Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1000
Jeg er i en situasjon der jeg kan få en mye bedre PC.
Denne gamle dirten som jeg snart har hatt i 4 år er en 1.3 Ghz med en 60 GB hardisk. jeg har nå fått tilbudet av min far å få hans gamle "jobb" pc som er en 2,4 Ghz med usle 30 GB harddisk.

Jeg er temmelig n00b på dette hardware området så jeg spør sikkert veldig domt. Er det mulig å bare bytte harddisk veldig lettvindt uten at jeg trenger noen spesielle ting? ville gjerne hatt min 60 GB hardisk med alt innhold på den nye!hva må jeg gjøre for å få dette til ?( regner med installasjoner av diverse grafikkort osv)
Du kan ikke flytte en disk med XP innstallert over til en annen pc med annet hovedkort osv. Derfor må du enten bruke det operativsystemet om allerede ligger på 2,6PCen, eller innstallere OS på nytt på 60-disken.
Trådstarter
39 0
det er jo XP på begge maskinene hvis det var det du mente. men hvis jeg bytter hardisk. er det bare til å reinstalere OS og så fungerer alt som det skal ?
Ja det er bare å innstallere OS og innstallere drivere og alt som følger med.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Hvorfor ikke bare sette inn din 60 GB-harddisk som slave på den andre PCen? Er fullt mulig å ha to harddisker på en PC...
Trådstarter
39 0
Er klar over det. men som jeg kansje burde skrive er det snakk om å bytte PC slik at begge skal fungere etterpå. Min far skal egentli ikke vite at jeg bytter harddisk. for den skal en annen i bedriften bruke. hehe. men da er det slik å forstå at:
1. tar ut begge hardiskene og bytter plass.
2. Installerer OS på begge igjen (Vil det altså være umuli å ungå dette?)
2. installere drivere og og stuff
Done?
Når det gjelder driver. hvordan er den letteste måten å finne disse på ? hvordan skal jeg vite at driveren er riktig?
▼ ... noen uker senere ... ▼
du finner drivere på hjemmesidene til produsentene...
Sist endret av Qucice; 23. mars 2005 kl. 21:25.
Hvis du kjører Win XP i "repair modus" trenger du ikke reinstallere alle drivere.
Eks. hvis du har oppsett med Nforce2 drivere +++++ og bytter til eks. Intel basert hovedkort med helt andre drivere vil XP vanligvis låse seg under oppstart ved bytte av disk, dette er normalt vanligvis hva som skjer. Men, hvis du starter PCen fra CD-Rom med XP som boot enhet vil den foreslå at overskrive alle "unødvendige" drivere og installere korrekte nye. Mao dette kan spare deg for en del reinstallering.
Sitat av smukken_
Hvis du kjører Win XP i "repair modus" trenger du ikke reinstallere alle drivere.
Eks. hvis du har oppsett med Nforce2 drivere +++++ og bytter til eks. Intel basert hovedkort med helt andre drivere vil XP vanligvis låse seg under oppstart ved bytte av disk, dette er normalt vanligvis hva som skjer. Men, hvis du starter PCen fra CD-Rom med XP som boot enhet vil den foreslå at overskrive alle "unødvendige" drivere og installere korrekte nye. Mao dette kan spare deg for en del reinstallering.
Vis hele sitatet...
Dersom du er heldig...
Har aldri fått den funksjonen til å funke skikkelig.
Ha for sikkerhets skyld alle drivere parat for en reinstall...
tja... det jeg ville ha gjort var å sponse meg selv med en ny harddisk, koster ikke mange hundrelappene for noe som er større enn 60g.
Sitat av Croyfer
Du kan ikke flytte en disk med XP innstallert over til en annen pc med annet hovedkort osv. Derfor må du enten bruke det operativsystemet om allerede ligger på 2,6PCen, eller innstallere OS på nytt på 60-disken.
Vis hele sitatet...
Det du sier her er pure bullshit, senest for 2dager siden bytta jeg til nytt hk,hd og cpu uten å reinstallere winxp. Men viktlig å installere hk driverene.
Du kan gjøre det sånn, men det er ikke sunt. Det beste er å gjøre som Croyfer sier, reinstallere OS.
kjøp deg en ny disk på butikken du, putt den nye disken i den nye maskina så slipper du alt av ny innstallering. ferdig ny maskin på 3min.

så merker ikke faren din eller noen andre noen ting
Sitat av HanZl
Det du sier her er pure bullshit, senest for 2dager siden bytta jeg til nytt hk,hd og cpu uten å reinstallere winxp. Men viktlig å installere hk driverene.
Vis hele sitatet...
Da har du vært heldig - kanskje samme hovedkortprodusent har redda deg her, men det er tryggest å innstallere alt fra scratch hvis du skal bytte hovedkort...
▼ ... over et år senere ... ▼
jeg har fått en ny HD og satt den inn i tillegg til den gamle (C disken.
jeg lurer på ossen man får den nye harddisken til å bli hovved disken og den gamle som en "ekstra"....
kloke svar takk..