Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilket parti har du mest tiltro til?
RV 35 11,29%
SV 52 16,77%
Arbeiderpartiet 31 10,00%
Senterpartiet 1 0,32%
Venstre 6 1,94%
KrF 7 2,26%
Høyre 47 15,16%
FrP 72 23,23%
Annet: (KS, Kystpartiet, de grønne o.l.) 15 4,84%
Jeg har ikke tiltro til noen partier 44 14,19%
Stemmegivere: 310. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  143 6902
Jeg satt å undret over hvilket parti som var det mest populære her på forumet, så jeg laget denne...
Du skulle vel hatt med alternativet, ingen parti da.
kanskje det er noen som ikke liker noen parti i det hele tatt
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Jeg mener og huske at det gikk en lignende thread før?
Parti-threader tar som regel helt av. Hehe.

** Sofa på vei mot 1000 poster **
Nattbarn's Avatar
Trådstarter
60 1
Må bare beklage! Du har helt rett! Jeg skulle hatt den med... men det gikk litt fort og den glapp mellom ut av hodet!

Så hvis en mod'er ser dette, så hadde det vært fint om: Ingen parti ble lagt til i pollen!
Det er ikke verdens undergang selv om du glemte det. De som ikke stemmer for noe parti, kan vel bare la være å stemme vel?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg har faktisk aldri satt meg inn i politikk, synes bare de for drive på med whatever de gjør. Håper bare prisene i dette landet går ned, så jeg holder med de som er for å sette ned prisene.
Prisene har vel lissom gått ned i det siste da, men kan ikke si jeg har merka mye til det....

* z0py3r over halveis til 1000 poster :P *
Nattbarn's Avatar
Trådstarter
60 1
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Jeg mener og huske at det gikk en lignende thread før?
Parti-threader tar som regel helt av. Hehe.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke huske at det har vært noen thread... men da jeg søkte fant jeg en liten'en...
Syntes det er bra at samfunnsrelaterte threader tar litt av jeg da=) litt kjedelig hvis det bare er porrthreadene som gjør det!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av Nattbarn
Jeg kan ikke huske at det har vært noen thread...
Vis hele sitatet...
Du har vel ikke vært her så veldig lenge..? Hehe
Det gikk en ganske omfattendne thread i valg-tiden tror jeg.
Han har jo ikke vært medlem i mer enn to dager...
Nattabarn: Hvordan kan du vite at det ikke har vært en thread om dette før, siden du ble medlem for 2 dager siden
Nattbarn's Avatar
Trådstarter
60 1
Opprinnelig postet av Zar0niX
Han har jo ikke vært medlem i mer enn to dager...
Nattabarn: Hvordan kan du vite at det ikke har vært en thread om dette før, siden du ble medlem for 2 dager siden
Vis hele sitatet...
Hva hvis jeg har vært her med en annet brukernavn, Noe som jeg faktisk har... det var en thread, startet av nso tror jeg... men den gikk ikke på det samme... jeg vil bare prøve å lage en liten oversikt over hvilke partier folk er interesert i... uten at de behøver å begrunne det noe videre: Du sitter ikke med alle fasitsvarene da!
Better than thou.
Hm.. Mens du var igang så kunne du sikkert satt dem med venstre i toppen til frp eller lignende i bunnen, selvom det egentlig ikke er noe poeng.

Selv stemte jeg AP. Begynt å like politikken deres mer i det siste faktisk. Derfor stemte jeg på dem. Er forresten forstyrrende å se at 10 av 14 har stemt enten Høyre (4) eller Fremskrittspartiet (6).
Nattbarn's Avatar
Trådstarter
60 1
Grunnen til at jeg begynte med rv øverst er at jeg ikke liker Høyre på toppen av noen liste. bare så det skulle være sagt

JA, det er litt sørgelig å se at frp er så sterkt representert, ja... det er jeg veldig enig med deg i. (selv om du ikke liker piercing:P)
Det er også litt kjedelig å se hva som skjer med arbeiderpartiet nå, de går jo fra å bli sosialdemokratier til å bli lyseblå.

Nei, det er nok SV for meg. Akkurat nok til venstre, og ikke helt så streberske som RV
Better than thou.
Opprinnelig postet av Nattbarn
Grunnen til at jeg begynte med rv øverst er at jeg ikke liker Høyre på toppen av noen liste. bare så det skulle være sagt
Vis hele sitatet...

Altså det jeg mente var liksom de som er mest til venstre på toppen. Mao, RV, SV, AP, osvosv.


JA, det er litt sørgelig å se at frp er så sterkt representert, ja... det er jeg veldig enig med deg i.
Vis hele sitatet...

Ja, politikken deres er jo helt på trynet..


(selv om du ikke liker piercing:P)
Vis hele sitatet...




Det er også litt kjedelig å se hva som skjer med arbeiderpartiet nå, de går jo fra å bli sosialdemokratier til å bli lyseblå.
Vis hele sitatet...

Næ, det syntes jeg ikke egentlig.. Selvsagt er de forandret på noen ting, men det samme er det jo med SV også. (Såvidt meg husker var SV for miljøvennlige gasskraftverk..? ) SVs miljøperson mann ting () ville ikke ha noe av miljøvernministerens gasskraft forslag. Nye miljøvernministeren virker jo, til en viss grad hvertfall, ok..


Nei, det er nok SV for meg. Akkurat nok til venstre, og ikke helt så streberske som RV
Vis hele sitatet...
Se over. (Også er jeg ikke _så_ glad i utenrikspolitikken deres. Spess ovenfor USA.)



BTW, bare fordi jeg er nyskjerrig, hva var ditt forrige nick her?
Nattbarn's Avatar
Trådstarter
60 1
Okay, tror jeg misforstod det med rekkefølgen, men det er da bare en detalje.

Mitt forige nick her er egentlig ganske uvesentlig... det var Adequate, hadde stort sett ingen poster, men har vanket her siden juni 2001 tror jeg.

JA det er skuffende dette med gasskraftverkene. At de skal lage såkalte utslippsfrie kraftverk... Det er bare en midlertidig løsning å deponere co2... Bør heller fokusere på fornybar energi sånn som vind, bølge tidevannskraftverk f. eks.

Børge Brende har overasket meg! Han er jo en innteligent høyremann med lidenskap for fjellturer i steden for fri kapital Snakket med en stortingsrepresentant fra SV da jeg var på deres årsmøte i helgen, og hun var visst veldig overasket hun også.
btw.. han har blitt truet med ekskulsjon av partiet fordi han "viser et sosialistisk grunnsyn"

Jeg skjønner ikke dette med høyre/frp politikere: de lever og ånder for at de rikeste skal bli rikere, og de har ingen mulighet for å bli det selv. Det er jo ikke alt for fett betalt å være politiker.
*i sjokktilstand*
Nattbarn's Avatar
Trådstarter
60 1
I sjokktilstan over:
hva tror du ?

13 stemmer på frp og høyre, mot 3 på rv og sv
Nattbarn's Avatar
Trådstarter
60 1
da kan jeg gå med deg inn i sjokktilstaden.... Jeg lurer på hvorfor... høyre vil i alle fall henrette dvd jon....!!!
Dersom denne statistikken holder seg vurderer jeg å forlate forumet! At FRP ser ut til å få flest stemmer er rett og slett jævlig skummelt... Vil dere altså ha en norsk-arisk stat hvor ingen betaler skatt og statsbudsjettet går til produksjon av ostepop og leketøy? At folk stemmer Høyre kan jeg forstå, at nordmenn er egoister er jo gammelt nytt. Men FRP av alle ting? Damn! Dere er syke ass... Greit at Norge har med årene blitt et rent avgifts-helvete av et bondeland og at staten heller kunne brukt ervervede kroner på litt mer effektivt en de gjør i dag, men slik FRP fremstår i dag er de kun et semiseriøst-parti for såpetittere og andre som nekter å ta tankeorganet i bruk...

(Get provoked everyone)
Sist endret av plumRad; 29. januar 2002 kl. 14:43.
Better than thou.
Men å true med å forlate forumet tror jeg ikke kommer til å dra flere folk over til partiet du liker. Det var tåpelig sagt av dem.
Nattbarn's Avatar
Trådstarter
60 1
kan noen komme med en liten greie om hvorfor de liker/ikke liker politikken til frp?

Jeg liker ikke politikken til frp mye fordi den er noe jeg mener er direkte rasistisk, fordi jeg ikke har tiltro på at strengere straffer for alt mulit kommer til å hjelpe noe videre, og blandt annet fordi hvis man tenker over hva de mener om skatter og avgifter, så vil de få et problem med å finne penger til sine prosjekter.
Jeg prøver ikke å true noen til noe som helst, jeg ble bare dypt sjokkert, på samme måte som Metz...
Enig med nattbarn på mange punkter.
Her kommer en kjapp og lite overveid analyse av Fremskittspartiets politiske plattform:

FRP er på/over grensen til rasistisk politikk, de vil ha hårdere straffer på de fleste lovfortredelser. (Noe som faktisk trengs innen et par områder, bla for gjengangere innen sedelighet/voldtekts saker) Men som i andre tilfeller vil bli totalt mislykket. I tillegg vil de redusere alt av skatter og avgifter og dermed oppfordre til økt forbruk av unødvendige varer og tjenester, tæring på oljefondet o.s.v (Glem ikke at steinrøysa Norge ikke har mer natur-resurser en Polen og andre Øst-Europeiske land når olje-produksjonen tar slutt) Nordmenn har fått et forbruk av varer og tjenester som ikke står i stil til hva vi er verdt, Norges rikdom kan raskt vise seg å bli kortvarig dersom FRP får bestemme.

FRP har heller ingen distriktspolitikk og vier ikke oss som ikke bor i sentrale østlands-områder den minste tanke...

(Skal se over denne posten senere, må spise!)
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Jeg fryder meg over at stemmegivningen er på høyresiden altså! 19 stemmer til høyre og frp nå, av totalt 34 stemmer. De liberale/konservative partiene Venstre og KrF har i tillegg 3 stemmer. 22 av 34 er altså på høyresiden! (les: nå altså)

Det er bra. Jeg mener nff-medlemmer bør være liberale, ikke sosialistiske og ønske at staten skal ha mer makt. Makt ut til folket, la de bestemme over livene sine selv!!!

Dessuten husker jeg de heftige debattene under valget ja! Husker at da var det SV og RV som regjerte, men jeg har en mistanke om at det er fordi de som poster mest er røde, mens de som surfer litt rundt, og ikke er så mye her, bare nå og da, er høyreorienterte.

Gratulerer NFF, dette var godt!
Nattbarn's Avatar
Trådstarter
60 1
Keanu skrev:

Jeg fryder meg over at stemmegivningen er på høyresiden altså! 19 stemmer til høyre og frp nå, av totalt 34 stemmer. De liberale/konservative partiene Venstre og KrF har i tillegg 3 stemmer. 22 av 34 er altså på høyresiden! (les: nå altså)

----------

Men hvorfor mener du at Høyre og FRP fortjener dette? Hva er bra med politikken deres? Og... bør vi på nff være liberale? Slå opp øynene, tenk på andre enn deg selv. Fordi det er det høyresiden dreier seg om: EGOISME. Hvis vi legger landet i henda på Jan Petersen og Hagen kommer i alle fall ikke etterkommerene dine til å ha det så godt...

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man vil stemme høyre/frp... det er bare de som har masse penger allerede som vil tjene på det. resten vil bare tape i form av reduserte tilbud innen offentlig sektor bla... (hva hadde dere som stemmer hoyre gjort hvis dere ble syke, men hadde ingen penger til å betale det privatiserte sykehuset......
Better than thou.
Og en annen ting. Om man bruker skattepengene nå, hva skal norge leve på etter 2050? Det er nemlig da oljen vår sannsynlighvis vil ta slutt om vi fortsetter å borre i det tempo vi gjør nå resten av tiden..
da er sannsynlig hvis både du og jeg døde allikevel carl
I 2050 sitter du kansje på et sykehjem og driter i buksa, randy...
Eller, nei det FINNES ingen sykehjem i Norge år 2050 fordi Carl Ivar & Co brukte opp alle Pengene!
You'll have to wipe your own arse, biatch!

Something to think of innit?
Sist endret av plumRad; 29. januar 2002 kl. 18:02.
Better than thou.
Tror vi er døde ja.. Men det har ikke noe med saken å gjøre _egentlig_..
Jeg misliker ikke FrP... Jeg liker heller ikke FrP. Jeg stemmer ikke på dem fordi de er liberalister, og liberalisme er fundamentalt ondt.

"Å fan erre han mener me d a'???" tenker du nå ja, men det skal jeg si deg! Liberalisme setter alt ansvaret over på våre kjære medmennesker, men mennesket er født ondt (ifølge våre egne standarder ja) og vil altid være det.

"nå synes jeg kisen begynner å dra det litt vel langt ja.." tenker du nå, men bare vent, det går lengre... Egoisme er det vel ingen som mener er en god egenskap? Hvis du synes det, vel og bra - du vinner . Men synes du ikke det, så tenk deg om, gjør du noensinne noe som ikke er for din egen vinning? "joda, noen ganger så ofrer jeg noe jeg vil for kjæresten/kona, familien, venner, whatever" HAH! Sier jeg da, det gjør du fordi det gir deg bedre selvfølelse, eller fordi du forventer deg det samme eller noe annet tilbake.

Det er min forklaring på hvorfor liberalismen, og derfor FrP, H, AP, KrF, V og en del andre politiske partier er onde. De andre er onde fordi de har politikere blant sine egne .

Såklart, jeg stemmer RV både her og til valg, så hva vet jeg?

[flame goes below]
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Helt feil!
Helsetilbudet blir ikke dårligere med høyre. De vil effektivisere det, ikke legge det ned eller no slikt...
Offentlig sektor i dag er utrolig ueffektiv. Alle som f.eks. har vært i militæret vet det. En stor papirmølle og folk som vet at de får pengene sine selv om de sitter på rompa hele dagen, og derfor gjør de det. (Merk: selvsagt ikke absolutt alle. Det finnes selvsagt noen som gjør en god innsats)

For å gi et eksempel, se på USA. Jeg regner med mange her beundrer USA, og ønsker at Norge hadde vært mer likt USA.
Der borte er det hovedsaklig to partier, demokratene og republikanerne. For å sammenligne med norske partier, tilsvarer demokratene Venstre og republikanerne Høyre.
Jeg sier ikke at politikken i USA er problemfri. F.eks. at helsevesenet suger. Kulturen i Norge er en annen, og vi vil aldri få likt helsesystem. Dette mener både FrP og Høyre, Venstre og KrF.
De fleste vet jo at FrP vil at f.eks. pensjonister skal ha gratis helsetjenester.

Mange mener Høyre og de andre partiene ikke har dekning for å gi disse tilbudene gratis, på samme måte som AP og SV vil ha skyhøye skatter for å betale det.

Jeg skal prøve å få lagd et lite sammendrag av statsbudsjettene til de største partiene, og hvordan de vil løse dette, når jeg får tid!
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Opprinnelig postet av necro
Jeg misliker ikke FrP... Jeg liker heller ikke FrP. Jeg stemmer ikke på dem fordi de er liberalister, og liberalisme er fundamentalt ondt.

"Å fan erre han mener me d a'???" tenker du nå ja, men det skal jeg si deg! Liberalisme setter alt ansvaret over på våre kjære medmennesker, men mennesket er født ondt (ifølge våre egne standarder ja) og vil altid være det
Vis hele sitatet...
Her er jeg faktisk enig med deg. Ringenes herre får fram dette på en glimrende måte (nazgulene)!

Alikevel, kommunismen/sosialismen(RV er kommunistisk parti) gir en liten gruppe mennesker ansvaret for å bestemme alt over alle de andre, noe de selvsagt gjør for sitt eget beste. Altså får de som leder landet det utrolig bra, fordi de undertrykker resten av befolkningen(les: Sovjet)!

Det er derfor liberalismen er bra. Alle tenker på seg og sine, og alle får det ganske bra, fordi de arbeider for sin egen del. Selvsagt finnes det mange som også arbeider for fellesskapets beste.
Se forskjellen mellom liberalismen og anarkismen.

Kommunismen forutsetter at mennesket er godt, og ikke egoistisk i det hele tatt, og derfor kan en selektiv gruppe av befolkningen, de mest fornuftige, bestemme over resten, og alle samarbeider godt og får det beste ut av det. Dette er ikke tilfelle (les: se det offentlige). Når folk vet at de får pengene sine, gidder de ikke jobbe.

I det private, må folk jobbe for å få det til å gå rundt. Motivasjonen er inntekten.
Jeg syntes ikke at norge skal gjøre seg alt for avhengig av oljen. Som sagt, når den tar slutt, er det samtidig en markering av slutten for velferdsnorge. Allikevel tror jeg at oljen ikke vil spille like stor rolle i verdenssamfunnet etter den tiden det vil ta å bruke det opp. På 50 år har det skjedd en revolusjon innen teknikk, industri og computere. Denne utviklingen tror jeg vil fortsette et godt stykke til, og da er det mulig at vi ikke har bruk for oljen lengre.

Jeg har ikke engasjert meg så mye i politikken, men av de partiene jeg så på var det frp som etter mine kriterier kom best ut. Ved å gå inn på www.frp.no] kunne jeg lese dette om penger til pensjonistene: Sosial støtte bør gis til enkeltmennesker og ikke til grupper.
Dette er jeg veldig enig i, for det er mange som "snylter" på staten.

Jeg syntes ikke at frp er rasistiske. De tar et problem opp på dagsordenen, et problem mange pertier velger å ikke snakke om, fordi det fort gir dem et rasistisk stempel. Jeg syntes at man skal pålegge alle innvandrere nors språk- og kulturopplæring, for man ser jo hva som skjer når noen ikke følger våre normer (les: æresdrap) Jeg velger et berømt ordtak: "When in Rome, do like the romans do"
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Opprinnelig postet av Carlo
Og en annen ting. Om man bruker skattepengene nå, hva skal norge leve på etter 2050? Det er nemlig da oljen vår sannsynlighvis vil ta slutt om vi fortsetter å borre i det tempo vi gjør nå resten av tiden..
Vis hele sitatet...
Regner med du mener oljepengene? Skattepengene kommer jo inn hvert år!

Derfor må vi investere en del av oljepengene i ny teknologi osv, for å få en ny næring å tjene penger på fremover. Vi må ha et produktivt næringsliv. Husk at det er bedre å kreve 30 % skatt av 100 mill. Enn 50 % av 50 mill. Høyre og FrP gjør at nye gründere vil etablere seg i norge. Hvis ikke vil de flytte til andre land, og dra kapital og skattepenger ut av landet. Dette vil gjøre at BNP synker mye, og skatteinntektene blir mindre enn de ville ha vært med høyrepartiene, selv om de har mye lavere skatt. Dette er et poeng som alt for dårlig kommer frem i media. De forutsetter ofte det samme private næringslivet uansett hva for scenario de presenterer. Det er ikke faktum. Sosialistiske parti vil ha en såpass stor del av arbeidsmassen inn i det offentlige, at det ikke blir nok igjen til privat næringsliv.
Pollen overrasker meg. Husker ved valgtider så var det en lik poll, da var det stort sett sv og rv som regjerte mens meg og noen få andre stemte frp/høyre

Jaja stemningen kommer seg

Vet faktisk ikke om jeg orker å delta i en ny debatt om politikk..

Vel dere får ivertfall dette innlegget om økonomi av meg:
Sosilalsme bygger på at staten skal besteme alt. hvem som skal gjøre hva, hvordan det skal gjøres, pris, kvalitet, og hvor mye som skal gjøres. Dette her naturlig nok sine svakheter, da staten ikke kan vite hva som er til enhver tid riktig for befolkningen. Dette kalles planøkonomi.
Det motsatte er markedsøkonomi. Her bestemmer befolkningen hva som er lønnsomt, og dermed styrer de også pris, kvalitet ol.. Dette gjøres gjennom konkuranse, uten noe innvirkning fra staten.
I Norge idag så har vi blandingøkonomi.
Sannsynligvis så kan dere en god del om dette fra før så jeg utdyper ikke det mer.
Det er ingen partier i norge som er for det som er beskrevet over. Men de har en litt mindre ekstrem tolkning av hvordan norsk økonomi bør være. Frp vil ha mest mulig markedsøkonomi, men samtidig litt statlig styring. På den motsatte siden sitter Rv og vil ha mest mulig statlig styring, men med noen momenter fra markedsøkonomien.

Jeg mener at høyresiden har det beste alternativet til en god økonomi i norge. Vi må la markedet styre, men kontrolere de private med å gi pengestøtte der det trengs slik at norge blir alikevel et retferdig land uansett hvor du bor.
Hagen og co lover bot og bedring til alle man fordi de vet at de ikke får makta og derfor ikke vill bli nødt til og bryte noen løfter. Så klager de på de andre partiene, bla bla....

Det verste er at folk som stemmer FrP går på trygd, er lastebilsjafører, snekkere og lignende.

FrP stemmer for mindre trygd og fjerning av fagforeningene!!!!!!! Herregud massene er så gjenomført dumme, jeg blir kvalm

Faren min (Gammal AKP/RVer) har en sånn passe tykk bok. Skikelig fin i skinn. Tittelen i gull er: Kloke Ord av Karl I Hagen.

Det står ingenting i den


Høyre er et parti av rike for rike de kan brenne i helvete samen med KrF
Et poeng til:

Venstresiden vil ha mer av arbeidskraften i norge over på statlig og kommunal side. høyresiden vil ha mest mulig av arbeidstyrken privat. Hva har dette å si i praksis?
Jo, privat sektor SKAPER verdier. De gjør et arbeid som de får lønn for. denne lønna blir betalt av de som bruker tjenstene deres. av lønningen betaler de skatt.
Mens statlig sektor skaper nesten INGEN verdier. men de motar lønn fra staten, for et arbeid som oftest er unødvendig (her kommer det igjen, staten bestemmer hva som skal gjøres ol..). Disse arbeidtagerne tar penger ut av statskassen, men privat sektor setter penger inn!!
Bare presisere at jeg ikke mener all statlig arbeid er tull. Sykehusene mener jeg bør være statlig ol. Vi må ha en del av arbeidstyrken i offentlig sektor.

Men poenget er at slik som venstresiden vil gjøre det, så betaler staten ut masse lønninger uten å få noe særlig igjen. Dette er ivertfall ikke sunt den dagen oljen tar slutt.
Derfor må man bygge opp industrien i norge slik at vi har noe å leve av når oljepengene tar slutt...
Nattbarn's Avatar
Trådstarter
60 1
Opprinnelig postet av wwwking

Jo, privat sektor SKAPER verdier. De gjør et arbeid som de får lønn for. denne lønna blir betalt av de som bruker tjenstene deres. av lønningen betaler de skatt.

---------

Arbeid i privat sektor skaper ikke serlige verdier for arbeidstakerene, men de skaper store verdier for arbeidsgivere som skal ta ut profitt på det de ansatte gjør. Noe jeg mener er grunnleggende feil. HVorfor skal en sjef tjene penger på meg. Gjør han mer arbeid enn meg?

Mens statlig sektor skaper nesten INGEN verdier. men de motar lønn fra staten, for et arbeid som oftest er unødvendig (her kommer det igjen, staten bestemmer hva som skal gjøres ol..). Disse arbeidtagerne tar penger ut av statskassen, men privat sektor setter penger inn!!

-------

En tjeneste i norge tar ut penger av statskassen. Et eksempel på en sånn tjeneste er trygdevesenet. Kutter vi slike goder i norge. Vil vi pr. def. ikke være noen velferdstat

-------

Sykehusene mener jeg bør være statlig ol. Vi må ha en del av arbeidstyrken i offentlig sektor.
Men poenget er at slik som venstresiden vil gjøre det, så betaler staten ut masse lønninger uten å få noe særlig igjen. Dette er ivertfall ikke sunt den dagen oljen tar slutt.
Derfor må man bygge opp industrien i norge slik at vi har noe å leve av når oljepengene tar slutt...

--------

Venstresiden er ikke så kommunistisk som du skal ha det til. Det er ikke snakk om at venstresiden vil ta all eiendomm og gi den til staten, sende deg til Cuba og gjøre norge om til en sovjetstat!
Industrien flytter fra norge. Fordi det er veldig mye billigere å drive den et annet sted.

en siste ting: en typisk sosialistting er å beholde kommunen. De flese velferdstjenestene er kommunale!
Dere tar feil på et viktig punkt...
Det som bestemmer styrer i systemet dere refererer til som markedsøkonomi er de store profitthungrige bedriftene, ikke befolkningen.
Jeg liker konseptet man omtaler som plan-økonomi enda mindre enn den rene, ukontrolerbare markeds økonomien. Plan økonomi betyr at staten har ansvar for økonomien og skal fordele resurser og arbeidsplasser til folket. Et slikt sentralisert styre der alle resursspørsmål skal tas av staten har aldri fungert effektivt nok til å kunne kalles suksessfult. (Dette vil sannsynligvis heller aldri komme til å skje)
Altså har vi alternativene:

1: Det stalinist-kommunistiske alternativ) Økonomien, ressurs skapningen, og distribusjon av goder blir tatt hånd om av staten. Staten har all Makt. Fiender av staten blir myrdet.

2: Høyresidens alternativ) Ansvaret for Økonomi, ressurs skapning og distribusjon av goder blir sluppet i hendene på de konkurererende markedskreftene. Dette fører til rå utnyttelse av natur-ressurser, små bedrifter blir oppkjøpt av større bedrifter som i sin tur blir kjøpt opp av større bedrifter, som i sin tur blir kjøpt opp av de virkelig store selskapene. (Monopoler som McDonalds, Coca Cola, Microsoft, Nike, Phillip Morris, osv) Desse selskapene som styrer store deler av verdens økonomi har ingen skrupler for noe som helst. Det være seg ansatte, miljø, samfunn, konkurrerende bedrifter eller noe som helst. Alt som betyr noe i bedriftenes verden er profitt og gevinst. Dersom man kan spare inn penger på å si opp 15000 ansatte, sette fyr på skogen eller skyte seg selv i foten så gjør man det, så lenge det kan tjenes penger på. Lederne av desse bedriftene blir sittende igjen med makten. Makten ligger ikke hos folket (Ola og Kari Nordmann, kassadamen på spar, vaskeren på McDonalds, sikkerhetsvakten i banken / whoever) Makten ligger hos bedriftslederene og finans toppene som eier bedriftene, IKKE hos folket. Finanstoppene bruker sine advokater og politikervenner innen høyrefløyen til å rane til seg mer og mer makt, helt til samfunnet ender opp med en liten eliteklasse som sitter med alle pengene. Og en stor underklasse som sliter og strever og arbeider rævva av seg for å få sin lønn, for å kjøpe sin mat og sine varer produsert av store selskaper i den tredje verden, med undertrykte underbetalte, u-utdannede folk som arbeidskraft.

3: Det sosialistiske alternativ) Staten skal i teorien bestå av en regjering utnevnt av folket, som følger folkets ønsker og handler til det beste for folket. Markedet bestemmer hva som skal produseres. Staten kontrollerer markedet ved å hindre monopol dannelser, og å pålegge bedriftene regulerende tiltak som minstelønn for arbeiderne, miljøforskrifter o.s.v. Dette er etter min mening det beste alternativ, og den politikk som har blitt ført i Norge siden krigens dager.

Dette har fungert svært bra, og gjort Norge til et uforholdsmessig rikt land i forhold til våre ressurser. Vår egoisme gjør at vi kjøper mobiltelefoner, nye klær og rosa sukkertøy i et tempo i et slikt tempo at vi er med på å drive de virkelig fattige som ikke får ta del i vår rikdom lengre og lengre ned i søla. Noe vår stat prøver å hindre med å bake oss inn i lag på lag med avgifter og faenskap, et smertefult men nødvendig tiltak for å kontrollere våre luksusvaner. Det som bekymrer meg er at partier som FRP og Høyre med sin "frie og liberale" politikk skal fjerne alle tøyler vi har pålagt markedskreftene, og gi bedriftene tillatelse til total, og rå utnyttelse av mennesker så vel som naturresurser. Vi driter i plantegiftene vi spiser så lenge poteta er billig, vi driter i slaktegrisens lidelser så lenge vi får skinke på brødet, vi driter i vår egen fremtid så lenge vi kan få billigere bensin.

Hvorfor? Jo fordi mennesker er som necro så innsiktsfullt uttalte: Apatiske egoister til det harde bein. Derfor trenger vi en viss grad av kontroll dersom dette land, denne verden og denne menneskeheten vi tilhører skal bestå en smule lenger en dagen i dag og ut uka...
Better than thou.
Bottom line; Stem AP. De tråkker hårfint på grensen til både den ene og den andre siden.
Nattbarn's Avatar
Trådstarter
60 1
Eller stem SV som tråkker lett på ap's tær på den venstre foten!

En ting jeg bare må legge til om høyresiden:

Lengere opp i tråden var det noen som sa at mennsket får større frihet i et høyreland! Dette er vel bare en halvsannhet, fordi høyre
vil avskaffe ting som fagforeninger og slike ting, fordi høyre vil gi makt til markedet, ikke til folket. Fordi når marketdet har makten vil ikke folket ha den lenger!
Sist endret av Nattbarn; 29. januar 2002 kl. 21:45.
gir så langt faen kan ikke stemme enda så...
Opprinnelig postet av plumRad
Dere tar feil på et viktig punkt...
Det som bestemmer styrer i systemet dere refererer til som markedsøkonomi er de store profitthungrige bedriftene, ikke befolkningen.
Jeg liker konseptet man omtaler som plan-økonomi enda mindre enn den rene, ukontrolerbare markeds økonomien. Plan økonomi betyr at staten har ansvar for økonomien og skal fordele resurser og arbeidsplasser til folket. Et slikt sentralisert styre der alle resursspørsmål skal tas av staten har aldri fungert effektivt nok til å kunne kalles suksessfult. (Dette vil sannsynligvis heller aldri komme til å skje)
Altså har vi alternativene:

1: Det stalinist-kommunistiske alternativ) Økonomien, ressurs skapningen, og distribusjon av goder blir tatt hånd om av staten. Staten har all Makt. Fiender av staten blir myrdet.

2: Høyresidens alternativ) Ansvaret for Økonomi, ressurs skapning og distribusjon av goder blir sluppet i hendene på de konkurererende markedskreftene. Dette fører til rå utnyttelse av natur-ressurser, små bedrifter blir oppkjøpt av større bedrifter som i sin tur blir kjøpt opp av større bedrifter, som i sin tur blir kjøpt opp av de virkelig store selskapene. (Monopoler som McDonalds, Coca Cola, Microsoft, Nike, Phillip Morris, osv) Desse selskapene som styrer store deler av verdens økonomi har ingen skrupler for noe som helst. Det være seg ansatte, miljø, samfunn, konkurrerende bedrifter eller noe som helst. Alt som betyr noe i bedriftenes verden er profitt og gevinst. Dersom man kan spare inn penger på å si opp 15000 ansatte, sette fyr på skogen eller skyte seg selv i foten så gjør man det, så lenge det kan tjenes penger på. Lederne av desse bedriftene blir sittende igjen med makten. Makten ligger ikke hos folket (Ola og Kari Nordmann, kassadamen på spar, vaskeren på McDonalds, sikkerhetsvakten i banken / whoever) Makten ligger hos bedriftslederene og finans toppene som eier bedriftene, IKKE hos folket. Finanstoppene bruker sine advokater og politikervenner innen høyrefløyen til å rane til seg mer og mer makt, helt til samfunnet ender opp med en liten eliteklasse som sitter med alle pengene. Og en stor underklasse som sliter og strever og arbeider rævva av seg for å få sin lønn, for å kjøpe sin mat og sine varer produsert av store selskaper i den tredje verden, med undertrykte underbetalte, u-utdannede folk som arbeidskraft.

3: Det sosialistiske alternativ) Staten skal i teorien bestå av en regjering utnevnt av folket, som følger folkets ønsker og handler til det beste for folket. Markedet bestemmer hva som skal produseres. Staten kontrollerer markedet ved å hindre monopol dannelser, og å pålegge bedriftene regulerende tiltak som minstelønn for arbeiderne, miljøforskrifter o.s.v. Dette er etter min mening det beste alternativ, og den politikk som har blitt ført i Norge siden krigens dager.

Dette har fungert svært bra, og gjort Norge til et uforholdsmessig rikt land i forhold til våre ressurser. Vår egoisme gjør at vi kjøper mobiltelefoner, nye klær og rosa sukkertøy i et tempo i et slikt tempo at vi er med på å drive de virkelig fattige som ikke får ta del i vår rikdom lengre og lengre ned i søla. Noe vår stat prøver å hindre med å bake oss inn i lag på lag med avgifter og faenskap, et smertefult men nødvendig tiltak for å kontrollere våre luksusvaner. Det som bekymrer meg er at partier som FRP og Høyre med sin "frie og liberale" politikk skal fjerne alle tøyler vi har pålagt markedskreftene, og gi bedriftene tillatelse til total, og rå utnyttelse av mennesker så vel som naturresurser. Vi driter i plantegiftene vi spiser så lenge poteta er billig, vi driter i slaktegrisens lidelser så lenge vi får skinke på brødet, vi driter i vår egen fremtid så lenge vi kan få billigere bensin.

Hvorfor? Jo fordi mennesker er som necro så innsiktsfullt uttalte: Apatiske egoister til det harde bein. Derfor trenger vi en viss grad av kontroll dersom dette land, denne verden og denne menneskeheten vi tilhører skal bestå en smule lenger en dagen i dag og ut uka...
Vis hele sitatet...
Amen!
Sosialismen er "portalen" man før eller senere vil finne ut at man plent er nødt til å gå igjennom. Ikke den "endelige løsningen", men definitivt veien å gå.
ser at "hattbarn" følger/fulgte med i samfunnslære.

Ikke glem Ap. De har en herlig politikk der egoisme og streng innvandrer-politikk har større plass enn hva de liker å gi inntrykk av.De har lav oppslutning pga av at to ledere i form av Jagland/Stolt1berg er helt uten karisma.

Trond Giske blir neste tror jeg.
Opprinnelig postet av Keanu


For å gi et eksempel, se på USA. Jeg regner med mange her beundrer USA, og ønsker at Norge hadde vært mer likt USA.
Vis hele sitatet...
Keanu! Noen ting kan bare løses med grov vold.
Nattbarn's Avatar
Trådstarter
60 1
Opprinnelig postet av rasstapp
ser at "hattbarn" følger/fulgte med i samfunnslære.

Ikke glem Ap. De har en herlig politikk der egoisme og streng innvandrer-politikk har større plass enn hva de liker å gi inntrykk av.De har lav oppslutning pga av at to ledere i form av Jagland/Stolt1berg er helt uten karisma.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok splittelsen innad i ap har mer litt å si for oppsluttningen, tror ikke karisma har så mye med det å gjøre.

"ser at "hattbarn" følger/fulgte med i samfunnslære" og hva mente du med det.. jeg oppfattet det som en spydighet og et personangrep...
Tar selvkritikk "natbarn" legger meg flat.

Du virker godt opplyst , props til dg for d.
Opprinnelig postet av Nattbarn

Jeg tror nok splittelsen innad i ap har mer litt å si for oppsluttningen, tror ikke karisma har så mye med det å gjøre.

Vis hele sitatet...
Å tro at karisma ikke har noe med politikk å gjøre er meget naivt. Karisma er alfa og omega innen politikken. Hadde Hitler kommt til makten uten sin enorme karisma? Tvilsomt? Hadde Carl Ivar hatt kjangs som partileder uten å kunne prate for seg? Karisma og evne til å kunne snakke for seg er de viktigste egenskapene til en dyktig politikker. Halve valget ble jo avgjort under fjernsyns debattene o.s.v

Jagland har ord på seg for å være en meget dyktig politiker, men han kan ikke snakke for seg, og er grå og stillferdig. Dermed blir han uglesett og mobbet både av media og publikum. Personer ala Siv Jensen med pupper og kritthvitt smil trenger langt mindre skills innen faget for å bli sett og lagt merke til. Dermed går velgerne fra de dyktige politikerenes side til Bimboer og Showmakere. Sad but true...

(Er forøvrig enig i stortsett alt annet du har kommet med i denne diskusjonen, nattbarn)
Sist endret av plumRad; 30. januar 2002 kl. 15:54.
Nattbarn's Avatar
Trådstarter
60 1
Opprinnelig postet av plumRad

Å tro at karisma ikke har noe med politikk å gjøre er meget naivt.
Vis hele sitatet...
jeg tror at karisma har en del å si, men bare ikke akkurat i denne saken!

(stort sett enig med deg i det meste du sier ogso)
Opprinnelig postet av Keanu
For å gi et eksempel, se på USA. Jeg regner med mange her beundrer USA, og ønsker at Norge hadde vært mer likt USA.
Vis hele sitatet...
Hvis man seriøst beundrer USA har man et stort problem. USA sliter virkelig, de har så mye fattigdom at det er helt utrolig, forskjellene mellom rik og fattig er enorm, og sist men ikke minst kriminaliteten (les eks: i en pennywise video, huske ikke hvem, får man se hvor mange som er blitt drept i løpet av et år i forskjellige land, jeg husker ikke helt talla men man får et lite sjokk når japan kommer mot slutten med rundt 90.. så kommer usa til slutt, jeg husker heller ikke det eksakte tallet, men det var vel rundt 25-30 000 drepte, i løpet av et år!! med håndvåpen!!). I USA har faktisk nesten alle rett til å bære våpen, det er jo helt sykt.

Sorry, men jeg blir bare så irritert.

Stemmer man blått eller mørkenblått stemmer man for større forskjell på fattig og rik, og en mer usikker framtid. Det er jo ikke det vi vil.. eller er det kanskje det dere vil ?


Skulle kanskje hatt rekkefølgen på partiene litt mer riktig, så hadde man fått et litt riktigere bilde.. menmen