Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 2178
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=267911

Hva tror folk om dette.. Vil det skje her i Norge også?


*redigert av administrator - her skriver vi ikke dialekt.*
Håper da ikke det.
Den artikkelen var vel basert på en ganske så stor omsettning av piratkopiering vil jeg tro. Vil nok bli sånn her i Norge og, men hva det vil føre til vet jeg ikke.
Fildeling er kommet for å bli mener jeg da.
søk i forumet, dette spørsmålet har blitt spurt i mange poster
Måten platebransjen opptrer på er kvalm. Shock 'n' Awe er en motbydelig taktikk. Fildeling er positivt for både artist og mottaker, fuck platebransjen.
Sitat av commie
Måten platebransjen opptrer på er kvalm. Shock 'n' Awe er en motbydelig taktikk. Fildeling er positivt for både artist og mottaker, fuck platebransjen.
Vis hele sitatet...
Samme sier jeg. Grupper/artister burde vel egentlig være glad for at folk generelt hører på musikken deres, og ikke være så opptatt av penger, da de eventuelt har nok av det fra før.
Kjør en FTP server med SSL forbindelse og ip autentisering slik folka i warez miljøet gjør, da er man relativ trygg, for man vet hvem som har tilgang. P2P suger, i tillegg til at det er så usikkert.

Har null sympati for idioter som blir tatt i P2P, hvis meg ett tilfelle hvor en gruppes 0day site har blitt avdekket og bevis sikret.
Sist endret av cspace; 26. februar 2005 kl. 14:12.
Man vet fortsatt ikke hvem man kan stole på. Vet aldri når det sitter en undercover fbi agent i andre enden.
Sitat av marjuice
Samme sier jeg. Grupper/artister burde vel egentlig være glad for at folk generelt hører på musikken deres, og ikke være så opptatt av penger, da de eventuelt har nok av det fra før.
Vis hele sitatet...
De fleste er det. Flere undersøkelser har vist at artister helst vil at folk skal få høre musikken deres. Det er platebransjen som er den store stygge ulven her, ikke artistene.
Skjønner ikke hvorfor de plutselig skal stoppe fildeling nå. Det har jo vært lenge.:S
Det er på tide at folk blir tatt og får en straff.
Det er jo ingen nyhet at folk blir tatt for fildeling.
Folk som selger piratkopiert musikk/filmer burde bli skutt. Selv laster jeg ned filmer og musikk, men da kjøper jeg det jeg liker av det i butikken. Er jo ikke alle artister o.l. som blir rike på det de gjør.
du skal ha retten til å laste ned det du vil og bruke det slik du vil, så lenge du ikke tjener penger på det.
Tror ikke de kommer til å gå etter "vanlige" folk. Dvs folk som ikke har hele pcn pakka full med warez (meg ). Er også enig med at de som salger piratsoftware burde bli straffa.
Prøve å søkte beskyttelse under tittelen "drittunge" jeg.
Sitat av Tommen
Skjønner ikke hvorfor de plutselig skal stoppe fildeling nå. Det har jo vært lenge.:S
Vis hele sitatet...
Som sakt på ITavisen, 53% av intærn brukes med og laste ned/opp via BitTorrent.
Derfor, kommer norges idioter (regjeringene) og vil gjøre oss ALLE til kriminelle.
tom. mamma spør meg om jeg kan laste ned det albumet, den filmen osv.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Det er jo slik (enda) att det er ulovlig å legge ut rettighetsbeskyttet materiale på nettet, men det er ingen lov mot å laste det ned. Altså har vi lov til å laste ned musikk, men vi har ikke lov til å gjøre det om til Mp3-format eller legge det ut på en privat server.
Det neste blir vel at alle får en bot i posten for å ha lastet ned warez...
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Det er jo å frykte, men hvordan skal politiet være istand til å overvåke alle internett-tilganger i Norge?
at fildeling skal være ulovelig er jo bare passe dust da..... blir lxm litt feil når over halvparten av bofolkingen per definisjon er "kriminelle"

en annen ting er jo straffen... det er større bøter for å piratkopiere litt enn for å eks. grisebanke noen.

burde ikke majoriteten bestemme rett og galt i steden for minoriteten?
Ikke lov til å gjøre det om til mp3 format? Hva er forskjellen på det og i det hele tatt og laste ned warez da?
http://piratgruppen.org

Faen, burde fått noe slikt i Norge også
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av crypt!c
Den artikkelen var vel basert på en ganske så stor omsettning av piratkopiering vil jeg tro. Vil nok bli sånn her i Norge og, men hva det vil føre til vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke. Det dreier seg om tre navngitte svenske filmer: Tredje vågen, Rånarna och Skenbart.

Denne vg-artikkelen var direkte søppel IMHO.

- Vi kan bekrefte at en mann i et nettverk er tatt, sier Henrik Pontén, jurist ved det svenske Antipiratbyrået til Aftonbladet.
Vis hele sitatet...
Hvem bekrefter at en mann er tatt? Jo, en jurist for en ikke-statlig bransjeorganisasjon som har null myndighet, og han har attpåtil mage til å uttale seg som en talsmann for politiet. Møt narr nr.1 i denne farsen.

Ifølge Pontén skal de ha funnet flere hundretalls spill og filmer som andre har kunnet laste ned ved hjelp av et fildelingssystem.
Vis hele sitatet...
Helt irrelevant. Mannen er siktet for distribusjon av navngitt kopibeskyttet materiale, om han da har ulovlig effektanlegg på bilen, skjuvkobla kabeltv eller kopibeskyttet materiale på harddiskene sine har nada å si. Her fremstilles det som om de har funnet det de lete etter.

- Det er en voksen kar og ingen drittunge, så han kommer til å få sin straff, sier han.
Vis hele sitatet...
Uskyldig inntil motsatt bevist?
Neida, ikke når det gjelder å forsvare en utdøende parasit virksomhet.

I Sverige advarer Antipiratbyrået mot en større innsats for å ta piratkopiererne.
Vis hele sitatet...
Antipiratbyrån får ukritisk spre propaganda gjennom norsk media.

- Vi vet jo hva disse individene som legger ut materiale på internett gjør. Vi kan sitte her på kontoret og sikre beviser, sier Pontén.
Vis hele sitatet...
Jaså?
Så det er dere som har lekt dektektiv... Det svenske politiet har altså razzia på bakgrunn på whatnot en privat interesseorgansisajon (med jævlig klare interesser) klarer å diske opp med i sin lille politilek.

For å summere litt er det to viktige punkter i denne saken:

  1. Antipiratbyråns private etterforskning blir grunnlag for en razzia. På tross av at Henrik Pontén liker å fremstille APB som en forlengelse av snuten så har ikke organisasjonen mer juridisk legitimitet som en forening for dukheklere, minigolfentusiaster, eller nynazister. Skal man beholde rettsikkerheten i et land, kan man faen ikke privatiere etterforskingsvirksomheten.
  2. Hvorfor skulle man gjennomføre en razzia? Anklagen gikk ut på spredning/distribusjon av nevnte filmer, ikke innehavet at kopibeskyttet materiale som sådan, noe som såvidt jeg har forstått er lovlig. Når etterforskningslederenHans Strindlund så uttaler seg er det plutselig filene på maskinen som er det viktige. Mannen leder jo en utforsking han ikke skjønner bæret av...
Les mer :
Copyriot
Piratbyrån

commie: Kanskje vi skulle starte en norsk piratgruppen/byrån ?
Sist endret av SilverKhan; 26. februar 2005 kl. 19:41.
Sitat av SilverKhan
Copyriot
Piratbyrån

commie: Kanskje vi skulle starte en norsk piratgruppen/byrån ?
Vis hele sitatet...
Har tenkt tanken selv. Jeg tror det kan bli nødvendig med en slik organisasjon i Norge. Antar det var visse mennesker som fikk blod på tann etter napster.no saken.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
commie: jeg er full nå, men det hadde vært smell å dra igang en piratorganisasjon i norge ala piratgruppen/byrån i norge.

Det man trenger er et par folk som er viillig til å skrive litt crap om fildeling i norge og et par til å oversett de beste tekstene fra de andre skandinaviske sidene. copyriot er litt for liberalistiske for min smak, og med tanke på nicket ditt (ikke olsen) så er du vel litt enig.
Trenger litt folk med entusiasme og initiativ!
Jeg var full i går, i dag er jeg klinkende edru. Og jeg er go Vært jævlig tøft å kjørt linja med argumentasjon for fildeling og med juridisk bistand for stakkarer som er havnet i klåfingrene til en viss bransje.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Er ikke så lett å bidra med juridisk bistand med mindre du studerer jus, piratbyran har jo leid inn en jurist til piratebay søksmålene. Men det hadde jo vært storartet å dra igang et prosjekt for å informere og oppforder til fildeling i norge. Nå som EU bestemmer seg for å rævkjøre oss. MAn ser på åå softwarepatent direktive som ble forsøkt gjennomdrevet på et fiskerimøte eller hva faen det var.

Jaja, men piratgruppen norway hadde vært fett...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei!!

Hvis du er engasjert, og er interessert i
å være med på oppstart og drift av en norsk
versjon av piratbyran.org og piratgruppen.org!

Send en mail til faralds-at-gmail.com!
Ehm, var det du, farlads, som ledet dette prosjektet?

Tviler på at en som har en post, og ingen kjenner til skal få lov til å ta over dette prosjektet, ettersom Silverkhan og commie er de som først skulle starte det. Vi får heller vente og se hva de sier. Vil tro de vil lede det selv.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
pinnsvinet: Forhandlinger er innledet
Fuck'em, har ikke kjøpt CD på 5-6 år. Håper å kunne se Valiant senere i kveld om den er nede

De som risikerer denne typen tilltak er folk som putter en plate i CD/DVD- rommen og overfører innholdet til harddisken, så lager Torrent eller tilgjengeliggjør på andre måter.

Det å være seed er ikke det samme som piratkopinist.
Synes vel at å skulle utrydde all fildeling, blir som å prøve å gå til krig mot kakkerlakkene.

Det jeg pleier å gjøre, er at jeg laster ned alle albumene til en gruppe, og hører på dem en måneds tid kanskje. Hvis jeg syns noen av dem er verdt å betale for, så kjøper jeg dem. Ikke for at jeg bryr meg om plateselskapene, men hvis gruppa har gjort en jeklig bra jobb så syns jeg det er verdt å støtte dem med å kjøpe cden(e).
Okaminaru: Det er det me alle gjer.
Sikker? Hadde selskapene vært så sinna da? Kanskje de bare er grådige..jeje..

Uansett, så vet jeg at jeg aldri kjøper en cd uten å vite om jeg liker innholdet eller ikke. Hvis ikke det hadde vært for fildeling hadde jeg kjøpt drastisk færre cd'er.
okaminaru: ja, de er grådige. De _skal_ ha pengene sine, for hvis de ikke får pengene så får ikke sjefene råd til den tredje hytten på fjellet.

Ellers pleier jeg også å gjøre akkurat det. Jeg laster ned en "smaksprøve", og går og kjøper hvis jeg liker.
Sist endret av pinnsvinet; 10. april 2005 kl. 20:40.
er jo uansett ikke livsfarlig om man blir tatt for det er så sinnsykt latterlige straffer i norge anyway. ja til dødstraff og hjemsendelse av "nye landsmenn" som ikke "tilpasser" seg miljøet. lenge leve nedlastning
Du vil ha sterkere straffer, men du vil laste ned ting gratis uten å få noe særlig straff?

Selvmotsigende......