Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2528
rekylvinyl.no
Valgerd Svarstad Haugland, Guds gave til kulturnorge, har igjen med sitt Kirke- og Kulturdepartement (KKD) kommet med nok et forslag på hvordan gjøre vårt kulturliv enda rikere. Denne gangen gjennom et forslag til ny åndsverklov. Et forslag som fortjener en gjennomgåelse i nFF, som en røst for den yngre kulturgenerasjonen.

Det skal ikke legges skjul på at de siste årenes teknologiske utvikling, spesielt Internett med dens filutveksling har skapt fantastiske muligheter for distribusjon av f.eks. musikk, men med påfølgende hodebry for platebransjen. Dette lovforslaget tar sikte på å dempe sistnevntes hodepine, derfor går også dette lovforslaget under kallenavnet ”mp3loven”. Dagens åndsverklov legger ingen begrensninger på privat bruk av lovlig kjøpte cd’er og den forbyr heller ikke nedlastning av opphavbeskyttet musikk fra Internett. Dette skal nå endres til platebransjens jubel og lytternes fortvielse.

Døden over iPod
Det første og kanskje det mest oppsiktsvekkende med forslaget er at det ikke skal bli lov til å overføre din lovlig kjøpte musikk på CD til din mp3avspiller, vel og merke om CD’en har en effektiv kopisperre. Loven vil verne kopisperrer slik at omgåelse av disse vil bli forbudt. Det skal likevel være tillatt å omgå kopisperrer dersom dette er nødvendig for privat avspilling på ”relevant utstyr”.
Det er på dette området forslaget synes å være i god gammel Valgerd-stil. I følge KKDs sin definisjon av ”relevant utstyr” vil du kunne kopiere cd’en for å spille den av i bilen når du er på tur, som kjent så feiler flere bilstereoer med å spille av kopibeskyttede cd’er. Men det er ikke lov å legge musikken du har kjøpt over på din iPod hvis du vil gå en tur i marka, fordi dette er ikke ”relevant utstyr”. Har Valgerd problemer med å se forskjell på bekvemligheten på det å gå rundt med en mp3avspiller som har plass til 10.000 sanger og en discman med 1000 cd’er i sekken. Mp3spillere ble det forøvrig solgt dobbelt så mange enheter av i forhold til diskman. Hvorfor jobbe mot teknologien samtidig gjøre musikklytternes hverdag så vanskelig? Men Valgerd skal ikke gjøres ansvarlig som pådriver for dette lovforslaget.

Gigantiske industriinteresser
Hensikten med loven er, i følge KKD, å imøtekomme den nye teknologiens utfordringer. Men den er også pålagt Norge gjennom EU og vårt medlemskap i EØS. Det store spørsmålet er jo om det egentlig er ny teknologi, eller de store plateselskapenes tunge og dyre organisasjonsstruktur som er den egentlige pådriver. Selskapene som lobbet igjennom lignende lov i USA står for verdens 5. største industri. Derfor skal vi også huske på at EU-direktivet (EUCD/INFOSOC) som dette lovforslaget implementerer, ikke er presset frem av komponister og musikere, men av gigantiske industriinteresser.

På kollisjonskurs med mp3generasjonen
Det er lang avstand mellom allmennhetens oppfattning av hva man får gjennom kjøp av en musikers album og det synet plateindustrien presser igjennom med dette forslaget. Når jeg til min store glede fikk Jan Garbareks “In Praise of Dreams” til jul var det fullstendig naturlig for meg å legge den over på min iPod slik at jeg kunne få hørt den også på toget til Bergen. Det er jo slik at når vi kjøper musikk, kjøper vi oss retten til å høre på musikken, nyte den hvor vi måtte befinne oss og på det utstyret vi måtte ha tilgjengelig.
En slik allmenn oppfattelse er ikke i tråd med det KKD og plateindustrien ønsker. De presser frem en holdning om at det du kjøper gjennom Platekompaniet er et medium, ikke musikk. Fra andre sammenhenger vi jo alle vant til å forholde oss til digital informasjon på en annen måte, som f.eks. ved tekstfiler, e-poster og bilder. Når jeg har tatt et fint bilde av familien gir jeg blanke i om det er lagret på kameraet, på en cd eller på harddisken. Det er jo bildet som er viktig, det er selve bildet som har verdi, en verdi som ikke er knyttet til hvor bildet er lagret, men til den digitale informasjonen i seg selv.

Cola må nytes fra flaske, ikke fra glass!
Denne distansen mellom allmennheten og platebransjen i synet på hva du kjøper deg, blir vakkert fremstilt i noen VG-leseres allegorier:
- ”Hva om du kjøper en diktsamling, da? Skal det ikke være lov å skrive ned et av diktene og legge det i lommen?”
- ”Hva blir det neste da? At om man kjøper seg en colaflaske, så får man ikke overføre innholdet til et glass for så å drikke det?”

Løsningen platebransjen ser for seg er at du må kjøpe deg cola i glass i tillegg til cola flaske. Med andre ord mener de at du må kjøpe en cd hvis du vil spille av musikken i bilen, i tillegg må du kjøpe mp3filer fra nettjenester hvis du ønsker å spille den av på mp3avspillere. Genialt, ikke sant? Ta seg betalt dobbelt opp...eller kanskje ikke. Enda bedre; blir f.eks. din iPod fra Apple ødelagt og du bestemmer deg for å kjøpe Sonys mp3avspiller må du kjøpe alle albumene dine enda en gang, fordi iPoden støtter et annet musikkformat enn Sony.
10-20% av dagens solgte cd’er har en kopibeskytelse i følge Platekompaniet. Med plateindustriens oppførsel de siste årene overrasker det vel ikke mange om at dette vil stige drastisk hvis loven blir vedtatt i Stortinget.

Mer advokatmat mindre demokrati
En bransje som kan se frem til enda et stort marked er advokatene. Fortsetter platebransjen i USA sin politikk med å saksøke småbarn helt ned til 8-årsalderen for å ha lastet ned musikk fra nettet, noe førstnevnte nå endelig får rettslig grunnlag for også i Norge, vil vi se mye tid bli okkupert til dette i våre domstoler. Grunnen til dette er først og fremt fordi lovforslaget i seg selv er ufattelig utydelig og gir store rom for tolkning. I følge KKD gjelder forbudet kun hvis det er en effektiv kopibeskyttelse på cd’en. Hva er nå en effektiv beskyttelse?
EMI sin kopisperre er ikke bedre enn at CD-en på min Mac kommer opp som et vanlig diskvolum med lydfiler. Disse kan dras rett over på skrivebordet og lagres da som vanlige lydfiler. Var det et lovbrudd jeg nå akkurat begikk, er dette en effektiv kopisperre?
Denne loven åpner for så mange juridiske spissfindigheter at den er med på å forsterke den undergravingen av demokratiske prosesser som Maktutredningens konklusjon peker på. Valgerd gir fra seg sitt ansvar og sin makt ved at hun åpner for at viktige politiske spørsmål avgjøres på jussens arena, ikke den politiske. Dermed skal dette igjen dreie seg om finjuss i rettssalene, ikke om kulturpolitikk på stortinget.

Kriminaliserer en hel generasjon
En lov har flere funksjoner enn bare å gjøre noe lovlig eller ulovlig. Den har også en pedagogisk funksjon, det må være en bred forståelse og aksept i allmennheten for hvorfor loven er slik den er. Den må være i takt med folks rettsfølelse, hvis ikke blir den ikke respektert. Blir den ikke respektert vil eneste gjenstående virkemiddel for å fremtvinge lovlydighet bli rettslig forfølging i stor skala. Det har vi jo allerede vært vitne til at underholdnings- og programvareindustrien er villig til å gjøre, ønsker vi virkelig at det skal skje?
Mye tyder på at loven langt fra vil bli respektert, nettopp fordi den ikke stemmer overens med den yngre (mp3)generasjonens rettsfølelse. Samtlige partiers ungdomslag har protestert mot denne loven, på nettet startet en protestkampanje på www.opprop.no i forrige uke, på disse få dager har den fått over 15.000 underskrifter.

Politiet: - Umulig å håndheve
Til syvende og sist er det Politiet sitt ansvar å håndheve loven. Først og fremst må de kontrollere 4 millioner nordmenns internettforbindelse, for å påse at vi ikke laster ned opphavbeskyttet materiale. I tillegg til sjekke de hundre tusener av mp3spillere vi går rundt med, for å se om noen av oss har brutt noen kopisperrer. Loven er selvfølgelig ikke tilbakevirkende så politiet må ha oversikt over all musikk som er gitt ut før 2005. Og forresten, omgår jeg en kopisperre hvis jeg gjør et analogt lydopptak ved avspilling på stereoanlegget for så å legge den på min mp3avspiller? Jeg kan se det for meg i en fremtidig CSI- episode, hvor etterforskerne får en mp3avspiller inn på lab’en og gjør en spektrumsanalyse av lyden for å avgjøre dens opphav. Noen andre enn meg som ser problemer med håndhevingen? Ja heldigvis. Lederen i Politiets fellesorganisasjon Arne Johannessen uttaler til NRK Dagsnytt: - Dette er enda et eksempel på at politikerne lager en lov som er så godt som umulig å håndheve, for deretter å forvente at politiet skal kunne håndheve den. I tillegg kommer han med denne kloke observasjonen: - Dette er et helt feil grunnlag å kriminalisere flott norsk ungdom på.

Rammer kun de lovlydige
”Digitalisering og utvikling av nettverk har medført en mer omfattende privatbrukskopiering og økt potensialet for økonomisk skade for rettighetshaverne. Dette må det tas hensyn til også ved vurderingen av hvilken rekkevidde adgangen til å kopiere til privat bruk skal ha.” Gjennom denne argumentasjonen viser KKD at de ønsker å forby lovlydige lyttere å omgå kopisperrer, i håp om at dette skal ramme de illegale lytterne. Er det ikke mulig å gjøre dette på en mer effektiv måte som ikke rammer de lovlydige så grovt? Dette blir som å forby alle å kjøre bil fordi de ønsker ramme de som bryter fartsgrensen.

Platebransjens siste krampetrekninger
Rundt år 2000 ble platebransjen på mange måter tatt på sengen. Desperat forsøkte de å finne ut av hva som skjedde. Internett var her for alvor og den nye distribusjonen av musikk hadde de store kjempene ikke lagt merke til. Vi ble vitne til noen siste krampetrekninger i et forsøk på å beholde deres foreldede forretningsmodell. Noen forskjellige mislykkede kopisperrer og hundrevis av søksmål. Det de tilslutt oppnådde var å få deres kunder i en viss generasjon sin vrede over seg, i stedet for å få de på sin side. Hvorfor har det seg at platebransjen på så mange måter ikke har forsøkt å bli med på den teknologiske utviklingen og gjøre penger på den, men heller motarbeide den? Apple, med sin iTunes Music Store, så mulighetene og markedet i den nye teknologien, de satset og utnyttet den. Mange mener at de reddet hele platebransjen ved å være den første store, seriøse og brukervennlige nettjeneste som kunne tilby lovlig nedlastning av musikk. iTMS selger nå over 1.5 millioner sanger hver dag, antagelig ville en svært stor andel av disse blitt ulovlig lastet ned om alternativet ikke hadde vært her. Platebransjen har ennå ikke kommet med et eget nevneverdig alternativ.

Beskytter de store, rammer de små
Førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI uttalte: - Dette er en museumslov, en lov som beskytter foreldede forretningsmodeller, men ikke artistene, kundene eller samfunnets behov for innovasjon innenfor åndsverk og musikk, sier Andersen. Mer presist kan nok ikke loven bli omtalt.
Internett har som distribusjonskanal vært et gullfunn for musikere og andre kunstnere i smale sjangere. Gjennom Internett kunne de promotere seg nesten kostnadsfritt, og ikke minst har musikklytterene fått en kjempemulighet til å utvide sin horisont. Flere undersøkelser viser at nettopp Internett har vært kilden til økt musikksalg, og spesielt salg av mindre artister. Gjennom Internett får de som er nysgjerrige og sultne på hva som rører seg i de forskjellige sjangere mulighet til dette. Til glede for de små.
Siste års oppvekst av suksessfulle norske uavhengige plateselskaper kan nok takke teknologien litt for dette, og det gjør de også. De som sannsynligvis kunne flesket seg med enda mer profitt er gigantene bak artister som Britney Spears. Føler vi synd på dem? Gjør egentlig Valgerd det?

Er du forvirret? Du er tydeligvis ikke alene
Det er ikke bare den yngre generasjonen som har gått på barrikadene mot denne loven. Dagbladet kunne for fortelle sine lesere at en tobarnsmor bosatt i Akershus, Valgerd Svarstad Haugland (48), oppfordrer til boikott av cd’er med kopisperre. Hun sier til avisen at hun selv har kjøpt iPod til sin sønn og ønsker at han skal kunne kopiere sin kjøpte musikk over på den uten at han blir kriminell. Jeg oppfordrer også alle foreldre til å delta på oppropet på nettet mot regjeringens forslag. Gir ikke Kulturminister Valgerd Svarstad Haugland etter, kan tobarnsmor Valgerd Svarstad Haugland bli med på neste demonstrasjonstog mot seg selv. Eventuelt kan hun ta det opp under to øyne.

[CENTER]http://www.freakforum.nu/art/img/andsverkloven.png[/CENTER]
Sist endret av metrom; 8. mars 2005 kl. 01:09.
Det blir for dumt å sammenligne å kopiere musikk til å helle cola fra flaske til glass.

Alså hadde det funnes en måte slik at man kunne helle colaen fra flaska til ubegrenset mengde glass kunne man kansje sammenlignet det, men nå er det snakk om at det er mulig spre et "glass" til hele verden uten "cola" tjener noe på det.
Sitat av Sabbi
Det blir for dumt å sammenligne å kopiere musikk til å helle cola fra flaske til glass.

Alså hadde det funnes en måte slik at man kunne helle colaen fra flaska til ubegrenset mengde glass kunne man kansje sammenlignet det, men nå er det snakk om at det er mulig spre et "glass" til hele verden uten "cola" tjener noe på det.
Vis hele sitatet...
Men du skjønner pointet, eller hva?

Bra tekst, likte spesielt denne:
"Dette er et helt feil grunnlag å kriminalisere flott norsk ungdom på."

(:
Jeg skjønner ikke hvor de vil hen med denne loven i det hele tatt. Helt sykt og komme med et slikt forslag, iPod selges lovlig, skal de begynne og selge mp3 spillere med forhåndsinnstallerte mp3 filer da eller? Så må man gå å lese igjennom en liste på 10 000 sanger for å finne den som passer seg?

Sitat av metrom
- ”Hva blir det neste da? At om man kjøper seg en colaflaske, så får man ikke overføre innholdet til et glass for så å drikke det?”
Vis hele sitatet...
Hahaha, måtte bare sitere denne, den var genial

Flott skrevet!
rekylvinyl.no
Trådstarter
Sitat av Sabbi
Det blir for dumt å sammenligne å kopiere musikk til å helle cola fra flaske til glass.

Alså hadde det funnes en måte slik at man kunne helle colaen fra flaska til ubegrenset mengde glass kunne man kansje sammenlignet det, men nå er det snakk om at det er mulig spre et "glass" til hele verden uten "cola" tjener noe på det.
Vis hele sitatet...
Du tolker det på feil måte.

Poenget med allegorien er at flasken er en container, slik som cden/mp3/vinyl/kassetten er for musikken.
Når du og jeg kjøper musikk, føler vi at vi kjøper oss retten til å lytte på den hvor og på hvilken måte som helst. Vi legger f.eks. musikken på cden over på MiniDisken osv.
Det er dette platebransjen ønsker å forandre på. Det de presser frem er at de ønsker at du må kjøpe musikken både på CD og MiniDisk om du skal høre på den slik.
Det er akkurat som å si har du må kjøpe cola både på flaske og glass om du ønsker å drikke den på disse måtene.

Den allegorien har ingening med å spre ting ut i hele verden, som jo ikke er lov. Men å dele med venner og familie er lov, det samme er det heldigvis med cola også
Slik som loven står nå er den helt uakseptabel for meg, jeg kommer til å vise stortinget finger'n i denne saken...
Jeg laster ned en del musikk, det jeg liker kjøper jeg i butikken senere, og det jeg ikke liker, sletter jeg vanligvis.
Har en CD-spiller i bilen som støtter MP3, og da brenner jeg CDer med mp3'er for å høre på i bilen, mp3'er av sanger kopiert fra lovlig kjøpte CDer... kommer til å fortsette uansett hvilken vei loven går...
Du kan da kreditere Dagbladets redaktør med det siste avsnittet, eller?

Ellers veldig bra artikkel. Du kunne også forklart bedre det som med all tydelighet viser at denne loven ikke er for å hindre piratkopiering (som bransjen påstår), men om å kontrollere hvordan lovlydige forbrukere bruker musikken de har kjøpt, og gjerne selge samme produkt to-tre ganger. Nemlig at loven ikke rammer pirater som jo er rammet av dagens lovverk, men folk som kjøper musikken enten digitalt eller på CD.

Kjøper du musikk digitalt fra de store forhandlerne (ITunes, MSNmusic etc) så får du et elendig produkt. Det er bruksbegrenset. Du kan brenne ut låten x antall ganger og kopiere den x antall ganger. Når du har brukt opp "kvoten din" så får du hver så god å kjøpe låta på nytt. Og kvoten kan kjapt bli brukt opp, særlig om du er som meg og brenner mange fest/bil/hytte/middag samlinger. Det enkleste for meg er da selvfølgelig å bryte brukersperren og få et fullverdig produkt, men da blir jeg i henhold til den nye åndsverkloven en forbryter som bør bures inne. Takk som byr.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Vil bare komme med en liten rettelse. Man kjøper ikke rettigheten til å høre på musikken på valgt medie på valgt sted. Man kjøper et medium med musikken på. Jeg er selv enig i at dette høres ufattelig fjernt ut, men jmfr. professor i jus, Jon Bing, ved UiO er det tilfelle at man bare kjøper mediet. Jeg er enig med alle prinsipper som er mot denne nye loven, men ved å se på fakta er det ikke så mye som egentlig skremmer meg (annet enn at slike lover blir fremmet): det gjelder bare kopibeskyttede CDer, og politiet sier selv dette er en ting de aldri vil kunne håndheve. Når det gjelder kopibeskyttede "CD"-er syns jeg vi som forbrukere bør kreve mye bedre merket dersom denne loven skal komme gjennom. Store klistremerker på coverne som sier at disse er kopibeskyttet. Produktet vi kjøper er nemlig ikke en CD etter det standarden tilsier, og dersom de ikke merkes blir vi lurt til å kjøpe et ubrukelig produkt gjennom feilaktig/intetværende informasjon.
@Devine: CD er gammeldags og vil innen få år bli faset ut til fordel for SACD(kopibeskyttelse inkludert), DVD-Audio(kopibeskyttelse inkludert) og digital distribusjon(så og si samtlige forhandlere benytter seg av kopibeskyttelse).
Er ikke dette old news? Er ikke denne loven avvist? Eller er det bare jeg som ligger langt FORAN alle andre?
Det er vistnok flertall på stortinget mot lovforslaget, men det skal ikke mange mindre forandringer i lovverket til for at flertallet mot blir til flertall for.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Det er en prognose som kan slå begge veier. Jeg tror det må en god del teknologiske fremskritt til for at dette fungerer slik du sier. Bla. fordi det til dags dato er stor andel prototyper av de typene kopibeskyttelse som er på markedet. Man kan alltid se framover, men tror også det om en liten stund vil være tid for større utskiftning i det norske politiske toppsjiktet. Man kan håpe at slike lover som dette vil være historie når den teknologiske generasjonen kommer på tinget. Foreløpig vil jeg ikke la dette gi meg noen grå hår, men vil absolutt si at det er noe jeg er sterkt imot.
Stormen, det hadde jeg også hørt. Sikkert vi som roter, men er iallefall sikker på at det ikke er lenge siden det var snakk om at det var mindretall i stortinget for denne reglen.

Edit: For sein...
altså. enten så er det Svarsta haugland som vil få opp stemmene av de gamle eller så er det noe klikk i hodet hennes. jeg kjenner datteren hennes og hun er drit grei og laster like mye ned musikk til Svarsta haugland som til seg selv. visste du at hun faktisk har en iPod? hehe... litt sladder...
Sitat av thomaseh
altså. enten så er det Svarsta haugland som vil få opp stemmene av de gamle eller så er det noe klikk i hodet hennes. jeg kjenner datteren hennes og hun er drit grei og laster like mye ned musikk til Svarsta haugland som til seg selv. visste du at hun faktisk har en iPod? hehe... litt sladder...
Vis hele sitatet...
Ingen stor overaskelse, det er jo bare god norsk dobbelt moral.

Oppforder alle til og ta det fine Åndsvakloven bildet til metrom som bakrund på daten.
Som en fin kamp mot dume norske politikere.
Sist endret av classic_war; 7. mars 2005 kl. 17:29.
Meget god tekst metronom. Du går i detalier på et meget vanskelig tema, men jeg synes du kunne holdt degt på et litt mer objektivt plan.

Det metronom sier er rett forsåvet rett. det er ingen vits i å beskytte foreldret teknologi på en så misledende måte. På den annen side tror jeg godt folkevett forteller alle og en hver at deta systemet vi bygger på nå ikke er rett det heller. Det er ikke noe mer riktig å skaffe opphavsbeskyttet musikk gratis på nett enn det er å skaffe opphavsbeskyttet programvare gratis på nett. Det igjen er ikke riktig å skaffe opphavsbeskyttet programvare gratis på nett når vi har det tilgjengelig i butikken.

Et lovforslag og hondheving av loven må gå hånd i hånd. Vi har her sett at dette lovforslaget ikke er levedyktig. Det spennende er hva som kommer i steden. Det er ikke lett å formulere et lovfoslag som både bygger på folks rettsoppfattning og er murlig å håndheve. På den annen side har politikeren vist seg villige til å arbeide fram et slikt forslag.

I øyeblikket er det vild vesten på nett. Et samfunn som brukeren nyter godt av. Samtidig er det ikke til å fornekte at du, ja du ja, hvis du er en sånn passe gjennomsnittsperson, kjøper færre cder enn du gjorde på tidlig 90-tallet. Rett og slett fordi du ikke trenger å kjøpe dem. Dette går jo ut over inntektene til platebransjen. bare tiden får vise.
Dette er jo ikke en nyhet i ordets rette forstand, men heller en artikkel med dine synspunkter. Men jeg er helt enig i innholdet
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
bra skrevet artikkel

må si meg helt enig i alt du sier. særlig håpløst er det å opprette lover som ikke kan håndheves
Noen av det større problemet med loven, uten om at den er kjøpt/lobbet av De Store, er at vi trenger en martyr for og får erklært en kopibeskyttelse effektiv, eller en helt for og bevise det motsatte i rettsvesenet. Dette gjelder alle format som De Stort måtte spy ut.

En ting jeg lurer på er om jeg lager ett program som bryter en vedkjent sperre, kan de kan dømme meg, uten at jeg faktisk har brutt denne sperren på en CD? Det er ikke lovlig og distribuere denne type programvare, men og lage ett program som blir vedtatt "fyfy" i rettsvesent og bli dømt av en åndsverkslov uten og ha vært i nærheten av ett åndsverk er litt feil. (ja det blir litt vanskelig og lage ett slikt program uten og ha ett beskyttet medium, men om de skal dømme meg for og _brukt_ ett slikt programvare for og bryte sperren blir ikke det samme som og lage programmet)
Sitat av hysing
I øyeblikket er det vild vesten på nett. Et samfunn som brukeren nyter godt av. Samtidig er det ikke til å fornekte at du, ja du ja, hvis du er en sånn passe gjennomsnittsperson, kjøper færre cder enn du gjorde på tidlig 90-tallet. Rett og slett fordi du ikke trenger å kjøpe dem. Dette går jo ut over inntektene til platebransjen. bare tiden får vise.
Vis hele sitatet...
Feil, jeg kjøper flere CDer enn tidligere. Det er takket være fildeling jeg i løpet av ca to år kjøpte ca 250 CDer. Det finnes ikke et eneste bevis på at fildeling har ført til sviktende platesalg. Fildeling er udelt positivt. Ungdommer som meg og deg får tilgang til mer musikk, vi får tilgang til musikk vi ellers aldri ville oppdaget og vi kan høre et helt album uten å stå i platesjappa i en time. Men platebransjen lyger litt, saksøker litt, pynter litt på statistikker, betaler for meningsmålinger og får presset gjennom lover som fører til at jeg mister kontrollen over musikken jeg har kjøpt.

@RoadKill: Så vidt jeg har forstått lovteksten så blir det ikke ulovlig å fremstille den type programvare for eget bruk (men det blir ulovlig å bruke det hvis formålet ikke er å lage en kopi til bruk i relevant utstyr), men det blir ulovlig å distribuere.
Sist endret av commie; 7. mars 2005 kl. 17:50.
rekylvinyl.no
Trådstarter
commie: tror jeg fant "ta det opp under to øyne" morsomheten på en debattside på dagbladet. men hvis det er redaktøren sine ord er det jo enda bedre! så vidt jeg vet er ikke humoren kopibeskyttet men jo, henvisnminger er jo viktig.


Sitat av commie
Du kan da kreditere Dagbladets redaktør med det siste avsnittet, eller?
Ellers veldig bra artikkel. Du kunne også forklart bedre det som med all tydelighet viser at denne loven ikke er for å hindre piratkopiering (som bransjen påstår), men om å kontrollere hvordan lovlydige forbrukere bruker musikken de har kjøpt, og gjerne selge samme produkt to-tre ganger. Nemlig at loven ikke rammer pirater som jo er rammet av dagens lovverk, men folk som kjøper musikken enten digitalt eller på CD.
Vis hele sitatet...
Nevner akkurat dette med gjenkjøpet som må til i fremtiden i artikkelen. Og ellers hvor loven rammer under "Rammer kun de lovlydige".

Det er jo dette som er intensjonene bak platebransjen. Hvordan melke forbrukere mest mulig? Fra dems synspunkt er jo at de skal ha oss vekk fra å kjøpe et fysisk produkt f.eks. vinylplate, til aller helst en tjeneste. En tjeneste som du må abonnere på. Slik at når du slutter å abonnere så mister du all retten til å høre på din musikk.


Åndsverk og medium

Sitat av Devine
Vil bare komme med en liten rettelse. Man kjøper ikke rettigheten til å høre på musikken på valgt medie på valgt sted. Man kjøper et medium med musikken på. Jeg er selv enig i at dette høres ufattelig fjernt ut, men jmfr. professor i jus, Jon Bing, ved UiO er det tilfelle at man bare kjøper mediet.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg skrev det utydelig i artikkelen, men det ment at det er slik vi føler det. Men er det rettslig slått fast at det er slik? Jeg var av den oppfatning av dette ennå er en diskusjon. Påenget til platebransjen er selvfølgelig at åndsverket skal uløselig være knyttet til cdplaten, slik at musikken ikke er musikk, men 0er og 1ere.
Det er på denne måten de kan bedra oss alle. Fordi at de til slutt kan klare å få en rettskraftig oppfattelse av at også selve kopibeskyttelsen er en del av åndsverket. Dette fordi de kan blande beskyttelsen kontinuerlig inn i selve musikk-åndsverket på cden, gjennom 0er og 1ere.

Åndsverk og medium er også en debatt som må sees i lys av andre typer åndsverk enn kun musikk. For er åndsverket selve .doc-filen du skrev diktet ditt på, eller er det selve ordene? Kan jeg ikke printe det ut på papir og henge det over doen, eller konvertere det til rentekst-format for å lese det i et program uten støtte for MS sitt propretære format.


Internett og platesalg

Sitat av Devine
Samtidig er det ikke til å fornekte at du, ja du ja, hvis du er en sånn passe gjennomsnittsperson, kjøper færre cder enn du gjorde på tidlig 90-tallet. Rett og slett fordi du ikke trenger å kjøpe dem. Dette går jo ut over inntektene til platebransjen. bare tiden får vise.
Vis hele sitatet...
Dette er fullstendig feil.
Feil statistisk sett og feil regnskapsmessig om man tar en titt i de til bransjen.
Platesalget har gått opp etter at mp3boomen på internett tok av.
Dette er i seg selv utrolig godt gjort. Ikke bare med tanke på at vi alle kjøper selv om vi har mulighet til å laste ned, men også med tanke på platebransjens konkurranse med andre bransjen.
La oss f.eks. ta mp3-generasjonens bruk av mobiletjenester. Disse tjenestene eksisterte ikke på 90-tallet, men i dag bruker unge 2,5 milliarder kroner på SMS o.l. Disse 2,5 mrd kroner er i direkte konkurranse med platesalget. Fordi pengene kommer fra samme lommebok, men også fordi de konkurerer med unges oppmerksomhet og mediebruk.

Ser vi fra musikeres syn. Er absolutt de fleste positive til Internett, nettopp pga. dens utrolig egenskaper som distribusjonskanal og markedsføringsplass. Internett har gitt musikkintereserte mulighet til å oppdage uante artister. Artister som ikke kommer på Topp20 og som ikke spilles ellers på radioen. Og oppdager noen et band de virkelig liker, viser det seg at de kjøper albumet.
De smale og alternative artistene har fått mye bedre levevilkår med internett. Topp20 artistene har nok fått mindre cd-singelsalg. Men hvem synes vel egentlig synd på de?
very impotent freak
Delusional's Avatar
Du har betalt for musikken og ikke for CDen. En musikkCD er noe man kan høre på i evig tid. Så cola til glass er en perfekt sammenligning. Det vi snakker om her, er hvordan du velger å drikke colaen din, om du vil drikke den litt fra flasken eller litt i glsse er vel opp til deg. Hva du gjør med colaen skal vel være opp til deg? Å drikke cola med nesen er kanskje ikke relevant for bruken, men ikke ta fra meg retten til å prøve...
Her er hele svaret hans:

(Sitat http://tpn.vg.no/view.jsp?Inr=315)


Man kjøper da musikken, ikke mediet.
Innsendt av: xxx, 15/02 - 2005 kl: 22:51

Du har overraskende uttalt: "- Hvis du kjøper en bok, har du heller ingen rimelig forventning om å kunne lese den på skjerm". Jo jeg har det! Jeg både kjøper og leier bøker på internett hele tiden. På for eksempel http://safari.oreilly.com/ leier jeg ti bøker i måneden for en rimelig penge. Jeg kan også laste ned et visst antall kapitler i måneden og skrive de ut hvis jeg ønsker det. Grunnen til at jeg og mange med meg er sinte nå er at de føler at de kjøper musikken, bøkene, filmene osv, og ikke mediet. Slik bør det da også være! Man kjøper seg tilgang til musikken og bør kunne spille den av hvor man måtte ønske så lenge det gjøres privat.

svar:

Med "bok" mente jeg en papirbok, ellers er jeg enig med deg om elektroniske bøker (det ser du bl a av essaysamlingen "Boken er død! Leve boken!" fra 1984). Men du tar feil, du kjøper ikke musikken. Du kjøper en begrenset rett til å utnytte musikken. I fortidens verden var dette nokså enkelt, for hvis du fikk en plate, var det ikke stort annet å gjøre med den enn å spille den. Men så kom båndspilleren, og så kom datamaskinen ... Det er altså viktig å innse at musikk er et åndsverk, og når du kjøper et eksemplar, får du ikke lov til å gjøre hva du vil. Vi vet at vi f eks ikke kan kopiere den og utgi den på ny. Men det er altså enda flere begrensninger som vi nå må forholde oss til. Det er komplisert og ikke nødvendigvis ønskelig, men det er nå slik med mange av verdens tilfordragligheter.

Hilsen Jon Bing
Vis hele sitatet...
Sist endret av theMagnificentO; 7. mars 2005 kl. 19:13.
Det neste blir vel at det blir ulovlig å la andr ei bilen enn den som har kjøpt radioen høre på musikken på radioen... Uansett hva som skjer kommer jeg til å fortsette som før, så det bryr meg egentlig ikke så mye. Politiet har nok bedre ting å gjøre enn å håndheve diusse dumme lovene.
Om loven skulle tre i kraft ville det nok bli krevd at alle kopibeskyttede plater må bli merket, som fører til at disse ikke blir solgt overhodet (iallefall ikke av noen med litt vett). Og salg av digitale medier (les: iTMS o.l) vil øke radikalt. Konklusjon: Platebransjen får ikke solgt noe, og taper penger på det.

De som forøvrig laster ned ulovlig materiale (les: mp3) vil jo dette ikke ha noe å si, siden de allerede er kriminelle.
Platebransjen tjener jo på digitalt salg av musikk også. Og kjøper du digital musikk så får du et produkt som er så verdiløst at det er trist. Begrensninger på hvor mange ganger du kan brenne ut låta, begrensninger på hvor mange ganger du kan kopiere låta, og kanskje spiller ikke MP3-spilleren din det formatet låta kommer på.
Sitat av Mex
Om loven skulle tre i kraft ville det nok bli krevd at alle kopibeskyttede plater må bli merket, som fører til at disse ikke blir solgt overhodet (iallefall ikke av noen med litt vett).
Vis hele sitatet...
Tror nok desverre kopibeskyttelse vil bli standard på de fleste plater etter hvert. Platebransjen prøver å stramme grepet, og når alle plater har kopibeskyttelser: Vil du da la være å kjøpe i protest? It`s a lost case!

Derfor er det viktig at en eventuel loven blir mest mulig liberal, om det er mulig: Jeg skjønner godt at platebransjen vil ta de store aktørene innen piratvirksomheten, men det må ikke gå ut over alle andre, og "kriminalisere ungdomen" på et så dårlig grunnlag, som noen tidligere sa (For øvrig vil jeg føye meg til i listen over de som har kjøpt mer musikk pga Internett og fildeling).

Gjør musikken tilgjengelig for oss, gjør det enkelt for oss bruke den der vi ønsker det, så betaler vi gjerne for det vi liker og vil ha.