St. Peter var vel jøde (Orginalt, før han blei kristen-jøde) så han var nok ikkje hedning, men hedning vil ikkje sei at du ikkje er kristen, alle som ikkje var jødar var hedningar på den tida då bibelen vart skreve, ordet hedning har på ein måte fått ny betydning i seinare tid.
Pentagrammet er ikke satanistisk når det peker riktig vei, akkurat som korset. Kantene på et pentagram står for ild, vann, jord og luft mens den som peker oppover står for kraften som holder alt dette sammen, eller "ånden". Blir brukt i paganisme som er en naturreligion.
frevev's Avatar
Trådstarter
Joshiwo: Jeg sammenligner ikke noe, men de som jeg nevnte mente det. Jeg prøvde å si til de at det ikke var relatert til noen av delene.
Og av alt i verden så er jeg faktisk ikke en satanist.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Har ikke lest alt her, men pentagrammet er visstnok(i følge vår alles kjære forfatter, Dan Brown) et symbol som ble brukt i forbindelse med dyrking av gudinnen Venus lenge før Jesu tid. Det har noe med Venus rotasjon rundt solen i forhold til Jorden. På åtte år skal Venus bevege seg i et perfekt pentagram hvis vi observerer den fra Jorden. Ved hvert fjerde år, etter denne modellen, ble de olympisk leker holdt, og det var også skuddår dette året. Da OL for første gang ble gjenarrangert i nyere tid, ville de først bruke pentagrammet som symbol for lekene, men det ble de 5 ringene som representerer verdensdelene i stedet.

* Kilde: Da Vinci koden
heijheij..joda jeg takker for alle info om opp-ned-kors...ja det var nok jeg som skulle male et slikt på døra faktisk...lol...men takker for info da
Dersom dere vil lære om symboler, så les for guds skyld en bok om symboler, IKKE Da Vinci koden!

Jeg kan anbefale denne: http://www.haugenbok.no/resultat.cfm...r=5&cid=133451 og denne:
http://www.haugenbok.no/resultat.cfm...r=9&cid=154509

for at det var jo et satan/gothisk merke
Vis hele sitatet...
hva feiler det disse vennene dine?
Korset var en vanlig måte å henrette folk på der nede. Det var ikke noe kristent ved det heller. Det er bare blitt symbolet, liksom. Blir som å gå rundt med en rifle rundt halsen fordi man vil minnes drapet på Kennedy, liksom...

Om et kors (hvis vi holder oss til nåtidens betydning) er rett vei eller feil vei betyr ingenting. Opp ned/feil vei er jo som kjent et "satanistkors" og den normale veien er et "kristent" kors.
MEN...
For å være kristen, så må man jo tro på satan like mye som man tro på en Gud om man er såkalt satanist.
THEREFOR...
gjør hva faen "du" vil med korset, for man tror på det samme uansett. Man tror bare man er tøffere enn alle andre om man har det opp-ned.

Og...ikke bland goth inni dette her. Har aldri sett Robert Smith med opp-ned kors rundt halsen...
Det at det ikke overhode har noe med satanisme å gjøre blir jo feil å si. Satanistene har nok trykket dette tegnet til sin bryst, på nesten samme måte som nazistene tok det hinduistiske svastikaet.
hvordan skal man tolke betydningen av et horisontalt kors i flagget vårt?
det er det samme med solkorset, i sin originale betydning er det et symbol for liv for mange kulturer, snu det andre veien og tilt det litt til siden og det er et symbol vi alle forbinder med ondskap.
et symbol er ikke mer enn betydningen man tillegger det.
Så er vel flagget laget av en liten unge?
Pentagrammet fikk en viss okkult betydning da enkelte Tempelriddere begynte å bruke det i forbindelse med baphomet tilbedelse, men siden dette var grunnen til at alle sammen ble dømt til kjettere og alle pengene deres inndratt skal man ikke ta den historien for god fisk. Etter dette ble i alle fall kirken en smule skeptisk til symbolet. Det er mye det samme som hakekorset, mange som har brukt det før det fikk sin nåværende betydning.

Sitat av ninja5000
Korset var en vanlig måte å henrette folk på der nede. Det var ikke noe kristent ved det heller. Det er bare blitt symbolet, liksom. Blir som å gå rundt med en rifle rundt halsen fordi man vil minnes drapet på Kennedy, liksom...
Vis hele sitatet...
Bill Hicks!
Opp-ned kors ble brukt som et tegn av-kristning eller noe sånt som "ned med kristemdommen"
Iføle vår høyst *host-hark* høyt respekterte *kremt-grown* KRL bok som etter alle *host-kremt* pålitelige *host igjen* lærerkjilder alltid har rett, men dette finnes det jo forskjellige meninger om.
Malbolgia: Grunnen er ikke at han ville det fordi han mente han ikke fortjente det.. Det var alle de bæde prestene osv som mente han ikke fortjente det

Offtopic: FET avatar, Hrafnidr (men ikkno fett navn. måtte scrolle 19 ganger for å dobbeltsjekke skrivemåte) =P

Edit: Det norske flagg er ikke laget av en unge, nei. Det er bare et se & hør-rykte. Null poeng til de som trodde på det
Sist endret av ulysses; 21. mai 2005 kl. 11:27.
Da Peter kom til Roma ble han arrestert, og det ble bestemt at han skulle henrettes. Korset var en av de vanligste måtene å gjøre dette på i Roma på den tiden, men siden Jesus ble henrettet på den måten mente ikke Peter at han var verdig dette; Han fortjente da virkelig ikke å få æren av å dø på samme måte som Jesus! Derfor ba han om å få bli korsfestet oppned. Dette var i og for seg et genialt PR-stunt, som førte til mye oppmerksomhet rundt den nye religionen.

Når oppned-kors benyttes av satanister, så tror jeg det skal hentyde til en "forvrenging" av alt det kristendommen står for. Kristendom står for respekt, måtehold, kjærlighet, osv osv. Satanistene (Egentlig nysatanistene, som streng tatt ikke er religiøse e.l., men som gjerne har doktriner og leveregler som er motsatt av kristendommens) setter derimot egoisme og selvforherligelse øverst; man skal leve for sin egen del, og være så egoistisk som man bare vil. Det er på denne måten man får det godt her i verden. Jeg vet ikke hvor riktig dette er, men jeg har tolket det dit hen at det er ting som dette oppned-korset og enkelte andre "satanistiske" symboler skal bety/minne om.
Sist endret av Psy_Illusion; 21. mai 2005 kl. 13:19.
Grunnen til at det blir sitt som satanistisk er p.g.a lucifer(satan) han var en av Guds øverste Engler(ein safrin) Men Lucifer likte ikkje og gjøre det som Gud sa så han gjorde alt ting opp-ned som fomeksempel opp-ned kors.. Men grunnen til josef ble hengt opp-ned på korset var for han var ein synder.. Han var ein god mann med onde tanker Sorry for alle skrive feila :P Dysleksi