Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4018
Hvorfor modchip?
Du trenger en modchip for å omgå biosen til xboxen, slik at du kan bruke den til hva du vil. En modchip er altså en brikke med egen BIOS på som du lodder foran xbox BIOSen.
Det går å gjøre dette uten modchip men er langt mere tungvindt og krever større kunnskap en med modchip.


Det du trenger er:
- en modchip
- en loddebolt*
- Loddetinn*
- CD brenner som støtter CDRW
- CDRW plate
- dashboard som brennes på CDRW
- Ledninger
- Xbox iso creator

Det fins flere forskjellige modchiper. men de mest populære idag er executor serien.
Det er også modchipen du finner mest om på nettet.
En annen "ny" type chipper er også kommet som ikke krever lodding. en såkalt solder free chip. Disse "klikker" du påplass på kretskortet istedet for å lodde.

Jeg brukte en Alladin Advance 64 fra www.websiden.no til svimlende 290 kr + frakt
Når denne kommer i posten er det bare selve chippen som kommer, du må altså skaffe ledninger selv.

Når du så er klar for å lodde på følger du bare anvisningen du finner på bildene hos www.aladdinchip.com
Det er så enkelt som å lodde 8 ledninger fast i selve chipen for så å lodde de på hver sin plass i kretskortet til xboxen

Når dette er gjort har du altså plassert modchipen med sin bios før biosen til xboxen . Så når du starter opp starter denne biosen og ikke xbox biosen, og du kan gjøre hva du vil med boxen.

Men jeg ser ikke noen forskjell. har jeg gjort noe galt?

Nei. selv om du har skiftet bios trenger du et såkalt dashboard for å styre disse nye funksjonen du har innstalert.
Et dasboard er kortsagt et kontrolpanel, der du kan styre alt du vil og starte programmer/spill.

De to mest populære dashboardene heter evox og avalaunch.
evox: http://evox.xboxhackz.net/
avalaunch: http://www.teamavalaunch.com/

For info om hvordan innstalere og hvor du kan laste ned dashboardet gå hit:
http://www.copying-xbox-games.com/ev...torial.php#hub

kort sagt laster du ned dashboardet.
endrer på et par config filer (jeg valgte bare automatisk ip fra DHCP, men skal du ha statisk ip må du lage dette i configen nå)
lager en xbox iso av dette.
Grunnen til at du ikke kan lage isoen i nero eller annet vanlig program, er at xbox ikke skjønner vanlig ISO filer. Microsoft har modifisert iso standarden litt for xbox.
Jeg brukte et program som heter xISO.

Så når du har laget iso fila kan du brenne den ut. Dette må skje på en CD-RW plate eller dvd+r plate. Grunnen til dette er at de fleste dvd stasjonene i xboxen ikke skjønner CD-r.
Fungerer ikke plata så bytter du merke. Flere på nettet påstår at noen merker ikke fungere på noen stasjoner.

Etter at du har plata i handa setter du den i xboxen og booter opp med modchipen.
Alladin chipen starter du ved å holde inne start knappen i 2 sec.
Når du så kommer inn i dasboardet så går du inn på innstlinger for å se hvilken ip boksen har fått, vist du har koblet den til et nettverk med DHCP vel og merke.
Så kobler du deg til ip addressen med et ftp program. (standard brukernavn er xbox/xbox)

Før du gjør noe nå tar du backup av alle diskene slik at du kan gå tilbake vist noe går galt.
Så flytter du over dashboarde til xboxen som forklart i guiden som det var linket til.
Etter dette trenger du ikke cd platen lengre.
OBS! vist du beholder Microsoft dashboardet (er lurt) så ikke skriv over den fila.

Da var du ferdig. For å flytte over spill så må du pakke de ut (kan bruke xiso til det og)
og flytte de til e disken.
Jeg går her utifra at du ikke har satt inn annen hd. jeg har selv ikke kommet så langt enda men kan forklare når hd kommer i posten hvordan jeg gikk fram for å partisjonere.

For mere info om modding kan du gå til www.xbox-scene.org.

ps: skal du spille xbox live må du ha orginal spillene.
du må disable den modifiserte biosen (altså starte med et raskt trykk på start knappen med alladin chipen)
om det er sant at harddisken din blir scannet for filer når du spiller tviler jeg på men vet ikke. det verste som kan skje er at MAC add din og LIVE iden din blir bannet.

spørsmål ?
Sist endret av Psych|Com; 5. februar 2005 kl. 15:33.
genialt! kommer til å få bruk for denne informasjonen når jeg modder min box

takker!
Fin guide for de som ikke har moddet boxen sin enda! Bra jobba
Agner nesten på at jeg betalte for å få modde b0xen min

Tor greia med at du blir banna fra live er hvis du har i en harddisk som er større enn 8GB,
Vadder, da kan du bare gå til innkjøp av xtender, som gir deg plass til 2 extra hdd Så kan du beholde orginal 8gb
eller bruke xlink kay istedet for live :P

Synes det blir for grovt av MS å kreve penger for at man skal kunne bruke xboxen på nettet og spille spill som man må ha betalt for å kunne bruke.

Xlink kay kan jo brukes av folk uten mod også

Ergo et godt anternativ til live.
Fin og utfyllende guide for de som ikke har "rørt" Xboxen sin enda .
Bra jobba.
nice guide for folk uten modda box.
Er det noen som selger en billig xbox da?

Og er det noen som vet hvor man finner disse programmene?
Xbox Media Center (avspilling av dvd,vcd,divx m.m. av alt innen video og audio)
Dvd2Xbox (Kopiering av originale til backups på harddisk)
Dvdx2 Donge Free Player (Uavhengig dvd avspiller for xbox alle soner)
Sist endret av Nimrad; 5. februar 2005 kl. 22:10.
####
Psych|Com's Avatar
Trådstarter
gå inn på #xbins eller #xboxiso. ftpen på xbins har en del programmer
▼ ... noen uker senere ... ▼
####
Psych|Com's Avatar
Trådstarter
da kom den 160 gb seagate disken min som vistnok er "spesial laget" for xbox eller andre media enheter. dvs den er 5400 rpm for å spare varme....

Jeg gikk fram på følgende måte:

http://www.xbox-scene.org/articles/hdd-install2.php

så nå kjører jeg evolution X med xbox media center som program for filmer osv osv.

fant ut at vist du har en nyere executor chip så setter du bare i den nye hd og booter med chippen på. så kommer chippen opp og spør deg om den får formatere.

når det gjelder valg av HD så vil jeg anbefale en disk som ikke gir mye varme. Dette betyr at du ikke må velge de ellers så stabile WD diskene. velg heller feks maxtor eller en av annet merke, feks seagate med 5400 rpm for oppnå en minst mulig varme utvikling.
ellers så er både seagate og maxtor stille disker som ikke "bråker" så mye.
Sist endret av Psych|Com; 7. mars 2005 kl. 18:43.
Sitat av Vadder
eller bruke xlink kay istedet for live :P

Synes det blir for grovt av MS å kreve penger for at man skal kunne bruke xboxen på nettet og spille spill som man må ha betalt for å kunne bruke.

Xlink kay kan jo brukes av folk uten mod også

Ergo et godt anternativ til live.
Vis hele sitatet...
Kanskje et dumt spørsmål, men spiller man mot live brukere med denne Xlink Kay?
####
Psych|Com's Avatar
Trådstarter
nei man spiller mot brukere av xlink nettverket. live er et eget game nettverk
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvor kan man laste ned disse programmene?
####
Psych|Com's Avatar
Trådstarter
For info om hvordan innstalere og hvor du kan laste ned dashboardet gå hit:
http://www.copying-xbox-games.com/ev...torial.php#hub
Vis hele sitatet...
si meg lærte du å lese på skolen ?

videre inne på siden som jeg linka til:
The best places to look for EvolutionX are IRC, Newsgroups and Google.

Good IRC channels to check are #evolutionX, #xbins, #xbins4newbies, #xbox-ps2, and #xboxiso. If you have never used IRC, then you will want to download mIRC. You can read more about mIRC here.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Psych|Com; 5. juni 2005 kl. 04:35.
Har nok det, var dau trøtt i natt så leste/hoppet over noen linjer, uforklarlig hva jeg gjorde.. vet ikke selv.
Kan noen svare meg på hva forskjellen er på en ''chippet'' Xbox og en ''Modifisert'' Xbox........ Har selv en ''modifisert'' med 160 GIG som eg betalte 2700 kr for..... Så spørsmålet mitt var egentlig hva er fordelene med en chippet box???? Elller er det omvent.... Foresten UnleashX er d beste Dachbordet.

og er d ikke mulig å spille spill på nettet på en annen server en MS sin? Men en moddet box der alle spillene er brent in på xboxen????

mener med en moddet
####
Psych|Com's Avatar
Trådstarter
chippet betyr at du har modifisert den ved hjelp av en modchip.
Modifisert betyr du enten har brukt en modchip eller modifisert den ved å feks legge inn linux via en svakhet i systemet. men normalt sett betyr begge det samme,,

hva som er det beste dashboardet er vel strengt tatt en smakssak. kom ikke si noe annet.
jeg liker å drikke grans sommerpils du liker noe annet...

du kan spille via xlink xay eller xbox connect (husker ikke navnet). det er andre nettverk. men da krever det annen programmvare. ta en titt på linken øverst. står endel på det forumet om slike ting
Sist endret av Psych|Com; 6. juni 2005 kl. 14:48.
Æhh Softmodding da??? er det noe annet
Fin guide Hva med å fortelle litt om ulike BIOS-er dersom det finnes? Og alternativer til Live?
####
Psych|Com's Avatar
Trådstarter
whitepowder: softmodding er som ordet sier en modifikasjon ved hjelp av software... dvs feks linux eller noe annet. du griper ikke inn fysisk å endrer på hardwaren som en modchip gjør..

tetttoalett:når du kjører modchip kjører du biosen på chipen istedet for biosen på hovedkortet. så ta heller å les litt om de forskjellige chippene.
De største jeg vet om er executer og aladdin.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Nå skal xbox'en "røres" ja!! Men ennå ikke bestemt hvilken mod jeg skal kjøpe. En ikke alt for dyr. Har sett litt på Xecuter 2.6 CE. Men skjønner ikke helt dere med 1.0 til 1.6 hva blir bedre da liksom?
####
Psych|Com's Avatar
Trådstarter
flere funksjoner, mere funksjonalitet, oppdatert bios. vist det var selve chippen du lurte på.
Vist du tenkte på xboxen så er det forandringer i hardware som er den merkbare forskjellen. 1.0 skal også være dårligere når det kommer til ytelse.
Med 1.6 xboxen ble det problemer med tidligere modchips pga designet ikke var helt det samme inni.
Dette er ikke noe stort problem med nyere chipper.
kjøp xecutor du. de er vel det "beste" på sitt felt.
Hva med ftp overføringa? Hvilken kabel skal jeg kjøpe da?
Sitat av Siim
Hva med ftp overføringa? Hvilken kabel skal jeg kjøpe da?
Vis hele sitatet...

En standard tp kabel? eller gjerne kryssa?
ÅÅåja.. Blir nesten sånn som lan da? *noob*
####
Psych|Com's Avatar
Trådstarter
direkte mot pcen skal du bruke krysset.
Å ja det ER et lan (local area network)