Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4246
Jeg og en kompis leier en sokkel leilighet(kjellern) i en gammel villa. Vi ligger på ca 1700 kroner i månedlig strømregning og synes dette er mye. Her er en liste over ting som bruker strøm hos oss:
-oljekomfyr som kjører full effekt 24/7
-3 datamaskiner som står på 24/7(300W PSUer)
-varmekabler på badet(20 grader) 24/7
-5 lamper med 20 watts øke pærer står på 8 timer om dagen ca.
-eller ser vi normalt av tv, lager varm mat en gang i døgnet og dusjer en gang i døgnet.

Siden ingen vi kjenner er i nærheten av en slik regning lurer vi på om husverten vår rett og slett har kobla seg på nettet vårt. Eller er 1700 kroner i måneden logisk med tanke på vårt effekt bruk?
oljekomfyr...? tenker du på en vanlig oljefyllt ovn?... ca effekt på den da?

og hvor mange kvm er badet på..?
Sist endret av aphex; 13. mars 2005 kl. 20:29.
Du oppgir ikke leverandør da, men jeg synes ikke den regningen var veldig høy...

Bor selv i en ca 60m2 (er det ikke slik man skriver det?) stor leilighet i Bergen. Relativt ny og i god stand (isolert osv). Bruker vel strøm på mye de samme tingene som dere (minus en PC), men har også tørketrommel, micro, oppvaskemaskin..

Nå i vinter har vi (samboeren min og jeg) lagt på +/- 1500 kr pr regning (men det er vel et par måneder pr regning tror jeg). Siste regning var på nesten 2500 though...

Vet ikke helt om det hjelper deg, men synes ikke det hørtes helt urimelig ut.
Når jeg ser hva dere bruker av strøm så er ikke regningen for høy i det hele tatt. Høres korrekt ut. Hvor mange kvadrat er badet? Anbefaler å skru ned temperaturen på varmekablene da de bruker ganske mye strøm. Slå av datamaskinene om natten! Sparer noen lapper på det.

PS: Er det nødvendig å kjøre full effekt på oljeovnen hele døgnet? Kan vel senke temperaturen om natten?
Sist endret av Surrehu; 13. mars 2005 kl. 20:37.
Eriken's Avatar
Trådstarter
Badet er 6 kvadratmeter.
Leverandøren er billig, har sjekka.
Det er en oljefyllt ovn ja, og den må stå på 24/7 ellers blir det KALDT.
Vi vasker tøy og seff, 6 ganger i måneden, uten tørketrommel dog.
Neste periode skrur dere av ALL strømmen og ser om dere fremdeles får strømregning - litt tungvindt måte å sjekke på om dere blir svindla eller ikke, men den fungerer =)
Slå av ALLE elektriske artikler som er koblet på nettet. Deretter går dere å sjekker sikringskapet, og sjekker om "telleren" beveger på seg. Du ser et slikt hjul som spinner.

Oljeovn og varmekabler SLUKER strøm.
strømregningen kommer som oftest en gang i kvartalet. 1700 på en måned synes jeg høres mye ut, vi betaler 1600 i måneden for et hus på 200kvm. Spør verten hva de som bodde der før brukte? (Selv om han lett kan lyve her hvis han ikke har rent mel i posen)
Du kan også kontakte strømselskapet for å sjekke om regninga historisk har vært like høy. Ellers lønner det seg å isolere ekstra rundt vinduet og dører.
3 datamaskiner som sluker 300W + 3 skjermer som sluker 150~200W hver. (med mindre dere alle har flatskjermer da(45W per stk))
1700,- pr mnd? altså over 5000,- pr kvartal? Det er VELDIG mye i en sokkelleilighet.
Vi er to stk som deler leilighet på 80m2, ser ut som vi har ganske likt forbruk som Eriksen og vi betalte nylig 2400,- for det siste KALDE kvartalet.
Om ikke du blander mnd med kvartal så har dere ALT for mye..
Jeg har en hybelleilighet ca. 40kvadratmeter, og måtte i vinter betale 950kr i strømregning etter å ha hatt på en pc, varmekabler gulv (halv varme), lampe med 40W og noen timer TV, ellers matlaging i ca. halv time hver dag. (Varmtvannet går ikke på strømmen) Synes dette var utrolig dyrt! spes. siden andre som har hatt hybelen før bare har betalt 300kr måneden.. Synes egentlig ikke deres strømregning var så dyr, hvis alle tre pcene jobber må jo det kreve mye strøm?
jeg bor i en leilighet på mellom 60-70 kvadratmeter. har pc stående på 24/7. to små 600 w vanlige ovner som står på lav effekt om natten og alt etter som om det er kaldt ute over middels effekt om dagen. ellers har jeg ovn+tv+vaskemaskin+micro+3 lys inne osm står på hele dagen og et utelys som står på 24/7. Lå på en 7-800 kr per måned de siste 2 betalingene.
syns ikke det høres så mye ut. 3 datamaskiner trekker endel strøm..
går det ikke ant å sette ned effekten på den olje ovnen?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det som koster penger er ovner. 1700 kroner har jeg ingen problem med å se som en nøyaktig pris med beskrivelsen du gir. Kan til sammenligning nevne at eneboligen jeg bor i bruker godt og vel 6000+ i strøm hver måned med ca 300kvm.
Trur nok det er olje ovnen som hever regninga.
Men syntes det høres mye ut 1700 per mnd.

Jeg har ca 500 i strøm i kvartalet og 1800 i nett leie i kvartalet. 2300 totalt
Og jeg har ett lite hus på ca 115 kvm. pc stående på døgnet rundt. 3stk 1000w varme ovner. (18 grader) 300 W på badet. stereo annlegg som trekker 1200W . + tv og surround annleg. varmtvanns bereder på endel watt.

Men jeg fyrer med ved. så når jeg er hjemme så slår varmeovnene seg av.

Du bør sjekke om det er kvartalet eller mnd regning. For det er vel noe uvanlig og få måntlig regning på strøm. er det ikke?
varmekablene blir på ca 720 watt(120W per kvm)... dette kan bli mye ja... men ville sjekket litt uansett... har dere eget strøm-abonnement, eller er det en liten "intern måler" ?
hm, hva får man best varme utav for lavest kostnader da?
- skaff dere høyere inntekt
▼ ... noen uker senere ... ▼
*bump*

Voyage: skaff deg noe mellom øra.


Jeg vil ta opp en liten case jeg har her om strømregninga mi, jeg har en liten kjellerleilighet på ca 30kvm. og strømregninga jeg og damen fikk igår var på 2400,- over 59 dager. det føltes som mye med tanke på vårt forbruk. vi har to oljeovner som står på, en står ofte på full varme, og den andre står på småvarme under klesstativet. som står i et rom vi ikke bruker enda, og som fort blir kaldt.

Vi lager varm mat felles 2 ganger til dagen, og ellers er det bare 2 taklys , tv'n, og pc'n som står på mesteparten av dagen. vi bruker vaskemaskinen rundt 1-2 ganger i uka.

har jeg rett i at dette virker som mye penger? kan det være noe som skurrer her?
Sist endret av Tierra; 6. april 2005 kl. 08:50.
Eriken's Avatar
Trådstarter
Det er fortsatt 500 spenn mindre enn hos meg, du har dog litt mindre effektforbruk, så pris ratioen er kanskje ganske lik? Dyrt ja, men det stemmer nok.
Jeg gidder personlig ikke være herr konspirasjon lenger, vi flytter til sommeren uansett.
jeg bruker 750 kr måneden i vinterhalvåret.
Er vel ikke like kaldt i bergen og dere bruker 1200 ?
Men rutiner på når man har på ovner er penger spart. en 500 w varmeovn på et bad på full guffe feks trekker 2-300 kr per måned mener jeg å huske. en pc også..
For ordens skyld: en PC som står på 24/7 koster ca 400 kroner i året i reelle strømutgifter + linjeleie. Husker ikke regnestykket men er helt sikker på at uansett konfig vil ikke kostnaden overstige 500,- spenn i året
Hadde en kompis som fikk slike strømregninger ei stund. Det viste seg at det var en gåen motstand i en av PC-skjermene hans som gjorde det. Kan være verdt å sjekke skjermer og sånt hvis du ikke finner ut noe.
▼ ... over en uke senere ... ▼
for å sjekke om du blir svindlet kan du jo sjekke om stigekablen til den andre leiligheten er koblet gjennom måleren deres. for å sjekke fort om den andre leiligheten går gjennom måleren deres kan du skru av hovedsikringen og se om måleren går rundt. dersom den går rudt i det hele tatt så går den leiligheten også på samme måler.
▼ ... flere år senere ... ▼
Bor i en 60kvm leilighet, 1. etg i et relativt gammelt hus. Utleier bor i 2 etg. Bor sammen med 2 andre, og de siste månedene har strømregningen vært skikkelig høy. I overkant av 2000 kr.
Det vi bruker av strøm er som følger
-En varmeovn som står på om natta, for ellers er det minusgrader når vi våkner
-2 PC'er som står på hele døgnet
-Halvert varmen på badet i varmekablene
-Matlaging ca 30 min om dagen.
-Ellers står TV på en del timer om dagen, og vi er flinke til å slukke lys når vi går utav rom etc.
-Ca en dusj på 4 minutt hver dag ( Da er det bare EN dusj, og ikke en dusj per person hver dag)

har noen relativt kjipe eiere, og i det siste har vi vært inne på tanken om de driver og leecher på oss. Men det kan man egentlig ikke vite.. Noen som har det samme problemet? Da tenker jeg på folk som betaler hver måned, ikke kvartal.
slå av alle varmekabler i en mnd for og se om det går ned da, etter mine erfaringer trekker varmekabler mye
får dere regning stipulert maskinelt eller går dere og leser av selv?
Det der var en hel helsikkes pris i mnd å betale for strøm. Før jeg gadd å begynne å lese av måleren fikk jeg vel regning på rundt 3k i kvartalet fordi det bare antas hvor mye en bruker, siste regninga var den vel nedi 1500,- fordi jeg leste av måleren selv
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Personlig skrur jeg alltid av varmekabler i leiligheter jeg leier, tåler du ikke å stå på et kaldt gulv noen minutter hver dag burde du vurdere å herde deg selv mer.

Her har jeg PC + laptop + TV + PS2\3 og div småelektronikk som står på 24\7, i tillegg skur jeg ofte på to laptoper til og f.eks en server eller to som jeg bruker til testing, og en sekundær tv på soverommet.

Lager mat på komfyren minst fire ganger i uken, gjerne mer, og vasker klær minst en gang i uken, vasker også i oppvaskmaskinen minst en gang i uken.

1400,- per kvartal (dog er varmen i leiligheten vannbasert på stue og soverom, så dette er med i leien)

55Kvm leilighet forresten.
Sist endret av AtXbYeA; 24. mars 2009 kl. 17:26.
Leser av selv. Syns det er uvanlig høyt i forhold til hva andre jeg har snakka med betaler. På den siste rekninga(Fikk i dag) var det 1800 kr. Her stod det at det ble rekna ventetariff, fordi "det ikke er registrert noe kraftleverandør på vårt anlegg." Jeg trodde da vitterlig at kraftleverandøren var Lyse, de vi får rekning av hver måned?
Jeg fikk ei regning på over 3000 kroner nå(2 mnd). Kan ikke fatte og begripe hvordan det er mulig. Av ting som trekker strøm så er det en liten varmtvannstank under vasken på kjøkkenet, en varmtvannstank på badet, vaskemasin, oppvaskmaskin, en varmovn som står på stort sett hele tiden. Ellers så brukes TV-en minimalt, kanskje 3 timer i uka. Skrur av alt lys i rom vi ikke er i. Kan også nevne at det er et par sikringer som går ganske ofte, kan det være tegn på at noe i anlegget er feil som kan føre til økt forbruk?

Jeg skjønner liksom ingenting når kompiser med varmekabler på dass, flere ovner og det ene med det andre får regninger langt under hva jeg får med samme levrandører ...

@xabipondus: Lyse er linjeeier. Kraftleverandør er utenom.
Ja, fant ut det. Noen som har erfaringer med dette problemet? Det blir jo veldig dyrt uten kraftleverandør. Hvor lang tid vil det ta å få ny kraftleverandør? Vi skal flytte om 2-3 måneder, det jeg lurer på er om det er verdt bryet med å skaffe en ny kraftleverandør..
Sitat av xabipondus Vis innlegg
Leser av selv. Syns det er uvanlig høyt i forhold til hva andre jeg har snakka med betaler. På den siste rekninga(Fikk i dag) var det 1800 kr. Her stod det at det ble rekna ventetariff, fordi "det ikke er registrert noe kraftleverandør på vårt anlegg." Jeg trodde da vitterlig at kraftleverandøren var Lyse, de vi får rekning av hver måned?
Vis hele sitatet...
Det kan godt være Lyse som sender deg strøm, kraftlevereandørene er pliktig til å tilby deg strøm inntil du velger en strømleverandør. Så dersom du ikke avtaler med en strømleverandør så taper du MYE penger, da de kan ta opp til dobbelt pris av "vanlig" strømpris. Jeg anbefaler at du så raskt du har anledning til finner deg en strømleverandør....
JA! det lønner seg! få spotpris unden bindingstid. Bruk lyse, eller et eller annet, så betaler du ikke på langt nær så mye. De er kjekke og greie og hvis du ringer dem setter de deg opp på dagen! Det er bare å si opp når du flytter ut uansett Fot i hose:*
Sist endret av Stayneh; 24. mars 2009 kl. 19:20.
Synes ikke beløpet ser særlig høyt ut jeg, med tanke på at halve summen nok er nettleie. Nettleien er vel nesten på nærmere 1000 kr måneden.

Sad, but true!
spankingguru
Worner's Avatar
En ganske grei måte å regne ut sånn ca hvor mye en ting bruker er å tenke at en ovn på 1kW bruker 1kr i timen. (nettleie inkludert). Har du da en oljeovn på 1kW ståenes på fullt døgnet rundt i 1mnd så blir det da rundt 700kr bare for den. Dette varierer jo selvfølgelig med hvilken leverandør du har, men hos LOS så stemmer det ganske greit.

Så hvis du da har en varmeovn på 1kW og varmekabler som trekker 700W så blir det jo rundt 1200kr bare der.

Edit: Den forrige regningen min var på 2953kr og forbruket var 2822kW. Det var for 2mnd.
Sist endret av Worner; 25. mars 2009 kl. 17:00.
Er det ingen som har vurdert om det er en stående jordfeil i det elektriske anlegget deres? Etter hva jeg har sett (på større anlegg vel å merke) kan det forekomme ganske høye feilstrømmer til jord som du faktisk må betale for