Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1353
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Ser at det fra tid til annen kommer opp tråder der folk har problemer med å få skrudd på en ny pc de har satt sammen. Så tenkte jeg skulle lage en liten guide med de tingene jeg har opplevd og som kan være grunn til problemet.

Du har nettopp gått til innkjøp av en ny pc, satt sammen og trykker på på-knappen.
Ingenting skjer. Hva tenker du da? Defekt hovedkort? Defekt cpu? Osv.. Deretter bestemmer du deg for å lage en tråd på nFF, der du beskriver problemet ditt. Etterpå føler du deg ganske dum fordi du glemte å søke først. Men uansett: Hva er gale når maskinen ikke vil på?


Nr.1: Sjekk at støpselet står skikkelig i. Og at bryter på PSU er "On" :P

Nr.2: Sjekk at du har koblet ”pwr_sw”(en liten kabel fra kabinettet som går til PÅ-knappen) riktig vei og på riktig plass på hovedkortet. Dette finner du i manualen til kortet.. Det står også skrevet på selve kortet på nyere hovedkort.

Nr.3: Sjekk at PSU er koblet til både med ATX kontakten og 3,3V kontakten.

Nr.4: Koble fra ”pwr_sw” og ta et skrujern borti de to pinsene der ”pwr_sw” skal stå. Da kortslutter du de to pinsene og maskinen skal skru seg på, med mindre det er dypere problemer.

Nr.5: Skru ut hovedkortet, legg det tilbake i esken. Deretter kobler du på alt som var koblet til inne i kabinettet, mens hovedkortet ligger i esken. Når alt er koblet til så kortslutter du de to pinsene til ”pwr_sw” Hvis hovedkortet ikke starter så forsøk å legge det på et annet underlag(som ikke leder elektrisitet) om det fortsatt ikke starter så er det gode sjanser for at det er defekt(gå til defekt). Hvis hovedkortet starter opp (dvs at viftene starter og kortet lyser) så har du et problem inne i kabinettet... Da skrur du ut alle sokkelskruene på hovedkortplaten, legger hovedkortet over hovedkortplaten og ser hvilke sokkelskruer du skal skru i. (Hvis du har feilplassert en av sokkelskruene, slik at de er i kontakt med hovedkortets underside, så skaper du overledning og derfor vil ikke maskinen skru seg på.) Etter at du er sikker på at du har bare de sokkelskruene som passer til hovedkortet så kobler du hovedkortet inn i kabinettet igjen. Nå skal maskinen komme på.

Nr.6: Hvis maskinen fortsatt ikke kommer på, så tar du ALT fra hverandre, legger i eskene sine og begynner helt på nytt å sette sammen igjen.

Nr.7: Gjenta alle de tidligere stegene. Hvis hovedkortet startet i Nr.5 da.

Defekt: Hvis hovedkortet ikke starter når det ligger i esken, så kontakt der du kjøpte det fra og spør hva du skal gjøre? Mest sannsynlig vil du måtte sende det inn igjen, hvis de da finner feil på det så får du et nytt et. Hvis de ikke finner noe feil så må DU betale for testen de utførte og du må betale frakten selv. Så sjekk skikkelig godt før du reklamerer.

Lykke til

PS: Hvis noen har noe som bør legges til i denne posten så si fra til meg så skal jeg få lagt det til.
Sist endret av Wiggles; 23. januar 2005 kl. 16:10.
Nr.2 bør dobbel og trippel sjekkes.

For og teste om PSU starter uten den er koblet i pcen så kortslutter du PSU_ON (den éne grønne kabelen på atx kontaktene) og GND (en av de svarte, samme hvem av de)

edit: for og holde kvaliteten oppe på denne tråden så bør du si i fra om at denne tråden ikke er til for og spørre spørsmål når ingen av punktene hjelper.
Sist endret av RoadKill; 23. januar 2005 kl. 16:03.
Hum...dere skulle sett ansiktet mitt da jeg trykte på power on/off-knappen på min nye PC, og den ikke startet. Så fant jeg ut at jeg hadde on/off-knapp på PSUen også.
Mer morro når pcen starter og plutselig gir fra seg en merkelig lyd og stopper (HUSK KJØLEPASTA)
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Joa.. men dette var mer rettet mot de som har problemer av typen:"HJELP!!!!!!! DATEN MIN STARTER IKKE!!!!" :P
Endelig!
Takker Wiggles, du har kansje spart oss for X-antall "Pc'en starter ikke" tråder.
Måtte allmektige krefter vokte over deg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
*bump* Vil ikke at tråden skal glemmes!! *bump*
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hva med ting som defekt cpu, ram som ikke står riktig i socket'en etc. Burde vært en seksjon ang det også :-)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Nå funker det ikke for meg å redigere den lenger men,

Det kan være flere ting som hindrer de overnevnte steg å fungere. En av dem kan være som ond_sofa sier at CPU er på noen måte ødelagt. Dette kan være fordi en av pinsa ser ut som en banan, eller knekt av. Hvis dette er saken så tror jeg faktisk du har et problem, med mindre du kan bevise at det var i denne forfatningen CPU kom til deg i. Om du ikke klarer dette er du, som man sier på godt norsk, fucked.

Gi meg gjerne flere ideer til å legge til "guiden" min.
Det er enda en problemstilling: PSU er defekt. Dette sjekker man ved å:
Ta ut den store 24-pins atx kontakten fra hovedkortet. Du vrir så denne slik at låsepinnen vender mot degrett til venstre for låsepinnen sitter en grønn ledning. hvis du kortslutter denne med den svarte til høyre for den (m. binders el.), så SKAL PSU starte.

Hvis ikke, så putter du den pent ned i esken sin, og går og klager.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Det er sant, man bør prøve å starte PSU før man kobler den opp med komponentene, dette gjør man ved å koble en binders inn i den grønne ledningen som går ut i kontakten og den andre enden inn i en av de svarte ledningene ved siden av. Da gir du PSU beskjed om å starte seg selv selv om du ikke har koblet til hovedkortet, da sjekker du at det ikke er PSU som er død før du eventuelt klager på maskinen din og betaler et sykt gebyr fordi det var din egen PSU som var fukket.

koz
hmm... hva er PSU?? den greia som sender strøm til forskjellige ting?
En PSU (Power Supply Unit) er som du sier "den greia som sender strøm til forskjellige ting." en annen ting med nye PSUer er jo at man kan putte inn de kablene man trenger, da burde man jo også sjekke at de er ordentlig satt inn.

En annen ting er jo "master", "slave" på div. ting, selv om det ikke er av stor betydning. På nye hovedkort må man også se til at den ekstra strømmen til CPUen er satt i...

håper dette hjalp noen
Sitat av Xeno
hmm... hva er PSU?? den greia som sender strøm til forskjellige ting?
Vis hele sitatet...
Ja (power supply unit), altså strømforsyning.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
master og slave har lite å si nå for tiden siden de fleste nye komponenter kjører på noe som kalles Cable Select, dvs. at hvordan enheten er koblet til har noe å si for hvordan den fungerer inne i datamaskinen. Så jeg tviler på at det er noe som vil sees på som et stort problem, uansett har det ingenting å gjøre med topic, siden topic dreier seg om andre feil.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
poppe inn et tilegg,
på de fleste hovedkort er det en diode som indikerer om det går strøm ned til det.
Veldig lett da å se om hovedkort får strøm, lyser det så er det jo ikke noe tvil.
http://www.maximopc.org/images/articulos/58/img.lp2b.lights.pci.jpg
*Bump-tread keepalive-Bump*