Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 872
Tjau...så...jeg fyller atten i Mai. I bursdagsgave hos foreldrene mine har jeg ønsket meg en 12" iBook. Får jeg ikke den, kjøper jeg den i løpet av sommeren. Men jeg vil ha trådløst nett på den, ettersom at jeg ikke gidder å drasse en lang kabel etter meg når jeg beveger meg rundt i huset.
Så, noen anbefalninger til et bra trådløst aksesspunkt med 4-ports switch (Må ha switch. Har en server stående, som kjører Linux, og jeg har hørt at det skal være et helvete² å få WLAN under Linux. I tillegg er det kjekt å ha hvis man har besøk av folk som ikke har trådløst nettverkskort).

Hvis det skulle ha noen betydning hvilke OS og sånt som kjøres på maskinene i nettverket, er det som følger: 2xWindows XP, 1xDebian Linux, 1xMac OS X 10.3 og forhåpentligvis en iBook med OS X Tiger i en ikke altfor fjern fremtid.
Må forresten også ha mulighet til å åpne porter (helst ikke én og én port).
Jeg har en 3com OfficeConnect 11b (11MBps), og den funker fint. Så jeg vil anbefale deg en OfficeConnect av den nyere typen. Har også hørt at Linksys funker fett.
selv har jeg en netgear wgt624 her hjemme har 2stasjonære pcer med kabel og en bærbar som flyttes rundt i huset uten problemer...

routern er ikke spess dyr heller.
veldig lett å åpne porter osv som du trenger.
og ikke hatt noen problemer med den ennda.
Har selv Linksys WRT54GT (54mbs) , funker toppers og er rimelig billig , ser også ut som den har fått endel gode forbrukeromtaler
Er også en 3-4 vanlige porter slik at den kan brukes som non-trådløst også.
Sist endret av zpn*; 4. april 2005 kl. 08:47.
linksys WRV54G <3
beste jeg har vært borti til nå (til normalt pris that is) =)

butikk:
http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=32213

test:
http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=6057
Sist endret av Psych|Com; 4. april 2005 kl. 08:49.
kristian, hvilket merke?
jeg har hatt gode erfaringer både med cisco og 3com, uten at jeg kan påpeke akkurat hva de heter akkurat nå (har flere modeller)
Igjen: Linksys WRT54G er en bra deal. Man får både et heftig leketøy og en gud ruter på kjøpet, ettersom firmwaren er gpl (noe som betyr at det har kommet mange varianter med ekstra funksjoner).
3COM OfficeConnect! Verdt pengene og null tull.

Hadde 2 forskjellige D-Link 624+ routere som ikke var verdt en dritt. Begge kuttet forbindelsen til ADSL-modemet, og jeg måtte ofte restarte routerene mange ganger til dagen. Det er jo ikke brukbart. D-Link Norge var også veldig spydige på telefonsupporten. De spurte om jeg hadde forsøkt å flashe D-Linkene til nyere firmware. Jeg sa ja, og at jeg hadde hentet de nyeste firmwarene på D-Link tyskland sin hjemmeside, men at det ikke gav noen forbedring. Da ble dama på supporten _veldig_ spydig og sa at jeg måtte bruke firmwaren fra D-Link norge sin side. Da fortalte jeg at firmwaren på D-Link norge sin side faktisk er en eldre firmware enn det som var på routeren originalt, å da ble hun stille. Helvetes bitch. Anyway: Boikott D-Link, kjøp 3COM (eventuelt Cisco). Begge to er anerkjente produsenter og lager profesjonelt utstyr.
Har selv dårlig erfaring med Dlink har hatt 1 som stoppet og virke og 1 nå som ikke er helt stabil, men den virker.
Altså ikke kjøp Dlink pga at du må restarte den flere ganger om dagen (flere jeg kjenner har også samme problem). Evt hvis du har flaks "bare" en gang i uken.
D-Link har jeg selv dårlig erfaring med da jeg har prøvd flere venner av meg med å åpne porter i routeren osv, uten mye hell. Og jeg har også hørt fra flere om det problemet som classic_war nevner. D-Link er utelukket.
Jeg vurderer den Nichotin anbefalte (mtp. gpl firmware), selv om den så ut som noe man kunne finne på Brio, og 3Com-routeren som Marjo anbefalte. Stoler noe djevelsk på 3Com ettersom at stifteren av 3Com heter Robert Metcalfe og fant opp Ethernet, men samtidig ble jeg litt tent på Linksys' ekstrafunskjoner (evt. duppeditter).
Takk for hjelpen, freaks.
mulig løsningroblemet der er kjent og ligger i at strømmen i norge ikke er like stabil overalt. det takler ikke dlink sine strømadaptre. sto noe om det i en eller annen it avis for en stund siden.